اخبار داغ

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین:

بیابان‌زایی، خوره‌ای که خاک مرغوب دشت قزوین را می‌بلعد/ تبدیل ۱۰۰هزار هکتار از اراضی به بیابان

بیابان‌زایی، خوره‌ای که خاک مرغوب دشت قزوین را می‌بلعد/ تبدیل ۱۰۰هزار هکتار از اراضی به بیابان
بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان قزوین طی سال‌های اخیر به بیابان تبدیل شده و این وضعیت امروز در حال گسترش است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، امروزه با یکی از نگران کننده‌ترین چالش‌های دنیا مواجه هستیم که ذره ذره زمین را می‌خورد و در نهایت از آن تنها متروکه‌ای بی آب و علف بر جای می‌ماند؛ بیابان‌زایی دردی است که در طول سالیان اخیر به جان زمین افتاده و در حال بلعیدن همه زیبایی‌های آن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

آخرین روزهای خردادماه در تقویم به نام «روزجهانی بیابان زدایی» نامگذاری شده تا این نام‌گذاری شاید بتواند مرهمی بر زخم‌های زمین و شوره زارهای مناطق مختلف کشور و استان قزوین شود تا به واسطه آن نیز حفظ منابع طبیعی و پاسداری از آن فراموش نشود.

,

می‌توان گفت بیابان‌زدایی امروز از اصلی‌ترین برنامه‌هایی است که باید در راس فعالیت‌های مسئولان ذی‌ربط قرار گیرد چراکه عدم توجه به محیط زیست و منابع طبیعی خسارت‌های جبران ناپذیری را بر حیات سایر موجودات زنده خواهد داشت.

,

, ,

 

,

به بهانه این روز پیرامون وضعیت بیابانی شدن دشت قزوین و آسیب‌شناسی این معضل به گفت‌وگو با یکی از کارشناسان و اساتید این حوزه در استان پرداختیم؛

,

بیژن نظری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، با اشاره به تعریف بیابان اظهار می‌کند: مساحت بیابان‌ها از سده‌های اخیر رو به رشد است که افزایش بیابان‌زایی علت‌هایی از جمله خشکسالی، تخریب پوشش گیاهی، فرسایش آب و باد را شامل می‌شود و بخشی از این عوامل طبیعی و بخش دیگر عوامل انسان و دخالت بشر است.

, شاخص،,

وی بیان می‌کند: برای جلوگیری از گسترش بیابان در دنیا، اقداماتی با عنوان اقدامات «بیابان زدایی» انجام می‌شود که انجام این امور در تمام کشورها مورد توجه بوده و ۲۷خرداماه به عنوان روز بیابان‌زدایی نامگذاری شده است؛ انجام اقدامات بیابان‌زدایی نوین و مدرن در ایران سابقه ۷۰ الی ۸۰ ساله دارد و تلاش‌های مختلفی در این بخش انجام می‌شود.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین در خصوص وضعیت بیابان‌های استان قزوین می‌گوید: بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان قزوین طی سال‌های اخیر به بیابان تبدیل شده و این وضعیت امروز در حال گسترش است.

,

این استاد دانشگاه عنوان می‌کند: در بیابانی شدن اراضی قزوین نیز دو علت مداخلات انسانی و طبیعی تعریف وجود دارد که از جمله دلایل طبیعی می‌توان به خشکسالی و از دلایل انسانی هم می‌توان به از بین بردن پوشش گیاهی و برداشت بی‌برنامه منابع آب اشاره کرد.

,

نظری ادامه می‌دهد: وضعیت اقلیمی ایران به گونه‌ای است که میزان بارش‌ها در سالیان مختلف متفاوت است و در برخی از سال‌ها شاهد بارش‌های مناسب و در برخی سال‌ها نیز شاهد خشکسالی هستیم؛ در زمان خشکسالی رطوبت هوا و رطوبت گیاهی کاهش و میزان بیابان‌ها افزایش می‌یابد.

,

, ,

 

,

وی اضافه می‌کند: منابع آب سطحی معمولا با احداث سدها، مخازن آبی و پمپاژ در بالادست حوزه‌ها صورت می‌گیرد و موجب کاهش آب در منابع پایین دست می‌شود که این امر زمینه خشک شدن خاک در این منطقه و کاهش پوشش گیاهی و افزایش بیابان را فراهم می‌سازد.

,

این کارشناس حوزه آب و خاک ادامه می‌دهد: آب در آب‌های زیرزمینی، معمولا با قنات و چشمه برداشت می‌شود که با محیط زیست و منابع طبیعی سازگاری بیشتری دارد و آب بیشتر از ظرفیت آبخوان برداشت نمی‌شود.

,

وی اضافه می‌کند: در چاه‌های آب، برداشت آب با فناوری پمپاژ اتفاق می‌افتد که آب بیشتر از ظرفیت آبخوان و به صورت بی رویه برداشت می‌شود و این امر موجب کاهش سطح آب و رطوبت، پوشش گیاهی و افزایش بیابان‌ها می‌شود.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین یادآور می‌شود: در استان قزوین خشکسالی و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی جزو عوامل ایجادکننده بیابان است و شرایط استان از نظر اقلیمی، آبی و خاکی به گونه‌ای است که وضعیت رو به تخریب پیش می‌رود.

,

این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید گفت که به لحاظ اقدامات در زمینه بیابان‌زدایی، دستگاه‌های مربوطه نیز در بین بخشی و فرابخشی عملکرد ضعیفی داشتند و نمی‌توان نمره خوبی را به استان اختصاص داد.

,

نظری به مهمترین نگرانی در حوزه بیابان در قزوین اشاره می‌کند و می‌گوید: مهمترین نگرانی در استان مربوط به محدوده جنوبی قزوین یا همان شوره‌زار است که بعضی از کارشناسان محیط زیستی آن را تالاب‌های فصلی عنوان می‌کنند.

,

 

,

, ,

این کارشناس تشریح می‌کند: زمانی که آب‌های بیشتری به روش‌های مختلف در قسمت بالای دشت برداشت می‌شود و آب‌های سطحی کمتری به محدوده جنوب استان و نقطه خروجی دشت وارد می‌شود نیز پدیده بیابان‌زایی به وجود می‌آید که پیامدهای مختلفی از جمله ریزگردها را برای استان‌های قزوین، البرز و تهران و شور شدن خاک را به همراه دارد.

,

وی بیان می‌کند: محدوده شوری بسیاری در حوزه شوره‎زار قزوین وجود دارد و هرچه خاک به سمت بالای دشت پیشروی می‌کند، خاک‌های مرغوب از بین می‌رود که تبعات بسیاری در حوزه کشاورزی و محیط زیست دارد و موجب از بین رفتن محیط زیست می‌شود.

,

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: زمانی که خاک شور شود، پوشش گیاهی نیز تغییر می‌کند و گیاهانی شورپسند در منطقه رشد می‌کند که زندگی سایر موجودات زنده را تحت تاثیرقرار می‌دهد.

,

عضو هئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین در خصوص تاثیر بیابان‌زایی در بروز سیلاب تصریح می‌کند: هراندازه در بالادست دشت به کاربری اراضی توجهی نشود و ملاحظات مدیریتی کاهش یابد، میزان تبعات این امر افزایش خواهد داشت؛ زمانی که پوشش گیاهی در بالادست دشت و حوزه‌ها تخریب و فرسایش صورت می‌گیرد بدون شک سیلاب‌های شدیدتری اتفاق می‌افتد.

,

نظری ادامه می‌دهد: در محدوده پایین دست حوزه سیلاب، باید تهدید را به فرصت تبدیل و از سیلاب‌های شکل گرفته استفاده کرد؛ برای نمونه زمانی که سیلابی در پایین دست اتفاق می‌افتد، می‌توان این سیلاب را با طرح‌هایی همچون آبخوان‌داری و یا طرح تغذیه مصنوعی به آب‌های زیرزمینی یا تالاب‌های فصلی هدایت کرد تا وضعیت سفره‌ها بهتر شود و تالاب‌ها جان تازه‌ای به خود بگیرد.

,

وی اضافه می‌کند: مهمترین اولویت برای بیابان‌زدایی در استان، تقویت همکاری فرابخشی است و به عبارتی سازمان‌های مسئول باید بتواند برای همکاری بین بخشی در راستای حفاظت منابع طبیعی تلاش بیشتری داشته باشند و برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد و از ظرفیت‌های نهادهای مردمی از جمله سازمان‌های مردم نهاد و سازمان‌های غیردولتی استفاده شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه