اخبار داغ

وزیر جهاد کشاورزی:

اداره منابع طبیعی منهای مردم امکان‌پذیر نیست/ نگاه کوچک به منابع ممنوع

اداره منابع طبیعی منهای مردم امکان‌پذیر نیست/ نگاه کوچک به منابع ممنوع
وزیر جهاد کشاورزی گفت: این را باید بپذیریم ما منهای مردم امکان اداری منابع طبیعی را نداریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایلام بیدار، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز در همایش اقدام مشترک توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه زاگرس در استانداری ایلام گفت: امروز سالگرد روزی است که امام راحل پیامی دادند که منجر به تشکیل جهاد سازندگی شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار, ایلام بیدار,

وی اظهار کرد: روستائیان ما به خاطر ظلم هایی که در رژیم پهلوی باعث محرومیت های در روستاها شده بود از توسعه بخش کشاورزی محروم مانده بودند اما امروز و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی شاهد پیشرفت و آبادانی کشاورزی هستیم.

,

حجتی افزود: در قرآن مجید بارها و بارها اشاره هایی به خلقت آسمان زمین و بارش باران و رویش نباتات شده و خود را با این آفرینش به ما معرفی می کند. در قرآن کریم این بخش از آفرینش را مرتب تکرار می کند و سرمایه عظیمی در اختیار انسان ها قرار گذاشته است.

,

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: خداوند وقتی از بندگان ناسپاس خود گلایه می کند به آیات و نشانه های خود با باران رحمت و رویش نباتات اشاره می کند. ما سرمایه بزرگی در اختیار داریم که متأسفانه به آن توجه نمی کنیم و با چشم دل درکش نمی کنیم.

,

وی بیان کرد: آنچه را که در مورد آن بحث می کنیم سه رکن دارد که در یک راستا یکی حاکمیت است ، مردم و طبیعت است همه در یک راستا هتسند طبیعت مسیر مشخصی دارد ، حد خود را ترسیم کرده و به حرکت خود در شکل گیری زمین و آسمان نشان داده است و آنچه که به ما بر می گردد پی بردن به رمز و راز این طبیعت است و اصل را باید بر این مهم بگذاریم چون ما در آن نمی توانیم تغییر ایجاد کنیم می توانیم در نگاه و روش خود تغییر ایجاد کنیم و رمز و راز طبیعت را درک کنیم و هم راستای آن حرکت کنیم.

,

حجتی عنوان کرد: مردم یک رکن این موضوع هستند مردم را در مقابله ی با نگاه خود و منافع مردم در مقابل با نگاه خود نمی توانیم قرار دهیم ما و مردم و طبیعت باید در یک راستا قرار بگیریم و این را باید بپذیریم ، منهای مردم ما امکان اداری منابع طبیعی را نداریم اگر جایی با محدودیت موفق شدند اشاره کنید این را همواره به همکاران در عرصه های منابع طبیعی همواره تأکید کرده ام و امروز هم تأکید می کنم که اگر ما فکر می کنیم که مردم در حال تخریب طبیعت هستند باید فکر مردم را همراه خود کنیم و مردم از نظر من دلسوز تر از حکومت ها نسبت به عرصه ها می توانند باشند.

,

وزیر جهاد کشاورزی افزود: آنجایی که توجه ندارند متوجه کنیم و بخشی را هم که خود ما توجه نداریم ، متوجه شویم و رمز و راز طبیعت را شناسایی کنیم و با مردم اشتراک بگذاریم چرا که جز این راهی نداریم و شدنی است و این موقع است که در یک عرصه ی با 60 میلیمتر بارش می توانیم جنگل ایجاد کنیم که تخریب نشود، فرسایش ایجاد نمی شود ، مردم هم از آن بهرمند شوند و فرسایش های بادی و خاکی هم ایجاد نمی شود و تغذیه سفره های زیرزمینی داریم.

,

حجتی اظهار کرد:طبیعت فوق العاده ظرفیت های بالایی دارد اگر همراه طبیعت شویم با توجه به این که ظرفیت طبیعت بیش از دهها برابر آن چیزی است که ما فکر می کنیم بسیار موفق خواهیم بود . در شهرستان دره شهر در سال 96 ما بارندگی نداشتیم و در عرصه های طبیعی گل نرگس کاشته شد وقتی به عرصه ی گیاهان دارویی وارد می شویم همراه با طبیعیت ، سازگار با طبیعت بدون فرسایش و تخریب مردم استفاده کردند و درآمدهای چند برابری به دست آوردند خداوند متعال بستر ها را در اختیار ما قرار داده است با خشک ترین مناطق کشور ما سازگارترین گیاهان را هم معرفی کرده است.

,

باید به گونه ای عمل کنیم که در تعارض با مردم و طبیعت نباشد در این صورت موفق خواهیم بود به رمز و راز طبیعت پی ببریم و مردم را برای فعالبیت در طبیعت جذب کنیم و طبیعت را هر چه بیشتر بارور کنیم این ذهنیت که ما منهای مردم می توانیم منابع طبیعی را حفظ کنیم باید از ذهن خود پاک کنیم بسترهای لازم برای مشارکت مردم مهیاست.

,

وزیر کشاورزی اضافه کرد: حساسیت های لازم نسبت به حفظ اقلیم و محیط زیست وجوددارد در گذشته اگر مسائلی را مطرح می کردیم محدودیت هایی داشتیم ولی در حال حاضر دیدها بسیار باز شده است در 40 سال پیش 35 میلیون نفر جمعیت داشتیم که بخش زیادی روستایی بودند امروزه جامعه به طور جدی توسعه یافته است و بیش از 80 درصد جمعیت روستایی ما گاز سوز هستند و مابقی را هم باید سوخت جایگزین را معرفی کنیم باید وابستگی های تخریب کننده عرصه های طبیعی را کاهش دهیم.

,

حجتی بیان کرد: در مناطق مختلف کشور کارهای خوبی در رابطه با عرصه های طبیعی صورت گرفته است در استان ایلام نسبت به متوسط ملی ما بیشتر درخشیده است و عملکرد مثبتی را ارائه داده است و برهمین اساس ما در ایلام گردآمده ایم که چند درس را به ما می دهد ، طبیعت ظرفیت بسیار بیشتری نسبت به آنچه که ما فکر می کنیم دارد. هر روزی که بنده در این وزارت خانه هستم هر روز یک ظرفیت جدیدی را در طبیعت مشاهده می کنم که بسیار تعجب برانگیز است که خداوند متعال این همه نعمت در اختیار ما قرار داده است و ما وارونه از آن استفاده می کنیم ، تخریب و ستیز می کنیم و طبیعت هم قهر می کند باید با استعدادها و قابلیت های طبعیت را بارور کنیم و بخشی را که طبیعت اجازه می دهد استفاده کنیم.

,

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم می توانیم هیچ محدودیتی مانع خواسته ما نمی‌شود ما خیلی امکانات کمی را در اختیار گرفته ایم ما به عنوان نیروهای دولتی ظرلیت ها و امکانات بسیار زیدی را در اختیار داریم . اعتبارات و منابع همدر اختیار ماست نهالستان های ما هم به خوبی فعال خواهند شد و عرصه هایمان هم در سطح هزاران هکتار جنگل کاری می شود در جنگل های کاری زایش کمتر داریم و بدین معنی که درختان به هر دلیلی از بین رفت دیگر جایگزین کردن آن بسیار سخت خواهد بود و هیچ تصور عملی را در این زمینه نمی توان داشت.

,

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: آنچه که به ما به عنوان حاکمیت بر می گردد این است که عزم خود را جزم کنیم و این سرمایه بی انتها را مورد استفاده بهینه قرار دهیم و این باور را به خود القاء کنیم که سرمایه بسیار غنی ای در اختیار ماست که نباید از کنار آن به سادگی گذشت این سرمایه را باید حفظ کنیم همراه با مردم و طبیعت مشکلات تلاش کنیم این بحث زایش جنگل های زاگرس را حل کنیم.

,

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: امیدوار هستیم که در رابطه با 32 میلیون هکتار بیابان به گونه ای عمل کنیم که با ایجاد یک کمربند سبز از زایش آن جلوگیری کنیم و ان شاء الله بتوانیم با توجه به امکانات خیلی خوبی که در اختیار داریم و تجربیات خوب به خصوص اقدام کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه