اخبار داغ

قالی‌باف قزوینی:

تولیدات خود را برای دیده‌شدن به نمایشگاه‌های تهران می‌بریم/ نبود حمایت مسئولان دلیل فراموشی طرح‎‌های قالی قزوین

تولیدات خود را برای دیده‌شدن به نمایشگاه‌های تهران می‌بریم/ نبود حمایت مسئولان دلیل فراموشی طرح‎‌های قالی قزوین
قالی‌باف قزوینی گفت: ایده‌ی طرح قالی را بیشتر از استان‌های کاشمر، سنندج و به ویژه تبریز وارد می‌کنیم و این درحالی است که ما در بیشتر مناطق استان مانند الموت علاوه بر قابلیت‌های تولیدی، قابلیت‌های طراحی را هم داریم اما عدم حمایت موجب شده‌ طرح‎‌های قالی خود قزوین مورد توجه قرار نگیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهتاب خلیلی در گفت‌وگو با  صبح قزوین؛ درباره‌ی هنر قالی بافی اظهار کرد: هنر "فرش" و "قالی بافی" از دیرباز اصالت و اقتدار ایران را به رخ می‌کشد که سند این ادعا فرش بهارستان و قالی پازیک است که با طرح و نقش‌های ایرانی مزین شده‌است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی افزود: سیر تکاملی فرش از زیرانداز شروع و به زیلو و حصیر رسیده و با گذشت مراحلی به قالی و فرش تبدیل شده‌است، مواد اولیه‌ی قالی بافی به نسب محیطی و امکانات منطقه‌ای متفاوت است اما از اصلی ترین مواد می‌توان به پشم، مرینوس، ابریشم و پنبه اشاره کرد.

,

قالی باف قزوینی درباره ورود خود به عرصه هنر اذعان کرد: با پشت سرگذاشتن مراحل آموزشی زیر نظر اساتید و همسرم که جزو انجمن رفوگران صنف استان تهران است، مراحل آموزش قالی بافی را آغاز کردم و می‌توان گفت تا حدودی انسان موفقی هستم اما وجود برخی مشکلات زمینه‌ی پیشرفت هنرمندان و اهالی هنرمند استان را گرفته‌است.

,

, ,

وی در ادامه گفت: وجود مشکلاتی چون افزایش سه برابری قیمت پشم باعث افزایش هزینه‌ی دستمزد تولیدکنندگان در کارگاه قالی بافی شده‌است که این موضوع روند کاهش فروش محصولات را رقم می‌زند.

,

این هنرمند ابراز کرد: دریافت وام و تسهیلات می‌تواند کمک بزرگی در عرصه‌ی هنر باشد که متاسفانه در چند سال اخیر هیچ‌گونه وام مناسبی در دست ما به عنوان تولیدکننده قرارنگرفته‌است، اما به افراد کارآموز وعده‌ی دریافت وام چند صد میلیویی داده‌ می‌شود.

,

 

,

وی در ادامه بیان کرد: بیمه بسیاری از تولیدکنندگان قالی قطع شده‌است و با پیگیری‌های انجام شده متوجه شدیم بیمه‌ی افراد هنرمند در رشته‌های هنری متفاوت با نام بیمه‌ی قالی بافی در دفتر بیمه به ثبت رسیده‌است، از سوی دیگر بارها درخواست اجاره‌ی مکان برای کارگاه را داده‌ایم اما هیچ گونه مکانی برای عرضه و تولیدات به ما تعلق نگرفته و چه بسا شاهد سرقت اموال هم بودیم و این درحالی است که بسیاری از غرفه‎های سرای سعدالسلطنه راکد باقی مانده‌است.

,

, ,

کارآفرین قزوینی عنوان کرد: هم‌اکنون مواد اولیه به مقدار لازم در انبار وجود دارد و این بدان معناست که زمینه‌ی اشتغالزایی فراهم است، اما وقتی درخواست دریافت دارقالی به صورت امانت می‌شود تا در حوزه اشتغال برای روستاییان ورود پیدا کنیم اما پیگیری و اقدام مناسبی از جانب مسئولین مشاهد نمی‌شود.

,

وی ادامه داد: ایده‌ی طرح قالی را بیشتر از استان‌های کاشمر، سنندج و به ویژه تبریز وارد می‌کنیم و این درحالی است که ما در بیشتر مناطق استان مانند الموت علاوه بر قابلیت‌های تولیدی، قابلیت‌های طراحی را هم داریم اما عدم حمایت موجب شده‌است تا طرح‎‌های قالی خود استان قزوین مورد توجه قرار نگیرد.

,

خلیلی افزود: بازار خرید در استان قزوین هم بسیار کم است درحالی که علایق مردم قزوین به قالی بافی بسیار است، اما متاسفانه به علت عدم فضای کافی برای آموزش و کارگاه، تولیدات رو به افول می‌رود و ما برای مقابله با مشکلات فروش در حال صادر قالی به استان‌های کرج، تهران، تبریز و خارج از کشور هستیم که البته باتوجه به مشکلات تولید، احتمال کاهش و افت صادرات نیز وجود دارد.

,

 

,

وی درباره عدم حمایت لازم از سوی متولیان استان عنوان کرد: یک هنرمند نیاز به مطرح و دیده شدن دارد، اما استان قزوین این مطرح شدن در حد اعلی را از ما ساقط می‌کند و اگر بنا باشد غرفه‌ای در نمایشگاه به قالی باف تعلق بگیرد با هزینه‌ و در منطقه‌ی کور نمایشگاه است که ما مجبور می‌شویم تولیدات قالی را که از مناطق فارسیان‌، شریف آباد و بیدستان برای فروش دریافت کرده‎‌ایم را برای عرضه و فروش به نمایشگاه تهران منتقل کنیم.

,

, ,

هنرمند قالی باف در ادامه گفت: استان قزوین زمینه‌ی پیشرفت و ترقی بسیار دارد به ویژه مناطقی مانند ارداق و الموت که در زمینه‌ی قالی به ثبت جهانی رسیده‌اند و اگر بودجه‌ی روستایی در بخش مناسب صرف شود، برای روستاییان زمینه‌ی شغلی و مالی بسیاری فراهم خواهد شد.

,

وی افزود: از دیگر مشکلات استان قزوین عدم وجود قالی شویی مناسب و متخصص است، زیرا قالی شویان حاضر در استان بدون توجه به جنسیت قالی و با استفاده از شوینده‎‌های نامناسب عمر و قدمت قالی را کاهش می‌دهند و برای سفید کردن ریشه‌های قالی از مواد نامناسبی مانند هیدرو و وایتکس استفاده می‌کنند که موجب از بین رفتن ریشه‌های قالی شده که برای ترمیم قسمت آسیب دیده هزینه‌ی بسیاری صرف می‌شود.

,

 

,

این هنرمند قزوینی در پایان اذعان کرد: از وزرات صعنت انتظار می‌رود حامی هنرمندان در عرصه تولیدات و اشتغالزایی باشند و مکان‌هایی را در اختیار هنرمندان قراردهند تا استان قزوین بتواند همانند استان تبریز در رده‌ی تولیدکنندگان بزرگ کشور قرار بگیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه