اخبار داغ

زرافشان: میانگین حقوق معلمان کمتر از ۳ میلیون تومان است

زرافشان: میانگین حقوق معلمان کمتر از ۳ میلیون تومان است
معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه میانگین دریافتی معلمان کمتر از ۳ میلیون تومان است، گفت: چرا حقوق پزشکان مناطق دوردست افزایش می‌یابد اما برای معلمان مناطق محروم اینگونه نمی‌شود؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی زرافشان معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالش‌های پیش روی وزیر آینده آموزش و پرورش، اظهار کرد: سال‌هاست که جامعه فرهنگیان با مشکلاتی مواجه هستند و این مشکلات به مسائل کهنه آموزش و پرورش تبدیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش مبنای تحول و توسعه است و اگر قرار باشد چنین جایگاهی محقق شود باید بسترهای لازم فراهم شود، افزود: همواره وزرای مختلف به دنبال ارتقای انگیزه و رفع مشکلات جامعه فرهنگیان بوده‌اند اما امروز سطح توقعات و انتظارات از آموزش و پرورش بالا رفته است.
,
 
,
زرافشان تصریح کرد: بر اساس سند تحول آموزش و پرورش از نظام تعلیم و تربیت انتظار می‌رود که دانش‌آموز را به مراتبی از حیات طیبه برساند که زیرساخت‌های خود را نیاز دارد.
,
 
,
وی با طرح این پرسش که «چرا مشکل بازنشستگی فرهنگیان تاکنون حل نشده است؟»، گفت: اوضاع تقریباً بحرانی شده است و بازنشستگان آموزش و پرورش، پاداش خود را با بیش از یکسال تأخیر دریافت می‌کنند در حالی که برای بازنشستگان دستگاه‌های دیگر اینگونه نیست.
,
 
,
معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش با اشاره به صرف بیش از 90 درصد بودجه آموزش و پرورش برای حقوق و مزایا، بیان کرد: فصل «سایر» در قانون بودجه، لاغر و کوچک است و نمی‌تواند تأمین کننده اهداف متعالی تعلیم و تربیت باشد.
,
 
,
وی با تأکید بر اینکه نظام بودجه‌ریزی غلط است، افزود: دولت و سازمان برنامه متولی است اما هیچ وقت برای حل مبنایی این مشکل اقدام نشده است؛ بودجه عملکردی آموزش و پرورش هر ساله بیش از بودجه مصوب بوده است؛ به نظر می‌آید یک بار باید مبنای بودجه‌ریزی در آموزش و پرورش به بودجه عملکردی تبدیل و بودجه بدون کسری بسته شود.
,
 
,
زرافشان با طرح این پرسش که «آیا باید وزیر آموزش و پرورش قوی باشد یا دولت از برنامه وزیر حمایت کند؟»، گفت: آقای هاشمی وزیر سابق بهداشت موفق بود زیرا دولت و مجلس در خدمت برنامه او در چهار ساله اول دولت یازدهم بودند؛ سلامت، برنامه دولت یازدهم بود و دولت و مجلس تمام قد در خدمت وزارت بهداشت بودند.
,
 
,
وی با تأکید بر اینکه وزیر بهداشت ادامه نداد چون دیگر امکانات به این نحو قابل تأمین نبود، اضافه کرد: اگر یکبار مجلس و دولت تصمیم بگیرند و باور پیدا کنند که سلامت روح نسل آینده کمتر از سلامت جسم نیست و برای اجرای برنامه تحول به آموزش و پرورش کمک کنند، قطعاً تحول اساسی رخ می‌دهد.
,
 
,
معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: می‌گوییم حقوق معلمان A ریال اضافه شود ولی می‌گویند شما یک میلیون نفر هستید؛ در مقابل حقوق پزشکان به حدی افزایش یافت که اعضای هیأت علمی که حقوقشان چندین برابر معلمان است، معترض شدند.
,
 
,
وی افزود: در قانون برنامه‌ ششم توسعه آمده که دولت موظف است به تعداد بازنشسته‌ها ردیف استخدامی تخصیص بدهد. آیا پذیرفته‌اند؟؛ تا سال 1400 بیش از 300 هزار نفر و تا 1402 بیش از 500 هزار نفر بازنشسته می‌شوند؛ آیا تاکنون حتی برای تأمین منابع انسانی پشت وزیر ایستاده‌اند؟ برخی بر اساس تحلیل غلط می‌گویند همین تعداد هم که دارید، اضافه است.
,
 
,
زرافشان با بیان اینکه آموزش و پرورش‌های هر کشوری ماهیتاً با هم متفاوتند و مقیاس جهانی معنا ندارد، گفت: برای 13 میلیون دانش‌آموز 120 هزار مدرسه داریم اما کشور همسایه 25 هزار مدرسه برای این تعداد دارد.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه اگر آموزش و پرورش برنامه اصلی دولت‌ها و حاکمیت شود مانند وزارت بهداشت متحول می‌شود، گفت: همانطور که حقوق پزشکان مناطق دوردست افزایش می‌یابد چرا برای معلمان مناطق محروم اینگونه نمی‌شود؟ میانگین دریافتی معلمان کمتر از سه میلیون تومان است.
,
 
,
معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وقتی لایحه‌ای به مجلس می‌رود نمی‌تواند چندان تغییری در بودجه ایجاد کند و باید بودجه‌ریزی از اساس اصلاح شود، اظهار کرد: امسال بهترین سال برای تغییر بودجه 99 است.
,
 
,
وی تصریح کرد: لایحه 98 یک بار از مجلس به دولت برگشت خورد؛ در جلسه‌ای رئیس مجلس به مرکز پژوهش‌های مجلس برای بررسی تغییر نظام بودجه‌ریزی تکلیف کرد؛ حالا چند ماه فرصت به ارائه بودجه‌ 99 باقی مانده و مناسب است که مجلس و دولت در جلسات مشترک رایزنی کنند که بودجه سال آتی آموزش و پرورش باید چگونه بسته شود.
,
 
,
زرافشان با تأکید بر اینکه راه‌حل کوتاه مدت نباید جایگزین برنامه‌های اصلی شود، با اشاره به سیاست خرید خدمات آموزشی، گفت: دست معلمان خرید خدمات را می‌بوسم و دیده‌ام چقدر زحمت می‌کشند اما طرح خرید خدمات راه حل کوتاه مدت است و نباید جایگزین برنامه‌های اصلی شود؛ همین معلمان هم باید از طریق دانشگاه فرهنگیان صلاحیت حرفه ای بیشتری کسب کنند تا کارایی بیشتری داشته باشند.
,
 
,
منبع: فارس
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه