اخبار داغ

علت آتش سوزی سکوی شماره ۹ پارس جنوبی مشخص شد

علت آتش سوزی سکوی شماره ۹ پارس جنوبی مشخص شد
معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس گفت: علت آتش سوزی در سکوی شماره ۹ پارس جنوبی، پارگی یکی از خطوط لوله فرایندی بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یحیی رشیدی افزود: پس از اعزام تیم‌های کارشناسی و ارزیابی قسمت‌های آسیب دیده سکوی شماره ۹ پارس جنوبی، مشخص شد علت آتش سوزی این سکو پارگی یکی از خطوط لوله فرایندی ناشی از خوردگی درونی قسمتی از زانوی خروجی محفظه ارسال توپک بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی ادامه داد: سکوی شماره ۹ یکی از سه سکوی فاز‌های ۶ تا ۸ پارس جنوبی، بعد از ظهر چهارشنبه ۲۲ خرداد دچار حریق شد و کمتر از دوساعت پس از حضور تیم‌های آتش نشانی، آتش سوزی مهار شد.
,
 
,
معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس بیان کرد: پس از وقوع حادثه پارگی در یکی از خطوط لوله فرآیندی سکوی SPD۹ پارس جنوبی که در شرایط معمول کاری، در مسیر جریان گاز قرار ندارد، آتش سوزی موضعی همراه با صدای انفجاری رخ داد که به اقلام جانبی سکو نظیر کانکس انبار و اتاقک جرثقیل سکو سرایت کرد.
,
 
,
رشیدی، پارگی خط لوله ناشی از خوردگی درونی قسمتی از پیگ لانچر و نشت گاز را علت آتش سوزی بخشی از سکوی شماره ۹ پارس جنوبی اعلام کرد و گفت: با مهارت ویژه و عملکرد دقیق بخش‌های مرتبط با این حادثه و واکنش سریع سامانه‌های کنترلی سکو، سامانه‌های ایمنی و قطع اضطراری سکو بلافاصله وارد عمل شد و ضمن ایزوله کردن ورودی و خروجی گاز و تخلیه حجم باقیمانده از سیال سکو به مشعل‌ها، از ایجاد یک حادثه در ابعاد وسیع جلوگیری شد.
,
 
,
سکوی آسیب دیده در اولویت بازسازی قرار دارد
,
وی با اشاره به اینکه به هیچ یک از بخش‌های اصلی سکو آسیب نرسیده است، یادآور شد: در مورد بازسازی بخش‌های صدمه دیده، تیم‌های مختلف مدیریت مهندسی ساختمان و مدیریت تولید و عملیات هم اکنون در حال ارزیابی این موضوع هستند.
,
 
,
معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس، بازسازی سریع بخش آسیب دیده این سکو را از اولویت‌های اصلی عملیات تولید خواند و افزود: با توجه به تمرکز تیم‌های مختلف بر این برنامه، انتظار داریم سکوی شماره ۹ تا قبل از آغاز فصل سرد سال، در مدار تولید قرار گیرد.
,
 
,
خسارت ناشی از آتش سوزی، جزیی است
,
رشیدی بیان کرد: به دلیل عملکرد و اقدامات مناسب نفرات شاغل سکو در زمان حادثه و حضور به موقع تیم آتش نشان در موقعیت، حادثه در زمان کوتاه مهار شده و خسارت ناشی از حریق در این سکو کمتر از برآورد‌های اولیه پس از آتش سوزی است.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه کارکنان مستقر در سکو بلافاصله پس از ایمن سازی وضعیت مطابق دستور العمل‌های موجود، ضمن اعلام شرایط اضطراری و درخواست امداد، نسبت به ترک ایمن سکو از طریق قایق نجات اقدام کردند، گفت: با اعلام شرایط اضطراری و تشکیل کمیته بحران، بلافاصله یک شناور تندرو و شش شناور آتش خوار مستقر در منطقه عازم محل سکو شدند و ظرف مدت دو  ساعت نسبت به اطفاء حریق و خنک سازی سکو و نیز امداد رسانی و انتقال نفرات مستقر در قایق به موقعیت‌های ایمن در سکو‌های مجاور اقدام کردند.
,
 
,
معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس بابیان اینکه این اقدامات موجب شد تا آتش سوزی بدون تلفات جانی به پایان برسد، عنوان کرد: در این حادثه، چهار نفر از کارکنان جراحت‌های بسیار جزیی داشتند که در همان دقایق ورود به عسلویه، پس از درمان سرپایی ترخیص شدند.
,
 
,
رشیدی از تشکیل یک کارگروه تخصصی با هدف ارزیابی دقیق اقدامات پس از حادثه و پیگیری با شرکت بیمه کننده برای برآورد خسارت خبر داد و افزود: هم اکنون مقدمات عملیات بازسازی و راه اندازی مجدد سکوی یاد شده در جریان است.
,
 
,
آغاز پایش دو سکوی مشابه پارس جنوبی
,
وی تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، طراحی نامناسب این قسمت از خط لوله سکو به دست پیمانکار خارجی (استات اویل) به گونه‌ای بوده است که مواد تزریقی بازدارنده خوردگی خط لوله، قادر به پوشش نقطه حادثه دیده نبوده و با ایجاد خوردگی تدریجی توانایی تحمل فشار گاز را نداشته است.
,
 
,
معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه دو سکوی دیگر پارس جنوبی نیز مشابه همین سکوی آسیب دیده طراحی و ساخته شده، گفت: پایش این سکو‌ها هم آغاز شده و درحال بررسی هستند.
,
منبع: باشگاه خبرنگاران
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه