اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

طرح دولت برای بدهکار کردن مستاجران!/ وام دهی به مستاجران به نفع اجاره نشین‌ها یا صاحب‌خانه‌ها؟

طرح دولت برای بدهکار کردن مستاجران!/ وام دهی به مستاجران به نفع اجاره نشین‌ها یا صاحب‌خانه‌ها؟
ارائه وام به مستاجران برای پرداخت بدهکاری خود به صاحب‌خانه هایشان نشان دهنده مشکلات مضاعف بازار مسکن است. زمانی مستاجران برای خانه دار شدن وام می گرفتند و امروز برای تداوم اجاره نشینی شان!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در فصل نقل و انتقالات اجاره نشین‌ها، دولت دست به ابتکاری تازه زده و به کمک بانک مسکن قصد دارد طرحی را برای کمک رسانی به مستاجران کلید بزند. در این طرح قرار است دولت به وسیله بانک مسکن به برخی از اجاره نشین‌ها وام دهد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
مستاجران این روزها با وجود افزایش شدید اجاره بها دچار مشکلات جدی شده‌اند و از این رو دولت برای اینکه باری از دوش آنان بردارد دست به کار شده و قرار شده وامی به اجاره نشین ها اختصاص داده شود. با این حال از حدود دو سال گذشته، با افزایش قیمت مسکن، وضعیت به گونه‌ای شده که نه تنها خرید منزل مسکونی برای بسیاری از افراد به آرزو تبدیل شده است، بلکه به تبع آن عده‌ای از شهروندان در تأمین اجاره بهای منازل خود نیز دچار مشکل شده‌اند و در تأمین هزینه اجاره‌نشینی نیز با مشکل روبرو هستند. 
,
 
,
تحقیقات هم نشان داده که بسیاری از افرادی که صاحب خانه نیستند بخش اعظمی از درآمد خود را برای ایجاد سرپناهی برای خود و خانواده‌شان هزینه می کنند. 
,
 
,
اما چند نکته اساسی در مورد این اقدام دولت وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.
,
 
,
1- فرآیند سخت وام دهی: متاسفانه فرآیند و یا بهتر بگوییم پروسه وام دهی به افراد در کشورمان بسیار سخت و نفس گیر است. بسیاری از افرادی که برای حل مشکلاتشان مجبور به اخذ وام می شوند وقتی با دست اندازها و سنگ‌هایی که برخی از بانک‌ها جلوی پایشان قرار می دهند، عطای وام را به لقایش می بخشند. سئوال اینجاست که دولت تا چه میزان می تواند به مستاجران و کسانی که نیازمند این کمک رسانی هستند پول بدهد و سیستم بروکراسی اداری تا چه میزان این تسهیلات را برای افرادی که احتیاج به این پول دارم برآورده کند؟
, 1- فرآیند سخت وام دهی: , 1- فرآیند سخت وام دهی: , , سئوال اینجاست که دولت تا چه میزان می تواند به مستاجران و کسانی که نیازمند این کمک رسانی هستند پول بدهد و سیستم بروکراسی اداری تا چه میزان این تسهیلات را برای افرادی که احتیاج به این پول دارم برآورده کند؟, سئوال اینجاست که دولت تا چه میزان می تواند به مستاجران و کسانی که نیازمند این کمک رسانی هستند پول بدهد و سیستم بروکراسی اداری تا چه میزان این تسهیلات را برای افرادی که احتیاج به این پول دارم برآورده کند؟,
 
,
2- وام دهی به نفع مستاجران است یا صاحب خانه‌ها: برخی از کارشناسان به این نکته اشاره می کنند که آیا این وام دهی به نفع مستاجران تمام می شود یا اینکه با این اقدام بازاری که با افزایش سرسام‌آور قیمت روبرو شده است دوباره به سمت افزایش بیشتر هل می دهد. در چند سال پیش هم دولت وقتی دید خریداران خودرو از خرید خودروهای صفر خودداری می کند برای تسهیل این امر از همین سیستم وام دهی استفاده کرد که بیشتر تسهیلات به نفع خودروسازان تمام شد تا بتوانند خودروهایشان را بفروشند. حالا نیز با وام دهی به مستاجران بیشتر صاحب خانه‌ها جیبشان از پول‌های قرضی مستاجران پر می شود و مستاجران بیشتر بدهکار می شوند و بایستی بیشتر کار کنند تا بتوانند بدهی های خود را با توجه به تورم بدهند. 
, 2- وام دهی به نفع مستاجران است یا صاحب خانه‌ها:, 2- وام دهی به نفع مستاجران است یا صاحب خانه‌ها:, , در چند سال پیش هم دولت وقتی دید خریداران خودرو از خرید خودروهای صفر خودداری می کند برای تسهیل این امر از همین سیستم وام دهی استفاده کرد که بیشتر تسهیلات به نفع خودروسازان تمام شد تا بتوانند خودروهایشان را بفروشند., در چند سال پیش هم دولت وقتی دید خریداران خودرو از خرید خودروهای صفر خودداری می کند برای تسهیل این امر از همین سیستم وام دهی استفاده کرد که بیشتر تسهیلات به نفع خودروسازان تمام شد تا بتوانند خودروهایشان را بفروشند.,
 
,
3- وام دهی به مستاجران به جای خریداران: متاسفانه وضعیت اقتصادی خصوصا در بازار مسکن به سمتی پیش رفته است که دولت مجبور شده به جای وام دهی به خریداران برای خرید خانه به مستاجران برای گذران زندگی‌شان وام دهد. این موضوع به وضوع ضعف اقتصادی و مدیریتی و مشکلاتی که بر بازار مسکن بوجود آمده است را نشان می دهد. از سوی دیگر باید گفت که دولت به جای اینکه فکری به حال بازار بی سروسامان مسکن کند با پاک کردن صورت مسئله بیشتر مشکلات این حوزه را افزون تر کرده و باعث ضعیف تر شدن مستاجران و بالاتر رفتن اجاره بها و قیمت مسکن می شود.
, 3- وام دهی به مستاجران به جای خریداران: , 3- وام دهی به مستاجران به جای خریداران: , , متاسفانه وضعیت اقتصادی خصوصا در بازار مسکن به سمتی پیش رفته است که دولت مجبور شده به جای وام دهی به خریداران برای خرید خانه به مستاجران برای گذران زندگی‌شان وام دهد. این موضوع به وضوع ضعف اقتصادی و مدیریتی و مشکلاتی که بر بازار مسکن بوجود آمده است را نشان می دهد., متاسفانه وضعیت اقتصادی خصوصا در بازار مسکن به سمتی پیش رفته است که دولت مجبور شده به جای وام دهی به خریداران برای خرید خانه به مستاجران برای گذران زندگی‌شان وام دهد. این موضوع به وضوع ضعف اقتصادی و مدیریتی و مشکلاتی که بر بازار مسکن بوجود آمده است را نشان می دهد.,
 
,
4- دولتی که به فکر خانه دار شدن مردم بود و دولتی که در جهت ضعیف تر کردن اجاره نشین‌ها اقدام می کند: دولت یازدهم با مخالفت جدی با مسکن مهر کار خود را شروع کرد. «سید عباس آخوندی» وزیری که پنج سال بر این مسند بود همواره مسکن مهر را مزخرف می خواند و در انتهای کار با افتخار به اینکه حتی یک واحد مسکن مهر را افتتاح نکرده است دولت را ترک کرد. حالا گرانی بهای مسکن طوری شده که مردم آرزوی خانه دار شدن را دیگر ندارند و به دنبال راهی هستند که بتوانند اجاره بهای مسکن خود را بدهند. به نظر می رسد به طور شفاف می توان عملکرد دولتی که به سمت خانه دار شدن مردم و دولتی که به سمت ضعیف تر کردن حتی اجاره نشین‌ها گام برداشته است را در این مسئله به وضوح دید.  
, 4- دولتی که به فکر خانه دار شدن مردم بود و دولتی که در جهت ضعیف تر کردن اجاره نشین‌ها اقدام می کند:, 4- دولتی که به فکر خانه دار شدن مردم بود و دولتی که در جهت ضعیف تر کردن اجاره نشین‌ها اقدام می کند:, , به نظر می رسد به طور شفاف می توان عملکرد دولتی که به سمت خانه دار شدن مردم و دولتی که به سمت ضعیف تر کردن حتی اجاره نشین‌ها گام برداشته است را در این مسئله به وضوح دید.  , به نظر می رسد به طور شفاف می توان عملکرد دولتی که به سمت خانه دار شدن مردم و دولتی که به سمت ضعیف تر کردن حتی اجاره نشین‌ها گام برداشته است را در این مسئله به وضوح دید.  ,
 
,
امیر حمزه نژاد
, امیر حمزه نژاد,
 
,
انتهای پیام/ 
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه