اخبار داغ

وظیفه شهرداری، شهر، داری است!/ غبار نخاله‎های ساختمانی بر حقوق شهروندی!

وظیفه شهرداری، شهر، داری است!/ غبار نخاله‎های ساختمانی بر حقوق شهروندی!
سد معبر نخاله‎های ساختمانی خود مصداق بارز نقض حق شهروندی است که متاسفانه چندان به ان اهمیتی داده نمی‎شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ متاسفانه  معضل نخاله‎های ساختمانی از دیرباز تا کنون یکی از بزرگترین مشکلات در جوامع شهری بوده است و همواره در قوانین مختلف توجه بسیار زیادی به حقوق شهروندان و یا نقض حق شهروندی  در این خصوص شده است.

معضل نخاله های ساختمانی در شهر نه تنها در برخی از موارد موجب سد معبر می شود بلکه تاثیر مهمی بر سیما و منظر شهر دارد، آیا این تصویر نازیبا در تصور مردم خود یکی از دلایل عدم نشاط روحی مردم این شهر نیست؟؟

نباید از این غافل شد که فضای شهر، کوچه، خیابان، معابر و... ارتباط مستقیم با روحیه مردم شهر دارد و از نظر روانشاسی بسیار تاثیر گذار است.

حال رسیدگی به این معضل که عدم رسیدگی به آن تبعات منفی بسیاری را برای یک شهر و مردمانش دارد،آیا ضرورتی ندارد؟

تصادفات، آلودگی زیست محیطی، سد معابر عمومی، ایجا مشکل در رفت و آمد، همه و همه بازخورد عدم رسیدگی و عدم رفع این معضل بزرگ  است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,




 

,
, ,
,
,

مشکلی بزرگ اما پنهان

ریختن مصالح و نخاله های ساختمانی در کوچه و خیابان های شهر معضلی بزرگ است که گویی مسئولان از دست آن قسر در رفته اند.

یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد: این روزها حقوق شهروندی برای کسی اهمیت  ندارد چرا که همین سد معبر نخاله های ساختمانی خود مصداق بارز نقض حق شهروندی است.

وی با اشاره به اینکه آیا شهرداری به عنوان یک نهاد مربوطه توان مقابله با این معضل را ندارد تصریح کرد: چند روزی است که ما نمی توانیم به داخل کوچه برویم دو طرف کوچه مسدود شده است یک طرف نخاله های ساختمانی و طرفی دیگرمصالح ساختمانی، چرا باید چندین بار با شهرداری تماس گرفت تا بعد از چند روز برای رسیدگی به این موضوع اقدام کنند که البته ما هیچ اقدامی هم مشاهده نکردیم.

وی ادامه داد: عدم رسیدگی شهرداری و بی توجهی ماموران شهرداری به اینگونه مسائل بازخورد جالبی ندارد، من خود بارها شنیده ام که این حجمه از بی توجهی و نارسیدگی خود نشان از یک ارتباط غیرمستقیم میان ماموران و عاملان این معضل است.

, مشکلی بزرگ اما پنهان,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,




 

,
,
, ,
,

وی عنوان کرد: من گمان می برم که این شهر نیاز به یک مرجع در خصوص رسیدگی به این معضلات را دارد، از سال گذشته تا کنون این دومین بار است که برای مدت تقریبا دو هفته ما مجبوریم ماشین های خود را در خیابان پارک کرده و بعد از یک روز کاری خسته کننده  باید تازه با این عمل ناپسند برخی دست و پنجه نرم کنیم، حال از گرد و غبار که هر روز مهمان ریه های ماست، بگذریم.

شهروند دیگری که دل خوشی از این موضوع نداشت، در ادامه گفت: نمی دانم مگر قرار بر این نیست که نقض قانون خود یک جرم است، حال تکلیف شهرداری چیست؟ آیا مکانی  برای این نخاله های ساختمانی در نظر گرفته اند؟؟ اگر مکانی هست چرا این افراد را مجبور به انتقال این نخاله ها نمی کند.

وی با اشاره به اینکه بعضی از خیابان ها و کوچه ها با اینکه چندین سالی است که تردد به سختی در آن ها امکان پذیر است اظهار کرد: متاسفانه هربار پس از ریختن  مصالح و نخاله های ساختمانی برای رفت و آمد باید از تراکتور استفاده کرد.

,
,
,
,
,




 

,
,
, ,
,

وی بیان داشت: دپو این نخاله ها آنقدر عادی شده که اصلا کسی زیر بار نمی رود که کارش خلاف قانون است، دیگر نمی توان به آن‌ها اعتراض کرد، چند روز پیش که در کوچه با چند تن از همسایه ها با یکی از این پیمانکارها صحبت می کردیم با لحنی طلبکارنه جواب داد و همه چیز را حق خودش دانست.

وی با اشاره به اینکه در شهر زندگی می کنیم و ادعای با فرهنگی ما چشم عالم را کور کرده است بیان داشت: ما تمام مشکلات را بر گردن شهرداری نمی اندازیم چراکه خود مردم باید مراعات کنند، این خود مردم هستند که باید به حقوق شهروندی احترام گذاشته و به حق یکدیگر رفتار کنند.

وی عنوان کرد: رفع این معضل نیازمند یک فرهنگ سازی از سوی نهادهای مربوطه و خود مردم است.

,
,
,
,
,





 

,
,
, ,
,
,

سد معبر به لحاظ قانونی جرم محسوب می شود

نورالله غلامیان، شهردار شهرکرد در این خصوص در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد: سد معبر به هر عملی اطلاق می شود که موجب انسداد معابر عمومی شود و اشغال و مسدود کردن معابر عمومی به لحاظ قانونی عملی مجرمانه بوده و مرتکب این عمل مستوجب مجازا است چراکه معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان است و کسی حق ندارد تحت هر شرایطی آن را مسدود کند.

غلامیان در ادامه گفت: در تبصره 6 ماده 96 قانون شهرداری آماده است که  اراضی کوچه های عمومی و میدان ها، پیاده‌روها و خیابان‌ها به طور کلی، معابر و مسیر رودخانه‌ها و نهرها، مجاری فاضلاب شهر و باغ‌های عمومی، گورستان‌ها ، درخت های معابر واقع در محدوده هر شهر که مورد استفاده عموم است، ملک عمومی محسوب شده و در مالکیت شهرداری است.

شهردار شهرکرد اشغال معابر از سوی دستفروشان، نصب دکه های غیرمجاز، تخلیه نخاله و مصالح ساختمانی در معابر عمومی، توقف خودرو در مکان‌های غیرمجاز، حضور وسایل نقلیه برایر فروش کالا در معابر عمومی، تکدی‌گری و مهمتر از همه اشغال معابر از سوی صاحبان مغازه که گاها اقدام به اشغال خیابان هم منجر شده را به عنوان مصداق‌های  آشکار سد معبر بیان کرد.

, سد معبر به لحاظ قانونی جرم محسوب می شود,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,




 

,
,
, ,
,

غلامیان خاطرنشان کرد: شهرداری ها  بر اساس تبصره یک بند 2 ماده 55 قانون شهرداری ها، مکلف هستند تا راسأ به آزادسازی معابر عمومی اقدام کنند و در تکمیل این تبصره، ماده 47 آیین‌نامه شهرداری مصوب 1346، حفاظت از اموال عمومی و محیا کردن این اموال برای استفاده عموم و جلوگیری از تجاوز به آن یا تصرف در آن بر عهده شهرداری است و به موجب قسمت اخیر ماده 690 قانون مجازات اسلامی هر فردی اقدام به هر گونه تجاوز و تصرف عدوانی، یا ایجاد مزاحمت و یا ممانعت از حق در املاک متعلق به شهرداری کند به مجازات یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود.

وی در ادامه چنین بیان کرد: که بر اساس بند 20 ماده 55 اصلاحی قانون شهرداری، سد معابر عمومی، اشغال پیاده رو ها و استفاده غیر مجاز از آن‌ها، همچنین میدان ها، پارک‌ها و باغ‌ها عمومی برای کسب و سکونت ممنوع می باشد.

نورالله غلامیان  تاکید کرد: لازم است در راستای وظایف محوله بر اساس قانون مدیریت پسماندها، نسبت به مدیریت پسماندهای عمرانی و ساختمانی برنامه‌ریزی، ساماندهی، مراقبت و عملیات اجرایی مربوط به تولید، جمع‌آوری، ذخیره سازی، جداسازی، حمل و نقل، بازیافت، پردازش، دفع، آموزش و اطلاع رسانی در شهرها اقدام شود.

,
,
,
,
,




 

,
,
, ,
,

وی در ادامه این موضوع بیان داشت: در راستای تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به منظور حفظ محیط زیست و نیز در جهت حفظ اجرای قانون مدیریت پسماندها مصوب سال 1383به استناد ماده 5 آیین‌نامه اجرایی آن، شیوه‌نامه اجرایی ساماندهی پسماندهای عمرانی و ساختمانی توسط وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور) در سه بخش برنامه ریزی، ساماندهی، مراقبت و آموزش و اطلاع رسانی در 35 ماده و 26 تبصره تودین گردیده است که بر اساس ماده 9 آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها لازم الرعایه می باشد.

وی با اشاره به اینکه برای دفع و تخلیه نخاله های ساختمانی مکانی در نظر گرفته شده است گفت: در سایت دفن زباله، برابر کلیه مقررات و ضوابط اجرایی  اطلاع رسانی شده است.

غلامیان افزود: بروشورهای اطلاع رسانی تهیه و منتشر و بنرهای مربوطه به این مسئله در سطح شهر نصب گردیده است.

وی عنوان کرد: بارگیری و حمل و نقل نخاله های ساختمانی با شیوه نامه اجرایی ساماندهی پسماندهای عمرانی و ساختمانی و آیین نامه اجرایی آن در واحد مختص  به این امور با هماهنگی پلیس راهور صورت می‌پذیرد.

به گزارش جهانبین نیوز؛ با مدیریت صحیح در شهرداری ها و اجرای قوانین مرتبط با نخاله های ساختمانی  نه تنها از سد معبر کردن دفع و تخلیه نخاله های ساختمانی می توان جلوگیری کرد بلکه در زیبا سازی و تمیز بودن شهر جهت رفاه شهروندان نیز می توان کمک کرد و این مسئله تنها به خود شهرداری بر نمی گردد بلکه خود مردم نیز باید در این راستا همکاری لازم را با شهرداری یا ارگان مربوطه داشته باشند.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه