اخبار داغ

پیوستن شهرداری تهران به اتاق شیشه‌ای / اسناد درآمدی تهران در اختیار خبرنگاران قرار می‌گیرد

پیوستن شهرداری تهران به اتاق شیشه‌ای / اسناد درآمدی تهران در اختیار خبرنگاران قرار می‌گیرد
معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی تهران گفت: با نظر شهردار و مدیرعامل سازمان، به اتاق شیشه‌ای پیوستیم و اسناد در صورت نیاز در اختیار نهادهای نظارتی قرار می‌گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  شبکه خبری تهران نیوز ؛ در روزهای اخیر درباره اسناد درآمدی تهران از محل تبلیغات در سطح شهر و اماکن پرتردد مردم و محل صرف آن صحبت‌های زیادی در رسانه‌ها و بین مردم گفته و شنیده می‌شود که البته خبرها و شائبه‌هایی در این زمینه منتشر شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

خبرنگار سرویس اجتماعی شبکه خبری تهران نیوز بر آن داشت تا گفت‌وگویی اختصاصی با حمید صابر فرزام، معاون تبلیغات و درآمدسازمان زیباسازی شهری تهران انجام دهد که در ادامه ماحصل این گپ‌وگفت را با هم می‌خوانیم.

, شبکه خبری تهران نیوز, سازمان زیباسازی,

تهران نیوز: به‌عنوان نخستین سئوال، درباره چگونگی و نحوه تبلیغات شهری در سطح شهر تهران توضیح می‌دهید؟

, تهران نیوز: به‌عنوان نخستین سئوال، درباره چگونگی و نحوه تبلیغات شهری در سطح شهر تهران توضیح می‌دهید؟, تهران نیوز,

در بحث تبلیغات محیطی شهر تهران فعالیت‌های مختلفی در طول سنوات گذشته در سازمان زیباسازی صورت گرفته است اما از سال ۹۳ و بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، مسئولیت و مدیریت تبلیغات و اطلاع‌رسانی شهر تهران به‌صورت یکجا و کلی به سازمان زیباسازی شهرداری تهران واگذار شد؛ و این امر در حوزه سازمان زیباسازی، به معاونت تبلیغات و درآمد مربوط می‌شود که سه مسئولیت اصلی در خصوص ساماندهی و واگذاری تابلوهای شهری را بر عهده دارد.

,

در تقسیم‌بندی کلی ما، تابلوها در سه گروه تقسیم‌بندی می‌شوند: گروه اول تابلوهای صنوف هستند که بر سر در مغازه‌ها، شرکت‌ها، نهادها و سازمان‌های مختلف جهت اطلاع‌رسانی و تبلیغ نصب می‌شوند،

,

گروه دوم تابلوهای تجاری هستند که باهدف تبلیغات فرهنگی و تجاری در سطح معابر شهر نصب می‌شوند و متعلق به صنف خاصی نیستند مانند بیلبوردها، پرتابل‌ها، استندها و غیره،

,

دسته سوم هم تابلوهای راهنمای اماکن هستند که با رنگ نارنجی در سطح شهر به‌منظور راهنمایی مردم به محل خاصی، نصب‌شده‌اند.

,

در حقیقت وظیفه ساماندهی و نظارت بر هر سه گروه مذکور به عهده معاونت تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهرداری است.

,

 

,

تهران نیوز: در مورد تابلوهای تجاری واصلی‌ترین چالش در مدیریت این تابلوها که ممکن است برای سازمان ایجاد شود، توضیح بیشتری ‌بدهید؟

, تهران نیوز,

ما در تهران سه نوع تابلو تجاری فعال داریم. تعدادی از این تابلوها در مالکیت شهرداری و سازمان زیباسازی قرار دارد که با واگذاری اجاره‌ای به کانون‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

,

گروه بعدی، تابلوهایی هستند که پایه آن‌ها در معابر شهری نیست بلکه در اماکن خصوصی و یا در محوطه نهادهای مختلف نصب شدند ولی به‌گونه‌ای قرار گرفتند که از معابر شهری قابل‌رؤیت هستند و کاربرد تبلیغات تجاری دارند. به‌عنوان‌مثال بیمارستان، دانشگاه و حتی پادگانی که هیچ نوع فعالیت تجارتی ندارد اقدام به نصب سازه‌ای در محوطه ساختمانی خودکرده است؛ که این مدل از تابلوها در هیچ کشوری به‌جز ایران دیده نمی‌شوند و باعث ایجاد اخلال در کار سازمان می‌کنند.

,

در مرحله اول با اعلام تخلف و اخطار و در صورت عدم توجه و اصرار به نصب تابلو، برخورد قانونی صورت می‌گیرد و متأسفانه تعداد این تابلوهای غیرمجاز بالغ‌بر ۱۰ هزار مترمربع در سطح شهر برآورد شده است.

,

اما گاهی این اماکن، تجاری هستند مانند کارخانه یا دفتر فروش که نیاز به تبلیغات دارند و یا برای انجام کارهای فرهنگی اقدام به نصب تابلو می‌کنند در این موارد سازمان با انجام بررسی‌های لازم و رعایت استاندارد و اعلام عوارض اقدام به صدور مجوز برای نصب تابلوها می‌کند.

,

 

,

تهران نیوز: تابلوهای غیرقانونی که اشاره کردید، مجوز ارشاد را هم ندارند؟

, تهران نیوز,

در بحث بهره‌برداری از تابلو شاید با داشتن قرارداد با یک کانون تبلیغاتی، مجوز تبلیغات را بگیرند اما در مواردی هم بدون مجوز این کار صورت می‌گیرد که نگرانی و چالش اصلی سازمان هم در همین راستاست و در صورت ارائه تبلیغات نامناسب، مسئولیت آن به عهد چه کسی خواهد بود؟

,

سازمان طبق دستور و وظایفی که دارد، اقدامات قانونی را در این خصوص انجام می‌دهد اما تشکیل پرونده و ارائه شکایت برای تک‌تک این موارد و ارجاع به دادسرا زمان‌بر است.

,

 

,

تهران نیوز: موارد و یا زمان استفاده تابلوهایی که در اختیار شهرداری و سازمان زیباسازی شهری است چگونه است؟

, تهران نیوز,

سازمان زیباسازی به نیابت از شهرداری و در حوزه فرهنگی، بالغ‌بر ۵۰۰ تابلو در اختیار دارد که شبیه تابلوهای تجاری هستند ولی کاربرد آن‌ها در حوزه فرهنگ، آموزش عمومی و اطلاع‌رسانی است؛ و چون بیشتر

,

این تابلوها در معابر و شریان‌های اصلی شهر هستند و بسته به نیاز به کار تبلیغات فرهنگی مشغول است، تعدادی تابلو هم در اختیار مناطق و نواحی مختلف شهرداری قرار می‌گیرد که و در زمان‌هایی که نیاز به کار فرهنگی و اطلاع‌رسانی محلی و لوکال باشد استفاده خواهند شد. علاوه بر این سازمان زیباسازی شهرداری تهران اجازه دارد ۱۵ درصد از ظرفیت حوزه تبلیغات تجاری را در زمان کمپین‌های اصلی به تبلیغات فرهنگی اختصاص دهد به‌عنوان‌مثال در مناسبت‌هایی مانند پیشواز نوروز، ماه مبارک رمضان، اعیاد ویژه و غیره این کار صورت می‌گیرد.

,

 

,

تهران نیوز: به‌جز تابلوهای سطح شهر، چه فضاهای تبلیغاتی در اختیار شهرداری و حوزه کاری سازمان قرار دارد؟

, تهران نیوز,

در شهر تهران به‌جز تابلوهای مذکور که در معابر نصب شدند، برخی از نهادهای زیرمجموعه شهرداری اماکنی را در اختیار دارند که محل تردد عموم مردم است، به‌عنوان‌مثال فضای سازمان میوه و تره‌بار و یا بدنه قطارها و اتوبوس‌ها و دیواره ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، فضای برج میلاد و تپه‌های عباس‌آباد و امثال آن، درگذشته این مکان‌ها خودشان اجازه فعالیت‌های تبلیغاتی در فضای اختصاصی خودشان را داشتند ولی بعد از مصوبه سال ۹۳ و به‌منظور مدیریت یکپارچه در سطح شهر تهران و جلوگیری از بروز مشکلات و ناهماهنگی‌، هر نوع تبلیغ در هر محیطی از شهر تهران که متعلق به شهرداری و در حوزه استحفاظی آن است با سازمان زیباسازی است که البته به دلیل وجود قراردادهای چندساله که پیش‌ازاین مصوبه منعقدشده بود، نمی‌توانستیم مانع فعالیت همه آن‌ها شویم و با مرور زمان و خاتمه زمان قرارداد، مسئولیت آن‌ها به سازمان محول و منتقل‌شده

,

 

,

تهران نیوز: درآمد سالانه شهرداری از محل تبلیغات صرف چه هزینه‌هایی می‌شود؟ و آیا این درآمد جدا از بودجه این سازمان است؟

, تهران نیوز,

خرسندم اعلام کنم در دوره جدید مدیریت شهری و با تأکید شورای شهر، شهردار محترم و مدیرعامل سازمان، ما به بحث شفاف‌سازی و اتاق شیشه‌ای پیوستیم و همه مسائل مشخص و در اختیار عموم قرار می‌گیرد و اسناد مربوطه در صورت نیاز و در چارچوب قوانین در اختیار نهادهای نظارتی و خبرگزاری‌ها قرار خواهد گرفت البته این به معنای انتشار اطلاعات محرمانه شرکت‌های طرف قرارداد نیست.

,

به‌عنوان‌مثال در ماه‌های اخیر هنگام برگزاری مزایده‌های این سازمان علاوه برنهادهای نظارتی مربوطه، نماینده شرکت‌ها و شورای شهر و اصحاب رسانه هم حضور داشتند و همه صورت‌های مالی ما مشخص و در برنامه بودجه به معرض نمایش عمومی قرار گرفت و جزئیات موارد مصرف در سال جاری منتشر شد.

,

سازمان زیباسازی شهر تهران به نیابت از شهرداری متکفل یک سری از فعالیت‌ها در شهر تهران ازجمله جداره سازی معابر، تغییر نماها، نور‌پردازی تزئینی معابر (جدای از روشنایی اداره برق)، رنگ‌آمیزی، حجم‌ها، نقاشی‌ها و مجسمه‌ها، بحث پل‌ها و مکانیزه کردن آن‌ها، برنامه‌های مناسبتی مانند نوروزگاه‌ها، نورافشانی‌ها، فضاسازی در مناسبت‌ها مختلف مانند چراغانی یا سیاه‌پوش کردن شهر و موارد دیگر، بر عهده سازمان زیباسازی است که بخشی از درآمد تبلیغات صرف این هزینه‌ها می‌شود و از دو سال پیش، قسمتی از درآمد نیز به خزانه شهرداری واریز می‌شود.

,

در مورد بودجه هم‌عرض کنم بودجه سازمان زیباسازی، توسط شهرداری تنظیم و به‌وسیله شورای شهر تصویب و ابلاغ می‌شود، درواقع سازمان ردیف بودجه مشخصی در درامد و هزینه دارد که آن‌هم مشخص و با مراجعه به سایت شهرداری و مصوبه بودجه شهرداری تهران ریز اطلاعات آن مشخص است.

,

 

,

تهران نیوز: در روزهای اخیر درباره درآمد مترو از تبلیغات، مبلغ و مواردی که این درآمد هزینه می‌شود، صحبت‌های مختلفی گفته و شنیده می‌شود، شما به‌عنوان متولی این موضوع چه صحبتی دارید؟

, تهران نیوز,

من به‌طور دقیق نمی‌دانم چه مسائلی گفته‌شده و فقط به‌صورت کلی صحبت‌هایی را شنیدم بنابراین در مورد حرف‌های دیگران نمی‌توانم اظهارنظر کنم، اما با توجه به اطلاعاتی که از خود مترو در اختیارداریم و با توجه به شناختمان از فضای مترو، به نظر می‌آید این صحبت‌ها یک شیطنت ژورنالیستی بوده است و واقعیت چیزی نیست که در برخی رسانه‌ها منتشرشده است.

,

از سال ۹۷، مسئولیت فعالیت‌های تبلیغاتی مترو به سازمان زیباسازی واگذار شد و تا آن زمان خود مترو متولی این امر بود.

,

در مورد واگذاری که سازمان برای تبلیغات مترو انجام داد، ابتدا یک کار کارشناسی و وضعیت سنجی برای تعیین محل تبلیغات، موارد استفاده و برآورد هزینه و آورده هر تبلیغ انجام گرفت که مشخص شد، تعداد سازه‌های موجود در مترو زیاد است و برخلاف تصور عموم، تعداد بالا به معنی درآمد بالا نیست بلکه علاوه بر از بین بردن زیبایی بصری، به دلیل عرضه بالا، باعث کاهش قیمت و درنتیجه درآمد خواهد بود. درواقع ما علاوه بر رعایت اصول زیبایی بصری نباید به درآمد مترو هم آسیبی می‌زدیم.

,

درنهایت پس از بررسی‌های کارشناسی، تعدادی از سازه‌ها را حذف کردیم ولی با جانمایی، بازاریابی و تعیین قیمت پایه کارشناسی نه‌تنها به درآمد مترو از تبلیغات آسیبی وارد نشد که نسبت به سال‌های قبل از آن به چهار برابر رسید؛ و این در حالی بود که شرایط اقتصادی نسبت به سال‌های قبل، از رونق کمتری برخوردار بود، درواقع اگر شرایط اقتصادی را با زمان قبل از مدیریت سازمان زیباسازی مقایسه کنیم با توجه به رونق اقتصادی خوبی که در سال‌های ۹۴ و ۹۵ ایجاد شد ولی در سال گذشته به دلیل اجرا مرحله جدید تحریم‌ها، محدودیت‌های موجود در بازار اقتصادی باعث کاهش تبلیغات شد، بااین‌حال میزان درآمد مترو در این حوزه به ۴ برابر سال‌های قبل رسید.

,

در مورد ادعای پیشنهاد قیمت بالاتر از طرف شرکتی خاص، باید از آن شرکتی که مدعی شده است سئوال شود که چرا در مزایده‌ها شرکت نکرده است و پیشنهاد خود را رسماً اعلام نکرده است، اصلاً کدام شرکت هست و چه مبلغی را رسماً و به چه کسی پیشنهاد داده است ضمن اینکه تاریخ قراردادهای مذکور رو به پایان است و این شرکت در صورت تمایل بیرون آمدن از پشت پرده و ارائه پیشنهاد شفاف در فرایندی شفاف می‌تواند در مزایده آینده شرکت در صورت صحت ادعایش، برنده مزایده شود.

,

 

,

تهران نیوز: با توجه به شعار سال و اهمیت تبلیغات در حوزه تجارت و کسب‌وکار، شهرداری و سازمان زیباسازی، چه تمهیدات و راه‌کارهایی برای رشد اقتصاد داخلی و افزایش اشتغال در نظر گرفته است؟

, تهران نیوز,

بحث امید دادن به جامعه و تزریق نشاط بین مردم از دغدغه‌های مهم حوزه تبلیغات سازمان است. شاید بعد از اجرای تحریم‌های اخیر و خروج آمریکا از برجام، نگرانی‌هایی در حوزه کار و تبلیغات ایجاد شد اما خوشبختانه با کمک کانون‌ها و مراکز تبلیغاتی توانستیم شرکت‌های داخلی را ترغیب به استفاده از این فضای تبلیغاتی کنیم. تعیین و اعمال تخفیف‌های ویژه و قوانین مناسب در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از اقدامات این سازمان برای حمایت از تولیدات داخلی و اشتغال‌زایی است.

,

علاوه بر این بخشی از تبلیغات فرهنگی شهرداری با محوریت مصرف کالای ایرانی و حمایت از تولید داخلی و ترویج کارآفرینی است. حتی در شرایطی به‌خصوص و ویژه شرکت‌های دانش‌بنیانی که قادر به پرداخت هزینه‌های تبلیغات نباشند، این فضا را به‌صورت رایگان در اختیارشان قرار خواهیم داد.

,

خوشبختانه علی‌رغم فشارها و محدودیت‌ها، شرایط اقتصادی صنعت تبلیغات رو به رشد است و پیش‌بینی می‌شود فضای کسب‌ و کار هر روز بهتر شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه