اخبار داغ

در نشست خبری معاونان دادگستری استان قم مطح شد؛

افزایش تصادفات رانندگان بدون گواهینامه در قم/پیشنهاد چین و هند برای سرمایه‌گذاری در فرودگاه قم

افزایش تصادفات رانندگان بدون گواهینامه در قم/پیشنهاد چین و هند برای سرمایه‌گذاری در فرودگاه قم
نشست خبری معاونین دادگستری استان قم با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضائیه در سالن جلسات دادگستری کل برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از قم فردا،  امروز نشست خبری معاونین دادگستری استان قم  با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضائیه  در سالن جلسات دادگستری کل برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا, قم فردا,

سید حمید اسماعیلی در در این نشست اظهار داشت: در شورای حل اختلاف افزایش آمار صلح را داشته ایم در پرونده های کیفری 79 در صد مصالحه  انجام شده و ماه مبارک رمضان  این رقم به بالای 85 درصد نیز رسیده است که این نشان دهنده موفقیت شورای حل اختلاف قم در زمینه پرونده های کیفری است، درصد مصالحه در پرونده های کیفری در ایام محرم و رجب نیز به بالای 85 درصد می رسد.

,

پیشنهاد چین و هند برای سرمایه‌گذاری در فرودگاه قم

رئیس شوراهای حل اختلاف قم بیان داشت: در پرونده های حقوقی نیز  35 درصد پرونده ها در شورای حل اختلاف به مصالحه می انجامد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد:  صدا و سیما و اصحاب رسانه در زمینه پیشگیری می توانند نقش ویژه ای در پایین آوردن آمار جرم در استان داشته باشد، در شورای حل اختلاف سعی کردیم در کنار قوه قضاییه کمک کار خوبی باشیم، در سال 97  بالغ 63 هزار پرونده حقوقی و 12 هزار پرونده کیفری در شورای حل اختلاف قم رسیدگی شد.

رئیس شوراهای حل اختلاف قم  تصریح کرد:در ابتدای تشکیل شورای حل اختلاف در قم 400 شعبه وجود داشت که مجموعاً 1200 نفر کارمند داشت می شدند اما به مرور زمان با تعدیل در این شورا این تعداد به 390 نفر رسیده است.

وی تأکید کرد: رسیدگی و صدور حکم در کلیه شکایت های کیفری و حقوقی، احیاء حقوق عامه، نظارت بر حسن اجرای قوانین در قسمت های مختلف، کشف جرم و تحویل مجرمین و نیز اقدام در جهت پیشگیری از وقوع جرم از جمله وظایف دادگستری است.

, پیشنهاد چین و هند برای سرمایه‌گذاری در فرودگاه قم,
,
,
,
,
,
,
,
,

پیگیری پرونده های مفاسد اقتصاد قم در تهران

اسماعیلی با اشاره به وضعیت فرودگاه قم گفت: داشتن یک فرودگاه مجلل قصد و هدف استان بوده اما مشکلات غیر عمدی را مدیریت  سرمایه گذار به وجود آورد و در حال حاضر به دنبال سرمایه گذار مناسب و مطمئنی هستیم که بتواند فرودگاه قم را به سرانجام خوبی برساند ، سرمایه‌گذارانی هم از چین و هند پیشنهاد سرمایه‌گذاری داده اند که ما به هیچ سرمایه گذاری جواب منفی نداده ایم و همه پیشنهاد ها در حال بررسی است.

وی بیان داشت: پرونده های با موضوع مفاسد اقتصادی در تهران رسیدگی شده و در استان قم پرونده ای با این عنوان در حال رسیدگی نیست.

, پیگیری پرونده های مفاسد اقتصاد قم در تهران,
,
,
,
,

 

,

ابوالفضل مجدد اظهار داشت: جذب قاضی و کارکنان بر طبق نیازهای استان جزو وظایف این معاونت است، با توجه به کثرت و متنوع بودن قوانین در کشور آموزش نیاز اصلی در این معاونت است.

معاون قضایی، منابع انسانی دادگستری کل استان قم گفت : وضعیت قم  به نحوی است که حجم کاری بالایی در این زمینه وجود دارد الزاما باید آسیب شناسی داشته باشیم تا به منابع انسانی کمک کنیم ، به همین دلیل در حوزه منابع انسانی دو کار عمده هوشمند سازی فرآیند ها در حال انجام است  از جمله اجرای احکام هوشمند سازی شده است  همچنین اجرای احکام ویژه خانواده نیز کار هوشمند سازی شروع شده است و در شورای حل اختلاف هم استفاده از هوش مصنوعی در منابع انسانی می تواند کمک خوبی باشد.

,
,
,

تشکیل یک ساختار ملی در قم برای اولین بار خارج از تهران

وی گفت: طی دو هفته  آینده  افتتاح پروژه ملی پایلوت داوری کشور را در قم  خواهیم داشت که یک ساختار ملی شکل گرفته است با عنوان اتحادیه و کانون های داوری حقوقی ایران که در سطح استان افتتاح خواهد شد استان قم در خیلی از حوزه های فرهنگی پایلوت ملی بوده است اما در حوزه حقوقی پایلوت ملی نبود و این اولین بار است که یک ساختار ملی خارج از تهران تشکیل می شود.

معاون قضایی، منابع انسانی دادگستری کل استان قم افزود: به همه استان ها اعلام شده که همه این استان ها عضو اتحادیه کانون های داوری ایران شده و کانون در استان قم تشکیل شده و از همه تخصص ها در حوزه داوری استفاده شده است، هر کشوری که اقتصاد پیشرفته دارد دارای داوری نیزمی باشد

مجدد افزود: شهر قم در حوزه حقوق به عنوان مهد داوری ایران معرفی شود.

, تشکیل یک ساختار ملی در قم برای اولین بار خارج از تهران,
,
,
,
,
,
,

افزایش تصادفات رانندگان بدون گواهینامه در قم

, افزایش تصادفات رانندگان بدون گواهینامه در قم,

حجت الاسلام والمسلمین محمود طالبی اظهار داشت: 95  درصد پرونده های کیفری در دادگاه های کیفری استان رسیدگی می شوند، تمام پرونده ها اگر تعیین مجازات شوند به دادگاه های کیفری دو می آیند در سال  97 متأسفانه شاهد حجم سنگین ورود پرونده ها به دادگاه کیفری دو بوده ایم.

وی افزود : در سال 97، بیش از 51 هزار و 500 پرونده وارد مجموعه دادگاه کیفری دو شده و رسیدگی شد در سال 96، 36 هزار پرونده وارده دادگاه های کیفری دو شده بود یعنی در سال 97 نزدیک به 42 درصد رشد را شاهد بودیم که  این وضعیت نگران کننده است.

سرپرست دادگاه های کیفری استان قم بیان داشت: بیشترین آماری پرونده وارده به دادگاه های کیفری دو مربوط به رانندگی بدون گواهینامه موتوری ها و خودروها بوده است، که بیش از 9 هزار پرونده بوده است، سرقت با بیش از 5هزار 900 پرونده در رتبه دوم قرار دارد که دو عامل اعتیاد و وضعیت نابسامان اقتصادی باعث افزایش سرقت در سال 97 شده است سال 96 سرقت در رتبه سوم قرار داشت ، همچنین ایراد صدمات غیرعمدی براثر تصادفات  رتبه سوم را دارد که شاهد کاهش آن بودیم، در این زمینه  5 هزار و400پرونده در سال 96 وارد دادگاه کیفری شده اما در سال گذشته 3300 پرونده بوده است،  ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص عادی و تهدید در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی  با اشاره به اجرای طرح تعدیل و جامع رسیدگی به پرونده ها بیان داشت: یکی از مشکلات دادگستری  ها طولانی بودن زمان رسیدگی به پرونده ها بوده است، به این منظور  طرح تعدیل و کاهش زمان رسیدگی را تدوین کردیم و از سال 97 به اجرا گذاشتیم و ثمره آن این بود که ما در تیرماه سال 97 رتبه اول کشوری را بحث زمان رسیدگی  به دست آوردیم و امروز در دادگاه کیفری دو دیگر شاهد پرونده فسیلی در قم نیستیم.

طالبی گفت:  تخصصی شدن شعب یکی دیگر از اموری بوده که به صورت جدی پیگیری شد .

سرپرست دادگاه های کیفری استان قم خاطرنشان کرد:  برخورد جدی با عناوین مجرمانه ای که به هر نحوی جنبه امنیتی دارد در دستور کار قرار دارد ،مثلاً برخی از دزدی‌ها بار امنیتی ندارد مانند سرقت از یک نانوایی از سر فقر و گرسنگی جرم امنیتی نیست اما دزدی از منازل و یا سرقت ریلی که بار امنیتی دارد به‌صورت جرم امنیت مورد بررسی قرار می گیرد  و شعب ویژه برای آن شده و تفکیک وظایف شده است و امروز پرونده ها به صورت تخصصی بررسی می شود

وی در پایان با اشاره به پرونده فرودگاه قم گفت:  هیچ مبلغی را سرمایه گذار فرودگاه قم شخصاً  برنداشته است و همه پول های سرمایه گذاری شده را در پروژه فرودگاه قم هزینه کرده است، سرمایه گذار قصد کلاهبرداری نداشته در نتیجه وقتی فرد در کلاه برداری قصد سوء استفاده نداشته محکوم کردن این فرد غیرمنصفانه است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,
 حجت الاسلام والمسلمین عبدالمجید یزدی با اشاره به اینکه شهید بهشتی شخصی پرکار و کم بهره بردار از بیت المال بود اظهار داشت: شهید بهشتی نه تنها الگوی کارمندان و قضات قوه قضائیه است بلکه الگویی برای همه انسان‌ها است دستگاه قضایی باید خدمتگزار مردم باشد شهید بهشتی فرمودند مردم خدمت بی منت می خواهند حرف شهید بهشتی امروز هم مصداق دارد و مردم ما امروز هم خدمت بی منت می خواهند.
,

برگزاری دوره‌های آموزشی جایگزین مجازات مجرمان در قم

, برگزاری دوره‌های آموزشی جایگزین مجازات مجرمان در قم,


وی گفت: از سال 93 معاونت فرهنگی قوه قضائیه شروع به کارکرده است و 31 معاونت فرهنگی مشغول به کار شدند مأموریت اصلی نهادینه سازی است و6 هدف اصلی در این معاونت پیگیری می‌شود.

یزدی تصریح کرد:  ارتقای سلامت و بهداشت کارکنان و خانواده ها، ارتقای فرهنگ اخلاق حرفه ای، افزایش اعتماد عمومی به دستگاه قضایی و ارتقای فرهنگ حقوقی جامعه از جمله وظایف و اهداف  معاونت فرهنگی دادگستری استان قم است.

وی خاطرنشان کرد: اردوی راهیان نور، مراسم یادواره شهدا، شناسایی آسیب های فضای مجازی و  برگزاری نمایشگاه دائمی در دادگستری قم از جمله برنامه های این معاونت بوده است، همچنین  معاونت فرهنگی و پیشگیری  به مناسبت هفته قوه قضائیه یک نمایشگاه را برپا کرده است و دادگستری قم توانسته دوره های آموزشی برای اساتید، معلمان و دانش آموزان، دانشجویان ، والدین برگزار کرده است برای مجرمین دوره های آموزشی به عنوان مجازات جایگزین قرار داده است.

معاون فرهنگی دادگستری کل استان قم خاطرنشان کرد: دفتری در قم تاسیس شده که این دفتر توانسته  ارتباط بین مراجع و علما با دستگاه قضا را برقرار کند تا پیشنهاد‌ها مراجع و علما را از ایشان گرفته و به دستگاه های قضایی انتقال دهد.

وی گفت: با دانشگاهیان، ارتباط با حوزه های علمیه، تعامل با آموزش و پرورش،برگزاری دوره هایی در حرم کریمه اهل بیت(س) و مسجد مقدس جمکران و کارکنان صدا و سیما از جمله فعالیت های معاونت فرهنگی  دادگستری استان قم است.



انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه