اخبار داغ

ورشکستگی، نفس صنعت مرغداری را گرفت؛

رکود نیمی از مرغداری‌های کشور/ مرغ ارزان 700 میلیارد تومان ضرر روی دست مرغداران گذاشت

رکود نیمی از مرغداری‌های کشور/ مرغ ارزان 700 میلیارد تومان ضرر روی دست مرغداران گذاشت
مشکلات عدیده صنعت مرغداری در کشور موجب رکود حدود نیمی از مرغداری‌ها و غیرفعال شدن آنها شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، صنعت تولید مرغ گوشتی در شرایطی خاصی به سر می‌برد؛ کاهش قیمت خرید این محصول و افزایش قیمت نهاده ها و نیازمندی های پرورش فعالان این حوزه را با مشکلات عدیده ایی روبرو ساخته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,

افزایش قیمت نهاده‌های تولیدی و از همه مهمتر در دسترس نبودن آن برای مرغداری‌ها که موجب کاهش تولید شده و همچنین عدم توان پرداخت تسهیلات دریافت شده موجب شده تا نفس های این صنعت حیاتی به شماره بیفتد.

,

برای پیگیری وضعیت و مشکلات این حوزه به سراغ رئیس انجمن‌ صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان مرغ گوشتی استان کرمانشاه رفتیم.

,

برومند چهارآیین، رئیس انجمن‌ صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان مرغ گوشتی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: حوزه کشاورزی با آسیب هایی روبرو است که بخشی از آنها قابل پیش‌بینی و پیشگیری است اما به جرات می توان گفت بیش از 40 تا 50 درصد آسیب ها قابل پیش‌بینی و پیشگیری نیستند.

,

وی افزود: فعالیت در بخش کشاورزی همواره با مخاطرات جدی رو به رو بوده و این خاص کشور ما نیست اگرچه با توجه به اینکه کشور خشکی هستیم این آسیب ها بیشتر است ولی در مجموع آسیب‌ها جهان شمول است.

,

رئیس انجمن‌ صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان مرغ گوشتی استان کرمانشاه بیان داشت: به لحاظ ارتباطی که بین کشاورزی با امنیت غذایی وجود دارد همواره توجه ویژه ای به این بخش می شود.

,

چهارآیین به بیان مشکلات  صنعت مرغداری کشور اشاره کرد و افزود: در دنیا 118 میلیون تن گوشت مرغ تولید می شود که 10 میلیون تن یعنی حدود 8 درصد آن صادر شده و مابقی در داخل کشورهای تولید کننده مصرف می شود.

ظرفیت خالی صنعت مرغ

,
,
, ظرفیت خالی صنعت مرغ ,

وی ایران را هفتمین تولید کننده گوشت مرغ در دنیا معرفی کرد و گفت: زیرساخت های تولید گوشت مرغ زنده 4 میلیون تن است اما چیزی که به طور عملی بهره برداری می کنیم 3 میلیون تن گوشت مرغ زنده است.

رئیس انجمن‌ صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان مرغ گوشتی استان کرمانشاه افزود: حدود 2 میلیون و 300 هزار تن هم آماده طباخی و قابل مصرف در کشور است.

,
,
,

وی ادامه داد: این روند رو به رشد این صنعت در دنیا تا قبل از سال 2003 حدود 5 درصد در سال بود و از آن زمان این روند کاهش پیدا کرده و در حال حاضر رشد این صنعت به 1.5 درصد رسیده است.

چهارآیین گفت: ما 2 میلیون و 300 هزار تن گوشت مرغ در داخل کشور مصرف داریم و این یعنی 25 درصد آن 10 میلیون تومانی که در دنیا صادرات می‌شود.

,
,
,

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه امروز استمرار تولید گوشت مرغ در داخل کشور با چالش جدی مواجه است که باید برای این موضوع تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان مرغ گوشتی استان کرمانشاه یادآور شد: یکی از آن چالش ها بیماری های نوپدید و بازپدید است و ما بدتر از آن بازاری است که ما مرتب با آن برخورد می کنیم.

,
,
,

ضرر 700 میلیاردی صنعت مرغ

, ضرر 700 میلیاردی صنعت مرغ,

وی ادامه داد: از 15 فروردین تاکنون بیش از 700 میلیارد تومان این صنعت تولید گوشت ضرر کرده است و در حال حاضر تولیدکنندگان این صنعت تولید گوشت، مرغ زنده را با 2000 تومان ضرر عرضه می‌کنند.

رئیس انجمن‌ صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان مرغ گوشتی استان کرمانشاه بیان داشت: گرفتاری هایی که تولید کنندگان این بخش دارند باعث شده که در سنوات گذشته از 20 هزار و 500 مرغداری حدود 5200 مورد تعطیل شود و تعدادی نیز از مدار تولید خارج شدند.

وی خاطر نشان کرد: با این روند در حال حاضر می‌توان گفت فقط 10 تا 12 هزار مرغداری در سطح کشور فعالیت می کنند.

,
,
,
,
,

این مسئول بیان داشت: لازم است به استمرار صنعتی تولیدی که 40 درصد منبع تامین پروتئین روزانه همه افراد کشور را بر عهده دارد، کمک کنیم.

,

چهارآیین گفت: اگر به این صنعت کمک نکنیم همانطور که آن 5200 مورد مرکز تولیدی تعطیل شدند مابقی نیز تعطیل خواهند شد و ما تبدیل به یک کشور وارد کننده می شویم.

,

رئیس انجمن‌ صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان مرغ گوشتی استان کرمانشاه افزود: اگر تبدیل به یک کشور واردکننده شویم به فرض این که 1.5 درصد را به ما بدهند و ما تمام آن را وارد کنیم یک میلیون و 700 هزار تن می‌شود یعنی باز 600 هزار تن دیگر کم داریم.

وی با تاکید بر اینکه استمرار تولید گوشت مرغ در کشور از اوجب واجبات است، گفت: تمام مرغداریهایی که طی 10 سال اخیر در کشور احداث شده از تسهیلات بانکی استفاده کرده اند.

,
,
,

مشکلات مرغداران با تسهیلات بانکی

, مشکلات مرغداران با تسهیلات بانکی,

چهارآیین بیان داشت: در این راستا پیش بینی این بود که یک طرح 5 ساله با یک سال تنفس کفایت می کند و توان بازپرداخت در تولید کننده ها وجود دارد اما با اشکالاتی مواجه شدیم.

وی افزود: در این طرح تولیدی یش بینی شده بود که متوسط دوره پرورش 4 دوره است اما الان متوجه شدیم که متوسط کشور 3 دوره است.

رئیس انجمن‌ صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان مرغ گوشتی استان کرمانشاه ادامه داد: همچنین در آن طرح بیان شده بودکه هر دوره 12 درصد سود در برخواهد داشت اما الان از 3 دوره نیز 2 دوره ضرر در به دنبال دارد.

چهارآیین اظهار داشت: بر این اساس لازم است یک بازنگری صورت بگیرد و طرح توجیه 5 ساله به 10 سال ارتقاء پیدا کند و تحت اختیار خیات مدیره و شورای بانک ها که خاص طرح های کشاورزی است با بازپرداخت پله کانی صورت بگیرد.

وی اذعان داشت: معوقات ما در همه چالش های بازار، پول و سرمایه است و برای اینکه بتوانیم مدیریت کنیم مناسب ترین راه این است که تجدید نظر کنیم تا جریان مستمر ورودی بانک را داشته باشیم

,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه