اخبار داغ

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین:

نقشه مرمت "گراند هتل" تا پایان مردادماه تکمیل می شود/ اجرای پروژه طی ۲ سال

نقشه مرمت "گراند هتل" تا پایان مردادماه تکمیل می شود/ اجرای پروژه طی ۲ سال
معاون اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین با بیان اینکه تهیه طرح مرمت گراند هتل حدودا تا پایان مردادماه طول می‌کشد، گفت: برنامه‌ریزی ما این است که بعد از تکمیل طرح نیز اجرای آن ۲۴ماه یعنی تا دوسال طول خواهد کشید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، قزوین به لحاظ برخورداری از آثار تاریخی جزو استان‌های برتر در کشور محسوب می‌شود که بسیاری از آثار در نوع خود بی‌نظیر هستند؛ گراند هتل یکی از بناهای تاریخی شهر قزوین است که در سال ۱۳۸۴ با شماره ۱۲۸۹۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

این بنا که قدیمی‎‌ترین هتل ایران به سبک و سیاق هتل‌های امروزی محسوب می‌شود، در سال‌های پایانی دوره قاجار توسط ارباب برزو مهرشاهی از زرتشتیان قزوین در خیابان پیغمبریه و غرب دولتخانه صفوی ساخته شده است و به اعتقاد عده‌ای از کارشناسان یکی از نمادهای مدرن سازی ایران به شمار می‌رود.

,

حدود یک قرن از احداث این بنا می‌گذرد، گراند هتل نیم قرن باشکوه و پررونق را تجربه کرد تا اینکه با وقوع آتش سوزی در سینمای هتل در سال ۱۳۵۶، تحول صنعت هتلداری و وقوع جنگ ۸ ساله، روزگار شکوه و رونق گراند هتل به پایان خود رسید.

,

احیا و مرمت این بنای تاریخی سال‌هاست که در پیچ و خم بلاتکلیفی و در پشت حفاظ آهنین که آن را از تخریب‌های احتمالی محصور کرده است، روزگار می‌گذراند و در انتظار ترمیم دوباره است تا بتواند با نفسی تازه جان بگیرد و همچون گذشته پذیرای میهمانان و گردشگران باشد اما این پروژه سال‌هاست که طول کشیده و همچنان اثری از عملیات اجرایی در آن دیده نمی‌شود.

,

امیر ارجمند در گفت‌وگو با خبرنگار شاخص، درباره روند بازسازی گراند هتل می‌گوید: گراند هتل یکی از آثار باارزش تاریخی شهر قزوین است که در فهرست آثار ملی کشور هم به ثبت رسیده و اتفاقات تاریخی مختلفی در آن رخ داده است.

, شاخص،,

, ,

 

,

وی می‌افزاید: قدم اولی که باید برای مرمت و احیای مجموعه گراند هتل انجام می‌شد نیز انتخاب یک سرمایه‌گذار و تامین منابع مالی آن بود که ما از طریق صندوق احیای سازمان میراث فرهنگی این مجموعه را به شرکت سمگا (شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران) واگذار کردیم که کار سرمایه گذاری، مرمت و احیای مجموعه تاریخی را انجام می‌دهد.

,

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه هزینه مرمت بنا بالا بود لذا با همکاری صندوق احیای بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور، مجموعه گراند هتل به شرکت سرمایه گذاری سمگا واگذار شد که در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت دارد.

,

ارجمند خاطرنشان می‌کند: اسفندماه سال گذشته تفاهم نامه‌ای بین شرکت سرمایه‌گذاری سمگا، سازمان میراث فرهنگی کشور و اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین و صندوق احیا منعقد و قرار شد شرکت سمگا مشاور ذی صلاحی را انتخاب و طرح مرمت واحیاء گراند هتل را آماده کند و به سازمان میراث فرهنگی بفرستد تا در شورای فنی مورد بررسی قرار گیرد و پس از تایید نیز به شرکت سمگا ابلاغ شود.

,

, ,

 

,

این مسئول ابراز می‌کند: گراند هتل در دو فاز مرمت می‌شود که یک فاز مربوط به مرمت خود بنای تاریخی است و فاز بعدی هم مرمت بنای الحاقی است که کاربری اقامتی خواهد داشت و ساختمان تاریخی اصلی که سه طبقه است نیز فضای فرهنگی و پذیرایی خواهد شد و گالری‌های هنری در آن برگزار می‌شود.

,

وی درباره برآورد هزینه پروژه اضافه می‌کند: با توجه به اینکه فعلا در مرحله تهیه نقشه‌های مرمت و احیا هستیم، هنوز برآورد هزینه انجام نشده است چراکه ابتدا باید تهیه نقشه و کار مطالعاتی انجام شود؛ نقشه‌ها شامل نقشه‌های معماری، سازه، مقاوم سازی و تجهیزات الکتریکی و مکانیکی است که باید توسط مشاور تهیه شود.

,

, ,

 

,

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با بیان اینکه تهیه طرح مرمت گراند هتل حدودا تا پایان مردادماه طول می‌کشد، عنوان می‌کند: طرح‌های مرمت باید براساس ضوابط میراث فرهنگی تهیه شود و بعد از اینکه نقشه‌ها تایید شد نیز قدم بعدی برآورد اجرای این نقشه‌ها است.

,

ارجمند خاطرنشان می‌کند: برنامه‌ریزی ما این است که بعد از تکمیل طرح نیز اجرای آن ۲۴ماه یعنی تا دوسال طول خواهد کشید و شرکت سمگا به عنوان سرمایه‌گذار، کار بهره برداری آن را هم انجام خواهد داد.

,

این مسئول ابراز می‌کند: گراند هتل یکی از پروژه‌های اولویت‌دار اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین است و بعد از اینکه تملک شده نیز سازمان میراث فرهنگی برای جلوگیری از تخریب بیش از اندازه، کارهای حفاظتی انجام داده تا بنا سرپا بماند و بیش از این تخریب نشود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه