اخبار داغ

گزارشی از مشکلات روستاهای استان سمنان

سهم روستای تلوبین از آب آشامیدنی، روزی 2 ساعت/ اوج بی‌عدالتی در توزیع امکانات ورزشی در روستاهای استان

سهم روستای تلوبین از آب آشامیدنی، روزی 2 ساعت/ اوج بی‌عدالتی در توزیع امکانات ورزشی در روستاهای استان
عضو شورای اسلامی روستای تلوبین کالپوش با بیان اینکه مردم روستا روزانه فقط 2 ساعت از آب آشامیدنی برخوردارند، گفت: تامین آب شرب یکی از نیازهای اصلی و مبرم مردم روستای تلوبین است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی اصغر وزیری عضو شورای اسلامی روستای تلوبین کالپوش از توابع شهرستان میامی در گفتگو با خبرنگار مرآت، به مشکلات این روستا اشاره کرد و گفت: تامین آب شرب یکی از نیازهای اصلی و مبرم مردم تلوبین است که مسئولین باید هر چه سریعتر این مشکل را برطرف کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

وی با بیان اینکه آب آشامیدنی روستا در حال حاضر جوابگوی جمعیت روستا نیست و برای همین هم مردم با کمبود آب شرب مواجه اند، تصریح کرد: به خاطر این کمبود مردم روستا روزانه فقط دو ساعت آب دارند و مابقی این 2 ساعت از 24 ساعت شبانه روز را از ذخیره آب در منبع منازل خود استفاده می کنند.

,

عضو شورای روستای تلوبین، اجرای طرح جدید آبرسانی از چشمه های اطراف روستا را برای رفع مشکل کمبود آب شرب لازم دانست و افزود: در راستای این طرح از چند سال گذشته کلیه منابع آبی روستا شامل چشمه ها را به صورت قانونی تحویل آب وفاضلاب روستایی دادیم.

,

وزیری ادامه داد: در اجرای این طرح، حدود۶۰۰ پرونده برای کنتورگذاری آب تشکیل داده وتحویل آبفار دادیم، همچنین از هر خانوار مبلغ ۵۰ هزار تومان علی الحساب بابت حق انشعاب گرفته وبه حساب آبفارواریزکردیم که حدود۳۰ الی ۴۰ درصد روستا کنتورگذاری شد و شبکه آبرسانی بخشی از روستا نیز توسط آبفارتعویض یا اصلاح شبکه صورت گرفت ولی طرح نیمه تمام مانده است.

,

وی با اشاره به عدم تکمیل این طرح توسط آبفار، اظهار کرد: در جلسه ای که در ماه مبارک رمضان امسال با مسئولین مربوطه داشتیم مقرر شد ظرف یک هفته عملیات تکمیلی طرح توسط آبفارصورت بگیرد ولی کماکان خبری ازآبفار و تکمیل طرح نیست و مردم روستا همچنان روزی 2 ساعت آب شرب دارند.

,

عضو شورای روستای تلوبین دیگر مشکل این روستا را نبود امکانات ورزشی برای جوانان دانست و گفت: این روستا 2 هزار و 400 نفر با حدود 600 خانوار جمعیت دارد که اکثر آنها جوان هستند ولی از سالن ورزشی محروم است در حالی که برخی روستاهایی را در استان سمنان سراغ داریم که با50 الی 100 خانوار، دارای سالن ورزشی می باشند و این اوج بی عدالتی در توزیع امکانات در این استان است.

,

وزیری با اشاره به کوتاهی اداره ورزش و جوانان میامی برای احداث سالن ورزشی در تلوبین، بیان کرد: درسال 87 حدود یک هکتار زمین توسط خیرین خریداری شد و برا ساخت سالن ورزشی به اداره ورزش وجوانان استان سمنان واگذارکردیم با پیگیری زیاد مصوبه استانداری را هم براساخت سالن ورزشی گرفتیم و چند سال است که درکمیته برنامه ریزی شهرستان میامی، برای این امر بودجه هم اختصاص می دهند ولی به دلیل کوتاهی وعدم توجه اداره ورزش وجوانان میامی این امرهنوزمحقق نشده است.

,

وی همچنین به رانش زمین در این روستا اشاره کرد و گفت: از سال 90 این روستا کماکان با رانش مواجه بود ولی اواخر سال 97 که برف سنگینی کالپوش را فرا گرفت، همانند روستای حسین آباد رانش زمین در روستای تلوبین نیز تشدید شد و به منازل آسیب رساند.

,

عضو شورای روستای تلوبین، با بیان اینکه رانش زمین به منازل حاشیه رودخانه آسیب رسانده و منازل بقیه محدوده روستا آسیب ندیده است، افزود: سه رودخانه در سمت شرق، سمت غرب و همچنین وسط روستا قرار دارند که بیشترین رانش متوجه حاشیه رودخانه وسط روستا می باشد.

,

وزیری بیان کرد: در محدوده 300 متر دیوار ساحلی که در رودخانه وسط روستا احداث شده، رانش به آنجا آسیبی نرسانده ولی بقیه محدوده رودخانه که دیوار ساحلی نداشته است، خانه ها آسیب دیدند و 100 خانوار آواره شدند.

,

وی ضمن بیان اینکه مسئولین برای بررسی وضعیت رانش زمین در روستا حضور یافتند و اقدامات و پیگیری های لازم انجام شد، گفت: حدود 40 خانوار از آنهایی که منازلشان آسیب دیده است، در محدوده دیگری از روستا به آنها زمین رایگان داده شد و برای احداث خانه وام گرفتند.

,

عضو شورای روستای تلوبین با بیان اینکه مابقی خانوارهایی که منازلشان آسیب دیده به اجاره منازل اقدام کردند، ادامه داد: بنیاد مسکن به هر خانواری که منزلشان را تخلیه کردند علی الحساب 3 میلیون تومان واریز تا خانه اجاره کنند.

,

وزیری تصریح کرد: در یک مرحله وام مسکن به عده ای پرداخت شد ولی اخیرا پرداخت وام مسکن را متوقف کرده اند و مردمی که با دریافت وام در حال ساخت خانه بوده اند بلاتکلیف مانده اند.

,

وی به نظر کارشناسان در خصوص میزان خطر رانش زمین در روستای تلوبین اشاره کرد و افزود: کارشناسان می گویند رانش در این منطقه قابل مهار نیست و بهترین اقدام این است که محدوده رودخانه تخلیه شود ولی در صورت تداوم رانش بقیه محدوده روستا نیز درمعرض خطر قرار می گیرد و باید به فکر جابجایی روستا بود.

,

عضو شورای روستای تلوبین با تاکید بر اینکه روستای تلوبین نیز باید کم کم به محل جدیدی منتقل شود، ادامه داد: بر همین اساس مسئولین منطقه "گرگو" که در 5 کیلومتری روستا واقع می باشد را پیشنهاد و مورد تایید قرار دادند تا روستا در آینده به آنجا منتقل و توسعه یابد. 

,

وزیری با بیان اینکه حدود 36 هکتار زمین در منطقه "گرگو"  پیشنهاد شد که منابع طبیعی با واگذاری 15 هکتار آن به بنیاد مسکن موافقت کرده است، افزود: بنیاد مسکن باید این زمین ها را در اختیار مردم روستا قرار دهد تا به ساخت و ساز اقدام کنند ولی هنوز اقدامی در واگذاری زمین به مردم صورت نگرفته است که از مسئولین می خواهیم اجازه ندهند خطر رانش زمین روستای تلوبین را تهدید کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه