اخبار داغ

فرق بین مرز زمینی، دریایی و هوایی چیست؟

فرق بین مرز زمینی، دریایی و هوایی چیست؟
مرز سرحد خطی است که میان کشور‌ها کشیده می‌شود و قلمرو دو کشور را مشخص می‌کند، مرز‌ها سه نوع زمینی، هوایی و دریایی دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به طور کلی مرز‌ها دارای طبقه بندی‌های گوناگونی هستند و هر کدام از این طبقه بندی‌ها نیز براساس فاکتور‌های خاصی صورت گرفته اند، از جمله‌ی این فاکتور‌ها می‌توان به مورفولوژی، زمان تاسیس، وضعیت قانونی، چگونگی به وجود آمدن و درجه انطباق آن‌ها با توزیع گروه‌های نژادی و فرهنگی اشاره کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
مرز‌ها از نظر فیزیکی به سه نوع زمینی، هوایی و دریایی تقسیم می‌شوند که هرکدام از این سه مرز، انواعی دارند و در ادامه گزارش به آن‌ها اشاره شده است.
,
 
,
مرز زمینی:
,
 
,
۱. مرز‌های پیشتاز و مرز‌های پیش از سکونت:
,
این نوع مرز از نظر امنیت و شرایط زندگی افراد، بهترین نوع مرز است چراکه هنگام تشکیل مرز، آن ناحیه خالی از سکنه بوده و به تدریج که مردم در اطراف این خطوط ساکن شده اند، وضع خود را با مرز تطبیق داده و هم اکنون مشکلی با مرز‌های کشور خود ندارند.
,
 
,
 
,
۲. مرز‌های تطبیقی:
,
مرز‌هایی که با توجه به جغرافیای انسانی و منطبق با الگو‌های نواحی، فرهنگی و قومی تعیین می‌گردد، به مرز‌های تطبیقی معروفند.
,
 
,
از نمونه‌ی این نوع از مرز می‌توان به خط مرزی هندوستان و پاکستان اشاره کرد که پس از استقلال و جدا شدن پاکستان از هند به وجود آمد.
,
 
,
 
,
۳. مرز‌ها تحمیلی:
,
به خطوط مرزیی که بدون توجه به سیمای فرهنگی و ناحیه و تنها در اثر سیاست بین المللی به وجود آمده اند، مرز‌های تحمیلی گفته می‌شود، در نتیجه ترسیم خطوط مرزی تحمیلی، مردمی که از یک قوم و نژاد بوده و زبان و فرهنگ مشترک دارند، از یک دیگر جدا شده و تحت نظر حکومت‌های جداگانه به سر می‌برند.
,
 
,
بیشتر مرز‌هایی که دولت استعمارگر اروپایی از جنگ جهانی اول به بعد در قاره آفریقا به وجود آوردند، از این گونه اند.
,
 
,
 
,
مرز دریایی:
,
هر کشوری که به آب‌های آزاد دسترسی دارد، لاجرم دارای مرز دریایی است. مجمع الجزایر‌ها مانند فیلیپین و برخی از کشور‌های جزیره‌ای مانند ایسلند، دارای مرز دریایی اند.
,
 
,
از نظر حقوقی، قوانین حاکم بر آب‌های ساحلی با قوانین حاکم بر خاک یک کشور متفاوت است.
,
 
,
کلیه حقوق آب‌ها و عمق دریا‌ها متعلق به کشور مربوطه بوده، ولی حق عبور موجه کشتی‌های سایر کشور‌ها به رسمیت شناخته می‌شود، همچنین در بعضی مناطق دریایی مثل منطقه انحصاری-اقتصادی یا فلات قاره، کشور ساحلی، از بخشی از حقوق برخوردار است مانند استفاده از منابع زیر بستر دریا یا اکتشاف و استخراج نفت یا ماهیگیری؛ همچنین در این مناطق کشتیرانی سایر کشور‌ها آزاد است.
,
 
,
 
,
مرز هوایی:
,
مرز هوایی بخشی از جو بالای قلمروی یک کشور است که توسط آن کشور کنترل می‌شود و شامل آب‌های سرزمینی یا به صورت کلی‌تر، هر بخش سه بعدی خاص از جو است.
,
 
,
مرز هوایی ممکن است به زمینه‌ها و مناطق گوناگون تقسیم شود، از جمله مکان‌هایی که در آن محدودیت‌ها یا ممنوعیت‌های پروازی وجود دارد.
,
 
,
به این معنا که محدودیت مرز هوایی به هنگام پرواز را فرودگاه‌های کشور مبدا و مقصد تعیین می‌کنند.
,
منبع: میزان
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه