اخبار داغ

رئیسی: نوسانات ارزی در کشور باعث فساد شد/ لایحه منع خشونت علیه زنان تصویب می‌شود

رئیسی: نوسانات ارزی در کشور باعث فساد شد/ لایحه منع خشونت علیه زنان تصویب می‌شود
رئیس قوه قضائیه گفت: برخی از پرونده‌های فساد اقتصادی محصول نوسانات ارز است زیرا این نوسانات در کشور باعث فساد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی امشب در نخستین گفتگوی تلویزیونی خود با بیان اینکه حادثه هفتم تیر و شهادت شهید بهشتی، دلسوزان نظام را نگران کرد، گفت: دشمنان و بنی صدر در تلاش بودند که چهره شهید بهشتی را بین مردم بد جلوه دهند اما دشمنان به اهداف خود نرسیدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, حجت‌‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی امشب در نخستین گفتگوی تلویزیونی خود با بیان اینکه حادثه هفتم تیر و شهادت شهید بهشتی، دلسوزان نظام را نگران کرد، گفت: دشمنان و بنی صدر در تلاش بودند که چهره شهید بهشتی را بین مردم بد جلوه دهند اما دشمنان به اهداف خود نرسیدند.,

وی افزود: امروز جوانان انقلابی ادامه‌دهنده راه شهید بهشتی هستند ونکته مهم اینجاست که چرا کشورهای اروپایی به منافقان و تروریست‌ها امان می‌دهند. این درحالی است که کشورهای اروپایی معتقد هستند که باید با تروریست‌ها و افرادی که امنیت مردم را به خطر می‌اندازند مقابله کرد.

,

 

,

رئیس قوه قضائیه گفت: دشمنان بحث‌های مقابله‌ای با تروریست‌ها را فقط برای منافع خود اعلام می‌کنند اما خود حامی اصلی تروریست‌ها هستند.

,

 

,

وی درباره سند تحول دستگاه قضائی گفت: بعد از پیروزی انقلاب تلاش شد تا قوانین در دادگستری‌ها اصلاح شود و خود مرحوم بهشتی تلاش بسیاری داشتند و تمام مدیران قبلی اقدامات خوبی را انجام دادند و قانون‌گذاران و قضات تلاش داشتند تا دادگستری مبتنی بر حقوق فقه شکل بگیرد؛ اما امروز با مشکلاتی روبه‌رو هستیم و برخی از مشکلات دستگاه قضائی باید با تلاش بیشتر برطرف شود و بحث تحول این است که برخی از مشکلات دادگستری زیبنده نظام ما نیست و امکان حل مشکلات وحود دارد.

,

 

,

رئیس قوه قضائیه گفت: اساس حکم رهبری این است که باید تحول اساسی در قوه قضائیه شکل بگیرد و یکی از مشکلات ما میزان ورودی پرونده‌ها به دادگستری‌ها است. باید تلاش کنیم تا این آمار کاهش پیدا کند و کارشناسی در این مورد انجام شده است؛ اولین گام این است که باید دید چه پرونده‌هایی به دستگاه قضائی وارد می‌شود. این درحالی است که برخی از پرونده‌ها نیازی نیست که به دادگستری ورود پیدا کند. برای مثال بحث‌های خانوادگی و مشکلات این مورد نیازی نیست که به دادگستری ورود کند و بنا داریم این موضوعات را به ریش سفیدان بسپاریم چون معتقدیم آخرین راه باید دادگاه باشد.

,

 

,

وی ادامه داد: ۳۰ درصد دعاوی در شوراهای حل اختلاف با صلح و سازش حل می‌شود؛ برای مثال اگر مشکلاتی درباره منابع طبیعی پیش بیاید باید کمیسیون‌هایی تشکیل شود و مشکلات را حل کند. در برخی موارد باید قضازدایی و جرم‌زدایی صورت گیرد که در این مورد لایحه‌ای در کمیسیون قضائی مجلس داریم.

,

 

,

رئیسی افزود: برخی موارد نیز وجود دارد که به دستگاه قضائی ارتباطی ندارد و اگر نهادهای متولی بحث فرهنگ‌سازی را دنبال کنند مشکلات به وجود نخواهد آمد؛ برای مثال اگر بیکاری برطرف شود پرونده‌های ورودی به دستگاه قضائی کاهش پیدا خواهد کرد و در بحث کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری‌ها همه بخش‌ها باید پای کار باشند. در سال گذشته به ۱۷ میلیون پرونده رسیدگی شد و کل پرونده‌های ورودی تنها برای سال گذشته ۶ میلیون پرونده بود.

,

 

,

وی گفت: قضات خوب و کارمندان خوبی داریم و امیدواریم با کمک دیگر نهادها بتوانیم خواسته‌های مردم را اجابت کنیم. ما در این سه ماه به دنبال دغدغه‌های مردم رفتیم و برای مثال به پرونده‌هایی رسیدگی کردیم که مدت‌ها بود در قوه قضائیه مانده و روند رسیدگی آن طولانی شده بود.

,

 

,

رئیسی درباره ۶۳ حساب قوه قضائیه گفت: اصلاً این تعداد حساب صحیح نیست اما این حساب‌ها برای حل مشکلات بودجه دستگاه قضائی ایجاد شده بود اما این حساب ها به ۵ حساب تقلیل پیدا کرد و سالانه درآمد و هزینه این حساب‌ها در پایان هر سال به اطلاع مردم خواهد رسید.

,

 

,

رئیس قوه قضائیه درباره برخورد با فساد گفت: فساد هرگز زیبنده نظام ما نیست، چه فساد در سازمان‌های اداری باشد یا در داخل دستگاه قضائی. همه افرادی که با پرونده‌ها در ارتباط هستند باید مورد بازخواست قرار گیرند و جریانات نباید در رسیدگی به پرونده‌ها تاثیر بگذارند. مجموعه‌های نظارتی ما نیز در این حوزه فعال خواهند بودند و ما با قضات ناسالم و وکلای ناسالم برخورد خواهیم کرد؛ برنامه ما در حوزه مقابله با فساد این است که هیچ فردی برای دستگاه قضائی تفاوت ندارد و متخلف باید پاسخگو باشد.

,

 

,

وی درباره درآمد وکلا گفت: تعرفه‌های دریافتی باید شفاف باشد و وکلا نباید به راحتی دریافتی اضافه از مردم بگیرند؛ از طرفی با ایجاد کمیسیون نظارت در دستگاه قضا با قاضی‌های ناسالم برخورد می‌شود و تحول در دوره جدید قوه قضائیه در تمام زمینه ها رخ خواهد داد و ما باید پاسدار خون شهدا باشیم.

,

 

,

رئیس قوه قضائیه گفت: دادگستری‌ها نباید مکانی برای دریافت رشوه شود و مردم نیز باید در این زمینه کمک حال ما باشند و ما هرکجا که مشارکت مردم را شاهد بودیم به موفقیت دست پیدا کردیم.

,

 

,

رئیسی ادامه داد: اولین اقدام ما در حوزه  مبارزه با فساد، تشکیل مجتمع مبارزه با فساد اقتصادی است و گام بعدی ارتباط با دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی است تا از این افراد نیز کمک بگیریم. گام بعدی ارتباط هماهنگ بین نهادهای مختلف است که البته این مورد نیازمند قانون است و امیدواریم با برنامه‌های ویژه بتوانیم جلوی فساد را بگیریم و با فاسدان به شدت برخورد کنیم.

,

 

,

وی درباره جلسه سران قوا اظهار کرد: در جلسه سران قوا مشکلات اساسی مردم مطرح می‌شود و البته رهبر انقلاب نیز اجازه کامل را به جلسه سران سه قوه داده‌اند تا اقدامات خود را انجام دهند و هیچ فردی حق ندارد که بگوید بنده نمی‌توانم برخی از کارها را انجام دهم و قدرت ندارم و این حرف ها بهانه‌ای برای فرار کردن از مسئولیت است. از طرفی با دیگر نهادها نیز ارتباط مستقیمی داریم و با دولت نیز نشست کاری را خواهیم داشت تا مشکلات مطرح شود و موضوع تعامل قوا باید برای حل مشکلات پیگیری شود.

,

 

,

رئیس قوه قضائیه اذعان کرد: در طول مدت کاری همواره با مردم ارتباط داشتم لذا از مشکلات معیشتی هموطنان آگاه هستم و در دورانی که در سازمان بازرسی بودم به مساجد می‌رفتم و با مردم دیدار می‌کردم؛ امروزه مردم مشکلات عدیده‌ای دارند که باید دولت برای حل این مشکلات تلاش بیشتری را انجام دهد. مردم باید احساس کنند که مسئولان با آنها همراه هستند و بنده همواره در زندگی با مردم بوده و خواهم بود و ما باید در عمل اثبات کنیم که از مشکلات مردم آگاه هستیم.

,

 

,

وی درباره قتل یک زندانی در یکی از زندان‌های تهران بزرگ گفت: موضوع حقوق شهروندی قانون دارد و بازرسی از زندان‌ها و بازداشت‌ها و کلانتری‌ها زیرمجموعه همین قانون است و سعی کردیم در این سه ماه شورای حقوق شهروندی را فعال کنیم. بنا داریم تا از حقوق مردم دفاع کنیم. مدت‌ها بود که هیئت حقوق شهروندی تشکیل نشده بود اما ما این هیئت را فعال کردیم‌ البته درباره موضوع آزادی‌های مشروع قانون ما نواقصی دارد که باید معاونت حقوقی اقداماتی را درباره اصلاح قانون انجام دهد. امروز صیانت از آزادی‌های مشروع وظیفه همگان به ویژه دستگاه قضائی است. حادثه‌ای که در یکی از زندان‌های تهران رخ داد هیئتی به محل حادثه رفت و افرادی نیز مأمور شدند تا ماجرا را بررسی کنند. کیفرخواست متهمان صادر شده و قصاص صورت خواهد گرفت اما کوتاهی مسئولان زندان موضوعی است که باید به طور ویژه بررسی شود و ما مدعی خون مقتول هستیم.

,

 

,

وی افزود: در این رابطه مسئولی که کوتاهی کرده باشد از کار برکنار خواهد شد و حوادث ممکن است رخ دهد اما برخورد سریع و عبرت‌آموز بسیار مهم است و ما باید به بحث پیشگیری نیز توجه کنیم تا در آینده شاهد چنین حوادثی نباشیم.

,

 

,

رئیسی درباره قانون رسیدگی به اموال مسئولان گفت: سامانه ما تا دو ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد و بنده به عنوان اولین کسی خواهم بود که اموالم را به مردم و رهبر انقلاب اعلام می‌کنم. همه مسئولان شامل این قانون می‌شوند و در قانون همه افراد باید اموال را در سامانه که در اختیار رئیس قوه قضائیه قرار دارد اعلام کنند و بنده نیز به مردم اموالم را اعلام می‌کنم و این قانون از مسئولان صیانت خواهد کرد و جلوی شایعات را خواهد گرفت. 

,

 

,

رئیس قوه قضائیه درباره مسائل و مشکلات سیل در برخی از استان‌ها که در ایام عید رخ داد، گفت: مسئولان باید به وظیفه خود در اسرع وقت انجام دهند، برای مثال دولت باید همه نهادها را بسیج کند تا خدمات به آسیب‌دیدگان برسد که این اقدام صورت گیرد. از طرفی باید در این زمینه آسیب‌شناسی صورت گیرد که اگر زیرساخت‌های ما در برخی مسیل‌ها فراهم بود آسیب‌ها کاهش پیدا می‌کرد و ما سازمان بازرسی را فعال کردیم تا با کوتاهی‌ها و سهل‌انگاری برخی نهادها برخورد کند. گزارش سازمان بازرسی در این حوزه آماده است.

,

 

,

وی درباره فعالیت خود در فضای مجازی گفت: فضای مجازی فرصتی است تا مردم از آن استفاده کنند اما این ظرفیت به سرعت وارد زندگی مردم شد و از این فضا باید استفاده کرد. نگرانی‌هایی در این خصوص وجود دارد و این فضا نباید بستری برای حضور مفسدان و مجرمان شود. در دستگاه قضائی در ارتباط با پرونده‌ها و تسهیل نظام دادرسی از این فضا استفاده می‌کنیم و سامانه ابلاغ به افراد را راه‌اندازی کردیم. بنده به دلیل ازدیاد جلسات حضور فعالی در فضای مجازی ندارم اما رصد کاملی از این فضا داریم.

,

 

,

رئیسی درباره آزمون استخدامی قوه قضائیه و بلاتکلیفی پذیرفته‌شدگان گفت: افرادی در آزمون شرکت کردند و قبول شدند و سازمان برنامه و بودجه و سازمان استخدامی باید در این حوزه فعال‌تر باشند و قرار است به میزانی که امکان جذب وجود دارد افراد جذب شوند و ما به دنبال استخدام همه ۶ هزار نفر هستیم و این موضوع در دستور کار ما قرار دارد.

,

 

,

رئیس قوه قضائیه درباره رونق تولید گفت: همه باید در راستای رونق اقتصادی اقدام کنند و ما در سازمان بازرسی کشور خواستیم تا بخشی را برای حمایت از سرمایه‌گذاران فراهم کنند و ما باید فضای تولید و کسب و کار را در کشور فراهم کنیم. ما هرکجا که مقاومت کردیم پیروز شدیم و در حوزه اقتصادی نیز می‌توانیم با داشته‌های خود از وضعیت موجود عبور کنیم.

,

 

,

رئیسی درباره حمایت از حقوق زنان گفت: امروز ایران اسلامی مدافع حقوق زنان بوده است و نظام ما اجازه نداده که زنان به عنوان ابزار مورد استفاده قرار بگیرند و در دستگاه قضائی از بانوان استفاده می‌کنیم و لایحه تأمین امنیت زنان و منع خشونت علیه آنها به زودی تصویب می‌شود و تا دو هفته آینده لایحه مذکور به مجلس ارائه خواهد شد.

,

 

,

وی درباره رضایت مردم از قوه قضائیه اظهار کرد: اعتماد مردم به دستگاه قضائی به دلیل شایعات و افتراها اعتماد خوب و مناسبی نبوده است اما در این مدت امیدواری مردم به دستگاه قضائی افزایش پیدا کرده است و طبیعی است که اگر عملکرد ما مناسب باشد اعتماد مردم نیز جلب خواهد شد.

,

 

,

رئیس قوه قضائیه با اشاره به موضوع پیشگیری از وقوع جرم گفت: شورای عالی کشور در این حوزه فعال شده تا از وقوع جرم جلوگیری شود. در بحث پیشگیری همه نهادها مسئول هستند و رسانه ملی نیز باید در این حوزه فعال باشد.

,

 

,

رئیسی با اشاره به موضوع ارز گفت: برخی از پرونده‌های ما محصول نوسانات ارز است لذا تصمیم‌گیری‌های دولتی درباره ارز نباید زمینه رانت را فراهم کند. برخی افراد تسهیلات گرفتند برای رونق تولید اما در جای دیگر مصرف کردند و حجم نقدینگی اگر به طرف دلالی بروند تورم و رکود را دنبال خواهد داشت. ما با مدیران بانکها جلسه داشتیم و معتقد بودیم که شعبه بانک‌ها نباید بیشتر از حد مجاز تسهیلات بدهند و تسهیلات باید فقط به تولیدی ها ارائه شود. در دستگاه قضائی تلاش داریم تا به موضوع پیشگیری توجه کنیم و جلوی برخی از فسادها گرفته شود. جنس پرونده‌های فساد با گذشت چندین سال یکی است لذا ما باید از پرونده‌های گذشته درس بگیریم و البته برای برخورد با فساد مجلس نیز باید با تصویب قوانین جلوی سودجویان را بگیرد.

,

 

,

وی درباره برخورد با گران‌فروشی گفت: برای برخورد با گران‌فروشی مسئولیت با سازمان تعزیرات حکومتی است اما چون موضوع، از جانب دشمنان دنبال می‌شود ما به دولت کمک می‌کنیم. از طرفی اگر برخی از مواد قانونی موجب بروز مشکلات شود ما پیشنهاد اصلاح قانون را از طریق سازمان بازرسی به دولت خواهیم داد تا اصلاحات صورت گیرد.

,

منبع: آنا

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه