اخبار داغ

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

جای پای ما درمنطقه و جهان محکم است/ ایران خیلی منتظر اروپا نخواهد ماند/ برخی تبادلات مالی و بانکی را با کشورهای دوست هماهنگ کردیم

جای پای ما درمنطقه و جهان محکم است/ ایران خیلی منتظر اروپا نخواهد ماند/ برخی تبادلات مالی و بانکی را با کشورهای دوست هماهنگ کردیم
نشست خبری سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه در محل این وزارتخانه برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست خبری سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه در محل این وزارتخانه برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
موسوی در ابتدای این نشست به حادثه هفتم تیر، حمله شیمایی و سقوط می توان حقوق بشر آمریکایی را با این حوادث دید، شناخت و قضاوت کرد.
,
 
,
وی تاکید کرد: رفت آمدهای دیپلماتیک برای کاهش تنش در منطقه ادامه دارد، ما هم به دنبال کاهش تنش ها هستیم و به دنبال افزایش تنش و مشکلات پس از آن نیستیم. ولی ریشه این مسائل به بدعهدی ها و اعمال تروریسم اقتصادی علیه ایران بازمی گردد. 
,
 
,
موسوی با اشاره به تجاوز پهپاد آمریکایی به مرزهای کشورمان افزود: وزارت خارجه علاوه بر محکوم کردن از بعد سیاسی و احضار سفیر سوسیس و کاردار امارات متحده، اقدامات حقوقی و دیپلماتیک در اعتراض به این اقدام را داشته و نامه ای هم از طریق دفترمان در نیویورک جهت پیگیری اقدام تجاوزکارانه آمریکا انجام داده و پیگیری می کنیم. اقدامات دیپلماتیک و حقوقی از جمله نامه به شورای امنیت و سازمان ملل ادامه دارد و امیدواریم با شواهد و مدارک ارائه شده متجاوزان و آنهایی که دنبال تبلیغات منفی هستند بفهمند کار اشتباهی کردند و این پیگیری ها ادامه دارد.
,
 
,
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار کرد: به برجام متحد هستیم،  همه اقدامات ما در چارچوب برجام است. حیات برجام به عنوان توافق بین المللی نیاز به حضور همه تعهدات دارد. طرف های برجام پس از خروج آمریکا متعهد به ادامه آن بودند، اما اقدامی انجام ندادند و ما مجبور شدیم تعهدات خود را کاهش بدهیم.  ما خیلی منتظر اروپا نماندیم و نخواهیم بود و با کشورهای دوست به دنبال راهکارهایی هستیم و این تلاش ها از سوی دوستان و همسایگان ما از جمله روسیه ادامه دارد. ما با روسیه روابط دوجانبه داریم و این نافی تعهدات طرف های دیگر نیست.
,
 
,
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: برجام به طرفین اجازه می دهد اگر طرفی نقض عهد کند طرف مقابل اقداماتی را صورت دهد. برای ایران اگر تعهدی از سوی آنها زایل شده و اجرا نشده، کاهش تعهدات و خروج از برجام پیش بینی شده است. آنها نمی توانند ادعا کنند ایران نقض عهد کرده و تعهدش را اجرا نکرده است. 15 گزارش آژانس نشان می دهد ایران به رغم بدعهدی ها و بی تعهدی آنها، کماکان به برجام پایبند بوده و در قالب آن عمل کرده است. اگر ایران ابتدا به ساکن اقدام به نقض تعهدات می کرد شاید حرفشان مسموع بود ولی اقدامی که ایران صورت داده عکس العملی بوده به کاهش تعهدات طرف مقابل و بنابراین چنین حرف هایی به هیچ وجه قابل قبول نیست و اصلا نمی توانند چنین اقدامی را صورت دهند و صراحتا به آنها اعلام شده است.
,
 
,
موسوی در مورد سفر نماینده انگلیس به تهران گفت: ما این شیوه انگلیسی ها بویژه در سفر اخیرشان به ایران را غیر سارنده می دانیم. موریس برای آشنایی با نظرات ایران به کشورمان سفر کرد. دیدار او با عراقچی کاملا صریح بود. چون تازه وارد حوزه ایران شده به صراحت با او صحبت شد. شاید بشود گفت انگلیس با توجه به گرفتارهای داخلی و بحران برگزیت پشتوانه اتحادیه اروپا را کمتر احساس کرده است. همراهی انگلیس با سیاست های آمریکا غیر سازنده خواهد بود و برای ما قابل پذیرش نیست.
,
 
,
وی در مورد مذاکره با همسایگان گفت: ایران همواره آماده مذاکره با همسایگان است و باب گفت و گو با کشورهای حاشیه خلیج فارس هم باوجود برخی اختلاف نظر ها که احساس می کنیم ناشی از سوتفاهم و فشارها است باز می باشد.
,
 
,
سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات انور قرقاش  گفت: اگر منظورشان از مذاکره با کشورهای همسایه و حاشیه جنوبی خلیج فارس باشد ایران مدت هاست اعلام و پیگیری کرده که آماده مذاکره و گفتگو با این کشورهاست و این را در راستای منافع منطقه و فرامنطقه می داند و ما پیمان عدم تعرض و مجمع گفتگوی منطقه ای را مطرح کردیم و الان آنها هستند که باید تصمیم بگیرند چه بخواهند کنند. ایران با آغوش باز آماده است با این برادران گفتگو کند.
,
 
,
سخنگوی وزارت خارجه درمورد تجمعات اخیر مقابل سفارت انگلیس خاطرنشان کرد: تصمیم گیری درمورد مجرمین امنیتی به عهده قوه قضائیه است، خانم نازنین زاغری دو تابعتی است و ایران تابعیت ایرانی را می پذیرد؛ جرم او امنیتی است، پس شانتاژ کردن کمکی به حل مسئله نمی کند. اختلال در کارهای دفترمان در لندن خلاف قوانین بین المللی است. توصیه می کنیم اگر حرفی وجود دارد از مجاری قانونی انجام شود ، کارهای تخریبی سازنده نیست.
,
 
,
وی درباره بازداشت غیرقانونی اسدی دیپلمات ایرانی در بلژیک خاطرنشان کرد: ما به هیچ کشوری از جمله اروپا بدهکار نیستیم، پرونده اسدی در دستورکار وزارت خارجه و نهادهای ذیربط قرار دارد یکسری پیچیدگی های فنی دارد این کار در حال انجام و وکلای ایشان در حال پیگیری هستند ولی این پرونده سیری دارد که در حال انجام است و امیدواریم در نهایت به نفع ایشان ختم و بیگناهی ایشان که برای ما محرز است برای آنها ثابت شود.
,
 
,
وی در مورد حمله سایبری آمریکا به کشورمان تصریح کرد: توان دفاعی ما در مقابل این حملات زیاد است، بعید می دانم این حملات اثرگذاری خاصی داشته باشند، ولی صرف این اعتراف اگر رسمی باشد، نشان می دهد دشمنان دچار خبط بزرگی شدند و خلاف حقوق بین الملل و رویه ها و علیه یک دولت مستقل اقدام به عملیات سایبری کردند که در جای خود می تواند مبنای کار حقوقی ما قرار بگیرد.
,
 
,
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی گفت: اینکه اروپایی ها می گویند از برجام خارج و به کاهش تعهدات ادامه دهید خیلی مسموع نیست و در قالب برجام و تعهدات طرفین به برجام نمی گنجد. 
,
 
,
موسوی با اشاره به کنفرانس معامله قرن، آن را شرم آور خواند و افزود: برگزاری کنفرانسی که باعث تشتت در جهان اسلام و فراموشی آرمان فلسطین شود و یا اینکه قدس شریف، فلسطین و حقوق مردم فلسطین را بفروشد و ضایع کند شرم آور است و این کنفرانس و به حراج گذاری آرمان فلسطین ره به جایی نخواهد برد و قطعا محکوم به شکست است و ما این اقدام آنها را محکوم می کنیم.
,
 
,
وی در بخش دیگری از نشست خبری در مورد پایان ضرب الاجل ایران و اینکه اگر تراکنش مالی در چارچوب اینستکس عملی شود، کافی است عنوان کرد: نمی دانم سازوکار اینستکس چقدر می تواند توازن را برقرار کند، ایران باید به درآمد دو میلیون بشکه نفتی که قبل از خروج آمریکا بدست می‌آوریم، بازگردد، باید تعهد خود را اجرا کنند که اگر سوری باشد برای ما قابل پذیرفتن نیست.
,
 
,
موسوی در مورد پرداخت غرامت به بانک ایران در انگلیس گفت: دادگاه انگلیس رای به پرداخت غرامت داده و امیدواریم پرداخت شود.
,
 
,
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در رابطه با اینکه وزیر امور خارجه آمریکا قبل از سفر به عربستان مواضع دوگانه ای علیه ایران اتخاذ کرده اظهار کرد: ائتلاف سازی آمریکا تا امروز شکست خورده است. جای پای ما درمنطقه و جهان محکم است. هر هفته هم که آمریکایی ها برای ائتلاف سازی به منطقه بیایند، کاری از پیش نمی برند. 
,
 
,
موسوی با اشاره به سفر آبه شینزو نخست وزیر ژاپن به تهران و بسته پیشنهادی او گفت: سفر او تاریخی و نقطه عطفی در روابط دو کشور بود. حواشی سفر این بود که آبه که در صداقت او شک نداریم حامل پیامِ میانجیگیری بود. او پیام کتبی نداشت، پیام وی شفاهی بود. حرف های آمریکا را به حال خودشان واگذار می کنیم و از پیش  به آنها گفتیم شنونده حرف های ژاپن خواهیم بود و در سطوح مختلف مقامات ما  هم رهبری، رئیس جمهور و وزیر خارجه با آنها دیدار داشتند. حرف ها آنهایی بود که در رسانه ها مطرح شد، نگرانی در رابطه با امنیت منطقه بود و آنها خواستار کاهش تنش بودند و پیام ویژه ای نداشتند و نتوانستند بسته ویژه ای ارائه کنند؛ تنها پیشنهادهایی برای ارتقاء روابط و خرید نفت بود که در حال بررسی است.
,
 
,
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با پهپاد آمریکایی اظهار کرد: همین اقدام آمریکا نشان داد ایران در عین اینکه خواستار جنگ و تنش نیست، ولی آمادگی دفاعی خود را حفظ کرده و سرنگونی این پهپاد جاسوسی اقدامی بود که صورت گرفت و امیدوارم دوباره دست به چنین حماقتی نزنند. رادارهای نظامی و غیرنظامی ما این ورود غیرقانونی به مرزها را ثبت کردند و فاصله ای که اینها ادعا می کنند در مرز بوده این قدری هست که ثابت کند ایران با دقت و هوشیاری این کار را انجام داده و لازم هم بوده و در این چارچوب اقدام خود را انجام داده است.
,
 
,
موسوی درباره سفر مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه گفت: این سفر انجام شد و ایشان به ایران آمد و دیدارهایی هم داشت. دیدارهایی که نمی توانم بگویم خیلی خوب، ولی خوب بود و حرف هایی که زده شد قدری متفاوت بود. در چارچوب مسائل منطقه و برجام بود که نقطه نظراتشان را اعلام کردند و طرف ایرانی پاسخ های لازم را دادند و اعلام موضع کردند و ایشان به فرانسه تشریف بردند.
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه