اخبار داغ

گزارش از یک وقف ارزشمند؛

مجموعه کتب خطی خانواده قزوینی وقف آستان قدس رضوی شد/ میراث ۶۰۰ ساله به قلم "سید رضی"

مجموعه کتب خطی خانواده قزوینی وقف آستان قدس رضوی شد/ میراث ۶۰۰ ساله به قلم "سید رضی"
متولی وقف کتب ارزشمند دینی می‌گوید: کتب ارزشمند فقهی طبق اصل وصیت نامه و متناسب با اصول شرعی و دینی، کلیه‌ی کتاب‌های جمع‌آوری شده که حدود ۱۹۶جلد کتاب خطی و ۳۰جلد کتاب چاپی است باید وقف ظهور علما قرار بگیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ فرهنگ وقف می‌تواند عامل مهمی در حوزه محرومیت زدایی و همچنین باقیات و الصالحاتی برای وقف کنندگانش باشد، فرهنگی است که سالیان سال است که در بین مسلمانان رواج یافته و منشا خیر و برکات زیادی در جامعه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

قزوین نیز یکی از استان‌هایی است که در حوزه وقف پیشتاز بوده و قدیمی ترین وقف ثبت شده در کشور را به خود اختصاص داده است. قزوین اخیرا شاهد یکی از وقف‌های تاریخی بود که در نوع خود بی نظیر است وقف کتب تاریخی نوسط یکی از خانواده‌های قزوینی به نمایندگی آستان قدس رضوی در استان قزوین.

,

"سیدعلی ضوابط اصول" ملقب به فخول در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ درباره‌ی وقف کتب ارزشمند فقهی اظهار می‌کند: طبق وصیت‌نامه‌ی پدرانمان که نویسندگان شایسته بودند و زحمت جمع‌آوری کتب علمی و معنوی را به عهده‌ داشتند این کتب خطی وقف دانشمندان و طلاب دینی است.

,

, ,

وی اضافه می‌کند: کتب ارزشمند فقهی طبق اصل وصیت نامه و متناسب با اصول شرعی و دینی، کلیه‌ی کتاب‌های جمع‌آوری شده که حدود ۱۹۶جلد کتاب خطی و ۳۰جلد کتاب چاپی است باید وقف ظهور علما قرار بگیرد.

,

 

,

متولی امور وقفی اذعان می‌کند: کتب موقفی شامل برخی دست‌نوشته‌های علمی، معنوی، تفسیر جلالی، ادبیات عرب، صرف و میر، فلسفه زیارت عاشورا، جوامع الکریم و کتب تاریخی می‌شود که برخی نسخه‌های کتب تک‌چاپ بوده و ارزش‌ میلیاردی دارد.

,

وی می‌گوید: قدمت برخی از کتب به ۶۰۰سال قبل برمی‌گردد که توسط سید رضی موسوی نسل به نسل حفظ و نگهداری شده‌است، حافظان این کتب ارزشمند در نسل‌های مختلف هزینه‌ها و سختی‌های بسیاری برای نگهداری را پشت سرگذاشته اند.

,

فخول ابراز می‌کند: کتب موقوفی علاوه بر علوم مکتوب خود سید رضی، شامل دست نوشته‌هایی از ملامحمد برقانی، سید باقر موسوی و اوصول ضوابط سید علی اکبر موسوی است.

,

وی ادامه می‌دهد: ابتدا برای وقف کتب به کتابخانه امام صادق (ع)اقداماتی انجام کردیم، اما به علت عدم امکانات کافی این کتب فقهی به آستان قدس رضوی برای ابلاغ به دانشمندان دینی اهدا شد.

,

این وقف کننده قزوینی در ادامه می‌گوید: کتب فقهی موقوفی توسط آیت‌الله اشکوری به نمایندگی از آیت‌الله سیستانی برای تهیه‌ی کتب دیجیتال و قرارگیری در دست طلاب قم فهرست برداری و عکس برداری شد.

,

سید مرتضی صفائی در ادامه‌ی صحبت سیدعلی فخول درباره‌ی شخصیت سید رضی موسوی ظهار می‌کند: سید رضی و سید باقر موسوی دِین خود را با جمع‌آوری کتب فقهی ادا کردند و با وجود مشکلات و اتفاقات گوناگون اجتماعی این میراث ارزشمند را نسل به نسل منتقل و برای حفظ و نشر اسلام وظیفه‌ی خود را بجا آوردند.

,

 

,

نواده‌ی سید رضی موسوی عنوان می‌کند: سه جلد از کتاب‌های موقوفی حاصل زحمات دست‌نویس سید رضوی با نام‌های اوصول فقه، انوارالهدایه و الوظایف و مرتبط به مسائل فقهی و اعتقادی است.

,

وی درباره‌ی حافظان این کتب ارزشمند می‌گوید: کتب موقوفی حاصل دسترنج سید تقی، سید باقر و سید رضی موسوی به نوادگان و فرزندان خود از چهار نسل و به ترتیب سید زین‌العابدین، سید علی، سید اسدالله مجد، سید علی‌اکبر، سید کاظم موسوی، سید ابوالقاسم و سید علی‌اصغر ضوابط اوصول ملقب به فخول منتقل شده‌است.

,

این عالم قزوینی ابراز می‌کند: نوادگان دختری سید رضی که از حفظ کتب فقهی موقفی بهره‌بردند شامل سیدجواد، سیدعلی، بزرگ علوی و آیت‌الله رفیعی قزوینی هستند که هم‌اکنون برخی از این بزرگواران در شهر قم ساکن هستند.

,

محمدعلی آهنی در ادامه‌ی مباحث سید مرتضی صفائی اظهار می‌کند: آستان قدس رضوی به عنوان امین مردم، برای دریافت امور موقوفی به همراه تیم کارشناسان آماده‌ی انجام وظیفه شد.

,

مسئول امور وقف دفتر آستان قدس رضوی اذعان می‌کند: کارشناسان آستان قدس بعد از فهرست برداری، مرتب سازی و اسکن، کتب موقوفی را در اختیار طلاب و پژوهشگران علوم دینی قرار می‌دهند، همچنین نسخه‌ی اصلی این آثار ارزشمند در موزه‌ی آستان قدس رضوی و در محیطی با دما و نور مناسب قرار می‌گیرند.

,

وی می‌گوید: موثرترین اموال موقوفی برای آستان قدس، اموال مربوط به امور فرهنگی هستند، زیرا کتاب میراث دار فرهنگ اسلامی است که با تبلیغ و تکثیر می‌تواند زمینه‌ی پیشرفت فرهنگی و علمی را فراهم کند.

,

, ,

 

,

حسنعلی نوروزی در ادامه‌ی صحبت‌های علی‌محمد آهنی عنوان می‌کند: وقف میراث سبب ایجاد باقیات الصالحات می‌شود بویژه اگر کتاب جزوموارد وقفی قرار بگیرد.

,

وی می‌گوید: کارشناسان آستان قدس رضوی استان قزوین به همراه کارشناسان مهمان آستان قدس مشهد برای دریافت کتب موقوفی در منزل سیدعلی فخول حضور یافته و با فهرست و بسته بندی کتب، این میراث ارزشمند را برای نگهداری و انتشار به کتابخانه‌ی سازمان نگهداری آثاردر آستان قدس مشهد منتقل می‌کنند.

,

وی در پایان عنوان می‌کند: آستان قدس رضوی بصورت دوسال رسماً درجمع‌آوری اموال موقوفی برای محرومیت‌زدایی در حال تلاش است که برای نتیجه‌گیری در این حوزه‌ ترویج فرهنگ وقف می‌تواند ایده‌ی مناسبی باشد.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه