اخبار داغ

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا:

قرمزی دریاچه ارومیه یک مسئله طبیعی و اکولوژیک است

قرمزی دریاچه ارومیه یک مسئله طبیعی و اکولوژیک است
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: قرمزی دریاچه ارومیه یک مسئله طبیعی و اکولوژیک بوده و مشکل خاصی ندارد که به دلیل باکتری ها، جلبک و آرتمیای موجود در دریاچه و نیز کاهش اکسیژن آب اتفاق می افتد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی نکویی فرد در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، اظهار داشت: با توجه به اینکه رشد آبزی پروری روند رو به رشدی دارد و صنعت ملی ما جهش خوبی در کشور نشان داده است در سال گذشته ۴۳ هزار تن تولید میگو و در سال جاری قرار بر تولید ۵۲ تا ۵۳ هزار تن تولید است که امید است محقق شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز،,

وی افزود: بیشترین مصرف آرتمیا در صنعت آبزی پروری و در پرورش میگو است، صنعت و تغذیه این آبزیان از آرتمیاست و در برنامه ششم توسعه میزان نیاز به سیست آرتمیا در کشور برنامه ریزی و اعلام شده که در سال جاری نیاز به ۷۰ تن سیست آرتمیا داریم تا صنعت آبزی پروری خود را توسعه دهیم.

,

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اشاره به تامین نیاز صنعت آبزی پروری کشور تاکید کرد: این نیاز یا از طریق تولید داخلی یا از طریق واردات باید تامین شود، با توجه به اینکه تغییرات اقلیمی در سطح کشور بسیار وسیع بوده در برخی از مناطقی که دارای آب شور و مستعد برای پرورش آرتمیا بودند مخصوصا بهترین جای کشور که دریاچه ارومیه است، دستخوش تغییراتی بودند.

,

نکویی فرد ابراز کرد: در بهار سال جاری شاهد افزایش میزان بارش ها بوده و دریاچه به وضعیت ثباتی از خود رسیده ولی مناطقی از دریاچه که دارای آب شور متناسب بودند، زهکش ها، آب های غیرقابل مصرف هستند در دستور کار مرکز تحقیقات آرتمیای کشور قرار گرفته است و در حال حاضر مناطق مطمئنی برای سرمایه گذاری آرتمیا را شناسایی کردیم تا توجیه اقتصادی پرورش آرتمیا و سیست آرتمیا را دقیق انجام دهیم.

,

وی با بیان اینکه مسئولین وزارت جهاد کشاورزی و مسئولین استان تاکید بر این دارند تا این صنعت به چرخه تولید کشورمان وارد شود، گفت: به همین دلیل دوره های آموزشی پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی را راه اندازی کردیم تا کارشناسان پهنه، ترویج و مروجین بتوانند با کمک متقاضیان، این صنعت را توسعه بدهند.

,

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور اذعان کرد: می توانیم هم در سطح وسیع مناطق مستعد را شناسایی و هم با بنگاه های خرد خانوادگی که می تواند اشتغال خانگی باشد در روستاهای حاشیه دریاچه کار کنیم، در منطقه شمال دریاچه و منطقه قوشچی استخرهایی را به این کار اختصاص داده ایم تا هم سطح علمی متقاضیان را افزایش و هم درآمدزایی برای ساکنان مناطق نزدیک به دریاچه داشته باشیم.

,

نکویی فرد افزود: طرحی را با سازمان آب و فاضلاب آذربایجان غربی انجام دادیم که نتایج فوق العاده خوبی در تولید تخم آرتمیا داشته ایم تا نیاز کشور را تامین کند، از طرف دیگر پرورش آرتمیا از طریق آب خروجی فاضلاب های شهری کمک می کند تا باکتری های مضر آب به حداقل خود رسیده و کیفیت آب به سطح مطلوب برسد؛ طی هماهنگی های انجام شده با آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی این کار به زودی در استان عملیاتی می شود.

,

وی بیان کرد: با توجه به اینکه سیست آرتمیا کاربرد زیادی داشته و ضرورت دارد تا نیاز کشور به سیست آرتمیا تامین شود طی هماهنگی با اداره کل شیلات آذربایجان غربی در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار در استخرهای خاکی پرورش را ره اندازی کنیم می توانیم ۵ کیلو بیومس و ۱۰۰ کیلو سیست آرتمیا بهره برداری کنیم.

,

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور ابراز کرد: در جنوب کشور استان خوزستان و در شمال کشور استانهایی همچون سمنان و قزوین منابع خوبی را برای توسعه آرتمیا داریم که در حال مطالعه هستند تا اگر تایید شد سرمایه گذاری صورت گیرد.

,

نکویی فرد در ادامه سخنان خود گفت: در حال حاضر سطح دریاچه ارومیه ۱۰۴ سانتیمتر بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجهی دارد که شوری آن خیلی کاهش و به ۱۸۰ تا ۲۳۰ گرم در تیرماه رسیده است، بالطبع وقتی دما بالا رود تبخیر افزایش و غلظت شوری دریاچه افزایش می یابد.

,

وی با تاکید بر اینکه شرایط زیستی و اکولوژیک خوبی برای آرتمیا در سال ۹۸ فراهم شد، افزود: در حال حاضر آب دریاچه نزدیک ۵ میلیارد مترمکعب است که شرایط خوب و مهیایی برای چرخه زندگی آرتمیای اورمیانا فراهم شده است و این در حالی است که در سه ماهه سال ۹۷ به ندرت یکی از مراحل زندگی آرتمیا را در دریاچه میدیدیم اما در سه ماهه ۹۸ روند صعودی را مشاهده کردیم.

,

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور تصریح کرد: در برخی از مناطق دریاچه ایستگاه های نمونه برداری میزان ۱۹ هزار لیتر در هر متر مکعب از آب دریاچه تا ۴۳۰۰ لیتر در هر متر مکعب آرتمیا متغیر است و تمام مراحل رشد آرتمیا از آرتمیای جوان تا بالغ را مشاهده کردیم، میزان سیست آرتمیا هم بالای ۱۰۰ هزار تا در هر متر مکعب در ایستگاه های مختلف مشاهده  شده و روند خوبی از احیای آرتمیای اورمیانا را مشاهده می کنیم.

,

نکویی فرد گفت: برداشت سیست از دریاچه مستلزم این است تا دریاچه به سطح اکولوژیک خود برسد و وقتی رسید یعنی دریاچه زنده کامل است و در این صورت محیط زیست باید مجوز برداشت آرتمیا و سیت آن را باید صادر کند.

,

وی اذعان کرد: میزان تولید و برداشت را می توانیم بر اساس ذخایر تولید آرتمیای دریاچه تخمین بزنیم که هر سال بودجه به آن تخصیص یابد و هر ماه پایش شود تا ما بتوانیم اگر مقطعی لازم است که ما از دریاچه سیست یا بیومس برداریم آن را میسر کنیم.

,

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور عنوان کرد: اگر مشاهده می کنید آرتمیایی در دریاچه در حال مرگ است و گزارشاتی را مبنی بر مرگ آرتمیا در دریاچه دریافت کنیم این روند طبیعی زندگی خود را طی می کند چرا که آرتمیا بیشتر از سه ماه نمی تواند زنده بماند و طول عمر او بیش از این نیست.

,

نکویی فرد تاکید کرد: هر آرتمیا در طول عمر خود می تواند بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ عدد تخم و تا ۳ الی ۴ هزار سیست آرتمیا آزاد کند، زمانی هم که عمرش به پایان رسد به وسیله باد خود را به کنار دریاچه می رساند و اگر این اتفاق نمی افتاد قبلا لجنی که در کنار دریاچه تشکیل می شد را ما نمیدیم.

,

وی ادامه داد: اصولی داریم در منابع آبی خود که می توانیم سهمی از این تولید را بدون این که به چرخه زندگی آرتمیا آسیب بزنیم برداشت کنیم بدون اینکه به ذخایر آرتمیا آسیب بزنیم تا در تولید و صنعت آبزی پروری مورد بهره برداری قرار گیرد.

,

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور اظهار کرد: متاسفانه برخی از سودجویان مشاهده شده دور از چشم نظارتی مسئولین و زیست بانان آرتمیا را صید و به فروش می رسانند ما به تمام مصرف کنندگان آرتمیا توصیه می کنیم از این افراد خرید نکنند چرا که بخش خصوصی می تواند آرتمیای مورد نیاز آن ها را تامین کند و با این افراد شدیدا برخورد می کنیم.

,

نکویی فرد افزود: قیمت سیست آرتمیا بر حسب کیفیت از ۵۰ تا ۱۳۰ دلار متفاوت است و بستگی دارد به اینکه آرتمیا در کجا فراوری شده باشد و تولید در چه مکانی انجام گیرد اما اگر سیست در داخل کشور تولید شود بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان هر کیلو سیست به فروش می رسد. در صورتی که اگر سیست آمریکایی وارد شود هر کیلو حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ به در داخل کشور فروش می رسد.

,

وی با اشاره به قرمزی رنگ دریاچه ارومیه گفت: قرمزی دریاچه ارومیه اتفاق غیرمعمولی نیست و در آب های شور وسیع انتظار این قرمزی وجود دارد و اتفاق می افتد، همچون دریاچه یوتا در آمریکا، بحرالمیت و … هم قرمزی را تجربه کرده است.

,

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با بیان اینکه قرمزی دریاچه بستگی به چند عامل دارد، گفت: باکتری های هالوفید، نمک، گلوکزی که در آب دریاچه وجود دارد، جلبک هایی که میزان بتاکاروفن خود را افزایش می دهند تا بتوانند در برابر اشعه آفتاب و غلظت بالای نمک از خود محافظت کنند و نیز افزایش مواد آلی و ترکیبات ازتیک که در آبزیان وجود دارد از جمله عواملی هستند که باعث قرمزی دریاچه می شوند.

,

نکویی فرد افزود: علاوه بر این خود آرتمیا هم قرمز می شود، وقتی شوری بالا می رود اکسیژن آب و میزان حلالیت نمک موجود در آب کاهش پیدا می کند، آرتمیا مجبور است با این کاهش اکسیژن خون خود را غلیظ تر کند تا بتواند بیشترین اکسیژن را از آب اخذ کند و همین عامل باعث قرمزی خود آرتمیا می شود.

,

وی تاکید کرد: مشکل خاصی در دریاچه وجود ندارد، مسئله خاصی نیست و یک مسئله کاملا طبیعی و اکولوژیک است که در تمام دریاچه های شور هم اتفاق می افتد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه