اخبار داغ

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی:

کودک همسری نیازمند کار فرهنگی است/ بالا و پایین بردن سن ازدواج در قانون فایده ای ندارد

کودک همسری نیازمند کار فرهنگی است/ بالا و پایین بردن سن ازدواج در قانون فایده ای ندارد
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: تا زمانی که بحث های فرهنگی اصلاح نشوند و اولیاء کودک به این نتیجه نرسند که مصلحت نیست چه از لحاظ فکری و جسمی این کودک تا ۱۳ سال تمام ازدواج کند هر چه قانون وضع کنیم باز فایده ای ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان؛ در روزهای گذشته خبر مراجعه دختر ۱۰ ساله با پسر ۲۳ ساله سیرجانی برای آزمایش های قبل از ازدواج به مرکز بهداشت در رسانه ها مطرح شد .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

سن قانونی ازدواج در سال های اخیر از سوی برخی رسانه ها، گروهی از فعالان زن و حقوق کودک مورد بررسی قرار گرفته است اما از لحاظ شرعی محدودیتی برای سن ازدواج در نظر گرفته نشده است و امکان ازدواج برای دختران در همه سنین وجود دارد؛ با این حال بر اساس قانون حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال تعیین شده است و ازدواج زیر این سن منوط به اجازه از دادگاه می باشد .

,

سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ اگرچه در کشور پیگیری نمی‌شود، اما جریان فعالی در کشور با تغییر شیوه کار درصددند تا این سند ضدخانواده را در کشور اجرا کنند .

,

یکی از اهداف این سند افزایش سن ازدواج به ۱۸ سال و  به نوعی ممنوعیت ازدواج دختران و پسران زیر ۱۸ سال می باشد و طبق گفته جامعه بین الملل سنین زیر ۱۸ سال کودک تلقی می شوند.

,

 بنابراین آژانس های ناظر به دنبال اجرای این محدودیت در تمام کشورهای جهان هستند و از سوی دیگر تسهیل ارائه اطلاعات،امکانات و خدمات لازم در مورد رفتارهای جنسی ایمن و راه های پیشگیری از بارداری به جوانان را مد نظر دارند .

,

طرح افزایش حداقل سن ازدواج نیز در ایران با دلایلی همچون طلاق بالا در گروه سنی زیر ۱۸ سال، مرگ و میرمادران باردار، ترک تحصیل، رعایت نشدن حقوق کودکان و … به صحن مجلس راه یافته است اما با بررسی های دقیق علمی می توان غیرمعتبر بودن این ادعاها را به اثبات رساند؛ واقعیت ازدواج در سنین پایین این نیست و اتفاقا می توان با گسترش این ازدواج ها با حمایت خانواده ها از ابتلای نوجوانان به آسیب های اجتماعی جلوگیری کرد.

,

در نظر مشهور فقهای شیعه بلوغ کودک یعنی زمان رشد جسمی و روحی فرد و اکثر فقها بر این عقیده هستند که اگر دختر بالغه و رشیده باشد با اجازه پدرش می تواند ازدواج کند و الزام افراد به ازدواج در سنین خاص وجاهت شرعی ندارد اما باید در جامعه فرهنگسازی لازم صورت گیرد تا خانواده ها با مشکلات ناشی از آن آشنا شوند.

,

موضوع کودک همسری نیازمند کار فرهنگی است/بالا و پایین بردن سن ازدواج در قانون فایده ای ندارد

, موضوع کودک همسری نیازمند کار فرهنگی است/بالا و پایین بردن سن ازدواج در قانون فایده ای ندارد,

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفتگو با خبرنگار راه آرمان در رابطه با موضوع کودک همسری اظهار داشت: از لحاظ قانونی ازدواج دختران زیر ۱۳ سال ممنوعیت دارد و دفتر خانه ها نباید این ازدواج را ثبت کنند.

, راه آرمان ,

وی گفت: اما واقعیت چیز دیگری است و تا زمانی که بحث های فرهنگی اصلاح نشوند و اولیاء کودک به این نتیجه نرسند که مصلحت نیست چه از لحاظ فکری و جسمی این کودک تا ۱۳ سال تمام ازدواج کند هر چه قانون وضع کنیم باز فایده ای ندارد.

,

 عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خاطر نشان کرد: حال اگر مشکل فرهنگی باشد و این پدر و مادر نپذیرند کودکشان ازدواج می کند بدون این که آن را در دفترخانه ها به ثبت برسانند و تازه دردسرها شروع می شود.

,

ابوترابی توضیح داد: بعد از ازدواج این کودک بچه دار می شود و چون ازدواج او رسمی نبوده است به فرزندش شناسنامه نمی دهند، بنابراین ما به جای پرداختن به حواشی قانون وضع کردن باید به امور فرهنگی بپردازیم.

,

وی ابراز داشت: اگر کار فرهنگی صورت گیرد اولیای کودک و یا قیم او به آن سطح از شعور و فرهنگ می رسند که مصلحت این است که کودک او زیر ۱۳ سال ازدواج نکند.

,

این نماینده مجلس ادامه داد: برای موضوع کودک همسری یک کار فرهنگی می طلبد و با قانون وضع کردن و بالابردن سن ازدواج در قانون و ممنوعیت کار بدتر خواهد شد و به نوعی ما ایجاد جرم زدایی می کنیم بدون اینکه به هدف مورد نظر خود برسیم .

,

ابوترابی در پایان گفت: اگر هدف ما این است که کودک همسری در جامعه حذف شود باید کار فرهنگی صورت گیرد و با اجبار و قانون وضع کردن هیچ مشکلی حل نمی شود .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه