اخبار داغ

مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف رویان‎:‎

درمان ۷۰ بیماری با خون بند ناف/سلول های بنیادی را می توان صادرکرد

درمان ۷۰ بیماری با خون بند ناف/سلول های بنیادی را می توان صادرکرد
مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف رویان، این نوع بافت را دارای پتانسیل لازم برای درمان بیش از ۷۰ نوع ‏بیماری دانست.‏
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مرتضی ضرابی قبل از ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار داشت: استان آذربایجان شرقی و به خصوص تبریز ظرفیت بسیار خوبی در زمینه بحث پزشکی به خصوص پزشکی نوین دارد و جزو معدود استان‌هایی است که بحث سلول درمانی را پیگیری کرده و در این راستا، توفیقات خوبی توسط محققان و دانشمندان حاصل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی، مغز استخوان، خون محیطی و خون بند ناف را از مهم‌ترین منابع سلول‌های بنیادی خون ساز دانسته و گفت: سلول‌های بنیادی موجود در خون بند ناف در درمان بسیاری از بیماری‌های صعب العلاج تنها گزینه درمان هستند.
,
 
,
سلول‌های بند ناف مؤثر در درمان بیماری‌هایی همچون سرطان خون
,
 
,
ضرابی افزود: سلول‌های بنیادی که از خون بند ناف گرفته می‌شوند به عنوان جایگزینی قابل اعتماد برای سلول‌های بنیادی مغز استخوان محسوب شده و در درمان بیماری‌هایی همچون سرطان خون، تالاسمی، کم خونی‌های مادرزادی و نقص سیستم ایمنی بدن نقش آفرین است.
,
 
,
وی ادامه داد: تحقیقات زیادی نیز در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌هایی همچون پارکینسون، بیماری‌های قلبی، کبدی، دیابت، دیستروفی عضلانی، آسیب‌های نخاعی و سکته در حال انجام است.
,
 
,
مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان، بانک‌های نگهداری خون بند ناف را به دو شکل عمومی و خصوصی دانسته و گفت: بانک عمومی شامل نمونه‌هایی است که دیگران با نیت خیرخواهانه برای سایر بیماران یا مصارف تحقیقاتی اهدا می‌کنند که به صورت رایگان ذخیره می‌شوند اما در بانک خصوصی، نمونه برای خود نوزاد یا خانواده او ذخیره می‌شود.
,
 
,
وی ادامه داد: در کل دنیا پنج میلیون نمونه در بانک‌های خصوصی ذخیره سازی شده و در بانک‌های عمومی نیز بیشتر از ۷۰۰ هزار نمونه موجود می‌باشد که ۳۵ هزار پیوند از نمونه‌های بانک عمومی و دو هزار پیوند از نمونه‌های بانک خصوصی انجام شده است.
,
 
,
وجود ۱۱۱ هزار نمونه در بانک خون بند ناف رویان
,
 
,
ضرابی، بانک خون بند ناف رویان را تنها بانک خون بند ناف عمومی و خصوصی در کشور دانست که بیش از یک صد و یازده هزار نمونه در آن موجود است.
,
 
,
وی با بیان اینکه در تمامی استان‌های کشور دفاتر نمایندگی فعال داریم، گفت: بعد از استان تهران، بیشترین جمع آوری بند ناف را در استان‌های اصفهان، فارس و خراسان رضوی داشته ایم.
,
 
,
مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان، تعداد نمونه‌های موجود در بانک عمومی را پنج هزار و نمونه‌های موجود در بانک خصوصی را ۱۱۱ هزار و نمونه خارجی را ۴۰ نمونه عنوان کرد.
,
 
,
وی در خصوص پیوندهای انجام شده با این سلول‌های بنیادی گفت: تعداد پیوند بیماری‌های خونی ۲۵ مورد، فلج مغزی ۱۳۰ مورد و اوتیسم یک مورد است.
,
 
,
‌ضرابی ادامه داد: پتانسیل درمان بیش از ۷۰ بیماری در این بافت‌ها وجود دارد، در بیماری‌های خونی روش درمانی دیگری جز پیوند سلول‌های بنیادی نداریم.
,
 
,
توقف فعالیت بانک عمومی بند ناف به دلیل مشکل بودجه
,
 
,
وی فعالیت بانک عمومی خون بند ناف را متوقف شده دانست و گفت: در این زمینه نیاز به همکاری دولت و مراکز خیریه برای تأمین هزینه نگهداری این نوع سلول داریم و به همین دلیل فعلاً فعالیت این بانک متوقف شده اما از تمامی خیران می‌خواهیم به این حوزه ورود کنند.
,
 
,
مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان خدمان فناورانه جداسازی و ذخیره سازی این نوع سلول‌ها را از نوع فناوری‌های پیشرفته دانست.
,
 
,
درخواست کشورهای اروپایی برای صادرات سلول‌ها
,
 
,
وی با اشاره‌ای به درخواست برخی کشورهای اروپایی در زمینه صادرات سلول‌های بنیادی گفت: در صورتی که بتوانیم ظرفیت نمونه‌های خود را به ۲۰۰ هزار مورد برسانیم، می‌توان آماده صادرات این نوع سلول به کشورهای دیگر بود.
,
 
,
ضرابی ادامه داد: از کسانی که به دلیل بیماری‌های خونی نیاز به استفاده از نمونه‌ها پیدا می‌کنند، ریالی دریافت نمی‌شود.
,
 
,
مراکز پیوند سلول باید توسعه یابند
,
 
,
وی نیاز کشور را به انجام پیوند سلول‌های خون ساز سالانه ۳ هزار مورد دانسته و گفت: در حال حاضر در طی ده سال تنها چهار هزار نفر تحت پیوند قرار گرفته و لیست طولانی نیز در صف انتظار قرار دارند.
,
 
,
مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان ادامه داد: در کنار توسعه بانک‌های سلولی، مراکز پیوند نیز باید توسعه یابند چرا که گاه پیش آمده که توانسته ایم نمونه سلولی مناسب برای بیمار را بیابیم اما به دلیل محدودیت در پیوند، عمل پیوند بر روی وی انجام نشده است.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه