اخبار داغ

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی استان زنجان خبرداد؛

برداشت ۸۰ تن گل محمدی در استان زنجان

برداشت ۸۰ تن گل محمدی در استان زنجان
مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به میزان برداشت گلمحمدی در زنجان گفت: برداشت گل محمدی در استان زنجان به 80 تن رسید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهنام اوجاقلو در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار کرد: در راستای سیاست­های وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت محصولات و گیاهان با نیاز آبی پایین، سازمان جهاد کشاروزی استان جایگزین کردن و کاشت محصولات کم­آب­خواه به جای محصولات پر مصرف و از طرفی تولید اقتصادی این گونه محصولات در برنامه کاری و ترویجی خود قرار داده که از جمله آن‌ها می‌توان به توسعه کشت گل محمدی اشاره کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی تصریح کرد: درختچه‌های گل محمدی کم توقع و بسیار مقاوم است و با شرایط آب و هوای نامساعد اقلیمی و خاکی سازگاری بالایی داشته و در برابر کم آبی نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

,

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان طی چهار سال اخیر با هدایت و هدفمندسازی یارانه نهال و اقدامات ترویجی و برنامه­های اجرایی متناسب، توانسته است نکات مربوط به کاشت، داشت و برداشت و فرآوری و مزیت­هایی از قبیل اشتغال‌زایی پایدار و نیز ارزش صادراتی بالای این محصول را به گروه هدف و کشاورزان به نحو مطلوبی اطلاع‌رسانی کند به طوری که هم‌اکنون کشت گل محمدی با استقبال بسیار خوبی از سوی کشاورزان در مناطق مختلف استان مواجه شده است.

,

اوجاقلو با بیان اینکه سال زراعی جاری تعداد 167 هزار اصله نهال گل­ محمدی یارانه­دار در شهرستان‌های استان زنجان در بین متقاضیان توزیع شده است، افزود: کشت این تعداد نهال منجر به احداث حدود 100 هکتار گلستان گل محمدی در استان شده است.

,

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه تلاش و پیگیری دست اندر­کاران استانی و مجریان شهرستانی موجب شده تا سطح زیر کشت گل محمدی در استان به بیش از 160 هکتار برسد، بیان کرد: سطح گلستان‌های بارده استان در حال حاضر حدود 30 هکتار است که با در نظر گرفتن متوسط عملکرد این محصول در استان پیش‌بینی می‌شود حدود 80 تن محصول گل­ تر از این گلستان‌ها روانه واحدهای فرآوری و بازار مصرف شده است.

,

وی خاطر نشان کرد: بسته به آب و هوای منطقه، برداشت گل­محمدی در مناطق مختلف استان زنجان از نیمه دوم اردیبهشت شروع و تا اواخر خرداد ماه ادامه پیدا می‌کند و در هر منطقه طول مدت گلدهی آن معمولاً 20 تا 30  روز طول می‌کشد.

,

اوجاقلو میزان عملکرد گل محمدی در استان را به طور متوسط 2.7 تن در هکتار اعلام و تصریح کرد: به دلیل جدیتی که در زمینه ترویج و برنامه­های اجرایی در استان وجود دارد پیش‌بینی می‌شود سطح زیر کشت گل­محمدی طی سال‌های آتی در استان زنجان افزایش قابل توجهی داشته باشد.

,

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه گیاه گل محمدی در مناطق کوهپایه‌ای که دارای خاک فقیر با بافت متوسط و یا دارای سنگریزه هستند به خوبی به عمل می­آید، افزود: حدود 30 هکتار از توسعه کشت امسال در استان در اراضی شیبدار و دیم روستاهای امند و ماری در شهرستان زنجان صورت گرفته است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه