اخبار داغ

در آیین تکریم و معارفه مدیرکل دیوان محاسبات استان مطرح شد:

نگاه جناحی و منطقه ای در دیوان محاسبات رسوخ نکرد/دیوان محاسبات قصد مچ گیری ندارد/اشکالات زیاد قوانین مالی و حساب رسی در استان

نگاه جناحی و منطقه ای در دیوان محاسبات رسوخ نکرد/دیوان محاسبات قصد مچ گیری ندارد/اشکالات زیاد قوانین مالی و حساب رسی در استان
مرادیان: در حین رسیدگی ها نیز گاهی به انحرافات مالی برخورد می کردیم گاهی ضرر و زیان هایی به بیت المال وارد می شد که تشکیل پرونده داده می شد و به دادگاه و دادسرا ارسال می شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از صبح زاگرس صبح امروز آیین تکریم و معارفه مدیرکل دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد در سالن کنعانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

ابراهیم مرادیان مدیرکل سابق این اداره در استان گفت: پنج سالی که در این استان بودم تلاش کردم آنچه که وظیفه است به اندازه توان با همراهی سایر همکاران و مدیران انجام دهم.

,


مرادیان ادامه داد: با توجه به وظیفه ای که دیوان محاسبات در امر نظارت دارد این نظارت باید مقتدرانه و پیشگیرانه باشد و تلاش ما این بود این سیاست ها را انجام دهیم در بحث پیشگیرانه کارهای خوبی انجام شد و سعی شد هشدار های لازم را به مدیران بدهیم که مشکلی ایجاد نشود.

,
,



وی افزود: در بحث سیاست های هدایتگران تکالیفی که بود را برای دستگاه های اجرایی ارسال می کردیم و کمک می شد که دستگاه ها به وظیفه خودشان عمل کنند.

,
,
,

 

,


مرادیان گفت: چند سال قبل بحث اسناد خزانه مطرح شد که در یک مورد قریب به ۷۵درصد اعتبارات استان حل نشده بود و در جلسه ای راهکاری درج شد.

,
,

 

,


وی ادامه داد: تهیه گزارشات تحلیلی نیز از دیگر کارهایی بود که ما در استان انجام دادیم و‌ موضوعات خاصی که در استان بود را پیگیری می کردیم مثلا در سال گذشته بحث تسهیلات اشتغالزایی بود که ۴۰۰میلیارد تومان اعتبار برای استان در نظر گرفته شده بود که در ابتدا مقدار کمی جذب شده بود و با همراهی و کمک میزان جذب را افزایش دادیم.

,
,

 

,

مرادیان گفت: در حین رسیدگی ها نیز گاهی به انحرافات مالی برخورد می کردیم گاهی ضرر و زیان هایی به بیت المال وارد می شد که تشکیل پرونده داده می شد و به دادگاه و دادسرا ارسال می شد.


وی تاکید کرد: تلاش کردیم نگاه جناحی نداشته باشیم و وارد مسایل سیاسی و منطقه ای نشویم و خوشحالم در این راه هیچ خدشه ای بر دیوان محاسبات وارد نیست.

,
,
,
,

 

,

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: دیوان محاسبات یک سازمان مهم در کشور است و از قبل از انقلاب نیز بوده است و بعد از انقلاب نیز در اصل ۵۰دیوان تحت نظارت قوه مقننه شکل گرفت جایگاه حساس و مهمی دارد در بعد مالی و نظارت های مالی کارهای وسیعی انجام داده است، با این قوانین متعدد و تناقضات موانع و‌ مشکلاتی نیز در راستای اقدامات نظارتی خود بر دستگاه های اجرایی ایجاد کرده است، این سازمان گاهی خودش نیز مشکلاتی را در تداخلات و تناقضات قانونی دارد امیدواریم تجدید نظری در این قوانین متعدد شود که این تداخلات حل شود.

,

 

,


عزیز فیلی ادامه داد: دیوان محاسبات در استان ما دقت نظری بیشتری دارد اگر با استان های بزرگ مقایسه کنیم می بینیم این نظارت و کاری که در این استان انجام می شود در استان های بزرگ نیست و در استان ما بیشتر کار می شود.



وی افزود: اقدامات آقای مرادیان بیشتر پیشگیرانه بود و کمک کار ما بودند در این مدت که در استان هستم کمک کار بودند، وی در استان ایلام نیز بوده است و آرزوی توفیق برای او دارم.

,
,
,
,
,
,

 

,

فیلی افزود: آقای کیهان نیز از استان بوشهر هستند، نشان می دهد فرهنگ نزدیک به هم داریم و امیدواریم با تعامل و هماهنگی و کمک با آقای کیهان در این راستا گام برداریم  و با رفع گره های اجرایی باعث شود که مدیران ما سهل تر و روان تر کار را انجام دهند.

,

 

,

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان نیز در این نشست بیان کرد: آقای مرادیان در استان تلاش زیادی کردند و با حفظ رعایت قانون و عدم قانون شکنی در حل مشکلات دستگاه های اجرایی تلاش زیادی کردند و در همه مراحل قانون را رعایت می کردند.



آرام بیان کرد: در زمان مدیریت آقای مرادیان برخورد آنها مشورتی و تعاملی بوده است که کمترین معرفی به دادسرا را ذی حسابان ما داشتند نشان می دهد وی قبل از وقوع جرم همکاران ما را راهنمایی می کردند ، حالت مچ گیری و گرفتم گرفتم در ذات آقای مرادیان نبوده است، قبل از وقوع مشکلی وی تذکرات لازم را می داد.


وی افزود: یک سری اشکالاتی در تضادهای قانونی وجود دارد قوانینی است که موازی نیز هستند از جمله قانون محاسباتی و قانون مالی نیاز است که تغییر کند که شفافیت و پاسخگویی داشته باشد، قانون محاسبات و حساب رسی باید دچار تغییر شود بر اساس آمار نظام بین المللی کشور ما از جهت شفاف سازی و حساب رسی وضعیت خوبی نداریم و این می باید نظام مالیاتی و حساب رسی را تغییر دهیم.

,
,
,
,
,
,
,
,


آرام گفت: حسابرسی ما مربوط به بیش از پنجاه سال قبل است نیاز است تغییراتی در آن ایجاد شود چرا هر ساله کسری بودجه داریم؟ چرا درامدهای ما وصول نمی شود؟ چرا وقتی در مجاس تفریغ بودجه اعلام می شود کسی پاسخگو نیست و شفافیتی وجود ندارد اگر کسی تخلف مالی دارد باید اعلام شود؟ متاسفانه در استان ما قوانین مالی و حساب رسی دارای اشکالات زیادی است جا دارد اینها انعکاس داده شود تا تغییراتی ایجاد شود.
 

,
,
,

 

,

 معاون حقوقی و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور در این نشست گفت: دیوان یک رکن قابل اتکا برای همه ارکان نظام است این وظیفه دیوان را سنگین می کند هدف دیوان کشور در قانون حفاظت از بیت المال ذکر شده است و در هیچ قانونی بیت المال تعریف نشده است اما تعبیر ما از مجموع قوانینی بیت المال را اعم از سرمایه های مادی و معنوی نظام میدانیم.

,



عمرانی بیان کرد: بر اساس سابقه من اینجا منظور مدیر هر مدیری نیست مدیری سرمایه است که صالح باشد اگر صالح نباشد نه تنها سرمایه نیست بلکه سرمایه ها را نیز از بین می برد و این را نیز گاهی شخصا با آن برخورد داریم،اغلب کج روی ها از ناحیه مدیرانی است که صلاحیت ندارند.

,
,
,



وی افزود: همه ما باید سه اصل را بدانیم و رعایت کنیم اول اینکه اصل بر منع است یعنی کاری را نمی‌توانیم انجام دهیم مگر اینکه قانون گذار گفته باشد اگر این اصل رعایت شود ۹۹درصد اتفاقا رخ نمی دهد، هدف نانوشته دیگر ما کمک به توسعه است اما میدیران چه وظیفه ای دارند، سومین اصل اینکه اموال بیت المال نیز امانت است این مال شامل پست نیز می شود و سومین اصل که مهم هست پذیرش پست به هیچ عنوان تکلیف نیست اصلا تکلیف نداریم پستی را قبول کنیم نه تکلیف شرعی نه حکومتی؛ نمی توانم بگویم تکلیف شد من پشت این میز بشینم با این جمله نمی شود تخلفات را توجیه کنیم.

,
,
,

 

,


عمرانی گفت: اگر پشت میزی نشستیم باید به طرح وظایف و تکالیف اشراف کامل داشته باشم چون روال شده برخی از مدیران با لابی و پارتی پشت میز می نشینند و تخصص ندارند، شرط اول کار تخصص است باید شرایط لازم برای تصدی پست را داشته باشیم .

,
,




وی افزود: سالی هزار پرونده در دیوان تشکیل می شود که میانگین چهار تا پنج هزار تخلف است هنوز تخلفات به همان شکل گذشته است، درست رتبه ما در فساد رتبه بالایی است در بین ۱۶۷کشور ۱۳۱است و جالب اینکه مدیران ما همه برخاسته از این نظام است اما یادمان رفته خدمت تخصص می خواهد شرط دیگر تعهد است، وقتی آسیب شناسی می کنیم می بینیم بسیاری از تخلفات از ناآگاهی از قوانین است.

,
,
,
,

 

,


عمرانی گفت: کهکیلویه و بویراحمد تخلفات کم دارد اما یک مورد هم یک مورد است، ما دنبال این هستیم قبل از اینکه اتفاقی رخ دهد آن مدیر را هم حفظ کنیم، در چند سال گذشته سراغ مرحله پیشگیرانه رفتیم که کارهای خوبی انجام شد و اثرات مثبتی هم داشته است، در ۱۵استان این آموزش ها انجام شد و رضایت مندی ایجاد شد خیلی از مدیران می گفتند از این موضوعات اطلاع نداریم.
 

,
,
,

 

,

وی تاکید کرد: شاخص اصلی فساد عدم رعایت قانون است، جلوی شجاعت مدیران را نباید بگیریم اما باید در چارچوب قانون شجاعت کند، آسیبی که می بینیم این است که نه مدیر نه کارمند ما شرح وظایف خودشان را نمی‌داند، کمترین کاری که مدیر می تواند انجام دهد شرح وظایف خودش را اعلام کند سالی یک بار این شرح وظایف را اعلام کند.

,



عمرانی اعلام کرد: دیوان به هیچ عنوان قصد مچ گیری ندارد و می‌خواهد به مدیران استان کمک کند .

,
,
,

 

,

وی در خصوص قوانین گفت: بله برخی از قوانین مغایر هستند و به خلأهای قانونی بر می خوردیم و به محلی اعلام می کنیم، دیوان محاسبات در قانون بیشتر ورود می کند حتما پیگیری هستیم قوانین اصلاح شود و نقش دیوان در اصلاح قوانین بیشتر شودف ما همیشه دستگیر و کمک کننده به دستگاه های اجرایی هستیم، در قانون دیوان ظرفیت خوبی برای مدیریت وجود دارد بحث حساب رسی عملکرد را سالهاست شروع کردیم اما مشکلاتی وجود دارد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه