اخبار داغ

جشن نیمه شعبان ثبت ملی شد

جشن نیمه شعبان ثبت ملی شد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم از ثبت ملی جشن نیمه شعبان با محوریت مسجد مقدس جمکران خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید یزدانی  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با اعلام این خبر گفت: به غیر از جشن نیمه شعبان، 8 اثر معنوی دیگر استان قم با عناوین مهارت انگشتر سازی، مهارت ساخت کاشی 7 رنگ، مهارت ساخت لعاب سبز قمی، مهارت چلنگری، مهارت عصاری، مهارت پخت آبگوشت یخنی و دو بازی الک دولک و توپ مره در اجلاس ثبت آثار معنوی کشور که در استان اردبیل برگزار شد واجد ارزش شناخته و در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با بیان اینکه جشن نیمه شعبان باعث وفاق ملی و اجتماعی و ایجاد حس همبستگی در جامعه می‌گردد، افزود: این جشن بزرگ و فرخنده به مناسبت تولد حضرت مهدی(عج) در سراسر ایران با شور و شعف برگزار می‌شود، اما مرکزیت این جشن که معمولا از اقصی نقاط کشور و از سایر کشورهای دیگر در آن شرکت می کنند، مسجد مقدس جمکران قم است.

,

وی ضمن اشاره به رواج رشته انگشترسازی در شهر قم به دلیل حضور گسترده گردشگران مذهبی گفت: بر اساس شواهد موجود و آثار به دست آمده از تپه صرم، تولید و استفاده از انگشتر بیش از 2 هزار سال پیش از میلاد مسیح در قم معمول بوده است و جای آن بود که با حمایت مسؤولان امر زمینه تقویت هرچه بیشتر این رشته از لحاظ کمی و کیفی مورد توجه قرار گیرد و این رشته در لیست آثار صنایع دستی ثبت شود.

,

یزدانی با بیان اینکه مهارت پخت کاشی هفت رنگ قم از جمله پرونده‌هایی بود که در فهرست میراث ملی ثبت شد، ادامه داد: قدمت کاشی در استان قم به دلیل وجود مزارهای متعدد امامزادگان مقرب بسیار کهن بوده و مدارک بسیاری از کاشی هفت رنگ در جای جای شهر قم نمایان است.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: مهارت ساخت لعاب سبز قمی بسیار قدیمی است اما از آنجایی که سفال در طول زمان شکسته و از بین می‌رود اطلاعات ما از منشا و قدمت واقعی این بر اساس اطلاعات شفاهی است اما طبق اطلاعات مستند استاد هنرمند رضا سرکار پور، پدر بزرگ ایشان در دوره قاجار اقدام به ساخت این نوع لعاب می‌کرده و قدمت آن حداقل به دوره قاجار می رسد.

,

وی ادامه داد: چلنگری یعنی آهنگری سبک و محلی که در آن اشیاء سبک ‌وزن مانند میخ، انبر و... ساخته می‌شود که خوشبختانه این هنر به دلیل کاربردی بودن هنوز در بین اهالی قم رواج دارد.

,

یزدانی افزود: عصاری در لغت به معنی روغن کشی است و با توجه به وجود عصارخانه ای متعلق به قرن یازدهم هجری قمری در شهر کهک قم، نشان از قدمت این مهارت در عصر صفوی دارد.

,

وی گفت: آبگوشت یخنی از دیگر غذاهای سنتی تهیه شده در استان قم است که نحوه پخت آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: بازی الک دولک و بازی توپ مره نیز دو بازی بومی و محلی قم  نیز واجد ارزش شناخته و در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیدند.

,

یزدانی تصریح کرد: در این همایش استان قم در زمره استان‌هایی قرار گرفت که بیشترین آثار ثبتی را داشته است و پرونده جشن‌های نیمه شعبان با محوریت مسجد مقدس جمکران در رده پرونده‌های بسیار ارزشمند این همایش شناخته شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه