اخبار داغ

در پی سهل‌انگاری مسئولان شهری؛

بیش از 180 هزار حیوان‌گزیدگی در سال گذشته به ثبت رسید/ کودکان اولین قربانیان جولان سگ‌های ولگرد

بیش از 180 هزار حیوان‌گزیدگی در سال گذشته به ثبت رسید/ کودکان اولین قربانیان جولان سگ‌های ولگرد
مسئولان خدمات شهری و شهرداری های مختلف استان اصفهان باید به مقوله سگ های ولگرد بپردازند و با روش های علمی فکری به حال وضع کنند تا دیگرکودکان خردسال اصفهانی قربانی تعلل مسئولان شهری و جولان سگ های ولگرد نشوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز؛ هر کسی صبح ها و اواخر شب که در کوچه و خیابان بسیاری از شهرهای اصفهان قدم بردارد در همان اولین نگاه سگ های ولگردی را می بیند که در همان لحظه تصاویر و لحظات بدی برای اهالی محل تداعی می شود. ماجرای حمله سگ به یک کودک در شهر درچه اولین خبر در این زمینه نبود و آخرین ماجرا از جایی شروع شد دوم خرداد ماه یک کودک دو ساله پس از خارج شدن از خانه مورد حمله چند سگ ولگرد قرار می‌گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

بنا بر اعلام شبکه بهداشت و درمان شهرستان، کودک دو ساله از ناحیه شکم، ران و سر دچار آسیب شده بود که پدرش به بهداری منتقل می‌شود اما قبل از رسیدن، علائم حیاتی خود را از دست داده و پزشک پس از معاینه، مرگ این کودک را تأیید کرده بود.

,

کمی قبل تر که برویم و به آرشیو اخبار 23 فروردین 96 نگاهی بندازیم، به یک خبر مشابه در منطقه پنج امیرآباد بر می خوریم که در آن حادثه هم یک کودک هشت آسیب می بیند و سگ ولگرد پوست سر این دانش آموز که در حال رفتن به مدرسه بود را جدا می کند و سرانجام کار به عمل پیوند پوست رسید.

,

این دست از اتفاقات به یک شهر و دو شهر استان اصفهان محدود نمی شود و بهتر است بگوئیم تقریباً تمامی شهرها درگیر چنین معضلاتی هستند. مشاهدات میدانی حاکی از آن است که تردد سگ های ولگرد در مناطقی مانند نجف آباد، شهرضا، درچه، خمینی شهر و سایر شهرها به حدی است که تعبیر حرکت گله ای از آنان می شود.

,

دادستان شهرستان خمینی شهر در این باره به خبرنگار صاحب نیوز با اشاره اتفاق اخبر در شهر درچه و فوت یک کودک دو ساله گفت: تحقیقات اولیه در خصوص اینکه این سگ ها ولگرد یا متعلق به شخص خاصی بوده در دست بررسی است و طبق تحقیقات میدانی تا این لحظه شخص خاصی به عنوان صاحبان این سگ ها شناسایی نشده و تحقیقات اولیه حکایت از ولگرد بودن سگ ها دارد.

,

وی اضافه کرد: با توجه به ولگرد بودن سگ ها، توضیحات لازم را از شهرداری شهر درچه خواستار شده ایم.

,

مشکل حضور سگ های ولگرد در بسیاری از شهر های استان وجود دارد که متأسفانه راهکارهای پیش بینی شده نتوانسته این دغدغه شهروندان را مرتفع کند؛ اتفاقی که در درچه و نجف آباد و برخی شهرهای دیگر افتاد شاید زنگ خطر و آلارمی است که اگر شهرداری ها و مسئولان مربوطه به آن توجه نکنند باز هم تکرار خواهد شد. چندی پیش هم در شهرهای شرقی اصفهان و خصوصاً در شهر ورزنه حمله به کودکان اتفاق افتاد؛ اما باز هم چاره مسئولان برای این مهمانان ناخوانده کارساز نشد.

,

اما مسئول این حوادث و وضعیت موجود کیست که نه تنها باعث آسیب رساندن به مردم، بلکه موجب هراس خانم ها و کودکان که می خواهند در خیابان تردد کنند می شود و سراغ مسئول را از هر کسی می گیریم نوک پیکان ها را به سمت شهرداری می برند. ارگانی که فعلاً پاسخگوی چنین موضوعاتی نیست و پیگیری های خبرنگار صاحب نیوز از شهرداری های مختلف استان نشان می دهد که این دستگاه ها تمایل زیادی به پاسخگویی در این عرصه ندارند و این فکر به ذهن انسان خطور می کند که شاید اصلاً ایده و برنامه و راهکاری برای چنین مشکلاتی ندارند.

,

اگر دوباره بخواهیم بررسی کنیم مسئول جمع آوری سگ های ولگرد کیست، این ماجرا باز هم پس از کش و قوس های فراوان در هاله بی پاسخی مسئولان شهری فرو خواهد رفت. در کنار همه این مسائل، دلایل بسیار مهم دیگری هم وجود که اهمیت جمع آوری سگ های ولگرد را دو چندان می کند.  مهم‌ترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد، شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان، افزایش آن در جمعیت دامی و انسان و انتقال بسیاری از بیماری‌ها از سگ به انسان است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بیماری‌هایی نظیر هاری، کیست هیداتیک، سالک، کالاآزار، لاروهای مهاجر احشایی بروسلوز و لپتوسپیروز اشاره کرد که بر ضرورت اجرای دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد بیش از پیش تأکید می‌کند. ‌همچنین سگ‌های ولگرد به عنوان یکی از عوامل اصلی حمله و گزش به انسان مطرح هستند که در موارد عدیده‌ای گزش انسان توسط سگ(بدون انتقال بیماری) منجر به مرگ به خصوص در کودکان می‌شود.

,

بنا بر آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال گذشته بیش از ۱۸۰ هزار حیوان‌گزیدگی در کشور رخ داده است که بیش از ۹۰ درصد از این آمار ناشی از گزش سگ‌های ولگرد بوده است و بیش از ۴۰ درصد از این حیوان‌گزیدگی‌ها در کودکان زیر ۱۵ سال است.

,

 

,

روش های جمع آوری سگ های ولگرد چیست؟

, روش های جمع آوری سگ های ولگرد چیست؟, روش های جمع آوری سگ های ولگرد چیست؟,

نخستین روش کنترل جمعیت حیوانات که در جهان به کار گرفته شد، کشتار جمعی (Mass killing) حیوانات بود. انجام این کار علاوه بر این که غیر انسانی بوده، موجب تجمع اجساد بر جای مانده از این حیوانات شده که هزینه بالایی را در بر دارد و البته راه حلی کوتاه مدت و مقطعی است. در این روش ممکن است در زمان کوتاه جمعیت کنترل شود، اما در طولانی مدت جمعیت جایگزین و تکثیر می شود.

,

پناهگاه هایی که برای حمایت از حیوانات بی سرپناه تاسیس می شود هم معمولا ًظرفیت زیادی ندارد و پس از مدتی نگه داشتن حیوانات ولگرد یا گمشده، در صورت پیدا نشدن صاحبی برای حیوان، حیوانات را به روش مرگ مشفقانه (اتانازی) می کشند. این اتفاق که در کشورهای پیشرفته دنیا رایج است، باز هم سرنوشت خوبی برای حیوانات ولگرد رقم نمی زند. پناهگاه ها برای ساماندهی وضعیت حیوانات در کوتاه مدت مناسب است، اما به دلیل ظرفیت محدود و هزینه های بالای نگهداری آنها باز هم نمی تواند راه حل نهایی باشد.

,

در روشی دیگر نیز حیوانات را از یک منطقه جمع آوری کرده و در منطقه ای دیگر رها می کنند که این روش هم مناسب نیست و در نهایت فقط آلودگی های یک منطقه به منطقه دیگر منتقل شده و به جمعیت حیوانات ولگرد منطقه دیگری افزوده می شود.

,

امّا عقیم سازی راه حلی اثرگذار برای کنترل جمعیت حیوانات است که گرچه در کوتاه مدت ممکن است اثر چندانی روی کاهش تعداد حیوانات شهری نداشته باشد، ولی روشی است که در نگاه آینده نگر به صورت معنی داری موجب کاهش جمعیت حیوانات خواهد بود. برای مثال یک جفت سگ در طول سه سال می توانند 300 توله تولید کنند و در مقیاس جمعیت حیوانات ولگرد این عدد بسیار بزرگ خواهد شد. در این شرایط ممکن است یک حیوان برای جفت گیری حیوانات دیگر را به منطقه دعوت کند، اما چون جفت گیری دام عقیم شده منجر به ازدیاد نسل نمی شود، توالی نسل کنترل شده و در دوره های زمانی بعد، جمعیت کاهش پیدا می کند. بعد از عقیم سازی می توان حیوانات را در محیط زندگی خودشان رهاسازی کرد.

,

امید است مسئولان خدمات شهری و شهرداری های مختلف استان اصفهان به این مقوله مهم بپردازند و با روش های علمی فکری به حال سگ های ولگرد کند تا دیگرکودکان خردسال اصفهانی قربانی تعلل مسئولان شهری و جولان سگ های ولگرد نشوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه