اخبار داغ

بی‌توجهی به میراث تاریخی ایران دامن کردستان را هم گرفت؛

فقدان موزه آثار باستانی در بیجار تاریخی‌ترین شهر کردستان+تصاویر

فقدان موزه آثار باستانی در بیجار تاریخی‌ترین شهر کردستان+تصاویر
با توجه به خبر مربوط به کشف آثار باستانی هفت هزار ساله در محدوده بیجار و کشف های سال گذشته در محدودهای مختلف این سوال در ذهن مردم بیجار نقش بسته که چرا شهرستان بیجار که یکی از قدیمی ترین شهرهای استان کردستان است دارای یک موزه آثار تاریخی نیست؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، حفاظت و حراست از مجموعه‌های تاریخی، اسناد، مدارک و اشیای باستانی که همگی بازمانده از پیشینیان و نیاکان ماست گواه تاریخ آشکار و غیرقابل انکار یک سرزمین است که باید در اختیار نسل های بعد قرار گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

بیجار گروس با قدمتی هفت هزار از شهرهای قدیمی استان کردستان است که به دلیل موقعیت جغرافیایی از گذشته بعنوان دروازه ورودی تبریز شناخته شده بود و از رونق خاصی برخوردار بود.

,

 

,

تاریخ شهر بیجار بر اساس اثر باستانی موجود در داخل شهر موسوم به قلعه بالا یا قلعه بانو مربوط به هزاره ی سوم قبل از میلاد نسبت می هند.

,

 

,

بیجار بعلت موقعیت خاص خود دائما در مسیر عبور کاروان ها به خصوص زائران بوده است که از آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان به گروس آمده و از اینجا راهی عتبات عالیات در عراق و عربستان می شدند ، همین امر موجب شده تا در شهر بیجار از دوران صفویه جهت حفاظت از کاروان های زائران کاروانسرا دایر گردد و جهت معاملات آنها در دوران صفویه بازار بیجار نیز احاث شده است.

,

 

,

در جریان جنگ جهانی اول (1332-1338 ) هجری قمری بیجار دائما در بین نیروهای اشغالگر روسیه و عثمانی دست به دست می شد به این صصورت که در اوایل جنگ مردم بیجار با روس ها کنار آمدند ، اما پس از مدت کوتاهی شهر به دست عثمانی ها افتادو آنها نیز به بهانه ی که مردم با روس ها همکاری کردند شهر را ویران و مسجد جامع را نیز با گلوله تخریب کردند.

,

 

,

دیار بیجار گروس در جنگ اول و دوم جهانی خسارت فراوانی دیده و تقرییا نیمی از جمعیت خود را از دست داد و همین عامل رکود این منطقه گردید.

,

 

,

, ,

 

,

آثار باستانی دیار گروس گواهی بر تاریخی بودن شهر بیجار است

, آثار باستانی دیار گروس گواهی بر تاریخی بودن شهر بیجار است,

 

,

طبق اسناد موجود در کتاب "بیجار گروس در گذرگاه تاریخ"نوشته محمد مریوانی ،در جنگ های ایران و روم در زمان پادشاهی خسرو پرویز،عاقبت لشکریان رومی منطقه ی کردستان را اشغال کردند و در حمله ی هراکلیوس سپاه ساسانی با شتاب عقب نشینی کرد و به سمت جنوب آذربایجان به راه افتاد و از ناحیه ی اردلان گذشت و به کوه ههای زاگرس رسید.

,

 

,

هراکلیوس در پائیز سال 627 م بی هیچ مانعی وارد ایران شد و بنای پیشرفت گذاشت و از کوه های زاگرس گذشت.در جریان این حمله،منطقه ی کنونی گروس نیز به تصرف رومیان درآمد و آنان را به قتل و غارت در این منطقه چون سایر نواحی متصرفی خود پرداختند.

,

 

,

یکی از آثار باستانی بیجار گروس که مورد استفاده ساسانیان قرار گرفت قلعه تاریخی قمچقای بود و بیشترین ویرانی این اثر تاریخی در این زمان رخ داده است.

,

 

,

قلعه تاریخی چنگیز قلعه یا (دنس قلا) در پنج کیلومتری غرب شهر بیجار یکی دیگر از آثار باستانی است که در دوران ساسانی و بعد از آن مورد استفاده قرار گرفته است.این اثر تاریخی متعلق به دوران قبل از اسلام می باشد و گویا در دوران مغولان نیز مورد توجه قرار گرفته و به همین دلیل به آن چنگیز قلعه نیز گفته می شود.

,

 

,

قلعه تاریخی چنگیز قلعه دارای طول بسیار زیاد و عرض کمی است که در قسمت مرکزی آن یک آب انبار وجود دارد که از وجود کوه تراشیده شده و بدنه داخلی آن با آجر پوشیده شده است.این قلعه دارای گذرگاه های مخفی و راه های فراری است که شاید بعنوان راه مخفی برای ساکنان قلعه بوده است.

,

 

,

یکی از جلوه های زیبای این قلعه تاریخی،سنگ چینی نمای داخلی این دیوار است که چنان ماهرانه صورت گرفته که گویا در همین چند سال اخیر آن را بنا نهاده اند.

,

 

,

قلعه باستانی قزقلعه سی(قلعه دختر) اثری دیگر از دوران ساسانیان در بیجار است که در نزدیکی روستای حسن تیمور بر روی کوه های چنگ الماس قرار گرفته است.در حال حاضر از این قلعه آثاری به صورت دیوارهای قطور که با سنگ و ملات ساروج ساخته شده نمایان است.

,

 

,

دیار گروس با قدمتی نزدیک به ۷ هزار سال، بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی و باستانی را در دل خود جای داده و تا کنون ۱۹۱ مورد آن به ثبت ملی رسیده است که تعدادی آز آنها به خوبی معرفی نشده است.

,

 

,

, ,

 

,

کشف آثار هفت هزار ساله در بیجار سندی بر هویت تاریخی دیار گروس

, کشف آثار هفت هزار ساله در بیجار سندی بر هویت تاریخی دیار گروس,

 

,

چند روز قبل هنگام حفاری های انجام شده جهت اجرای طرح پیاده راه در محدوده بازار بیجار در عمق سه متری خاک آثاری از وجود قنات معروف به میرچاه و آثاری از سفال های قدیمی حدودا هفت هزار ساله کشف شد.

,

 

,

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بیجار در گفتگو با خبرنگار کردتودی با تایید مطالب کشف آثار باستانی در محدوده بازار بیجار اظهار داشت: به محض اطلاع از وجود پیدا شدن آثار باستانی حفاری جهت انجام طرح پیاده راه متوقف و کارشناسان آثار باستانی فعالیت خود را آغاز کردند.

,

 

,

وی با بیان اینکه فعالیت گروه‌های باستان‌شناسی در این منطقه به مدت سه روز در این خصوص ادامه دارد، افزود: با توجه آثار مکشوفه به نظر می‌رسد عرصه و حریم منطقه معروف به قلعه بالای این شهرستان است.

,

 

,

مرادی تصریح کرد: کشف این آثار در این محدود با توجه به مسافت موجود با قلعه بالا، احتمال رانش زمین یا زمین لرزه در این منطقه باعث شده است که این آثار در این محدوده کشف شود.

,

 

,

کشف آثار باستانی با قدمت هفت هزار ساله در تپه قشلاق واقع در سد تالوار بیجار یکی دیگر از سندهای قدمت تاریخی بیجار گروس است.

,

 

,

کشف توکن‌ها یکی از مهترین یافته‌های باستان‌شناسی در تپه قشلاق بود، توکن‌ها یا همان نمادکالاها، مانند پول خورد‌های امروزی عمل می‌کردند. آن‌ها معمولا گلی بوده و شکل‌های مختلفی داشتند که بر اساس شکل، میزان ارزش آن‌ها تعیین می‌شده‌است.

,

 

,

, ,

 

,

ایجاد موزه تاریخی در بیجار گروس ضرورتی انکار ناپذیر

, ایجاد موزه تاریخی در بیجار گروس ضرورتی انکار ناپذیر,

 

,

با توجه به خبر مربوط به کشف آثار باستانی هفت هزار ساله در محدوده بیجار و کشف های سال گذشته در محدودهای مختلف این سوال در ذهن مردم بیجار نقش بسته که چرا شهرستان بیجار که یکی از قدیمی ترین شهرهای استان کردستان است دارای یک موزه آثار تاریخی نیست؟

,

 

,

در طول سه دهه گذشته آثار یاستانی که به صورت قانونی کشف گردیده راهی کدام موزه های کشور یا خارج از کشور شده است؟

,

 

,

مطمئنن تاسیس یک موزه تاریخی در شهر بیجار تاثیر بسزایی در جذب گردشگر و رونق اقتصادی شهرستان دارد و امیدواریم روزی برسد که آثار به جامانده از نیاکانمان را نه در موزه شهرهای دیگر بلکه در موزه شهر با اصالت خودمان دیار بیجار گروس مشاهده کنیم.

,

 

,

 

,

, ,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه