اخبار داغ

سلب صلاحیت ۴۸ معدن در خراسان شمالی/واگذاری مطالعات اکتشاف معدن آلبلاغ به ایمیدرو

سلب صلاحیت ۴۸ معدن در خراسان شمالی/واگذاری مطالعات اکتشاف معدن آلبلاغ به ایمیدرو
کارشناس مسئول بهره برداری معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با اشاره به اینکه در خراسان شمالی 249 پروانه بهره برداری معدنی صادر شده است، گفت: در حال حاضر از این تعداد 48 معدن سلب صلاحیت شده و در فهرست مزایده قرار گرفته اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی مهدی زاده، کارشناس مسئول بهره برداری معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: در خراسان شمالی 249 فقره پروانه بهره برداری برای برداشت مواد معدنی صادر شده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مهدی مهدی زاده، کارشناس مسئول بهره برداری معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار , عصر اترک,  اظهار کرد: در خراسان شمالی 249 فقره پروانه بهره برداری برای برداشت مواد معدنی صادر شده اند.,

مهدی زاده گفت: از تعداد 249 فقره پروانه بهره برداری، 120 معدن فعال و تعداد 81 معدن نیز نیمه فعال و راکد هستند.

,

وی همچنین خاطر نشان کرد: 48 معدن نیز سلب صلاحیت شده اند که در فهرست مزایده قرار گرفته اند.

,

وی درباره علل نیمه فعال و راکد شدن شماری از این واحدهای معدنی اشاره شده در استان عنوان کرد: عمدتا مواد معدنی استخراجی در خراسان شمالی تامین کننده مصالح ساختمانی هستند.

,

مهدی زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه صنعت ساختمان با رکود مواجه شده است، به دنبال آن واحدهای معدنی مرتبط با صنعت ساختمان نیز متاثر از این شرایط دچار مشکل شده اند و بازار خود را از دست داده اند.

,

وی در پاسخ به این سوال که آیا صادرات این مواد معدنی برای خروج از وضعیت رکود و نیمه فعالی در دستور کار قرار گرفته اند؟ بیان کرد: به صورت ظاهری انجام صادرات برای مواد معدنی استخراج شده یک راهکار محسوب می شود، درحالیکه مسئله اصلی آن است که هر ماده معدنی یک شعاع حمل اقتصادی دارد.

,

وی افزود: به طور مثال مواد معدنی شن و ماسه، سنگ لاشه، خاک رس را نمی توان به مناطق کمی دور تر حمل کرد چون این انتقال به علت اینکه قیمت تمام شده محصول را افزایش می دهد، اقدامی غیر اقتصادی است.

,

این کارشناس همچنین تورم و افزایش قیمت ماشین آلات مورد استفاده در حوزه معدن را از دیگر علل اثر گذار بر وضعیت نیمه فعالی و یا راکد شدن واحدهای معدنی در استان برشمرد و گفت: قیمت خرید ماشین آلات نو به قدری گران شده است که خرید آنها در توان تمامی معدن کاران استان نیست و این در حالی است که استفاده از تکنولوژی های قدیمی نیز هزینه های جاری معدن کار را افزایش داده است.

,

وی در بخش دیگری از سخن خود درباره انجام مطالعات جدید در حوزه اکتشاف مواد معدنی در استان که از تاکیدات استاندار پیشین در استان نیز بود، اظهار کرد: در حال حاضر دفتر نمایندگی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور که در استان خراسان شمالی مستقر شده است امر مطالعات اکتشاف مواد معدنی در پهنه جنوب استان که معدن خیز است را در دست انجام دارد.

,

وی افزود: تا حد زیادی از مطالعات در این پهنه انجام شده است و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز منتظر دریافت نتایج مطالعات این دفتر نمایندگی در استان است.

,

کارشناس مسئول بهره برداری معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی درباره انجام مطالعات معدن آلبلاغ در منطقه حفاظت شده ساریگل نیز اعلام کرد: از سال 96 از سازمان محیط زیست کشور درخواست انجام مطالعات اکتشاف در این منطقه را داشته ایم که این سازمان به درخواست این سازمان پاسخ منفی داد.

,

مهدی زاده در ادامه با اشاره به مشکلات اجتماعی بوجود آورده در این منطقه برای برداشت منابع معدنی سرب و روی این منطقه، اعلام کرد: این سازمان با پیگیری هایی که انجام داد سرانجام مقرر شد که انجام مطالعات اکتشافی این معدن به سازمان ایمیدرو واگذار شود.

,

وی در خاتمه در پاسخ به این سوال که خراسان شمالی در ماه جاری میزبان رئیس جمهور خواهد بود، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در زمینه بخش معدن چه پیشنهاداتی را برای تصویب ارائه خواهد داد، اعلام کرد: هر چند ایجاد راه دسترسی و برق رسانی به بسیاری از واحدهای معدنی استان انجام شده اند، با این وجود، شماری از واحدهای معدنی که در نقاط دورتر استان واقع هستند از این زیرساخت ها برخوردار نیستند که در این پیشنهادات درخواست اختصاص اعتبار برای رفع این دغدغه را مطرح خواهیم کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه