اخبار داغ

قفل رونق تولید استان‌های غربی با کلید بسته‌های تشویقی باز می‌شود؛

جای خالی مشوق‌های سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی/ دریافت بهره‌های بالای بانکی از تولید توجیه ندارد

جای خالی مشوق‌های سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی/ دریافت بهره‌های بالای بانکی از تولید توجیه ندارد
قفل رونق تولید غرب کشور در انتظار بسته‌های تشویقی سرمایه‌گذاری مانده است و سرمایه‌گذاری در این مناطق مرزی لنگ مشوق‌هایی است که نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، بی‌شک یکی از دلایل اصلی عقب ماندن استانی مستعد و پُرظرفیت همچون کرمانشاه از قطار توسعه عدم وجود جذابیت‌های سرمایه‌گذاری نسبت به سایر مناطق باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,

طبیعی است که سرمایه‌گذاری در جوار مرزهای هر کشوری با ریسک‌های بالایی همراه بوده که برای جبران آن نیاز به مشوق‌هایی است که این ریسک سرمایه‌گذار را پوشش دهد.

,

موضوعی که فعالان اقتصادی استان مرزی کرمانشاه بارها و بارها در جلسات مختلف با دولتمردان به این موضوع اذعان کرده و خواستار تهیه بسته‌های تشویقی سرمایه‌گذاری برای این استان شده‌اند، اما تا به حال موفق به جلب نظر دولت برای ارائه این مشوق‌ها نشده‌اند.

,

کرمانشاه در بخش های مختلف چون کشاورزی و منابع طبیعی مستعد بوده و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است، اما از نظر صنعتی در کشور جایگاه مناسبی ندارد، در حالی که می‌تواند به دلایلی از جمله نزدیکی به مرز توسعه قابل توجهی در ایجاد صنایعی با کالاهای صادرات‌محور داشته باشد.

,

همچنین این استان از نظر تعداد بنگاه های صنعتی، حجم سرمایه گذاری های صنعتی و اشتغال در صنعت با استان‌های دیگر قابل مقایسه نیست.

,

در حال حاضر حدود ۷۷ واحد صنعتی راکد در استان کرمانشاه وجود دارد و عمده صنعت این استان نیز که حدود ۵۵ درصد صنایع را شامل می شود، در اطراف مرکز شکل گرفته که موجب مهاجرت به مرکز استان نیز شده است.

,

 تامین سرمایه در گردش، بوروکراسی اداری، بالا بودن نرخ تسهیلات پرداختی به تولید و قدیمی بودن قوانین حوزه تولید و مالیات از دیگر مشکلاتی است که تولیدکنندگان و صنعتگران استان با آن مواجه هستند و فعالان این حوزه خواستار تصویب قوانین حمایتی در این زمینه هستند.

,

دریافت بهره‌های بالای بانکی از تولید توجیه ندارد

, دریافت بهره‌های بالای بانکی از تولید توجیه ندارد,

فعالان بخش تولید استان می‌گویند که بانک ها در دنیا بهره کمی از تسهیلات پرداختی به تولید دریافت می‌کنند و این در حالی است که در ایران بهره بالایی از تولیدکنندگان اخذ می شود که اغلب آنها را دچار مشکل کرده و متضرر می کند.

,

گرفتن مالیات سنگین از تولیدکنندگان و صدور دستورالعمل های منع صادراتی از دیگر مشکلاتی است که تولیدکنندگان با آن مواجه بوده و دست و پنجه نرم می کنند.

,

ا

, ا,

بار مشکلات جامعه و اشتغال بر دوش صنعت است

, بار مشکلات جامعه و اشتغال بر دوش صنعت است,

جهانبخش شکری، رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد در خصوص مشکلات حوزه صنعت و تولید و حمایت هایی که باید از این حوزه صورت گیرد، گفت: در شرایط فعلی که گفته شده از تولید حمایت شود و شعار سال نیز با عنوان «رونق تولید» نامگذاری شده است، باید اقداماتی نظیر اعمال معافیت مالیاتی برای صنایع انجام شود.

,

رئیس کانون کارفرمایان استان کرمانشاه افزود: کل مشکلات جامعه به ویژه اشتغال، بر دوش صنعت است لذا برای حفظ اشتغال پایدار نیاز است امتیازاتی برای صنعت و تولید قائل شوند.

,

رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه تصریح کرد: برای این کار سیاست گذاران و دولتمردان باید تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

,

لزوم اعمال معافیت های مالیاتی، تامین اجتماعی و پرداخت تسهیلات کم بهره به تولید

,

وی خاطرنشان کرد: در قالب سیاست هایی که اتخاذ می‌شود باید معافیت مالیاتی، معافیت تامین اجتماعی، پرداخت تسهیلات کم بهره به تولید در نظر گرفته شود.

,

شکری تاکید کرد: باید بین تولید و تجارت در پرداخت تسهیلات و بهره ای که برای تسهیلات در نظر گرفته می شود، تفاوت قائل شوند و نرخ سودبرای تولیدکننده باید بسیار پایین و تک رقمی باشد.

,

بخش نامه های مکرر صادراتی به تولید و اشتغال لطمه می زند

, بخش نامه های مکرر صادراتی به تولید و اشتغال لطمه می زند,

وی افزود: صدور بخش نامه های متعدد برای صادرات از دیگر مشکلات تولیدکنندگان است و ما هر روز می بینیم که بخش نامه ای برای صادرات صادر می شود که لطمه آن به تولید و در نتیجه آن اشتغال می رسد و اینها همه زنجیر وار به هم وصل هستند و اگر به تولید بها ندهیم مشکلات جامعه ما حل نخواهد شد.

,

وی تصریح کرد: سرمایه گذار سرمایه خود را روی زمین و برای کمک به مردم اختصاص است لذا باید در سطح ملی به این موضوع فکر کرد و آنها را حمایت کرد.

,

شکری بیان داشت: نباید به هر شکلی برای سرمایه گذار و تولید کننده هزینه ایجاد کرد و باید حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه ها رایگان باشد.

,

رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه افزود: تولید اشتغال را حفظ می کند، لذا باید برای تولید مشوق هایی قائل شوند که صنایع فعلی حفظ شود.

,

این مسئول ادامه داد: کسی که اقدام به واردات یا واسطه گری می کند، هزینه های تولید را ندارد، ولی هزینه تسهیلات پرداختی برای سرمایه در گردش به تولید به این دو برابر است؛ در حالی که تولید کننده هزینه های زیادی دارد و همان سود تسهیلات هم از او دریافت می کنند.

,

ا

, ا,

فعالسازی واحدهای راکد در سه رده در دست انجام است

, فعالسازی واحدهای راکد در سه رده در دست انجام است,

احسان صلاحی، معاون امور صنایع سازمان صنعت،معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد در خصوص برنامه های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه برای توسعه صنایع و دستیابی به جایگاه واقعی از این نظر با توجه به ظرفیت های موجود در استان گفت: امسال با توجه به نامگذاری که مقام معظم رهبری داشتند، مسئولیت سنگینی بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت و به ویژه حوزه گذاشته شده است و «رونق تولید» و برنامه ریزی در این راستا در برنامه کاری ما قرار گرفته است.

,

وی فعال‌سازی واحدهای صنعتی راکد را از برنامه‌های اصلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه برشمرد و افزود: با هماهنگی که با استاندار و معاون اقتصادی استاندار صورت گرفته است برای این امر و فعال‌سازی واحدهای راکد، واحدهای مذکور را در سه رده تعریف کرده ایم.

,

معاون امور صنایع سازمان صنعت،معدن و تجارت استان کرمانشاه تصریح کرد: برخی از این واحد ها، واحد های مهمی هستند که برای ‌فعال سازی آنها نیاز است که از راهنمایی ها و حمایت های مدیریت ارشد استان استفاده شود که به این منظور برنامه های لازم را ارائه داده ایم و جلساتی نیز برگزار شده است.

,

وی به فعالسازی واحد اسید سیتریک به عنوان یکی از نمونه ها در این حوزه اشاره کرد و گفت: این واحد که از زیر مجموعه های شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) است.

,

این مسئول افزود: پیرو سفر مقام عالی وزارت به استان و درخواست استاندار کرمانشاه، یک جلسه کار گروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید برای استان کرمانشاه در وزارت خانه تهران برگزار شد و ما پروژه هایی را که شستا در استان کرمانشاه داشت را در این جلسه بررسی کرده و مورد پیگیری قرار دادیم و خوشبختانه در این جلسه تصمیماتی گرفته شد که سرمایه گذاری مذکور مجدد احیا شده و به چرخه تولید بازگردد.

,

صلاحی گفت: برای احیای واحدهای کوچکتر با اشتغال ۲۰ تا ۵۰ نفر در سازمان جلسات مکرری در حال برگزاری است و گزارش آن نیز به صورت مستمر به استاندار و معاون اقتصادی ارسال می شود.

,

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه تاکید کرد: یکی از اولویت های ما همین بحث فعال سازی واحدهای راکد است.

,

اتمام طرح های صنعتی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی

, اتمام طرح های صنعتی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی,

این مسئول از دیگر مسائل حائز اهمیت برای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در سال رونق تولید را، بحث اتمام طرح های سرمایه گذاری با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد عنوان کرد و گفت: ما یک سری طرح ها از این دست داریم که کار آنها آغاز شده و بالای ۶۰ درصد پیشرفت دارند اما هنوز به بهره برداری نرسیده اند.

,

وی تصریح کرد: تامین نقدینگی مورد نیاز آنها، رصد آنها در قالب کنترل پروژه ای که بر روی این طرح های صنعتی قرار می گیرد و مسائل و مشکلات حاشیه ای که اینها دارند از اقدامات ما در این راستا بوده و در اولویت سازمان است و به صورت مستمر این طرح ها کنترل و رصد می شوند.

,

صلاحی افزود: بحث تسهیلات مورد نیاز این واحدها را در کار گروه اشتغال و سرمایه گذاری رصد و مسائل و مشکلات حاشیه ای را هم در کار گروه تسهیل و رفع موانع تولید که هر دو کار گروه یا به ریاست استاندار یا معاون اقتصادی برگزار می شود، دنبال می کنیم.

,

تامین نقدینگی، سرمایه در گردش و مواد اولیه واحدهای صنعتی در اولویت است

, تامین نقدینگی، سرمایه در گردش و مواد اولیه واحدهای صنعتی در اولویت است,

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، بحث حفظ وضعیت موجود در شرایط اقتصادی فعلی را حائز اهمیت دانست و گفت: تامین نقدینگی و تامین مواد اولیه واحدهای صنعتی از دیگر اولویت های ما در سازمان صنعت معدن تجارت استان کرمانشاه در راستای تحقق شعار سال است.

,

وی افزود: بحث تامین نقدینگی و درخواست سرمایه در گردش واحدها را ما پی گیری می کنیم و در قالب محل های اعتباری که به ما معرفی شده است، این واحدها را معرفی می کنیم.

,

این مسئول ادامه داد: در بحث تامین مواد اولیه نیز از طریق وزارت صنعت و معدن این موضوع را به صورت مستمر دنبال می کنیم و پیگیر آن هستیم.

,

اعمال معافیت مالیاتی برای سرمایه گذران/صدور یک روزه جواز تاسیس واحد صنعتی

, اعمال معافیت مالیاتی برای سرمایه گذران/صدور یک روزه جواز تاسیس واحد صنعتی ,

هدایت حاتمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه نیز در خصوص حمایت از واحدهای تولیدی استان و اینکه چه اقدامی در این زمینه صورت گرفته است به خبرنگار مرصاد گفت: ما علی رغم اینکه مرز داریم و بیشترین حجم صادرات ایران به عراق از مرز استان کرمانشاه صورت می گیرد، اما یک استان صنعتی نیستیم و شاید زیرساخت نرم افزاری و اکوسیستمی را نداشته باشیم-که البته دنبال آن نیز هستیم و امیدواریم در سال مزین به رونق تولید آن را نیز تجهیز کنیم- اما زیرساخت حداقلی فیزیکی توسعه صنعتی را در استان داریم .

,

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه افزود: ما در حال حاضر به دلیل اینکه جزو استان های کمتر توسعه یافته هستیم، برای سرمایه گذاران معافیت مالیاتی داریم.

,

حاتمی ادامه داد: همچنین با کمترین قیمت زمین در اختیار سرمایه گذاران برای استقرار در واحدهای صنعتی قرار می دهیم.

,

وی گفت: شهرک های صنعتی ما آماده سرمایه گذاری هستند و به محض اینکه سرمایه گذار تصمیم به سرمایه گذاری در این حوزه بگیرد ما منع و مانع جدی ما برای حضور او نداریم.

,

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه افزود: برای سرمایه گذار یک روزه جواز تاسیس صادر می‌کنیم و بلافاصله می تواند عملیات اجرایی را براساس نقشه ای که دارد، آغاز کند.

,

حاتمی خاطرنشان کرد: هنوز زیرساخت نرم افزاری داخل مجموعه استان ما به پای استان های پیش رو نرسیده و این یکی از دغدغه های جدی ما است.

,

وی یادآور شد: ما از سال گذشته اقدامی را تحت عنوان انسجام در سیاستگذاری های حوزه تولید آغاز کرده ایم و امسال نیز باید آن را انجام دهیم.

,

لزوم داشتن نگاه یکپارچه به بدنه اقتصادی استان

, لزوم داشتن نگاه یکپارچه به بدنه اقتصادی استان ,

حاتمی تاکید کرد: باید نگاه یکپارچه و شبکه ای به بدنه اقتصادی استان وجود داشته باشد و برای مثال ما نمی توانیم بخش کشاورزی استان را بدون توجه به صنعت و یا صنعت را بدون توجه به خدمات توسعه دهیم و همه اینها با هم هستند.

,

معاون استاندار کرمانشاه بر توسعه خدمات برتر و مشاوره ای در حوزه‌هایی چون تجارت، بازاریابی، بازرگانی و... تاکید کرد و گفت: همه اینها یک پکیج است و اقتصاد یک منطقه، زمانی رشد می کند که همه اینها در کنار هم دیده شود.

,

وی اشاره ای به واحدهای نیمه کاره صنعتی داشت و گفت: تمرکز ما اکنون روی این واحدهای بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی که حدود ۱۰۰ بنگاه در حوزه های مختلف بوده، و اینها واحدهای کلیدی ما است که بالای ۵۰ تا ۶۰ نفر اشتغال دارند.

,

حاتمی، تامین مالی را از دیگر مشکلات حوزه صنعت و تولید برشمرد و گفت: اساس اقتصاد ما بانک ها هستند و سایر روش ها چون بورس، صندوق های تامین مالی و... هنوز در کشور و مخصوصا استان ما خیلی رونق نگرفته است و بانک ها خیلی در این زمینه محوریت دارند لذا رفتار مجموعه بانکی می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.

,

ارائه کمک های فنی و اعتباری به واحدهایی که سریع به اشتغال می رسند

, ارائه کمک های فنی و اعتباری به واحدهایی که سریع به اشتغال می رسند,

معاون استاندار کرمانشاه از ارائه کمک های فنی و اعتباری در این زمینه خبر داد و گفت: ما به واحدهایی که مطمئن باشیم هر چه سریعتر به اشتغال و کارآفرینی می رسند، کمک فنی و اعتباری خواهیم داشت و تا ۹ درصد سود این عزیزان را به شکل یارانه پرداخت خواهیم کرد.

,

وی افزود: در سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ استان کرمانشاه در تامین مالی صنایعی که در شهرستان‌ها استقرار داشتند و به خصوص در نواحی روستایی بیشترین تامین مالی را داشته و از کل استان های کشور ۳۰ تا ۳۵ درصد جلوتر بوده که اقدام خوبی است و من فکر می‌کنم امسال نتیجه آن را در اشتغال استان خواهیم دید.

,

با توجه به موارد فوق اولا می طلبد که مسئولین نگاه ویژه تری به بخش صنعت و تولید به عنوان  یکی از زیربناهای اصلی اقتصاد و اشتغال کشور  در سال «رونق تولید» داشته باشند و ثانیا مشوق های لازم  از جمله معافیت های مالیاتی و...برای رونق بخشی به این بخش و جذب سرمایه گذاران در این حوزه بیش از پیش اعمال و ارائه شود.

,

همانطور که گفته شد قدیمی بودن قوانین تولید نیز علی رغم فرهنگسازی در این حوزه از جمله مشکلات حوزه تولید است و با قوانین قدیمی در این حوزه نمی توان فرهنگ جدیدی را در حوزه تولید و توسعه آن ایجاد کرد، لذا ضرورت دارد مسئولین در حوزه قانونگذاری نیز به این مسئله توجه داشته باشند و قوانین مناسب و متناسبی در این زمینه تصویب و وضع کنند.

,

همچنین با توجه به تمرکز صنایع در مرکز استان و مشکلاتی که در این راستا وجود دارد،  لزوم توسعه صنایع در سایر شهرستان ها و استفاده از قابلیت های سرزمینی در نقاط مختلف استان با توجه به رشد جمعیت در مرکز استان و مهاجرت از سایر نقاط  استان به مرکز، بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

,

مهمتر از همه مسئله مشوق‌های سرمایه‌گذاری است که جای خالی آن در استانهای مرزی به ویژه در کرمانشاه احساس می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه