اخبار داغ

حجاب؛ تضمین امنیت و آزادی زن در جامعه

حجاب؛ تضمین امنیت و آزادی زن در جامعه
موضوع حجاب و تاثیر آن در استحکام و سلامت خانواده، همواره از دغدغه‌های مردم، مسئولان و کارشناسان بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پرستو حاتمی شفق عضو هیات علمی دانشگاه کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار کُردتودی، نقطه‌نظرات خود را در مورد ضرورت رعایت حجاب در جامعه این‌طور بیان می‌کند: «طراحی دشمنان انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگی تمهیدات نرم مقوله حجاب را که از مهم‌ترین نشانه‌ها و حصارهای عقیدتی و هنجاری این مرز و بوم است، نشانه رفته و سعی دارد با تزریق تساهل، سستی و بی‌بند و باری در پیکره جامعه به اهداف خود نائل آید.».

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی، ,

این استاد دانشگاه در ادامه اظهارات خود توضیح می‌دهد: « دشمن در سه سطح درونی- میانی و بیرونی به تشکیک در مبانی معرفتی مقوله حجاب و ارائه آلترناتیو با استفاده از مدگرایی و تغییر نگرش به مبارزه با پدیده حجاب می‌پردازد.

,

وی افزود:خداوند حکیم در مقام بیان پوششی که زیبنده زن و برازنده مقام اوست، می فرماید: «یَـآأَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لاِّءَزْوَ جِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَآءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَـبِیبِهِنَّ ذَ لِکَ أَدْنَیآ أَن یُعْرَفْنَ فَلاَ یُؤْذَیْنَ»؛ «ای پیامبر! به زنان و دختران خود و به زنان مؤمنان بگو که پوششهای خود را بر خویش فروتر گیرند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، [به احتیاط] نزدیک تر است.

,

حاتمی با اشاره به اینکه اهمیت حجاب و پوشیدگی زن از نگاه برخی اندیشمندان غرب نیز پنهان نمانده است افزود: آنان نیز بر این مسئله تأکید کرده اند. برای نمونه منتسکیو در کتاب معروف خویش به نام «روح القوانین» می نویسد: «زنها باید محجوب و حیاپیشه باشند تا بتوانند خودداری کنند. علتش این است که قوانین طبیعت این طور حکم کرده و لازم دانسته اند که زنها محجوب و پوشیده باشند و بر شهوات خود غلبه کنند. بنابراین نباید پنداشت که افسارگسیختگی زنها طبق قوانین طبیعی است؛ بلکه افسارگسیختگی بر خلاف قوانین طبیعت و بر عکس پوشیدگی و حیا و خودداری، مطابق قوانین طبیعت است."

,

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تا وقتی بانوان، خود را از دید و چشم های حریص مردان می پوشانند، دریای نفس آنها آرام است، ولی وقتی به جلوه گری دست می زنند، تلاطم روحی و نابسامانی روانی را برای مردان فراهم می آورند.

,

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد : «متأسفانه برخوردهای غیرکارشناسی با پدیده شوم بدحجابی این معضل را دوچندان کرده بنابراین در برخورد با بدحجابی ابتدا باید گروه‌های فرهنگی ضمن انجام وظایف خود به فرهنگ‌سازی پرداخته و سپس در کنار آن الزامات انتظامی نیز انجام گیرد.

,

وی مهم‌ترین نکته در این بحث را ارائه تعریفی استاندارد از مقوله حجاب و عفاف بیان کرده و می‌گوید: «خانواده‌ها در این خصوص وظایفی به عهده دارند که ترویج فرهنگ پوشش در خانواده، مقابله با پدیده شوم ماهواره و الگوگیری از آن در خانه، ترویج مقابله با مصرف‌گرایی و مدگرایی، خرید و تهیه بسته‌های آموزشی مثل کتب و سی‌دی فضاسازی درمورد حجاب در خانه‌ها از جمله این وظایف است.

,

حاتمی برای متولیان فرهنگی هم وظایفی را برمی‌شمرد و می‌گوید: «نیمی از مشکل بدحجابی با فرهنگ‌سازی حل می‌شود و این در اولویت اول است و بخش دیگر نیز پس از آگاه‌سازی جامعه از طریق برخوردهای انتظامی با رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر قابل حل است.

,

این استاد دانشگاه وظایف متولیان فرهنگی را شامل بیان آیات و روایات مربوط به حجاب و تبیین مرزهای حجاب و رابطه آن با عفاف ذکر کرده و می‌گوید:« برگزاری مسابقات ترویجی درخصوص حجاب و عفاف، پاسخگویی برای اغناسازی مخاطب به پرسش‌ها و شبهات حجاب و عفاف، برگزاری نمایشگاه‌های محلی حجاب و عفاف، ایجاد مراکز مردم نهاد با هدف ترویج و الگوسازی حجاب همچنین عمومی‌سازی سنت حسنه امر به معروف و نهی از منکر و ارزش‌گذاری به زنان باحجاب در جامعه از دیگر وظایف متولیان فرهنگی است که می‌تواند در آگاه‌سازی جامعه نسبت به حجاب مؤثر باشد.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه