اخبار داغ

کلوس، گنجی پنهان در چهارمحال و بختیاری/ آموزش؛ حلقه مفقوده تولید گیاه دارویی

کلوس، گنجی پنهان در چهارمحال و بختیاری/ آموزش؛ حلقه مفقوده تولید گیاه دارویی
کلوس یک گیاه لذیذی است که دارای خاصیت‎های فراوان دارویی است که متاسفانه بهره‎برداران به خاطر نداشتن اموزش های لازم گاها" شاهد از بین رفتن این گیاه می شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از جهانبین نیوز؛ زاگرس علاوه بر وجود چشمه های زلال آب، گیاهان شفابخشی نیز در دل خود جا داده است.

گیاهانی که علاوه بر عطر و طعم دل نشینشان می توانند درمان بسیاری از بیماری ها باشند.

دره ها و کوهستان های استان چهارمحال و بختیاری سرشار از گیاهان دارویی است که بیشتر آنها از گذشته های دور کاربرد دارویی مؤثری در بهبود بیماری ها داشته اند و شناخت و طرز استفاده آنها از پیشینیان سینه به سینه نقل شده است.

کلوس یکی از این گیاهان ارزشمند است که در سایر شهرهای ایران نیز به فروش می رسد. این گیاه با نام علمی kelussia odoratissma mozaff یکی از گونه‌های منحصر به فرد گیاهان دارویی ایران و گونه‌ای از جنس kelussia است.

اگر به بازار تجریش تهران رفته باشید احتمالا این گیاه را با نام کرفس کوهی از زبان فروشندگان شنیده اید البته در زبان محلی آن را کلوس می گویند و ظاهرا نام علمی آن تنها توسط خود محلی ها به درستی تلفظ می شود  و حتی در ترانه های محلی استان چهارمحال و بختیاری نیز نام کلوس به وفور به چشم می خورد.

این گیاه که جنبه غذایی و دارویی دارد تنها مختص به برخی مناطق ایران بوده، به طوری که تا کنون وجود این گونه در سایر مناطق در سطح جهان گزارش نشده است.

 ارزش اقتصادی آن در مراحل مختلف رشد متفاوت است و می‌تواند سهم بسزایی در صادرات گیاهان دارویی ایفا کند، بذر کلوس یا کرفس کوهی برخلاف بسیاری از گیاهان دارویی و غیر دارویی نیاز به سپری کردن دوره سرما برای جوانه زدن دارد.

کلوس در چهارمحال و بختیاری به خوبی رشد می کند و تمام تلاشم را برای پرورش این گیاه به کار بسته ام

صفی الله رئیسی کارشناس ارشد گیاهان دارویی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛  گفت: طرح کشت و پرورش گیاه دارویی کلوس را در دستور کار خود قرار داده ام.

وی با اشاره به اینکه علاقه خاصی به گیاهان دارویی دارم  بیان داشت: کلوس یک گیاه دارویی است که در استان چهارمحال و بختیاری به خوبی جواب می دهد به همین خاطر تمام تلاشم  را برای پرورش این گیاه به کار برده ام.

رئیسی ادامه داد: این گیاه دارویی خاصیت های بیشماری دارد که می توان با پرورش دادن آن نه تنها در تولید واشتغال کمک کرد بلکه در سلامت افراد نیز موثر بود.

بهره برداران آموزش های کافی برای کاشت و برداشت گیاه کلوس را ندیده اند

وی به مشکلات پیش روی خود نیز اشاره کرد و گفت: آموزش های لازم برای بهره برداران از گیاه دارویی کلوس داده نشده است و این خود یکی از بزرگ ترین مشکلات پیش روی ما است.

رئیسی اذعان داشت: باید کشت کلوس به اندازه ای باشد که صرفه اقتصادی داشته  و برای توسعه کشت آن نیاز به آموزش های لازم و کافی نیاز است.

وی با بیان اینکه ما کاشت و پرورش کلوس را به صورت علمی انجام می دهیم عنوان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی این استان کلوس را می توان در همه فصول سال هم تولید کرد.

رئیسی در پایان خاطر نشان کرد: کلوس مخصوص استان چهارمحال و بختیاری است و اگر بخواهیم این گیاه را در استان افزایش دهیم تا دیگران از ما بخرند باید فرهنگ سازی لازم هم در این راستا صورت گیرد تا بتوان بهره برداری بهینه از این گیاه داشت.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, کلوس در چهارمحال و بختیاری به خوبی رشد می کند و تمام تلاشم را برای پرورش این گیاه به کار بسته ام ,
,
,
,
,
,
,
,
, بهره برداران آموزش های کافی برای کاشت و برداشت گیاه کلوس را ندیده اند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه