اخبار داغ

نگاهی به حواشی این روزهای هنر موسیقی؛

مرگ هنر فاخر به دست ضدِ فرهنگ‌های دولتی/ وقتی استیج‎ها جایی برای چرک نویس کوتوله های موسیقی می شوند

مرگ هنر فاخر به دست ضدِ فرهنگ‌های دولتی/ وقتی استیج‎ها جایی برای چرک نویس کوتوله های موسیقی می شوند
فضای حاکم بر عرصه موسیقی آنگونه که در خبرها و بازتاب های آنها در فضای مجازی و یا اظهار نظرهای اهل موسیقی و طرفدارانشان نشان می دهد، حاکی از یک فضای دوقطبی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، این شب ها، اجرای دوباره و تمدید شده کنسرت موسیقی علیرضا قربانی با نام "بامن بخوان" در فضای باز کاخ سعدآباد و حظی وافر که از این اجرا برده ایم، بهانه ای شد تا از گلایه ای بجا از موضوعاتی که کویی همچون خوره ای به جان هنر و فرهنگ کشور افتاده و کم کم دارند به دردی بزرگ برای این بخش مهم، اصیل و فرهنگ سازِهمگام با تاریخ فرهنگی ایران عزیزمان می شود را مطرح کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از تیتریک، این شب ها، اجرای دوباره و تمدید شده کنسرت موسیقی علیرضا قربانی با نام "بامن بخوان" در فضای باز کاخ سعدآباد و حظی وافر که از این اجرا برده ایم، بهانه ای شد تا از گلایه ای بجا از موضوعاتی که کویی همچون خوره ای به جان هنر و فرهنگ کشور افتاده و کم کم دارند به دردی بزرگ برای این بخش مهم، اصیل و فرهنگ سازِهمگام با تاریخ فرهنگی ایران عزیزمان می شود را مطرح کنیم., تیتریک, تیتریک,

 

,
, ,

 

,

هرچه می گذر فضای فرهنگ و هنر در جامعه ایرانی برای عرضه، تقاضا و نمو هنر موسیقی اصیل و فاخر تنگ تر می شود. در این روزهای سرد و تلخِ هنر فاخر که بی مهری ها و شاید اتفاقاتی که به صورت زنجیر وار و هدفمند از سالها پیش رقم زده اند، موسیقی فاخر و اصیل، گویی تبدیل به خرده فرهنگی در دل بی فرهگیِ دامن گیرِ عصر کنونی، می شود. تغییر و تبدیلی تلخ به مثابه تنزل از عرش به فرش. هنری که به فراموشی عموم سپرده می شود (درحالی که تا سالهای نه چندان دور ذائقه عموم را تغذیه می کرده است) و تبدیل به کالایی لوکس در بازاری غیر قابل دسترس عموم و تنها سهم خریداران خاص می شود و بر طاقچه انتخابی افرادی قلیل خودنمایی می کند.

, هرچه می گذر فضای فرهنگ و هنر در جامعه ایرانی برای عرضه، تقاضا و نمو هنر موسیقی اصیل و فاخر تنگ تر می شود. در این روزهای سرد و تلخِ هنر فاخر که بی مهری ها و شاید اتفاقاتی که به صورت زنجیر وار و هدفمند از سالها پیش رقم زده اند، موسیقی فاخر و اصیل، گویی تبدیل به خرده فرهنگی در دل بی فرهگیِ دامن گیرِ عصر کنونی، می شود. تغییر و تبدیلی تلخ به مثابه تنزل از عرش به فرش. هنری که به فراموشی عموم سپرده می شود (درحالی که تا سالهای نه چندان دور ذائقه عموم را تغذیه می کرده است) و تبدیل به کالایی لوکس در بازاری غیر قابل دسترس عموم و تنها سهم خریداران خاص می شود و بر طاقچه انتخابی افرادی قلیل خودنمایی می کند. ,

بدیهی است که بر طبق مطالعات جامعه شناسانه ی هنر نمی توان منکر شد که تفکرات و برخی پزهای روشنفکرانه در کنار سلیقه ی قشر اهل فرهنگ و هنر دو ابزار مبدل کننده ی این نوع هنر به کالای تزئینی و لوکس قابل خرید و انتخاب برای سلایق خاص شده است، اما نمی توان این را نیز نادیده گرفت که در کنار آن، دوری از آنچه که امروز فرهنگ و هنر اصیل و ایرانی می نامیم را خودنمایی و سیطره موسیقی و ادبیاتی رقم می زند که یا نسخه کپی شده و خام دستانه ای از موسیقی غیر ایرانی و وارداتی است و یا میدانی است که بخش تصمیم گیر، مجری و مسئول فرهنگ این سرزمین بی مهابا، آسان و حتی به صرفه در اختیار کوتوله های عرصه موسیقی قرار می دهد. استیج هایی با شرایط عالی، اعطای مجوزهای برگزاری بی دردسر، پخش محصولات تولیدی فراگیر و در نهایت امکان تبلیغات فراگیر برای برگزاری کنسرت ها و از همه مهم تر فرصت خودنمایی که رسانه ی ملی برای این بخش از تولیدات در نظر می گیرد.

, بدیهی است که بر طبق مطالعات جامعه شناسانه ی هنر نمی توان منکر شد که تفکرات و برخی پزهای روشنفکرانه در کنار سلیقه ی قشر اهل فرهنگ و هنر دو ابزار مبدل کننده ی این نوع هنر به کالای تزئینی و لوکس قابل خرید و انتخاب برای سلایق خاص شده است، اما نمی توان این را نیز نادیده گرفت که در کنار آن، دوری از آنچه که امروز فرهنگ و هنر اصیل و ایرانی می نامیم را خودنمایی و سیطره موسیقی و ادبیاتی رقم می زند که یا نسخه کپی شده و خام دستانه ای از موسیقی غیر ایرانی و وارداتی است و یا میدانی است که بخش تصمیم گیر، مجری و مسئول فرهنگ این سرزمین بی مهابا، آسان و حتی به صرفه در اختیار کوتوله های عرصه موسیقی قرار می دهد. استیج هایی با شرایط عالی، اعطای مجوزهای برگزاری بی دردسر، پخش محصولات تولیدی فراگیر و در نهایت امکان تبلیغات فراگیر برای برگزاری کنسرت ها و از همه مهم تر فرصت خودنمایی که رسانه ی ملی برای این بخش از تولیدات در نظر می گیرد.,

جا دارد انتقادی اساسی در این رابطه از رسانه ها و در راس همه آن ها رسانه ی ملی شود با این مضمون که قطعا تقصیر بخشی از تغییر ذائقه مردم در هنر موسیقی را می توان متوجه آنها دانست. آنجا که رسانه ملی گاه با سخت گیری ها به اصطلاح؛ "از در دروازه رد نمی شود" و گاه با نادیده گرفتن هایی سوال برانگیز "از سوراخ سوزن رد می شود"؛ از اعطای فرصت دیده شدن و خودنمایی به دسته ای خاص از خوانندگان تا قهرمان سازی و اسطوره پروری از هنرمند نماهایی بی وزن. در سالهای اخیر شاهد رشد چشمگیر طیف گسترده ای از خواننده های پاپ و برگزاری قارچ گونه ی کنسرت هایی بی در و پیکر، با وزن و بی وزن و تهی از دانش موسیقی، فرهنگ، جامعه شناسی و هویت هستیم و این در حالی است که بخش دیگری از جامعه فرهنگ و هنر(اختصاصا موسیقی) گلایه مند از عرصه تنگ برای عرضه و نمود موسیقی فاخر هستند.

, جا دارد انتقادی اساسی در این رابطه از رسانه ها و در راس همه آن ها رسانه ی ملی شود با این مضمون که قطعا تقصیر بخشی از تغییر ذائقه مردم در هنر موسیقی را می توان متوجه آنها دانست. آنجا که رسانه ملی گاه با سخت گیری ها به اصطلاح؛ , ", از در دروازه رد نمی شود, ", و گاه با نادیده گرفتن هایی سوال برانگیز , ", از سوراخ سوزن رد می شود, ", ؛ از اعطای فرصت دیده شدن و خودنمایی به دسته ای خاص از خوانندگان تا قهرمان سازی و اسطوره پروری از هنرمند نماهایی بی وزن. در سالهای اخیر شاهد رشد چشمگیر طیف گسترده ای از خواننده های پاپ و برگزاری قارچ گونه ی کنسرت هایی بی در و پیکر، با وزن و بی وزن و تهی از دانش موسیقی، فرهنگ، جامعه شناسی و هویت هستیم و این در حالی است که بخش دیگری از جامعه فرهنگ و هنر(اختصاصا موسیقی) گلایه مند از عرصه تنگ برای عرضه و نمود موسیقی فاخر هستند.,

فضای حاکم بر عرصه موسیقی آنگونه که در خبرها و بازتاب های آنها در فضای مجازی و یا اظهار نظرهای اهل موسیقی و طرفدارانشان نشان می دهد، حاکی از همین فضای دوقطبی است. از سویی گلایه اهل فن را داریم از دست های پشت پرده و حضور مافیای موسیقی که جلوی پیشرفت، عرضه آثار و فعالیت هنرمندان موسیقی فاخر را در سطحی گسترده می گیرند. که نمونه اش را می توان در گلایه های گاه و بیگاه محمد معتمدی در ویدئو ها و یا پست های اینستاگرامی و یا مصاحبه هایش دید.

, فضای حاکم بر عرصه موسیقی آنگونه که در خبرها و بازتاب های آنها در فضای مجازی و یا اظهار نظرهای اهل موسیقی و طرفدارانشان نشان می دهد، حاکی از همین فضای دوقطبی است. از سویی گلایه اهل فن را داریم از دست های پشت پرده و حضور مافیای موسیقی که جلوی پیشرفت، عرضه آثار و فعالیت هنرمندان موسیقی فاخر را در سطحی گسترده می گیرند. که نمونه اش را می توان در گلایه های گاه و بیگاه محمد معتمدی در ویدئو ها و یا پست های اینستاگرامی و یا مصاحبه هایش دید.,

 

,
, ,

 

,

او دائما اشاراتی به مافیای موسیقی و دست های پشت پرده ای می کند که درکارند و حتی اجازه تبلیغات کنسرتش را در بیلبردهای شهری ای که به عکس دائما تبلغات گسترده بسیاری از کنسرت ها، بخصوص پاپ را به نمایش می گذارند، نمی دهند.

, او دائما اشاراتی به مافیای موسیقی و دست های پشت پرده ای می کند که درکارند و حتی اجازه تبلیغات کنسرتش را در بیلبردهای شهری ای که به عکس دائما تبلغات گسترده بسیاری از کنسرت ها، بخصوص پاپ را به نمایش می گذارند، نمی دهند. ,

این خواننده در صفحه شخصی خود اعلام کرد که با وجود تلاش‌های مختلف برای انجام تبلیغات خیابانی این کار میسر نشد.

, این خواننده در صفحه شخصی خود اعلام کرد که با وجود تلاش‌های مختلف برای انجام تبلیغات خیابانی این کار میسر نشد, . ,

 

,
, ,

 

,

معتمدی در گفتگویی با ایرانا در رابطه با پرده برداری هایش از عوامل پشت پرده، می گوید: من فردی ضد امپریالیزم هستم بخاطر همین همیشه از حضور فرد در سایه‌ ای که در عرصه موسیقی ایران بدون هیچ سمت دولتی دارای قدرتی فراتر از وزیر ارشاد و تمام مدیران دولتی است انتقاد کرده‌ ام.

, معتمدی در گفتگویی با ایرانا در رابطه با پرده برداری هایش از عوامل پشت پرده، می گوید: من فردی ضد امپریالیزم هستم بخاطر همین همیشه از حضور فرد در سایه‌ ای که در عرصه موسیقی ایران بدون هیچ سمت دولتی دارای قدرتی فراتر از وزیر ارشاد و تمام مدیران دولتی است انتقاد کرده‌ ام, .,

وحید تاج هم در گفتگو با باشگاه خبرنگارن باشکایت از شرایط فعلی موسیقی کشور می گوید: این روز‌ها فعالیت‌ هایی در چهار دیواری خانه خودم انجام می‌ دهم. موسیقی این مملکت به سمت فضایی رفته که کسانی مثل من با وجود اینکه سال‌ ها در عرصه موسیقی جدی زحمت کشیدیم، به دلیل فضای بد موسیقی امروزه به سختی می‌توانیم کارها و آثارمان را به گوش مخاطب برسانیم، موسیقی آنقدر از سمت دولت و رسانه‌هایی که باید حامی موسیقی باشند، نادیده گرفته شده که به جایگاه امروز رسیده‌ایم.

, وحید تاج هم در گفتگو با باشگاه خبرنگارن باشکایت از شرایط فعلی موسیقی کشور می گوید: , این روز‌ها فعالیت‌ هایی در چهار دیواری خانه خودم انجام می‌ دهم. موسیقی این مملکت به سمت فضایی رفته که کسانی مثل من با وجود اینکه سال‌ ها در عرصه موسیقی جدی زحمت کشیدیم، به دلیل فضای بد موسیقی امروزه به سختی می‌توانیم کارها و آثارمان را به گوش مخاطب برسانیم، موسیقی آنقدر از سمت دولت و رسانه‌هایی که باید حامی موسیقی باشند، نادیده گرفته شده که به جایگاه امروز رسیده‌ایم, .,

 

,
, ,

 

,

در این اواخر هم، تصویب ماده‌ قانونی موسوم به برداشت ۱۰ درصد از تمام کنسرت‌ های موسیقی در کلانشهر‌ها به جامعه هنرمندان شوک وارد کرد و می توان گفت تیرخلاصی به این بخش از هنر موسیقی بود.

, در این اواخر هم، تصویب ماده‌ قانونی موسوم به برداشت ۱۰ درصد از تمام کنسرت‌ های موسیقی در کلانشهر‌ها به جامعه هنرمندان شوک وارد کرد و می توان گفت تیرخلاصی به این بخش از هنر موسیقی بود. ,

این مصوبه که به پیشنهاد معاون حقوقی وزیر ارشاد و با وجود مخالفت معاونت هنری و مدیر دفتر موسیقی به تصویب مجلس رسیده، در طی چند ماه گذشته، اعتراضات صنفی و بازتاب‌ های گسترده‌ ای را در میان هنرمندان، رسانه‌ها و‌ انجمن‌ها و محافل هنری کشور داشته است.

, این مصوبه که به پیشنهاد معاون حقوقی وزیر ارشاد و با وجود مخالفت معاونت هنری و مدیر دفتر موسیقی به تصویب مجلس رسیده، در طی چند ماه گذشته، اعتراضات صنفی و بازتاب‌ های گسترده‌ ای را در میان هنرمندان، رسانه‌ها و‌ انجمن‌ها و محافل هنری کشور داشته است, .,

در جدیدترین اعتراض‌ ها، بیش از ۲ هزار نفر از هنرمندان موسیقی کشور بیانیه‌ ای منتشر کرده‌ اند که از جمله نام‌های شاخص امضاکننده آن می‌توان به حسین علیزاده، رافائل میناسکانیان، علی‌ اکبر شکارچی، ساسان فاطمی، حمید متبسم، فردین خلعتبری، مهدی آذرسینا، فریدون شهبازیان، کیوان ساکت، شاهرخ خواجه نوری و وحید تاج اشاره کرد.

, در جدیدترین اعتراض‌ ها، بیش از ۲ هزار نفر از هنرمندان موسیقی کشور بیانیه‌ ای منتشر کرده‌ اند که از جمله نام‌های شاخص امضاکننده آن می‌توان به حسین علیزاده، رافائل میناسکانیان، علی‌ اکبر شکارچی، ساسان فاطمی، حمید متبسم، فردین خلعتبری، مهدی آذرسینا، فریدون شهبازیان، کیوان ساکت، شاهرخ خواجه نوری و وحید تاج اشاره کرد, .,

در بخشی از بیانیه شدیدالحن هنرمندان معترض که متنی تهدیدآمیز دارد، به سیدعباس صالحی توصیه شده است: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اگر روسفیدی و سربلندی وزارتخانه متبوع خویش را خواهان است، به جای حذف مخالفانِ آن طرح ضدِ فرهنگ و ضدِ هنر، طراحان چنین طرح‌هایی را عزل نموده و خود شخصاً از هنرمندان عذرخواهی کند.

, در بخشی از بیانیه شدیدالحن هنرمندان معترض که متنی تهدیدآمیز دارد، به سیدعباس صالحی توصیه شده است: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اگر روسفیدی و سربلندی وزارتخانه متبوع خویش را خواهان است، به جای حذف مخالفانِ آن طرح ضدِ فرهنگ و ضدِ هنر، طراحان چنین طرح‌هایی را عزل نموده و خود شخصاً از هنرمندان عذرخواهی کند, .,

 

,
, ,

 

,

در این میان نکته ای که سوال برانگیز است اینکه مقصر عمده ی این تنزل فرهنگی در هنر موسیقی ایران زمین چه کسی و یا چه کسانی هستند؟! آنچه که از سخنان و اظهار نظرهای گوناگون هنرمندان می توان استنباط کرد، درصد بالای این قصور متوجه بخش دولتی، قانون گذاری و متولیان فرهنگی می شود. اینکه آیا نجات بخشیِ این افول فرهنگی که اگر با همین فرمان رانده شود، قطعا به تنزل و فروپاشی فرهنگی و هویت اصیل ایرانی منجر خواهد شد در دستور کار مدیریت کلان کشور قرار خواهد گرفت یا خیر، دغدغه ای است که نمی توان نادیده گرفت.

, در این میان نکته ای که سوال برانگیز است اینکه مقصر عمده ی این تنزل فرهنگی در هنر موسیقی ایران زمین چه کسی و یا چه کسانی هستند؟! آنچه که از سخنان و اظهار نظرهای گوناگون هنرمندان می توان استنباط کرد، درصد بالای این قصور متوجه بخش دولتی، قانون گذاری و متولیان فرهنگی می شود. اینکه آیا نجات بخشیِ این افول فرهنگی که اگر با همین فرمان رانده شود، قطعا به تنزل و فروپاشی فرهنگی و هویت اصیل ایرانی منجر خواهد شد در دستور کار مدیریت کلان کشور قرار خواهد گرفت یا خیر، دغدغه ای است که نمی توان نادیده گرفت.,

فاطمه خلج

, فاطمه خلج,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه