اخبار داغ

جوابیه سازمان حفاظت محیط زیست هرمزگان به مطالبه گری دانشجویان/ راهکارهای حل معضل ورود آلودگی‌ها به آب‌های خلیج فارس

جوابیه سازمان حفاظت محیط زیست هرمزگان به مطالبه گری دانشجویان/ راهکارهای حل معضل ورود آلودگی‌ها به آب‌های خلیج فارس
حدود ۵ سال است که فاضلاب‌های شهری و پساب آب شیرین کن‌ها به کرانه‌های ساحلی بندرعباس وارد می‌شوند و پیگیری‌های مصرانه دانشجویان دانشگاه هرمزگان و بعد از ارسال نامه‌های متعدد، در نهایت سازمان حفاظت محیط زیست استان در جوابیه‌ای به این نامه پاسخ داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی سالاری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه هرمزگان در گفتگو اختصاصی باخبرنگار هرمز با اشاره به اینکه  حدود ۵ سال است که فاضلاب‌های شهری و پساب آب شیرین کن‌ها به کرانه‌های ساحلی بندرعباس وارد می‌شوند، اما هیچ ارگانی آن طور که باید به این مسئله ورود نکرده است،اظهار کرد: در همین راستا چندی پیش و برای چندمین بار، دانشجویان هرمزگانی این مسئله را مطرح کردند و خواستار رسیدگی به آن شدند اما هیچ مقام مسئولی پاسخگوی این مطالبه گری دانشجویی نشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه هرمزگان با بیان اینکه پیگیری‌های مصرانه دانشجویان دانشگاه هرمزگان و بعد از ارسال نامه‌های متعدد، در نهایت سازمان حفاظت محیط زیست استان در جوابیه‌ای، به این نامه پاسخ داد.

,

متن جوابیه از سازمان حفاظت محیط زیست استان به شرح زیر است:

, متن جوابیه از سازمان حفاظت محیط زیست استان به شرح زیر است:,

این سازمان در پاسخ به این مطالبه دانشجویان مبنی بر تدبیر مسئولین جهت جلوگیری از روند تخلیه پساب آب شیرین کن‌های صنعتی به دریا و آلودگی ناشی از آن، می‌گوید: مهمترین تدابیر اتخاذ شده در موضوع احداث آب شیرین کن‌ها، ضوابط استقرار صنایع و استاندارد‌های زیست محیطی و استفاده از تکنولوژی‌های روز نمک زدایی با تاکید بر تولید حداقل پساب و عدم صدور مجوز احداث آب شیرین کن در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و عدم صدور مجوز برداشت آب دریا و احداث آب شیرین کن در منطقه غرب بندرعباس و جایگزین شدن آن با استفاده از پساب‌های شهری است.

,

در این جوابیه ضرورت ایجاد واحد زیست محیطی یا واحد HSE با کلیه تجهیزات آزمایشگاهی در محل طرح در طی مراحل ساخت و بهره برداری با توجه به ماده ۳ آیین نامه ارزیابی زیست محیطی و اجرای کامل شیوه‌های پیشگیری، کاهش و کنترل آثار منفی زیست محیطی مرتبط با پروژه و برنامه مدیریت و پایش زیست محیطی، از دیگر موارد مورد تاکید مطرح شده است.

,

در بندرعباس شاهد شروع پروژه اب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی هستیم، آیا وجود آب شیرین کن در این مکان و با این حجم تهدیدی برای اکوسیستم این منطقه نیست؟

, در بندرعباس شاهد شروع پروژه اب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی هستیم، آیا وجود آب شیرین کن در این مکان و با این حجم تهدیدی برای اکوسیستم این منطقه نیست؟, در بندرعباس شاهد شروع پروژه اب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی هستیم، آیا وجود آب شیرین کن در این مکان و با این حجم تهدیدی برای اکوسیستم این منطقه نیست؟,

سازمان حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در بخش دیگری از پاسخ به پرسش دانشجویان مطالبه‌گر ی در خصوص شروع پروژه آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی در بندرعباس و تاثیرات ایجاد این آب شیرین کن در این مکان بر اکوسیستم دریا می‌گوید: بر کسی پوشیده نیست، ایران در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و علاوه بر کم بودن میانگین بارش سالانه یا پراکندگی زمانی و مکانی و ناهمگون و نامناسب آن نیز مواجه است. به علت فقدان آب با کیفیت مناسب، شیرین سازی آب دریا عموما برای رفع مشکل آبرسانی به منظور تامین مصارف شهری و صنعتی خصوصا در مناطق جنوب و مرکز کشور در دستور کار دولت قرار داشته و در برنامه ششم توسعه نیز به صراحت به آن اشاره شده است. به طوری که طبق قانون برنامه ششم توسعه حداقل ۳۰ درصد آب آشامیدنی مناطق جنوب کشور می‌بایست از طریق شیرین کردن آب دریا تامین شود.

,

در همین راستا اداره کل حفاظت محیط زیست استان نسبت به بررسی دقیق گزارشات ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح‌های آب شیرین کن اقدام کرده و کلیه موارد مربوط به الزامات زیست محیطی به مجریان طرح‌های مذکور اعلام شده است. یکی از این موارد اجرای طرح آب شیرین کن ساقی کوثر بندرعباس با ظرفیت ۴۵۰ هزار متر مکعب در شبانه روز در فاز اول به منظور تولید آب آشامیدنی و صنعتی استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد و نیز تولید برق جهت توزیع به شبکه سراسری در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس در دست احداث است.

,

لازم به ذکر است، طرح مذکور دارای گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی بوده و کارشناسان تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست و کارشناسان سایر ارگان‌های مرتبط اجرایی و دانشگاهی با دقت نظر نسبت به مطالعه و بررسی گزارش مقدماتی اقدام و موارد عدم مغایرت با الزامات زیست محیطی را یادآور شده اند.

,

ناگفته نماند، شرکت مذکور ملزم به رعایت الزامات، قوانین و دستورالعمل‌های سازمان حفاظت محیط زیست و اجرای کامل شیوه‌های پیشگیری، کاهش و کنترل آثار منفی زیست محیطی مرتبط با پروژه و برنامه مدیریت و پایش زیست محیطی است.

,

همچنین شرکت مذکور ملزم به اجرای تمامی تاسیسات، تجهیزات و سیستم‌های کنترلی آلاینده‌های زیست محیطی پیش بینی شده در گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی قبل از زمان بهره برداری است. علاوه بر این، مجوز فاز دوم طرح (ظرفیت باقیمانده) پس از بهره برداری فاز اول و انجام پایش وضعیت محیط زیستی منطقه و ارائه گزارش بررسی آثار طرح توسط مجری، مجددا در کمیته ارزیابی اثرات زیست محیطی مطرح و مورد تصمیم گیری قرار خواهد گرفت.

,

برای مدیریت پساب و فاضلاب های شهری،جهت جلوگیری از هدر رفت آب چه اموری در دست اجراست؟ضرورت هر امر چیست؟و در نهایت محل نهایی تخلیه فاضلاب های شهری کجاست؟

, برای مدیریت پساب و فاضلاب های شهری،جهت جلوگیری از هدر رفت آب چه اموری در دست اجراست؟ضرورت هر امر چیست؟و در نهایت محل نهایی تخلیه فاضلاب های شهری کجاست؟, برای مدیریت پساب و فاضلاب های شهری،جهت جلوگیری از هدر رفت آب چه اموری در دست اجراست؟ضرورت هر امر چیست؟و در نهایت محل نهایی تخلیه فاضلاب های شهری کجاست؟,

سازمان حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در بخش دیگری از این جوابیه، در خصوص امور در دست اجرای این سازمان برای مدیریت پساب و فاضلاب‌های شهری جهت جلوگیری از هدر رفت آب اظهار می‌کند: تصفیه خانه بندرعباس، بزرگترین تصفیه خانه استان هرمزگان است که طی ۱۳ سال گذشته با عملکرد نامناسب، روزانه حدود ۶۵ هزار متر مکعب پساب بدون کیفیت و خارج از محدوده استاندارد را به خور گورسوزان و در نهایت به دریا تخلیه کرده است. در این رابطه از سال ۸۵ تا ۹۶ پیگیری‌های متعددی با شرکت آب و فاضلاب استان، استانداران وقت، دستگاه‌های نظارتی استان و روسای وقت سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده است.

,

برآیند تمامی پیگیری‌ها و مکاتبات اداره کل محیط زیست استان موجب شده است که موضوع آلودگی خور گورسوزان ناشی از عملکرد نامناسب تصفیه خانه و ورود روان فاضلاب‌های بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی هم از طریق استانداری و هم از طریق سازمان مورد پیگیری جدی قرار گیرد. در این رابطه می‌توان به مکاتبه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با وزیر نیرو و وزیر دفاع اشاره کرد. همچنین تمامی معاونین سازمان حفاظت محیط زیست از سوی رئیس سازمان مامور به پیگیری جدی موضوع شده اند.

,

از سوی دیگر، از ابتدای سال ۹۷ برنامه بازسازی و ارتقا تصفیه خانه فاضلاب و افزایش شبکه فاضلاب شهر بندرعباس در محلات دو راهی ایسینی، درخت سبز، محله چاهستانی‌ها که از مهمترین منابع آلوده کننده خور گورسوزان بوده، در دستور کار شرکت آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های اجرایی استان قرار گرفت. در حال حاضر طرح‌های مذکور با حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است. امید است با تخصیص اعتبارات لازم و اتمام پروژه‌های مذکور تا پایان سال ۹۸ آلودگی خور گورسوزان رفع و حاشیه خور مذکور به یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر بندرعباس تبدیل شود.

,

لازم به ذکر است، برای رفع معظل خورهای شهر بندرعباس، خصوصا خور گورسوزان، ضروری است جمع آوری فاضلاب بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی به عنوان ضرورت ملی شناخته شده و ترمیم و بازسازی مناطق مذکور در اولویت اجرایی قرار گیرد. اجرای طرح‌های توسعه تصفیه خانه‌های فاضلاب شهر بندرعباس از جمله احداث تصفیه خانه فاضلاب شهرک پیامبر اعظم (ص) و تصفیه خانه شرق بندرعباس نیازمند بودجه ملی است.

,

اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با توجه به مفاد مندرج در ماده ۹ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب ۵۸/۰۳/۲۸ و اصلاحیه مورخ ۷۱/۰۸/۲۴ که بیان می‌دارد «اقدام به هر عملی که موجبات آلودگی محیط زیست را فراهم کند ممنوع است» و همچنین بر اساس ماده ۱۴ آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب مصوبه شماره ۱۸۲۴۱/ت ۱۷ مورخ ۷۳/۳/۱۶ هیئت وزیران، هر گونه تخلیه و پخش فاضلاب یا هر نوع ماده آلوده کننده در منابع متفرقه به آب‌های پذیرنده به میزان بیش از حد استاندارد را ممنوع اعلام می کند. البته همچنان شناسایی سایر منابع مولد آلودگی در سطح شهر بندرعباس و استان و افزایش نظارت‌های کارشناسی، اقدامات لازم در خصوص جلوگیری از بروز هر نوع آلودگی در دستور کار این سازمان قرار دارد.

, اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با توجه به مفاد مندرج در ماده ۹ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب ۵۸/۰۳/۲۸ و اصلاحیه مورخ ۷۱/۰۸/۲۴ که بیان می‌دارد «اقدام به هر عملی که موجبات آلودگی محیط زیست را فراهم کند ممنوع است» و همچنین بر اساس ماده ۱۴ آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب مصوبه شماره ۱۸۲۴۱/ت ۱۷ مورخ ۷۳/۳/۱۶ هیئت وزیران، هر گونه تخلیه و پخش فاضلاب یا هر نوع ماده آلوده کننده در منابع متفرقه به آب‌های پذیرنده به میزان بیش از حد استاندارد را ممنوع اعلام می کند. البته همچنان شناسایی سایر منابع مولد آلودگی در سطح شهر بندرعباس و استان و افزایش نظارت‌های کارشناسی، اقدامات لازم در خصوص جلوگیری از بروز هر نوع آلودگی در دستور کار این سازمان قرار دارد.,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه