اخبار داغ

در گفت‌وگو با عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح شد؛

بررسی ادعای تصویب مخفیانه یک توافق‌نامه با اروپا/ توافق پاریس اگر به تصویب مجلس نرسد، تعهدآور نیست/ دولت توان احداث نیروگاه جدید را ندارد

بررسی ادعای تصویب مخفیانه یک توافق‌نامه با اروپا/ توافق پاریس اگر به تصویب مجلس نرسد، تعهدآور نیست/ دولت توان احداث نیروگاه جدید را ندارد
سخنگوی سابق کمیسیون انرژِی مجلس شورای اسلامی پیرامون موضوع پیامدهای توافق‌نامه پاریس اظهار کرد: صراحت قانون اساسی بر این است که توافق‌نامه‌ای که بین دو دولت و بین‌المللی که برای کشور تعهدآور است لزوماً باید مصوبه مجلس را داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشهدپیام، به ادعای کارشناسان نسخه فارسی متن تنظیم شده برای تعهدات ایران در توافق پاریس، روز ۲۶ آبان ۹۴، به تصویب هیئت وزیران رسیده و برای اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود. هیچ اشاره‌ای نمی‌شود که آنچه تصویب و ابلاغ شد، تعهدات مدنظر ایران در توافق پاریس است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مشهدپیام,

دو روز بعد نسخه انگلیسی مصوبه هیئت وزیران، به عنوان تعهدات مد نظر ایران در توافق پاریس، در دبیرخانه کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل ثبت می‌شود.

,

طی دوره اجرای مصوبه دولت، یعنی همان تعهدات مدنظر ایران در توافق پاریس، نرخ رشد ظرفیت نیروگاهی کشور کاهش می‌یابد و وعده‌های داده شده اروپایی‌ها برای ایجاد مزرعه‌های نیروگاه خورشیدی نیز عملی نمی‌شود.

,

ایران رسما توافق پاریس را در سال 95 امضا می‌کند، اما الحاق به آن به دلیل ارائه نشدن متن تعهدات به مجلس، انجام نمی‌شود.

,

رئیس وقت سازمان محیط زیست در کمیسیون کشاورزی مجلس اساسا وجود چنین متنی را منکر می‌شود. با این وجود، تعهدات به این دلیل که در قالب مصوبه هیئت وزیران ابلاغ شده، بر خلاف قانون اساسی در حال اجرایی شدن است.

,

تابستان ۹۷، به دلیل عدم توسعه متناسب با نیاز ظرفیت نیروگاهی، خاموشی‌های بی‌سابقه‌ای در کشور آغاز می‌شود و تصمیم گرفته می‌شود خشکسالی و کم‌آبی سدها مقصر خاموشی‌ها خوانده شود.

,

ابتدای سال ۹۸، بارش‌های بی‌سابقه‌ای در کشور اتفاق می‌افتد وسدها پر می‌شود، یعنی تابستان ۹۸ خشکسالی نمی‌تواند مقصر خاموشی‌ها باشد، اما با رسیدن تابستان، خاموشی‌ها بار دیگر سراغ صنایع ایران می‌رود که بر این اساس استخراج بیت کوین علت آن مطرح می‌شود

,

اجرای توافق پاریس، بدون مصوبه مجلس، برخلاف قانون اساسی، کماکان ادامه می‌یابد.

,

هنوز بحث کمبود برق را داریم

, هنوز بحث کمبود برق را داریم,

اسدالله قره‌خانی سخنگوی سابق کمیسیون انرژِی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مشهدپیام، پیرامون موضوع پیامدهای توافق‌نامه پاریس اظهار کرد: صراحت قانون اساسی بر این است که توافق‌نامه‌ای که بین دو دولت و بین‌المللی که برای کشور تعهدآور است لزوماً باید مصوبه مجلس را داشته باشد اما عده‌ای معتقدند چنانچه طرف دولت شرکت خصوصی باشد مصوبه مجلس نیاز نیست.

,

وی افزود: در حال حاضر اگر جایی ساعات کاری ادارات کاهش می‌یابد و یا دستور خاموشی صادر می‌شود، ناشی از کمبود برق است و به‌ویژه در زمان اوج مصرف، آن مقدار برقی که باید متناسب با تقاضا باشد وجود ندارد.

,

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: چاه‌های کشاورزی و صنایع تبدیلی کشاورزی در تقسیم‌بندی‌ها به آن‌ها نیز دستور قطعی برق می‌دهند که از قبل نیز پیش‌بینی می‌شد چراکه راندمان نیروگاه‌ها پایین است.

,

وی افزود: این خاموشی‌ها در سال‌های گذشته نیز وجود داشته و حتی نسبت به امسال بیشتر بوده است چراکه تولید برق نیروگاه‌های برق‌آبی به دلیل نبود آب در پشت سدها، از گردونه تولید خارج بوده است.

,

قره‌خانی تصریح کرد: امسال به گردونه تولید بازگشته اما هنوز بحث کمبود برق را داریم و اگر از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر اقدام شود جبران خواهد شد.

,

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کارخانجات که تولید گازهای گلخانه‌ای دارند در یک شیفت کاری فعالیت می‌کنند چنین رکودی در صنعت داریم افزود: در برخی استان‌ها در اواسط روز به چاه‌های آب دستور خاموشی داده می‌شود و در روستاها نیز خاموشی وجود دارد.

,

سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های جدید انجام نشده است

, سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های جدید انجام نشده است,

سخنگوی سابق کمیسیون انرژِی مجلس خاطرنشان کرد: معاهده پاریس صرفاً انرژی‌های خورشیدی نیست، بلکه شامل انرژی‌های تجدیدپذیر و سبز است و به عنوان نمونه با کاهش سوخت‌های فسیلی مایع به سراغ گازسوز کردن خودروها خیلی از آلاینده‌ها کاهش می‌یابد.

,

وی با بیان اینکه در کشور نتوانستیم با وجود اینکه زمانی از برنامه پنج ساله ششم توسعه می‌گذرد از انرژی پاک استفاده کنیم افزود: برخی از کشورها مانند آلمان و هندوستان در انرژی خورشیدی فعالیت خوبی دارند که ما با این کشورها فاصله زیادی داریم.

,

قره‌خانی گفت: مصرف ذغال سنگ در کشور پایین است و بالاترین آلاینده‌ها در کشورهایی است که از ذغال سنگ برای تأمین انرژی استفاده می‌کنند.

,

وی با اعلام این مطلب که سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های جدید ایجاد نشده که راندمان آن‌ها افزایش یابد، افزود: بر اساس توافق‌نامه پاریس، کشورها اهدافی را در مورد کاهش گازهای گلخانه‌ای تا 2020 و 2025 داشتند و سوخت‌های آن‌ها به سمت سوخت‌های سبز انتقال داشته باشند و با استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی و استفاده از انرژی‌های خورشیدی، گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند.

,

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آمریکا از این معاهده پاریس خارج شد و برخی کشورهای صنعتی مانند چین و کشورهای اروپایی از نظر گازهای گلخانه‌ای رتبه‌های بالایی دارند و اگر به استانداردهایی خاص نرسند باید جریمه‌هایی پرداخت کنند که ایران در وضعیت این کشورها نیست.

,

وی افزود: البته کشورها درصدی را که توانستند به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت داشته باشند و از تعهدات خودشان بالاتر بروند، می‌توانند به کشورهای دیگر برای توسعه زیرساخت‌ها بفروشند.

,

اگر توافق‌نامه پاریس به تصویب مجلس نرسیده باشد تعهدی برای کشور نیست

, اگر توافق‌نامه پاریس به تصویب مجلس نرسیده باشد تعهدی برای کشور نیست,

قره‌خانی تصریح کرد: اگر این موضوع توافق‌نامه پاریس به مجلس برسد و ضرورتاً این موضوع را به تصویب نرسانده باشد تعهدی برای کشور نیست و اگر این معاهده نیازی به مصوبه مجلس نداشته باشد و دولت این تعهد را داشته باشد باید پای بند به این تعهد باشیم البته خیلی از کشورها مانند آمریکا به این توافق‌نامه پای بند نبوده‌اند.

,

وی افزود: اصل موضوع در سطح کلان باعث مصرف سوخت‌های فسیلی می‌شود و ایران فروشنده سوخت‌های مایع و مواد هیدروکربن است و اگر جهان مصرف کاهش یابد درآمدزایی ما در صورت نبود زیرساخت‌ها، کاهش خواهد داشت.

,

سخنگوی سابق کمیسیون انرژِی مجلس با اشاره به اینکه آلمان 35 درصد انرژی کشور خود را از طریق انرژی‌های پاک تأمین می‌کند خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های کشور عمدتاً فرسوده و قدیمی است و تولید برق آن از طریق توربین‌ها است و روز به روز تکنولوژی تغییر پیدا می‌کند و راندمان را باید از طریق این فناوری‌ها افزایش دهیم.

,

وی افزود: کلاس‌های توربین روزی 35 درصد بوده و امروز به 60 درصد رسیده و لذا باتوجه به اینکه عمدتاً نیروگاه‌های ما حرارتی است، اگر این راندمان افزایش یابد نیاز به سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های جدید نداریم البته نیروگاه‌های قدیمی باید بروز رسانی شود چراکه مصرف سوخت بالایی دارند.

,

قره‌خانی بخشی از معاهده پاریس مربوط به نیروگاه‌ها دانست و اظهار کرد: اما مقدار گازهای گلخانه‌ای تولید شده از این نیروگاه‌ها در مقایسه با برق تولید شده این نیروگاه‌ها در مقایسه با نیروگاه‌های جدید بسیار بالاتر است.

,

دولت توان ایجاد نیروگاه را ندارد

, دولت توان ایجاد نیروگاه را ندارد,

وی افزود: نیروگاه‌های چهل ساله تولید گازهای آلاینده بالایی دارند و سوخت فسیلی که مصرف می‌شود با نیروگاه جدید کاهش یابد و می‌توان از مابه‌التفاوت آن ارزآوری برای کشور داشت، چون تعرفه‌های برق بسیار پایین است برای بخش خصوصی هم مقرون به صرفه نیست.

,

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت نیز توان ایجاد نیروگاه را ندارد چرا که سرمایه ندارد و بر اساس اصل 44 اجازه سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌ها را نیز ندارد، بخش خصوصی یا باید خودش سوخت گران‌قیمت تهیه کند و باید بر اساس تعرفه برق صادراتی برق را به فروش برساند.

,

وی افزود: هزینه نیروگاه هزار مگاواتی، یک میلیارد دلار هزینه دارد که رقمی معادل 13 هزار میلیارد تومان است و لذا برای بازگشت سرمایه باید برق را گران‌تر بفروشد و درحالی‌که مصرف‌کننده تعرفه‌های پایینی دارد.

,

با فعالیت بیشتر کارخانجات، برق مورد نیازمان تأمین نخواهد شد

, با فعالیت بیشتر کارخانجات، برق مورد نیازمان تأمین نخواهد شد,

قره‌خانی تصریح کرد: امروز چون رکود در تولید وجود دارد، مصرف برق پایین است اما اگر کارخانجات فعالیت کنند و رونق سرمایه‌گذاری مناسب شود، حتماً برق موجود نیازمان را تأمین نخواهد کرد.

,

وی افزود: اگر هوا گرم‌تر شود شاهد خاموشی هستیم علی‌رغم اینکه نیروگاه‌های برقابی در مدار قرار دارد و 4 هزار مگاواتی تولید برق بیشتری داریم می‌تواند برق را مقداری تأمین کند.

,

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:  «بیت‌کوین» می‌تواند فرصت و تهدید باشد اگر چنانچه بانک مرکزی مجوز تولید ارز مجازی را بدهد و افراد مجوزهای لازم را بگیرند، در نقاطی که کمبود برق نداریم با آن مجوزهای رسمی می‌توانند چنین فعالیت‌هایی را انجام دهند اما نه با تعرفه‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی.

,

وی افزود: تولید گاز را می‌توان به انرژی الکتریکی کنیم و از این طریق درآمدی را برای کشور و توسعه زیرساخت‌ها ایجاد کنیم و در صورت نداشتن مجوزهای لازم قانونی باید با آن برخورد شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه