اخبار داغ

یادداشت؛

برجام، فرجام نداشت

برجام، فرجام نداشت
با تصمیمی که امروز دولتمردان جمهوری اسلامی ایران گرفتند عملاً نفس‌های برجام که روزی سوگلی دولت بود به شماره افتاده است، برجامی که حداقل برای مردم ایران فرجام خوشی نداشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، امروز در حالی به‌صورت عملی و اجرایی گام دوم خروج از برجام از سوی دولت حسن روحانی کلید خورد که 14 ماه از خروج آمریکا از این توافقنامه می‌گذرد.

خروجی که هم‌زمان با اعلام آن از سوی رئیس‌جمهور آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال گذشته مقامات عالی‌رتبه سه کشور اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) با صدور بیانیه‌ای مشترک بر ادامه برجام بدون آمریکا تأکید کردند اما در عمل آن چیزی که ملت ایران دیدند ژست‌های مقامات سیاسی این کشورها بود.

استکبار جهانی تا توانست در 14 ماه گذشته مردم ایران را تحت‌فشار قرارداد و با اعمال شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها به دنبال ایجاد نارضایتی در بین مردم و ضربه زدن به‌نظام بود که هرچند در عمل محقق نشد اما سناریوی بود که متحدان اروپایی این کشور نیز نقش مهمی در این موضوع داشتند.

درواقع زیر سؤال بردن حاکمیت جمهوری اسلامی و القای ناتوانی در حل مشکلات مردم پروژه‌ای بود که ترامپ به دنبال عملی کردن آن در یک سال گذشته بود و در این میان کشورهای اروپایی به‌عنوان طرف‌های دیگر برجام تنها نظاره‌گر این اقدامات بودند و هیچ‌گاه نخواستند خلاف نظر آمریکا اقدامی را انجام دهند.

البته این رفتار کشورهای اروپایی چندان دور از انتظار نبود به‌طوری‌که رهبر انقلاب در همان زمان مذاکرات هسته‌ای بارها بر روی مکر و حیله این کشورهای اروپایی تأکید کرده و فرموده بودند که نباید به این کشورها اعتماد کرد.

بر اساس اظهارات چند ساعت پیش عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه و یکی از اعضای اصلی تیم مذاکره‌کننده‌ای کشورمان، جمهوری اسلامی ایران از فردا غنی‌سازی 5 درصد را شروع خواهد کرد، اقدامی که بر اساس شروطی که در برجام آمده است حق قانونی ایران است.

فارغ از این‌که شیوه و روش و همچنین نوع الزاماتی که مذاکره‌کنندگان کشورمان در طول مذاکرات باید از طرف‌های غربی و به‌خصوص طرف اصلی این ماجرا می‌گرفتند، این سؤال مطرح است که چرا مسئولان دولتی بیش از یک سال است که در انتظار وعده‌های اروپایی ایستاده‌اند و اقدام عملی لازم را انجام نمی‌دهند؟

تجربه و شواهد فراوان تاریخی ثابت کرده است که کشورهای اروپایی بدون اذن و اجازه آمریکا نمی‌توانند اقدامی انجام بدهند و در طی یک سال اخیر نیز بیشتر به دنبال گربه‌رقصانی برای ترامپ و عشوه‌گری برای وی بوده‌اند تا راه‌اندازی کانال مالی و برطرف کردن موانع برجام.

به‌هرحال جمهوری اسلامی ایران بار دیگر برای این کشورها ضرب‌الاجل 60 روزه‌ای را تعیین کرده است تا به تعهدات برجامی خود عمل کنند در غیر این صورت باید فاتحه برجام را خواند، موضوعی که مردم ایران از ماه‌ها قبل آن را قبول کرده‌اند اما پاستور نشینان هنوز به اروپایی‌ها و وعده‌های امیدوارند!

 

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه