اخبار داغ

دومین غذای محلی کبودراهنگ در فهرست ثبت میراث ناملموس ملی

دومین غذای محلی کبودراهنگ در فهرست ثبت میراث ناملموس ملی
دومین غذای محلی مردمان شهرستان کبودراهنگ بعد از عیران شوربا با نام آش” غازی یاقی” در فهرست ناملموس کشور جهت ثبت ملی قرار گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ متاسفانه امروزه به دلیل افزایش لاینفک غذاهای فست فودی و تمایل استفاده مردم به این غذاهای آماده  باعث کمرنگ شدن پخت و استفاده غذاهای سنتی قدیمی شده تا جایی که کارشناسان تغذیه  بیشتر بیماری های امروزی را برگرفته از فرهنگ اشتباه  واستفاده بی رویه از غذاهای فست فودی می دانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

نتایج تحقیقات بدست آمده از باوهای مردم شهرستان کبودراهنگ بیانگر این مطلب است که مردمان این شهرستان گیاه غازیاقی را از روش های پرکاربرد در درمان بسیاری از بیماری ها دانسته و با استفاده این گیاه در غذاهای محلی  از محتویات و خواص درمانی آن بهره مند می شده اند.

,

مردم  شهرستان کبودراهنگ ازسالیان متمادی در فصل رویش  گیاه غازیاقی که از اوایل فروردین تا انتهای اردیبهشت ماه در مزارع و دشتدستان های این شهرستان رشد می کند به چیدن این گیاه اقدام کرده و به روش های مختلف از این گیاه استفاده می کنند.

,

گیاه غازیاقی دارای خواص متنوعی بوده و در مصارف غذایی و دارویی بسیار پرکاربرد است واز مهم ترین خواص درمانی این گیاه به درمان زخم معده و ناباروری در زنان می توان اشاره کرد.

,

, ,

پنجه غازی یا غازیاقی و خواص درمانی

, پنجه غازی یا غازیاقی و خواص درمانی, پنجه غازی یا غازیاقی و خواص درمانی,

غاز یاقی گیاهی علفی شکل است با طبیعت گرم که در باغات و مزارع دشت کبودراهنگ به صورت خودرو رشد می کند.

,

به خاطر سه قسمتی بودن شکل برگ های این گیاه و شباهت آن به پای زاغ و کلاغ پنجه کلاغی نیز خوانده می شود.

,

غازیاقی گیاهی با خواص درمانی اثبات شده از قبیل تظیم کننده ترشحات غدد داخلی،ضد عفونی کننده کلیه و مثانه،از بین برنده بیماری برص،رماتیسمم و نقرص،موثر در بیماری های کبد و تسکین دهنده درد های بواسیر ،گلودرد،چشم درد و ازتحکام لثه و ده ها نوع خواص درمانی دیگر می باشد.

,

, ,

منطقه اختصاصی آش غاز یاقی

, منطقه اختصاصی آش غاز یاقی , منطقه اختصاصی آش غاز یاقی ,

آش غاز یاقی با وجود اینکه در اکثر مناطق شهرستان کبودراهنگ درست می شود اما با توجه به نحوه درست کردن و طبخ خاص این آش  از غذاهای سنتی منطقه قهوردعلیا محسوب می شود و روش تهیه آش غازیاقی به این صورت است که ابتدامقدار لازم مصرفی  از این گیاه را خرد کرده وبا آب جوش محلول نمائید بعد از جوش آمدن این محلول برنج و عدس را به آن اضافه کرده و به میزان نیم ساعت بار می گذاریم بعد از زمان مذکور چاشنی های مورد نیاز اعم از فلفل و زدچوبه را اضافه نموده و پیاز داغ و تخم مرغ مخلوط  شده را در انتها اضافه کرده و مدت 10 دقیقه بار گذاشته تا غذای محلی آماده طبخ شود.

,

 

,

رییس اداره میراث فرهنگی: دومین غذای محلی شهرستان کبودراهنگ درفهرست ثبت ملی

, رییس اداره میراث فرهنگی: دومین غذای محلی شهرستان کبودراهنگ درفهرست ثبت ملی, رییس اداره میراث فرهنگی: دومین غذای محلی شهرستان کبودراهنگ درفهرست ثبت ملی,

با توجه به خواص فراوانی که از این گیاه یاد شد مهدی غلامی رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان کبودراهنگ در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، از ثبت این غذا در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد و گفت:‌ با پیگیری اداره میراث فرهنگی کبودراهنگ،کارشناسان اداره کل استان اردیبهشت سال جاری با حضور در روستای قهورد نسبت به ضبط فیلم ،تصاویر و نحوه تهیه این غذا برای ارسال به داوری در سازمان میراث فرهنگی کشور اقدام نمودند و در همایشی ملی ثبت میراث ناملموس کشور که هفته گذشته در شهر اردبیل برگزار شد دومین غذای محلی شهرستان به نام آش غاز یاغی در فهرست میراث ناملموس کشور توسط این شورا به ثبت رسید.

,

وی با اشاره به تنوع غذایی منطقه کبودراهنگ به پخت غذاهای سنتی افزود:اولین غذای ثبت شده کبودراهنگ غذای محلی عیران شوربا مربوط به منطقه اکنلو می باشد که در سال 1394به ثبت میراث ناملموس ملی رسیده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه