اخبار داغ

تصرف میراث توسط میراث؛

استفاده اداری از اماکن تاریخی پس از قرن‌ها بازنشستگی/ عمر مفید یک ساختمان چه‌قدر است؟

استفاده اداری از اماکن تاریخی پس از قرن‌ها بازنشستگی/ عمر مفید یک ساختمان چه‌قدر است؟
بناهای تاریخی بسیاری در شهر بیرجند وجود دارد که زیباترین ابنیه‌های شهر در اختیار نهادهای دولتی است و هیچ کس به فکر میراث ماندگار این دیار فرهنگی نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، بناهای تاریخی هر شهر و دیار شناسنامه اصالت و قدمت آن شهر هستند؛ خراسان جنوبی نیز از مناطق تاریخی بکر و دست نخورده این سرزمین پهناور محسوب می‌شود که از اماکن تاریخی زیبا و منحصر بفردی برخوردار است  اما متاسفانه این اماکن گاهی آن کاربری خود را که باید مکانی برای دید و بازدید مردم و گردشگران باشند از دست می‌دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان, ، بناهای تاریخی هر شهر و دیار شناسنامه اصالت و قدمت آن شهر هستند؛ خراسان جنوبی نیز از مناطق تاریخی بکر و دست نخورده این سرزمین پهناور محسوب می‌شود که از اماکن تاریخی زیبا و منحصر بفردی برخوردار است  اما متاسفانه این اماکن گاهی آن کاربری خود را که باید مکانی برای دید و بازدید مردم و گردشگران باشند از دست می‌دهند.,
 
,
 
,
باغ اکبریه یکی از بناهای تاریخی بیرجند است که در سال‌های گذشته در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی قرار گرفته بود اما بعد از این‌که به ثبت جهانی رسید و میراث فرهنگی متوجه شد این باغ در خطر است از این باغ نقل مکان کرد.
,
 
,
 
,
 
,
یکی دیگر از بناهای تاریخی و زیبای بیرجند، ارگ کلاه فرنگی است که در گذشته در اختیار فرمانداری و پس از آن در اختیار بزرگترین ارگان سیاسی استان یعنی استانداری قرار گرفته بود و در حال حاضر نیز در اختیار فرمانداری قرار دارد.
,
 
,
 
,
 
,
ارگ کلاه فرنگی در خیابان شهید مطهری بیرجند قرار دارد و از بناهای شاخص این شهرستان محسوب می ‌شود. ارگ کلاه فرنگی به شکل زیگورات ساخته شده است. از شش طبقه آن دو طبقه کاربری دارد و بقیه طبقات برای شکل بخشی بنا ساخته شده‌ اند. با توجه به شیوه معماری به ویژه در طبقه همکف قدمت این بنا به اواخر دوره زندیه و اوایل قاجار نسبت داده می ‌شود. این بنا به حسام ‌الدوله امیر معصوم خان خزیمه از حکام محلی بیرجند در دوره قاجار تعلق داشت و از این رو به ارگ حسام‌ الدوله معروف بود. بعدها به سبب سبک معماری مطبقش به ارگ کلاه فرنگی معروف شد.
,
 
,
 
,
یکی دیگر ازاین ابنیه‌های تاریخی زیبا باغ و عمارت امیرآباد است که در حال حاضر در اختیار دانشکده کشاورزی قرار دارد و به عنوان واحد مزرعه این دانشگاه مورد استفاده دانشجویان قرار می گیرد.
,
 
,
 
,
 
,
باغ و عمارت رحیم آباد نیز یکی دیگر از این بناها است که در زمره یکی از اصیل‌ترین آثار ملی قرار دارد و به عنوان یک باغ ایرانی در فهرست آثار ملی با شماره  2707 به ثبت رسیده است.
,
 
,
 
,
این بنا در سال‌های گذشته در اختیار معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی قرار گرفته بود همچنین در سال 81 با کاربری فرهنگی مرمت شد اما می‌توان گفت هر نوع استفاده‌ای به غیر از استفاده فرهنگی از این بنا شده است.
,
 
,
ساخت بنای استانداری در 7 طبقه در حریم درجه یک باغ رحیم‌آباد باعث شد تا این بنا به ثبت جهانی نرسد و متاسفانه هیچ یک از مسئولان ترتیب اثری به شکایات و پیگیری‌های میراث فرهنگی ندادند و این بنا در مجاورت باغ رحیم آباد ساخته شد.
,
 
,
 معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی مدتی است که از این باغ نقل مکان کرده اما شنیده‌ها حاکی از این است اداره کل میراث فرهنگی استان قصد دارد بخشی از ادارات و معاونت‌های خود را به این باغ انتقال دهد.
,
 
,
 
,
 
,
بسیاری از اماکن تاریخی بیرجند متاسفانه در اختیار ادارات و سازمان‌های دولتی قرار دارند که این امر باعث شده این بناها آن خاصیت بکری و گردشگری خود را از دست بدهند.
,
 
,
حسن رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در خصوص جابه‌جایی این اداره به باغ رحیم‌آباد، اظهار کرد: جابه جایی اداره کل میراث فرهنگی به باغ و عمارت رحیم آباد اعتراضی نداشته و از سوی دیگر این اداره نمی تواند همواره مستاجر باشد.
,
 
,
 
,
وی افزود: این اداره هم‌اکنون هر ماه مبلغ 10 میلیون تومان را از محل اعتبارات دولتی؛ برای اجاره ساختمان به اوقاف پرداخت می‌کند.
,
 
,
 
,
سید احمد برآبادی مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی در خصوص گلایه‌های مردم برای انتقال میراث فرهنگی به عمارت رحیم آباد، گفت: ای کاش حساسیت ها و شکایت های مردمی زمانی که عواملی سبب شد که باغ رحیم آباد ثبت جهانی نشود، مطرح می شد؛ امروز دیگر چه میراث فرهنگی به این عمارت منتقل بشود و چه نشود، این باغ ثبت جهانی نخواهد شد!
,
 
,
 
,
وی افزود: میراث فرهنگی به تنهایی جلوی احداث ساختمان استانداری ایستاد اما موفق نشد عمارت رحیم آباد را به دلیل ساختمان مرتفع استانداری، ثبت جهانی کند.
,
 
,
 
,
مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی ادامه داد: باید دید آیا انتقال اداره به این عمارت، سبب می شود که عمارت رحیم آباد، ثبت جهانی نشود؟ که اینطور نیست؛ چراکه قریب 5 سالی است که در این محل اداره‌ای واقع نیست و اگر می خواست که ثبت جهانی شود، ثبت جهانی می‌شد.
,
 
,
 
,
برآبادی تصریح کرد: باغ اکبریه بیرجند در زمانی که اداره کل در این عمارت مستقر بود؛ ثبت جهانی شد و بعد از ثبت جهانی به خاطر کاربری‌های لازم، اداره کل از باغ اکبریه خارج شد.
,
 
,
 
,
وی افزود: ناظر و نماینده یونسکو زمانی باغ اکبری را ثبت جهانی کرد؛ که تمام معاونت‌های اداره کل در این باغ مستقر بود و هیچ مشکلی در ثبت جهانی باغ اکبریه ایجاد نشد.
,
 
,
 
,
مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی بیان کرد: دلیل جهانی نشدن باغ و عمارت رحیم آباد؛ احداث ساختمان استانداری در حریم باغ رحیم آباد بود که سبب شد که این عمارت در فهرست آثار جهانی قرار نگیرد.
,
 
,
 
,
سید کمال الدین میرجعفریان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: اگر قرار باشد که اداره کل میراث فرهنگی به عمارت رحیم آباد منتقل شود، باید با لحاظ مسائلی مانند نگهداری و حفظ بافت تاریخی، عدم تغییر کاربری عمارت و حفظ فعالیت صنایع دستی انجام شود.
,
 
,
 
,
وی افزود: قرار نیست میراث فرهنگی در بافت عمارت تغییری ایجاد کند، بلکه باید در جهت بهینه سازی، این اتفاق بیفتد و علی الظاهر چون ساختمان عمارت در معرض تخریب است، میراث فرهنگی باید با حفظ بافت و برطرف کردن مسائل نقص فنی، بهسازی عمارت را مدنظر داشته باشد.
,
 
,
 
,
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: اداره میراث فرهنگی نباید هیچگونه قدمی که در روند ثبت جهانی عمارت دخالت محسوب شود، انجام دهد؛ و باید گفت فعلا اقدام عملی هم برای ثبت جهانی عمارت صورت نگرفته است.
,
 
,
 
,
میرجعفریان با تاکید بر اینکه حتی کارگاه های صنایع دستی باید به دنبال این انتقال، حفظ شوند، افزود: نوع کاربری عمارت رحیم آباد هم نباید تغییری پیدا کند و اگر اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان این موارد را لحاظ کنند، می توان آن را ثبت جهانی کرد؛ که در غیر این‌صورت هم این اتفاق نمی‌افتد.
,
 
,
 
,
بناهای تاریخی بسیاری در شهر بیرجند وجود دارد و بسیاری از آنها نیز در اختیار ادارات دولتی‌ قرار ندارد اما به نظر می‌رسد زیباترین ابنیه‌های شهر در اختیار نهادهای دولتی قرار دارد و هیچ کس به فکر میراث ماندگار این دیار فرهنگی نیست؛ مگر عمر مفید یک مکان تاریخی چه‌قدر است که پس از قرن‌ها هنوز مورد استفاده ادارات قرار می‌گیرد؟
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه