اخبار داغ

خرد شدن تحریم ها زیر چرخ صنعت نانو/ با کشورهای واردکننده محصولات نانوی ایران آشنا شوید+جدول

خرد شدن تحریم ها زیر چرخ صنعت نانو/ با کشورهای واردکننده محصولات نانوی ایران آشنا شوید+جدول
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو کشور، امروز خبر از تولید ۵۸۰ محصول نانویی در ایران داد که با توجه به برنامه ریزی های انجام شده قرار است ۲۵۰ محصول نیز امسال به آن ها اضافه شود و هم اکنون این محصولات به ۵۰ کشور جهان صادرمی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی سال های اخیر به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا در زمینه فروش نفت کشورمان، باعث شده است که از لحاظ اقتصادی دولت و مردم تحت فشار باشند چرا که متأسفانه باوجود پتانسیل بالای کشورمان در زمینه های مختلف صنعتی ، همچنان اقتصاد کشور به صادرات محصولات نفتی وابستگی شدید دارد. سرمایه گذاری برای تولید و صادرات محصولات غیرنفتی یکی از روش هایی است که علاوه بر دور زدن تحریم های آمریکا در شرایط اقتصادی کنونی ، می تواند باعث شکوفایی اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور گردد. تولید محصولات با استفاده از تکنولوژی نانو، یکی از صنایع نوپای کشور است که خوشبختانه در مدت کوتاه فعالیت خود، موفق با صادرات محصولاتش به سایر کشورهای جهان شده است. در این زمینه دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو کشور، امروز خبر از تولید 580 محصول نانویی در ایران داد که با توجه به برنامه ریزی های انجام شده قرار است ۲۵۰ محصول نیز امسال به آن ها اضافه شود و در سال ۱۴۰۴ صادرات محصولات نانو به یک میلیارد دلار برسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

فناوری نانو چیست ؟

, فناوری نانو چیست ؟,

فناوری نانو یا نانوتکنولوژی رشته ‌ای از دانش مهندسی و فناوری است که به بررسی مواد در اندازه نانو (1 تا 100 نانومتر) می پردازد . در واقع فناوری نانو فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستم‌ هایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی عمدتاً متاثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک  از خود نشان می ‌دهند .

,

, ,

نانوتکنولوژی را موج چهارم انقلاب صنعتی می نامند که در تمامی رشته های علمی راه یافته و از فناوری های نوینی است که با سرعت هرچه تمام تر در حال رشد است. این فناوری در واقع یک دانش میان ‌رشته ‌ای است و به رشته ‌هایی چون مهندسی مواد ، پزشکی ، زیست‌ شناسی ،  داروسازی و طراحی دارو ، دامپزشکی ، ابزارهای نیم رسانا ، فیزیک کاربردی ، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی برق ، مهندسی مکانیک و مهندسی شیمی نیز مربوط می ‌شود.

,

میزان صادرات محصولات نانوی کشور

, میزان صادرات محصولات نانوی کشور,

جمهوری اسلامی ایران، با اتکا با دانش بومی جوانان خود ، هم اکنون با توجه به آمارهای جهانی رتبه چهارم را از لحاظ تولید علم در این زمینه در دنیا کسب نموده است. با توجه به بررسی های خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری هم اکنون 164 شرکت تولیدی فعال در زمینه فناوری ‌نانو در کشور فعالیت می کنند که 580 محصول توسط این شرکت‌ها تولید و به بازار عرضه شده است . این شرکت‌ ها در بیش از ۱۰ حوزه صنعتی شامل  نساجی، عمران و ساختمان ، ، نفت و صنایع وابسته ، بهداشت و سلامت فعالیت دارند. صادرات در حوزه فناوری نانو در سال گذشته  برابر با ۶5 میلیون دلار بوده  و حجم بازار نانو این محصولات برابر با ۱500 میلیارد است . از میان شرکت‌ های تولیدی فعال در حوزه فناوری نانو، ۴۳ شرکت سازنده‌ دستگاه‌ ها و تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی نانو هستند. هم اکنون ۱۴۹ دستگاه و تجهیزات توسط این شرکت ‌ها در کشور ساخته می‌شود که خوشبختانه توانسته اند در شرایط  کنونی کشور و تحریم های آمریکا، حجم قابل توجهی از نیاز مراکز داخلی به این تجهیزات را مرتفع سازد. با توجه به آخرین آماری که از شاغلان در این حوزه در کشور وجود دارد بالغ بر ۹ هزار و ۷۳۰ نفر در این حوزه مشغول به فعالیت هستند .

,

۵۰ کشور دنیا مقصد صادراتی محصولات نانو ایرانی

, ۵۰ کشور دنیا مقصد صادراتی محصولات نانو ایرانی,

خوشبختانه شرکت های تولیدکننده ابزارآلات  نانو کشورمان از لحاظ ساخت قطعات با کیفیت نانو توانسته اند علاوه بر آن که نیازهای داخل را رفع نماید، نظر کشورهای خارجی را نیز به بازار داخل جلب کنند و هم اکنون 50 کشور در سرتاسر جهان مشتری محصولات ایرانی می باشند که از جمله این کشورها می‌توان به ایتالیا ، آلمان ، کانادا ، استرالیا ، سوئد ، سوئیس ، آمریکا ، چین و کره‌جنوبی اشاره کرد .

,

, ,

نمودار خریداران محصولات نانویی ایران

, نمودار خریداران محصولات نانویی ایران,

بررسی دقیق‌ تر کشور های مقصد محصولات نانوی ایرانی نشان می ‌دهد که کشور های همسایه ایران بیش از سایر کشور تمایل برای خرید محصولات نانویی کشورمان دارند ، به‌ طوری که ۴۷ میلیون دلار از کل صادرات ایران در سال گذشته به کشورهای همسایه بوده ‌است که این موضوع اهمیت تعامل با کشورهای همجوار برای توسعه‌ کسب و کار و بازار نانو را نشان می‌دهد.  در این بین کشور عراق با ۱۵ میلیون دلار بیشترین سهم را در واردات محصولات ایرانی نانو داشته است و پس از آن ترکیه و افغانستان به ترتیب در جایگاه های دوم و سوم قرار دارند .

,

شیشه ساختمانی، محبوب ترین محصول صادراتی نانویی ایران

, شیشه ساختمانی، محبوب ترین محصول صادراتی نانویی ایران,

با توجه به آمارهای موجود، صادرات «شیشه‌ های ساختمانی» با ۳۴.۸ میلیون دلار به عنوان محبوب ترین کالای نانویی ایران شناخته می شود چرا که به تمام ۸ کشور اول مشتریان خارجی ایران صادر می شود.  لوازم الکترونیک ، لوازم جانبی تجهیزات ، فرش ماشینی و انواع پوشاک به ترتیب با 8/8، 8/5، 3/6 و 1/9 میلیون دلار در رتبه ‌های دوم تا پنجم مهمترین اقلام صادراتی نانو ساخت ایران در سال گذشته قرار دارند.

,

, ,

جدول رتبه بندی بر اساس میزان صادرات

, جدول رتبه بندی بر اساس میزان صادرات,

از نظر تنوع صادرات ، کشور های عراق و ترکیه با خرید شش محصول مختلف از شرکت ‌های ایران سبد خرید متنوع‌ تری نسبت به دیگر مشتریان محصولات نانویی ایران داشته‌ اند افغنستان با 4 محصول در رتبه سوم این قرار دارد .

,

کلام آخر ...

,

همانگونه که بارها مقام معظم رهبری و تمام کارشناسان اقتصادی اعلام نموده اند؛ تکیه بر اقتصاد مقاومتی و اعتماد به جوانان و صنایع داخلی، اصلی ترین روش برای برون رفت از شرایط اقتصادی کشور است که دولت و مسئولین می توانند با حمایت از صنایع ای همچون صنایع تولیدات نانو، گامی بلندی در این راستا بردارند.

,

منبع: علم و فناوری نیوز

,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه