اخبار داغ

گزارش دانا از نتیجه تایید مصوبه خانه‌باغ در شورای عالی شهرسازی؛

مصوبه هایی قانونی اما در مسیر نابودی باغات پایتخت؛ این بار طرح پوششی از دور خارج کردن برج‌باغ ها/ شورای پنجم باغ های تهران را به باغ های مصنوعی تبدیل می‌کند؟

مصوبه هایی قانونی اما در مسیر نابودی باغات پایتخت؛ این بار طرح پوششی از دور خارج کردن برج‌باغ ها/ شورای پنجم باغ های تهران را به باغ های مصنوعی تبدیل می‌کند؟
در حالی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مصوبه خانه باغ ها در شورای پنجم را به تصویب نهایی رساند که برخی کارشناسان این مصوبه را ادامه مصوبه برج- باغ‌ها که باعث نابودی باغات تهران شد می‌دانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  در جلسه روز سه شنبه 3 تیر پیشنهاد تغییر مفاد دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری که همان مصوبه موسوم به خانه باغ به جای مصوبه برج باغ بود، توسط شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب نهایی رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

به این ترتیب نحوه ساخت و ساز و بهره برداری از باغات باقی مانده پراکنده شهر تهران با رویکرد صیانت، حفاظت و حداقل بارگذاری ممکن و تعریف بسته‌های تشویقی شامل استقرار فعالیت‌های مجاز و متناسب با فضای باغات شهر تهران تعیین و تکلیف شد.

,

چندسالی است که مصوبه برج باغ‌های شورای شهر که در سال۸۲ به تصویب رسید محلی برای نزاع میان مسوولان و کارشناسان شده است. طبق این مصوبه، متولیان ساخت‌وساز می توانستند در ۳۰درصد از مساحت باغ، ساخت‌وساز انجام دهند و ۷۰درصد باقیمانده باغ را حفظ کنند که در عمل چنین نشد.

,

در اسفندماه سال ۹۶ در جلسه شورای شهر تهران، اعضای شورا به لغو مصوبه موسوم به برج باغ رأی مثبت دادند و شهرداری تهران ملزم شد تا ظرف یک ماه پیشنهاد جایگزین را اعلام کند.

,

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای فعالیت در پنجمین دوره مصوبه برج باغ‌ها را لغو و در سال بعد از آن مصوبه خانه باغ را به جای آن با هدف صیانت از فضای سبز پایتخت تصویب کردند.

,

شورای پنجم در حالی اجرای مصوبه خانه-باغ را موجب حفظ باغات تهران معرفی می‌کند که برخی کارشناسان این مصوبه را ادامه مصوبه برج- باغ‌ها که باعث نابودی باغات تهران شد می‌خوانند؛ مصوبه‌ای که مفاد آن رضایت مالکان و مدیریت شهری را جلب کرده و تنها حامیان حفاظت از محیط زیست و باغات ناراضی هستند.

 

,
,
,

مصوبه خانه‌باغ چیست؟

, مصوبه خانه‌باغ چیست؟, مصوبه خانه‌باغ چیست؟,

بر همین اساس، دستورالعمل ماده 14 قانون زمین شهری تغییر کرد و باغات تهران به سه دسته 3000 متر، سه تا پنج هزار متر و بالای 5000 متر تقسیم شده و برای هر کدام ضوابط جداگانه در نظر گرفته شده است.

,

بر اساس مصوبه خانه-باغ، مالک در باغات با متراژ پایین‌تر از 2000 متر، حق 15 درصد سطح اشغال و تراکم 30 درصد (دو طبقه) را دارد. به این معنی که اگر فردی 2000 متر باغ داشته باشد، می‌تواند در 300 متر آن و در دو طبقه ساخت و ساز انجام دهد.

,

این روند در باغاتی با متراژ 2000 تا 5000 متر، همان 15 درصد است با این تفاوت که تا سه طبقه اجازه ساخت و ساز به مالک داده می‌شود. البته این موضوع نیز قابل توجه است که 15 درصد 5000 متر، 750 متر می‌شود که رقم قابل توجهی است و می‌تواند هر مالکی را برای گرفتن مجوز وسوسه کند.

,

در دسته سوم باغات با متراژ بالای 5000 متر مربع قرار دارند که مالکان آنها می‌تواند با سطح اشغال 15 درصد تا 4 طبقه ساخت و ساز انجام دهند. البته شورای شهر و شهرداری تهران یک بسته تشویقی نیز دارد و آن اینکه مالکانی که تا 70 درصد باغ‌های خود را به‌طور رایگان برای تبدیل به بوستان عمومی در اختیار شهرداری قرار دهند، می‌توانند چهار طبقه با سطح اشغال 18 درصد بسازند.

,

حال سؤال اینجا است که این تدبیر شورای پنجم که دائماً داعیه حفاظت از باغات را دارد، با تدبیر شورای دوم چه تفاوتی دارد؟ آیا کم کردن میزان سطح اشغالی که به‌راحتی می‌توان از آن تخلف کرد، چنان که در مورد مصوبه برج-باغ‌ها وجود داشت، می‌تواند راه‌حلی برای حفاظت از اندک باغات باقی مانده در تهران باشد؟ چه کسی می‌تواند اجرای صحیح و دقیق این مصوبه را تضمین کند؟ نگاهی به تجربه مدیریت شهری در این باره پاسخ روشنی در مقابل ما قرار می‌دهد و آن اینکه این تدبیر باقی مانده باغات تهران را به نابودی خواهد کشاند.

 

,
,
,

طرح پوششی برای از دور خارج کردن برج باغ ها

, طرح پوششی برای از دور خارج کردن برج باغ ها, طرح پوششی برای از دور خارج کردن برج باغ ها,

اینکه در طرح خانه باغ طبقات کاهش یافته است ، چه دردی از باغ دوا می‌کند؟ کاهش طبقات تنها باعث بهبود منظر شهری و تسهیل در تردد شبکه معابر شهری می‌شود وگرنه دردی از باغ و شهر دوا نمی‌کند چرا که هر نوع ساخت و ساز در باغ موجب نابودی باغ می‌شود.

,

کاهش طبقات در باغات مالک را عملا به نابودی باغ تشویق می‌کنیم چرا که باغش هیچ آورده‌یی ندارد. برخوردهای سلبی برای حفظ باغات جوابگو نیست چرا که مالک با آتش زدن باغ، زمین را برای ساخت و ساز آماده می‌کند و باید به دنبال راه‌حل بهینه باشیم و این راه‌حل‌ها کمکی به نگهداری باغ نمی‌کند.

,

براساس تبصره 1 از ماده 6 قانون حفظ و گسترش فضاهای سبز و باغ‌ها (مصوب 3/3/59) چنانچه صاحب باغی مبادرت به خشک‌کردن و ازبین‌بردن درختان کند باغ او برای اختصاص به خدمات عمومی به‌وسیله شهرداری ضبط می‌شود اما اعضای شورای شهر خود می‌دانند تا امروز هیچ‌وقت این قانون اجرا نشده است.

,

هرچند برخی از اعضای شورای شهر برای اینکه مالکان، باغ را رها نکنند، مصوب کرده اند تا مجوز راه اندازی برخی فعالیت ها از جمله فعالیت های فرهنگی، پژوهشی، تفرجگاهی، آموزشی ارائه شود اما نکته اینجا است که نگهداری باغ ها برای صاحبان آن هزینه دارد و از پس هزینه های آن بر نمی آیند لذا این باغ ها رها می شوند از سوی دیگر شهرداری هم به بهانه مشکلات مالی و کمبود بودجه تلاشی برای خرید این باغ ها و تبدیل آن به فضاهای عمومی نمی کند.
 

,
,

باغ هایی که قرار است مصنوعی اداره شوند

, باغ هایی که قرار است مصنوعی اداره شوند, باغ هایی که قرار است مصنوعی اداره شوند,

عارف اقوامی‌مقدم، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی با بیان اینکه اجرای این مصوبه باغات تهران به‌هیچ‌وجه حفظ نخواهند شد گفت: طبیعتاً مالک تا زمانی که ارزش افزوده یا سودی از باغ برایش متصور نباشد، تلاش می‌کند آن را تغییر کاربری داده و در آن ساخت‌وساز انجام دهد و ما نمی‌توانیم با قانونگذاری جلوی سود مردم و افراد را بگیریم. بنابراین با وجود چنین مصوبه‌ای، باغات تهران تغییر کاربری خواهند یافت، چرا که هیچ فایده اقتصادی برای مالک خود ندارند. به همین دلیل، سطح اشغال 15 درصد با 30 درصد فرقی ندارد. در حال حاضر ارزش افزوده بخش مسکن و تجاری به حدی بالاست که گرفتن مجوز ساخت‌وساز حتی در 5 درصد از یک قطعه باغ بزرگ به واگذار کردن 95 درصد بقیه آن نیز می‌ارزد.

,

عباس ریاضت، کارشناس ارشد  برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه متاسفانه تعریفی که مدیریت شهری در حال حاضر از باغات دارد این است که به چند ده درخت در یک خانه قدیمی باغ گفته می‌شود گفت:  بر همین اساس تصور این است که می‌توان در میان باغ‌های به هم پیوسته نیز با تراکم کم مجوز ساخت داد تا مالک تشویق به نگهداری از باغ شود و درختان آن را خشک نکند. حال آنکه این تصمیم باعث تکه تکه شدن باغ‌ها و بر هم خوردن پیوستگی آنها می‌شود و در این صورت دیگر آن تاثیر لازم از نظر زیست محیطی را نخواهد داشت، بنابراین لازم است برای باغ‌های متراکم و به هم پیوسته قوانین خاص خود را وضع و اجرا کنند و تا جای ممکن از ساخت و ساز در این باغ‌ها پرهیز نمایند و سیاست‌های تشویقی و حقابه‌های رایگان را برای آنها در نظر بگیرند تا مانع از بین رفتن ریه‌های تنفسی شهر شوند.

ریاضت با اشاره به اینکه اگر حتی ما برای ۱۵ درصد از باغ مجوز ساخت صادر کنیم، با حمل و نقل مصالح و نخاله‌ها باعث از بین رفتن سایر درختان باغ خواهیم شد گفت: زیرا آن ۱۵ درصد نیاز به راه و مسیر عبور ماشین برای ساکنان دارد و ایجاد مسیر‌در باغ باعث از بین رفتن تدریجی درختان اصیل باغ و جایگزین شدن آنها با درختان تزیینی خواهد شد. به همین دلیل نتیجه مصوبه جدید خانه- باغ، تبدیل باغ‌های طبیعی به باغ‌های مصنوعی و تزیینی خواهد بود و کارایی باغ و نقش آن در تنفس شهر از بین خواهد رفت.

وی درباره بحث میزان تراکم و میزان سطح اشغال برای ساخت و ساز در باغ‌ها در این طرح گفت: اصل ساخت و ساز در باغ اشتباه است و به جای دادن تراکم تشویقی به مالک باید ما به ازای آن زمین‌هایی را درجایی دیگر از شهر در اختیار مالک قرار دهند ومالکیت باغ به بخش عمومی واگذار شود و اگر باغ به صورت باغ میوه بود، به اشخاص حقیقی اجاره داده شود تا از آن نگهداری و محصول آن برداشت شود و اگر باغ میوه نبود با استفاده از درآمد‌های حاصل از طرح ترافیک و جرایم آلاینده‌های هوا، برای حفظ و نگهداری آن اقدام شود.

,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه