اخبار داغ

کنترل بحران آب روستاهای دلوار با قطع انشعابات غیر مجاز باغ ویلاها

کنترل بحران آب روستاهای دلوار با قطع انشعابات غیر مجاز باغ ویلاها
شناسایی و قطع انشعابات غیر مجاز به عنوان اقدامات کوتاه مدت و بدون هزینه می تواند مشکل کمبود آب شرب در روستاهای بحران زده بخش جنوبی دلوار را تا حد قابل قبولی رفع نماید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ خاطرات تلخ تابستان ۹۷ را کم تر کسی می تواند به فراموشی بسپرد. روزهایی گرم که با لوله هایی خشک و بی آب و گاها بدون برق سر شد. کم آبی و بحران آب در استان باعث شد تا بسیاری از مردم از ترس تکرار شرایط غیر قابل تحمل سال ۹۷ رو به اقدامات پیشگیرانه برای ذخیره آب بیاورند اما هزینه بالای آن از توان هر کسی خارج بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

خشکسالی و کم بارش بودن نقاط جنوبی کشور طی سال های گذشته باعث شده تا بسیاری از استان‌های کشور با مشکل کم آبی مواجه شوند. استان بوشهر در این شرایط از جمله استان های بحرانی کشور محسوب می شود.

,

, ,

این استان حدود ۹۰ درصد منابع آبی خود را از استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد تامین می کند. استانی که علی‌رغم اینکه حدود ۹۳۷ کیلومتر با خلیج فارس همسایه است و محل عبور رودخانه هایی دائمی و فصلی از استان های همجوار به سمت دریا است، با بی تدبیری مسؤولان در چندین سال گذشته باعث شده برای تامین آب شرب خود دست نیاز به سمت استان های همسایه دراز کند.

,

یکی از منابع مهمی که تامین آب شرب استان را بر عهده دارد خط کوثر است. این خط لوله ۱۴۰۰ کیلومتری که تامین آب شرب ۵ استان را بر عهده دارد، نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر از مسیر خود را در استان بوشهر می گذراند و سهم استان بوشهر، ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب در سال معادل ۶۱ درصد از کل ظرفیت این خط لوله است.

,

, ,

خط کوثر اکثر شهرستان های استان را پوشش می دهد و طبیعتا بدلیل کاهش بارندگی با کمبود ورودی آب به استان و کاهش سهم مواجه می شویم و در نهایت میزان توزیع آب در شهرستان ها هم تقلیل می یابد. اما هدررفت آب در خط لوله و شبکه های شهری و روستایی از دیگر مسائلی است که نگاه متولیان امر را برای مدیریت و بهره برداری حداکثری از میزان آب ورودی به استان را به خود جلب کرده است.

,

طبق آماری که مسئولان آب استان داده اند میزان هدررفت نزدیک به ۳۸ درصد است که با فرسودگی ۱۲۰۰ کیلومتر از ۳۵۰۰ کیلومتر خط لوله کشی آب استان، ۱۸ درصد از این میزان هدررفت را به خود اختصاص داده است.

,

, ,

اما بخش اعظم هدررفت با وجود فرسودگی خط توزیع آب استان، مربوط به انشعابات غیر مجاز است. طبق آماری که مسئولان آب استان داده اند میزان ۱۰۰۰۰ انشعاب غیر مجاز در استان وجود دارد که مربوط به مصارف گوناگون است.

,

در کنار روی آوردن مسئولان استان به اجرای برنامه های بلند مدت و میان مدت با وجود هزینه داشتن و زمان بر بودن، بهتر است روی به اقدامات کوتاه مدت بدون هزینه بیاورند. شناسایی و قطع انشعابات غیر مجاز می تواند مشکل کمبود آب شرب استان را تا حدود زیادی رفع کند که البته در راستای سازش با شرایط کم آبی است.

,

, ,

متاسفانه روستاهای بخش جنوبی دلوار قبل از شروع فصل گرما، با این مشکل روبرو هستند تا جایی که اعتراض مسئولان شهرستانی و مردم به داشتن دو ساعت آب در هفته به مطالبه ای عمومی در فضای عمومی و مجازی در سطح استان تبدیل شده است. اما آنچه اعتراض مردم را تشدید کرده، تبعیض صورت گرفته در استفاده از آب خط لوله ای است که به سمت این روستاها می رود.

,

, ,

انشعابات باغ ویلاها از انشعابات غیر مجازی هستند که طبق آماری که مسئولان داده اند نزدیک به ۲۰۰۰ واحد در استان هستند و البته طبق منابع غیر رسمی بیش از این تعداد است. اقدامات قهر آمیز صورت گرفته برای مقابله با ویژه خواری صورت گرفته در سال ۹۷ ، قطع نزدیک به ۳۰۰ انشعاب بود و قول ۲۰۰ انشعاب را تا امسال داده بودند. البته فرماندار تنگستان نیز از قطع ۵۵۰ انشعاب در خرداد ماه امسال خبر داده بود.

,

, ,

اما گویا این مسئله هنوز به قوت خود باقی است تا جایی که اعتراض امام جمعه دلوار و مردم جنوب دلوار را به همراه داشته است که “روستاها هفته ای دو ساعت آب داشته باشند ولی باغ ویلاهای نزدیک به دلوار در گورکات با انشعابات غیر مجاز از مشکلات کم آبی استثنا باشند.”

, “روستاها هفته ای دو ساعت آب داشته باشند ولی باغ ویلاهای نزدیک به دلوار در گورکات با انشعابات غیر مجاز از مشکلات کم آبی استثنا باشند.”,

خواسته مردم و مسئولان از دستگاه های مربوطه شفاف سازی اقدامات صورت گرفته در برخورد با انشعابات غیرمجاز و رسوایی ویژه خواران است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه