اخبار داغ

پرسه مرگ در معابر سیستان وبلوچستان/ علاج بافت فرسوده،قبل یا بعد از ویرانی؟

پرسه مرگ در معابر سیستان وبلوچستان/ علاج بافت فرسوده،قبل یا بعد از ویرانی؟
دیوارهای قدیمی و فرسوده در دل شهر در حالی تهدیدی برای سلامت جان شهروندان سیستانی و بلوچستانی به شمار می روند که در سال های اخیر ریزش ناگهانی بافت های فرسوده و ترک خورده باعث فوت عده ای از اهالی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، معضل دیوار های قدیمی، فرسوده و ترک خورده در حالی تهدیدی برای شهروندان در سیستان و بلوچستان به شمار می رود که وجود این دیوارها به ویژه در معابر پرتردد و کوچه های کم عرض، عبور و مرور مردم را با خطر مواجه کرده و این در حالیست که شهرداری ها موظف هستند در این باره تدبیری لحاظ کنند.

دیوارهایی که با اندک بارندگی گاها حادثه ای تلخ به جای می گذارند که نمونه آن فرو ریختن آوار  بر روی دختر خردسال در روستای قلعه کهنه شهرستان زهک است که به گفته اهالی اکثر منازل روستاهای این شهرستان با خشت و گل ساخته شده اند که فرسودگی دیوار ها در آن مشهود است.

ریزش ناگهانی دیوار در خیابان مولوی زاهدان اما حادثه ای دیگر است که در پی آن ۴ نفر از شهروندان که در حال گذر از کنار این دیوار بودند دار فانی را وداع گفتند.

ناگفته نماند که وجود دیوارهای فرسوده و قدیمی تنها مختص به  منازل نیست و وجود مدارس خشتی و گلی در استان پهناور سیستان و بلوچستان خود معضلی دیگر برای دانش آموزان این خطه از کشور است به گونه ای که هنوز خاطره تلخ از دست دادن معلم فداکار خاشی"حمیدرضا گنگوزهی" که برای نجات جان دانش‌آموزان از زیر آوار دیوار فرسوده یک مدرسه جان خود را از دست داد و "فریبا چاردیواری" کودک چابهاری که برای گرفتن کتاب‌های درسی خود به مدرسه رفت، زیر آوار دیوار فرسوده مدرسه گرفتار شد و جان باخت از یادها فراموش نشده است.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
, ",
,
, ,

علی ایحال روز گذشته جمعی از ساکنان خیابان هیرمند در تماسی که با این پایگاه خبری داشتند خواستار پیگیری این موضوع قبل از وقوع هرگونه حادثه ای شدند.

به گفته برخی از اهالی، مسئولان نسبت به رفع معضل دیوارهای فرسوده در این کلانشهر  بی توجه هستند، اغلب مردم ساکن در این مناطق توان مالی برای بهسازی ندارند و از آنجایی که کمک های مالی و تسهیلات دولتی کم است مجبور به زندگی در این خانه ها هستند.

یکی از ساکنان خیابان هیرمند چهار در این خصوص به خبرنگار ما گفت: علیرغم اینکه بارها به اهالی این خانه گوشزد و به شهرداری اعلام کرده ایم اما هیچ اقدامی صورت نگرفته، ریزش ناگهانی این دیوار ترک خورده دور از انتظار نیست به گونه ای که هنگام تردد ماشین همواره خاک زیادی از این دیوار  بر روی زمین می ریزد.
,
,
,
,
,
, خبرنگار ما,
, ,
 
ناگفته نماند که برخی از شهروندان سراوانی نیز با بیان اینکه بناهای قدیمی و فرسوده مامنی امن برای معتادان هستند، گفتند: وجود چنین مکان هایی محلی برای تجمع ارازل و اوباش و جمع آوری زباله ها و نخاله های ساختمانی شده که از مسئولان خواستار تسریع در امور برای رفع این معضلات هستیم.
,
,

زندگی بیش از 40 درصد جمعیت شهری استان در بافت‌های فرسوده
در این خصوص مسعود مالکی، مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان هم چندی پیش در گفت وگو با برخی از رسانه ها با بیان اینکه بیش از 40 درصد از جمعیت شهری استان در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند، گفته بود: ساختمان‌های واقع در بافت‌های فرسوده استان بدون ضابطه ساخته شده و از مقاومت چندانی برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه چهار هکتار بافت فرسوده درقالب سکونتگاه غیررسمی و مناطق حاشیه‌نشین دراستان سیستان وبلوچستان موجود است، افزود: در شهرهای زابل، ایرانشهر، زاهدان، خاش، چابهار و کنارک ۴۵ محله دارای بافت فرسوده و حاشیه نشین شناسایی شده و ۱۸ محله به عنوان هدف تعیین شده‌اند.

انتهای پیام/
,
, زندگی بیش از 40 درصد جمعیت شهری استان در بافت‌های فرسوده,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه