اخبار داغ

معاون امور پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی در قزوین:

بیش از ۵۰هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارد/ شناسایی ۳هزار منطقه پرآسیب

بیش از ۵۰هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارد/ شناسایی ۳هزار منطقه پرآسیب
معاون امور پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور گفت: آمار ارائه شده در دستگاه‌های متولی از معتادین متجاهر در کشور متفاوت است اما بر اساس توافق نسبی ستاد مبارزه با مواد مخدر، ناجا و بهزیستی و دستگاه‌های دیگر۵۰ تا ۵۵ هزار معتاد متجاهر درکشور داریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ فرید براتی ظهر امروز(سه شنبه) در کارگاه آموزشی-توجیهی طرح مدیریت مورد معتادین بی بضاعت که پیش از با حضور 22 استان در سالن باغستان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: موضوعات مربوط به اعتیاد به ویژه در مباحث کاهش آسیب و تقاضا نیز بر چند محور پیشگیری، درمان و جامعه پذیر بودن افراد معتاد مورد توجه قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی افزود: در بحث‌های پیشگیری و درمان اقدامات خوبی صورت گرفته است، اما موضوع جامعه پذیربودن و بازگرداندن به نظام اجتماعی در سال‌های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته و موضوعات توانمندسازی و ایجاد اشتغال مورد غفلت واقع شده است.

,

معاون پیشگیری بهزیستی کشور بیان کرد: مزمن بودن بیماری اعتیاد یکی از دلایل نرخ بازگشت افراد معتاد بعد از درمان اولیه است و علت را می‌توان عدم تکمیل چرخه درمان و همان در نظر گرفتن کسب و کار دانست.

,

براتی ابراز کرد: موضوع کسب و کار افراد معتاد بهبود یافته در سال‌های اخیر بویژه در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته که بنابر یکی از موارد این طرح؛ اشتغال زایی و پذیرش این افراد توسط بهزیستی و شهرداری‌ها است.

,

این مقام مسئول ابراز کرد: طرح "مدیریت مورد" از آبان ماه سال گذشته با 16استان در کشور و جامعیت 3 هزار معتاد آغاز شده که اکنون به 21 استان رسیده است.

,

اجرای طرح "پازک" در قالب پیشگیری از مصرف زنان و کودکان

, اجرای طرح "پازک" در قالب پیشگیری از مصرف زنان و کودکان,

وی اضافه کرد: این 21استان از لحاظ حجم معتادین و اجرای مرکز ماده 16، معتادین متهاجر را جمع‌آوری کرده و در مراکز نگهداری تحت حمایت قرار می‌دهند.

,

معاون پیشگیری بهزیستی کشور بیان کرد: در این رابطه 150 مجوز به مددکاران در استان‌های مختلف داده شده که بر اساس این طرح معتادین درمان شده نیز رها نخواهند شد و در صورتی که اسکان نداشته باشند برخی مراکز بین راهی برای درمان معتادین بی خانمان درنظر گرفته شده است.

,

براتی اذعان کرد: آمار ارائه شده در دستگاه‌های متولی از معتادین متجاهر در کشور متفاوت است اما براساس توافق نسبی ستاد مبارزه با مواد مخدر، ناجا و بهزیستی و دستگاه‌های دیگر 50 تا 55 هزار معتاد متجاهر درکشور داریم که در طرح‌های مختلف دستگیر شده‌اند.

,

وی عنوان کرد: برای خانواده‌ها چند طرح پیشگیری با همکاری اولیاء و مربیان مدارس، مهدکودک‌ها آموزش داده می‌شود؛ همچنین آگاهی رسانی به زنان و دختران ساکن محله‌های پرآسیب با همکاری خیریه‌‌ها داریم.

,

این مقام مسئول گفت: طرح "پازک" در قالب پیشگیری از مصرف زنان و کودکان نیز در محلات پرآسیب برگزار می‌شود که اکنون در 500محله پرآسیب شناسنامه‌ای از تعداد معتادین متهاجر تهیه شده و بر اساس آن خدمات ارائه می‌شود.

,

براتی با بیان اینکه 3 هزار منطقه پرآسیب در کشور داریم، اضافه کرد: طرح "پازک" از سال 96 بعد از دستور مقام معظم رهبری آغاز شده است و در نظر داریم این طرح را در تمام مناطق پرآسیب کشور اجرایی کنیم.

,

منتظر تامین اعتبار از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر هستیم

, منتظر تامین اعتبار از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر هستیم,

معاون پیشگیری بهزیستی کشور تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی در اجرای این طرح، ماندگاری افراد 30درصد در نظر گرفته شده بود که خوشبختانه طبق آخرین بررسی صورت گرفته نیز این میزان 63 درصد اعلام شده است.

,

وی ابراز کرد: منابع یک ساله طرح "مدیریت مورد" برای 3هزار نفر درنظر گرفته شده است؛ اما برای افزایش جامعه هدف منتظر موافقت نامه ستاد مبارزه با موارد مخدر هستیم.

,

این مقام مسئول عنوان کرد: منابع این طرح از دوبخش اعتبارات بهزیستی و ستاد مبارزه با موارد مخدر تامین می‌شود که سال گذشته 2میلیارد تخصیص یافت و امسال پیشنهاد ما اعتبار 4میلیاردی است که تاکنون 2 میلیارد آن توسط بهزیستی تامین شده و منتظر تامین اعتبار از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر هستیم.

,

براتی ابراز کرد: بر اساس این طرح، خدماتی طبق اولویت از قبیل تهیه سرپناه و حمایت از خانواده‌های افراد معتاد ارائه می‌شود؛ برخی از خدمات در بهزیستی وجود دارد اما نیاز به توجه تمام دستگاه‌های حمایتی دارد.

,

وی در پایان گفت: براساس آیین نامه صادر شده توسط ریاست جمهوری وظایف تمام ارگان‌ها مشخص شده و برنامه‌ها برای تکمیل چرخه درمان معتادین پی ریزی شده است.
انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه