اخبار داغ

مهار آتش‌سوزی جنگل ها و مراتع دیل و مارین با کمک بالگرد/40هکتار از اراضی این شهرستان طعمه حریق شد

مهار آتش‌سوزی جنگل ها و مراتع دیل و مارین با کمک بالگرد/40هکتار از اراضی این شهرستان طعمه حریق شد
آتش سوزی جنگل ها و مراتع روستاهای مارین و دیل در شهرستان گچساران که عصر روز یکشنبه آغاز شده بود، به طور کامل مهار شد،که براساس بررسی‌های اولیه ۴۰ هکتار از جنگل ها و مراتع این مناطق در این آتش سوزی از بین رفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب جنوب،این آتش سوزی عصر روز یکشنبه 16تیرماه 98 در عرصه‌های مرتعی ارتفاعات روستای مارین شهرستان گچساران به وقوع پیوست که پس از دریافت گزارشی در این مورد، تعدادی از نیروهای مردمی،منابع طبیعی و محیط زیست این شهرستان به محل اعزام شدند و عملیات فرونشاندن آتش آغاز شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  آفتاب جنوب,

با توجه به سخت گذر بودن منطقه، پوشش متراکم گونه‌های مرتعی و وزش شدید باد، عملیات اطفای حریق دشوار و به کندی پیش می‌رفت اما در نهایت پس از تلاش‌های فراوان و با وجود گرمای طاقت فرسا و گستردگی جبهه‌های آتش، به علت حضور به موقع نیروها در منطقه و انجام هشت سورتی پرواز بالگردشرکت نفت و گاز گچساران برای انتقال نیرو و امکانات به ارتفاعات ،این حریق در عصر روز سه شنبه  18تیرماه جاری به کامل کنترل و مهار شد.

,

برای کنترل این آتش سوزی که پس از چند روز به ارتفاعات روستای دیل این شهرستان نیز سرایت کرده بود،بیش از ۱۰۰ نفر از نیروهای مردمی ،دوستداران طبیعت ،منابع طبیعی و محیط زیست تلاشی بی وقفه و شبانه روزی انجام دادند.

,

پس از مهار این آتش سوزی، تعدادی از نیروها برای پایش منطقه و اطمینان از مهار کامل حریق، چندین ساعت در ارتفاعات دیل و مارین حضور داشتند، براساس بررسی‌های اولیه ۴۰ هکتار از جنگل ها و مراتع این مناطق در این آتش سوزی از بین رفته است اگرچه علت وقوع این آتش سوزی و میزان دقیق خسارت‌های ناشی از آن همچنان در دست بررسی قرار دارد.

,

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران در این خصوص گفت:متاسفانه امسال بیش از  ۱۳۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع این شهرستان طعمه آتش شده در حالی که در بازه زمانی مشابه سال گذشته حدود هشت هکتار از جنگل‌ها و مراتع این شهرستان طعمه حریق شده بود.

,

وی افزود:در سال جاری وسعت آتش سوزی عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۳ درصد افزایش یافته است،هرچند ۱۵ فقره از آتش سوزی‌های امسال در مناطق بابا کلان،بن پیر،کوه سرخ،کوه وزک،خنگ بنار، آبگرمو،نارک، تنگ دیل و نیز ارتفاعات خامی رخ داده است.

,

جلیلی اظهارکرد: ۸۵ درصد از این آتش سوزی در مناطق سخت گذر بر اثر صاعقه و رعدو برق رخ داده که این آتش سوزی هابا همکاری نیروی مردمی،بسیج،گروهای دوستدار طبیعت،انجمن کوهنوردان،نیروهای محیط زیست،منابع طبیعی و دیگر نهادها و دستگاه های اداری این شهرستان کنترل و مهار شده است.

,

رئیس منابع طبیعی گچساران گفت: ۹۰ درصد از اراضی این شهرستان را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۰ درصد نیز سهم جنگل ها و مراتع شده است.

,

جلیلی در ادامه با اشاره به اثرات مخرب آتش سوزی در اراضی جنگلی و مرتعی این شهرستان، از مردم خواست تا از روشن کردن آتش در مراتع و عرصه‌های جنگلی این شهرستان  خودداری کرده و در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی در این عرصه‌ها مراتب را هرچه سریعتر به منابع طبیعی و دگیر نهادهای مرتبط گزارش دهند.

,

انتهای پیام

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه