اخبار داغ

گزارشی از فعالیت‌های مردمی حجاب و عفاف در استان سمنان

وقتی آتش به اختیارهای عرصه حجاب و عفاف، کم کاری دستگاه‌های متولی را بر دوش می‌کشند

وقتی آتش به اختیارهای عرصه حجاب و عفاف، کم کاری دستگاه‌های متولی را بر دوش می‌کشند
ستادهای مردمی که در زمینه حجاب و عفاف در استان سمنان فعالیت می کنند کم نیستند، فعالیت های آتش به اختیاری که تاثیرات مثبتی در جامعه داشته اند ولی فقط این قبیل اقدامات مردمی کافی نیست و دستگاه های متولی باید به وظایف خود در زمینه حجاب و عفاف عمل کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، کم نیستند آنهایی که در زمینه ترویج فرهنگ اصیل عفاف و حجاب، با اقدامات اساسی و اندیشه ورزانه قدم های خوبی برداشته اند و اقداماتشان نیز نتایج و آثار مثبتی را در جامعه به دنبال داشته است به گونه ای که مسئولین ذی ربط خود زبان به تحسین گشودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

حجت الاسلام سجاد زینعلیان یکی از فعالین حوزه حجاب و عفاف می باشد که ده سال به صورت تخصصی به فعالیت مشغول است و  نه تنها در استان سمنان بلکه در کشور نیز توفیقاتی را در زمینه فعالیت خود داشته است به این نشان که در اجلاسیه سراسری رصد نمای "عین" با موضوع محصولات و اقدامات عفاف و حجاب فعالان مردمی، موسسه رویش جوانه های استان سمنان با مدیریت زین علیان، توانست در سه رشته رتبه برگزیده کشوری را کسب کند که البته این افتخار به برکت مجاهدت افراد گمنامی که در این حوزه فعالیت می کنند به دست آمد.

,

اجلاسیه ای که در آن کلیه محصولات عفاف و حجاب شناسایی و رصد و داوری شد و ارزش کار آن در حدی بود که امام خامنه ای نیز بسیار طرح رصد نمای "عین" را مورد تشویق قرار دادند و فرمودند" آنچه ما می خواستیم شما همه را انجام دادید.خدا را بابت این ها شکر می کنم. اینکه گاهی اوقات بند در سخنرانی ها می گویم کارهای مردمی دارد انجام میگیرد به خاطر وجود امثال شما است. وقتی مطلع می شوم که در گوشه و کنار کارهایی دارد انجام می گیرد لذا به این کارها بنده امیدوارم."

,

مدیر مؤسسه تخصصی زن، حجاب و خانواده در استان سمنان، مسئول کارگروه حجاب و عفاف جبهه مردمی انقلاب استان، مدیرسابق و از فعالین مؤسسه فرهنگی رویش جوانه ها از مسئولیت های زین علیان در زمینه فعالیت های تخصصی حجاب و عفاف می باشد.

,

در همین خصوص خبرنگار مرآت در تشریح فعالیت های عرصه حجاب و عفاف با این کارشناس و فعالی این حوزه گفتگو کرد.

,

برنامه های حجاب و عفاف موسسه رویش جوانه ها در سطح ملی و استانی اجرا می شود

, برنامه های حجاب و عفاف موسسه رویش جوانه ها در سطح ملی و استانی اجرا می شود,

زینعلیان در خصوص فعالیت های تخصصی خود در قالب موسسه رویش جوانه ها و مجمع فعالان مردمی حجاب و عفاف، گفت:  فعالیت ما در زمینه حجاب و عفاف در چند محور می باشد که یکی از محورها به صورت عملیاتی و اقدامات کنش گری در موضوع حجاب و عفاف است که جامعه مخاطبان ما نیز نوجوان و جوان و خانواده می باشند و این فعالیت در هر دو فضای مجازی و فضای محیطی شکل می گیرد.

,

این کارشناس با بیان اینکه محور دیگر فعالیت ها در حوزه مشاوره، اتاق فکر و اندیشه ورزی است که افراد حقیقی و حقوقی در حدی که توانشان باشد در این حوزه فعالیت می کنند، تصریح کرد: بخشی دیگری از فعالیت ها نیز در حوزه سیاست گذاری و ارتباطات کلان بین موسسات و مجموعه ها و فعالان مختلف حجاب و عفاف در راستای ایجاد تعامل و هم افزایی ایجاد است.

,

وی فعالیت های آموزشی و پژوهشی را از دیگر اقدامات و فعالیت ها دانست و ادامه داد: در مجموع حدود 48 عنوان اقدامات تخصصی در زمینه حجاب و عفاف در سطح ملی و استانی داشتیم که برنامه هایی شامل پارک نجابت، جشن دختران، تئاتر خیابانی، طرح های مختلف مطالعاتی، زیباتر از شقایق، جشن دختران هزار ساله، تولید لالایی برای کودکان، طرح سه پوش و ... از جمله طرح های اجرا شده می باشند.

,

این کارشناس حجاب و عفاف اقدامات و طرح های انجام شده را در دو بخش تقسیم بندی کرد و افزود: بخشی از اقداماتی که انجام می گیرد مجری آن خود موسسه رویش جوانه ها می باشد که هم در فضای مجازی و با هویت موسسه با استان های مختلف و مجموعه های مردمی ارتباط گرفته می شود.

,

زینعلیان اضافه کرد: بخشی از اقدامات نیز در کنار سایر مجموعه ها و با همکاری هم انجام می شود که طراحی بیلبوردهای مختلف در زمینه آسیب های روز در مسئله حجاب، برنامه های هنری، سیاستگذاری با مجموعه هایی که کار رسانه ای انجام می دهند و اندیشه ورزی و تعامل و هم افزایی در موضوع با مجموعه ها از این قبیل اقدامات است.  

,

به مسئولین ثابت کردیم می شود برای حجاب کار کرد 

, به مسئولین ثابت کردیم می شود برای حجاب کار کرد ,

وی به نتایج و اثرات اقدامات و فعالیت های انجام شده در زمینه حجاب و عفاف اشاره کرد و ادامه داد: ما دنبال این خط بودیم که روش های جاری فعالیت در این زمینه را تغییر دهیم و در قالب بخش های مختلف از جمله هنر، تئاتر، موسیقی و لالایی برای کودک و طرح های تربیتی توجه کردیم.

,

این کارشناس حجاب و عفاف تصریح کرد: آثار دیگر فعالیت های ما این بود که به یک عده از مسئولین و دستگاه های ذی ربط ثابت کردیم که می شود برای حجاب کار کرد و نشان دادیم که آنها دنبال تنبلی و فرسایشی هستید و شاید به دلیل اتفاقات دیگر نمی خواهند به این موضوع فکر کنند یا می ترسند ولی ما فراخور توان خودمان می توانیم کار انجام دهیم و تمام کارها در زمینه حجاب را نمی توانیم برعهده داشته باشیم.

,

زینعلیان گفت: ما تاثیرات اقداماتمان را دیدیم، نکاتی که مطرح می شود، مستنداتی که وجود دارد و از رصدی که روی مخاطب انجامی می دهیم دقیقا می بینیم که چقدر باعث تغییر نگرش و رفتار مخاطب شده است. در واقع واکنش هایی که به این اقدامات می شود کاملا بازخورد آن مشخص است.

,

وی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم فعالان را باهمدیگر مرتبط کنیم و سر خط نگه داریم، اظهار کرد: با این رویکرد افرادی که در زندگی روزمره خود همواره نگران وضعیت حجاب و عفاف هستند به نیروهای فعالی که اقدام کننده هستند و علاوه بر اینکه درد را می بینند به درمانگر تبدیل شوند.

,

این کارشناس حجاب و عفاف به تاثیرات اقدامات انجام شده در زندگی فردی و شخصی افراد نیز اشاره کرد و افزود: کسی که نیروی خنثی در جامعه بود اکنون به نیروی فعالی تبدیل شده که دیگر منفعل نیست و می تواند در جامعه در این حوزه منشا اثر باشد که به عنوان نمونه خود بزرگوارانی که در این حوزه وارد شدند نیز معترف هستند ورودشان به عنوان مربی و مبلغ و کنشگر در این فضا باعث منشا اثراتی در زندگی فردی آنها شده و حجاب خودشان و فرزندانشان متحول شده است.

,

اکثریت مردم به مسئله حجاب معتقد هستند فقط تعریف ها از حجاب متفاوت است

, اکثریت مردم به مسئله حجاب معتقد هستند فقط تعریف ها از حجاب متفاوت است,

زینعلیان با بیان اینکه وضعیت حجاب در جامعه وضعیت سفید و مطلوبی است ولی برخی ها فقط سیاه نمایی می کنند، گفت: طبیعی است که حجاب هم مانند بسیاری از آموزه های دینی وملی ما مخالفانی دارد همانگونه که اصل دین مخالفانی دارد اما قالب جامعه ما دیندار و معتقد به حجاب هستند.

,

وی ادامه داد: حتی بانوانی که چادر هم ندارند معتقد به حجاب هستند به این نشان که وقتی مورد تذکر قرار می گیرند می گویند مگر حجابم چه اشکالی دارد؟ نمی گوید من حجاب را قبول ندارم. این یعنی اصل حجاب را قبول دارد اما در خصوص نحوه و چگونگی حجاب داشتن دیدگاهش متفاوت است.

,

کارشناس حجاب و عفاف با بیان اینکه در حقیقت اینها نمی دانند حجاب مقبول چیست و آگاهی ندارد، اضافه کرد: باید آنهایی را که نمی دانند حجاب چیست با آنهایی که نمی خواهند حجاب داشته باشند را از هم تفکیک کنیم. برخی ها اصلا نمی دانند حجاب حکم خداست و نحوه حجابی که دارند، دارای اشکال است.  

,

زینعلیان با اذعان اینکه اکثریت جامعه را معتقد به حجاب می دانم ولی شیوه ها در حجاب داشتن متفاوت است که این هم به ضعف دستگاه های متولی برمی گردد، گفت: ضعف اخیر در زمینه وضعیت حجاب و عفاف علاوه بر اینکه سیاست زدگی است، شعار زدگی آنهایی هم هست که از وضعیت حجاب ابراز نگرانی می کنند ولی اگر واقعا نگران بودند باید حرکتی می کردند و می دویدند.

,

وی خاطر نشان کرد: وقتی خطری وجود دارد باید اقدام کرد ولی وقتی اقدامی نمی کنند حق اعتراض نیز ندارند. همه از وضعیت حجاب نگرانند، ولی خودشان در این زمینه چه کرده اند؟ چه اقدام موثری انجام داده اند که دائما دیگران را متهم می کنند؟ هیچ کسی نمی گوید من چه کرده ام؟

,

کارشناس حجاب و عفاف با بیان اینکه در زمینه حجاب و عفاف هر کسی به اندازه توان و ظرفیت و جایگاه خودش باید قدم بردارد و آتش به اختیار باشد، تصریح کرد: امیدوارم افرادی که مسئولیت فراتری در زمینه حجاب و عفاف چه در حوزه اجرایی و حتی رسانه ای دارند فقط یک هفته حجاب و عفاف به این مسئله نپردازند بلکه در طول سال همیشه به این امر پرداخته شود.

,

طرح ملی "سه پوش" در شاهرود موفق اجرا شد

, طرح ملی "سه پوش" در شاهرود موفق اجرا شد,

هدی کریمی یکی دیگر از فعالین در حوزه حجاب و عفاف در شاهرود می باشد که با دغدغه مندی که در این زمینه داشته به فعالیت در این امر ورود پیدا کرده و با اجرای طرح " سه پوش" در شاهرود موفقیت هایی را به دست آورده است.

,

وی در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار مرآت، با تشریح فعالیت خود گفت: با توجه به دغدغه هایی که از چندسال قبل پیرامون مسائل تربیتی داشتم  به خاطر ابعاد اجتماعی مسئله حجاب و عفاف تمایلم برای فعالیت در این حوزه بیشتر شد و در این راستا قدم برداشتم.

, مرآت,

این کارشناس حجاب و عفاف ادامه داد: در واقع پایان نامه کارشناسی ارشدم انگیزه شروع فعالیتم شد. موضوع پایان نامه ام نقد مقاله سروش دباغ بود که براساس ادله و اسناد فلسفی اثبات کردم که دیدگاه حجاب فراتر از مسئله شرعی، یک مسئله اخلاقی است و فراتر از چارچوب اجتماعی و قانونی که دارد، رعایت کردن آن در چارچوب اخلاقی نیز لازم است.

,

کریمی اضافه کرد: در همین راستا با فعالیت های حجت الاسلام زین علیان در زمین حجاب و عفاف آشنا شدم و همکاری ام را در زمینه طرح های حجاب و عفاف شروع کردم که بر مبنای پیشنهاد وی و حمایت موسسه رویش جوانه های استان سمنان، مسئولیت اجرای طرح "سه پوش" را در شاهرود برعهده گرفتم.

,

وی با بیان اینکه طرح سه پوش به مفهوم سه نوع پوشش است که شامل پوشش در منزل و در جمع محارم، پوشش در خیابان و در جمع نامحرمان، پوشش در جمع بانوان در مجالس می باشد، افزود: تصمیم گرفتیم طرح را برای رده سنی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی اجرا کنیم چون تاثیر پذیری بهتری دارد.

,

مجری طرح "سه پوش" در شاهرود اظهار کرد: در این طرح ابتدا در بازه و فرصت بسیار کوتاه به مدارس ورود پیدا کردیم و با شیوه و روش خاص بچه ها را جذب مساجد کردیم و سپس در مسجد طرح خود را با دانش آموزان دوره ابتدایی و البته والدینشان دنبال می کنیم.

,

کریمی به روش کار این طرح اشاره کرد و ادامه داد: روش کار ما غیر مستقیم است و سعی کردیم در قالب بازی، نمایش، شعر، قصه، کاردستی، نقاشی کمک کنیم بچه ها را با حجاب دوست کنیم. این طرح اصلا جنبه آموزشی ندارد و به صورت غیر مستقیم و هدفمند مفاهیم در قالب مواردی که ذکر شد ارائه می شود.

,

وی با بیان اینکه هدف ما این است که خود دختربچه های مسئله حجاب را درک کنند و خودشان با رغبت آن را بپذیرند، گفت: ما روی علاقمندی های دختر ها کار کردیم، علاقمندی و ذات هر دختری این است که زیبا باشد، لباس های قشنگ بپوشد، دیده شود ما روی این موارد دست گذاشتیم و از طریق همین علاقمندی های دختر بچه ها آنها را با حجاب دوست می کنیم.

,

این کارشناس حجاب و عفاف با اشاره به اینکه این طرح حدود سه سال است که اجرا می شود، اضافه کرد: طرح ابتدا 6 ماهه تعریف شده بود و چندین ماه موسسه  برای اجرای طرح کمک کردند ولی پس از آن با توجه به پیشرفتی که داشتیم توانستیم مجزا شویم و به صورت کاملا خودجوش و مردمی فعالیت خود را ادامه دار کردیم.

,

کریمی ضمن بیان اینکه 150 نفر دختر در سنین ابتدایی در این طرح حضور دارند و با آنها کار می کنیم، خاطر نشان کرد: این طرح ابتدا در چارچوب حجاب و عفاف و پوشش بود ولی الآن به مسائل تربیتی و سبک زندگی برای خانواده های این افراد نیز می پردازیم تا به رشد خانواده ها کمک کرده باشیم.

,

وی از اثر گذاری و موفقیت این طرح خبر داد و اظهار کرد: فعالیت های این طرح آنقدر برای بچه ها جذاب و جالب است که هر هفته بچه ها خودشان مشتاقانه در برنامه حضور پیدا می کنند.

,

فعال عرصه حجاب و عفاف، بیان کرد: طرح سه پوش یک طرح ملی است که در شهرهای دیگر نیز اجرا شد ولی در شاهرود به صورت برتر اجرا شد که ادامه دار شدن آن براساس اقبال عمومی کودکان دلیلی بر این موفقیت است.  

,

کریمی تصریح کرد: در این طرح در حال حاضر 20 مربی و دست اندرکار در 5 مسجد دارند فعالیت دارند و به صورت جهادی و در جهت رضای خدا کار می کنند.

,

وی از برگزاری اردوهای خارج از استان به صورت هر ساله خبر داد و گفت: یکی از اردوها در سال 96 به مشهد بود که جشن تشرف به چادر را در حرم امام رضا(ع) و با حضور خادمان بارگاه رضوی برای 150 نفر از بچه هایمان برگزار کردیم که بسیار جشن زیبا و تاثیر گذاری بود.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه