اخبار داغ

افزایش ترافیک بار و کالا در تنها بندر اقیانوسی کشور؛

صادرات قیر به هند از طریق بندر چابهار

صادرات قیر به هند از طریق بندر چابهار
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از نشست مشترک تیم اقتصادی و اپراتور هندی بندر شهید بهشتی چابهار با شرکت های حمل و نقل بخش خصوصی و فعالین اقتصادی در تهران خبر داد و گفت: در این جلسه راهکارها و مشوق های جدیدی بین بندر چابهار، اپراتور هندی و شرکت نفت جی برای صادرات قیر به کشور هندوستان ارائه شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهروز آقایی در گفت وگو با عصرهامون، از برگزاری جلسه مشترک مدیران بندری و سرمایه گذاری اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان و شرکت اپراتور هندی IPGL با فعالین اقتصادی و شرکت های حمل و نقل بخش خصوصی در تهران خبر داد و گفت: در این نشست در خصوص قابلیت های بندر چابهار در جهت افزایش ترافیک بار و کالا، جذب تجار و سرمایه گذاران بخش خصوصی و همچنین تشریح مشوق های تعرفه ای و غیر تعرفه ای ویژه این بندر مذاکراتی صورت گرفت. همچنین مدل های متنوعی برای صادرات فرآورده های نفتی و قیر به کشور هند از طریق بندر چابهار با ذکر تخفیفات ویژه مطرح شد.

وی افزود: شرکت هندی از سال گذشته با اداره کل بنادر و دریانوردی  سیستان و بلوچستان قرارداد اپراتوری درخصوص تخلیه، بارگیری و تأمین تجهیزات استراتژیک منعقد کرده که فعالیت این شرکت از ابتدای دی ماه سال گذشته با افتتاح رسمی دفتر در بندر شهید بهشتی چابهار آغاز شده است.

آقایی ادامه داد: از نیمه دی ماه اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار رسما به شرکت IPGL کشور هندوستان واگذار شد؛ فعالیت شرکت مذکور در چابهار به صورت یک سال و نیم قرارداد کوتاه مدت موقت و سپس قرارداد میان مدت 10 ساله خواهد بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گفت: در این مدت هندی ها علاوه بر اپراتوری بندر که شامل تخلیه و بارگیری است نسبت به ساخت، تأمین و نصب تجهیزات استراتژیک نیز اقدام کرده و علاوه بر آن بازاریابی فعالیت بندر را هم عهده دار هستند؛ در پایان این 10 سال، علاوه بر پرداخت اجاره ماهیانه بندر، تجهیزاتی که خریداری و نصب کرده اند نیز به ایران واگذار می شود.

وی خاطرنشان کرد: در دیگر بنادر بزرگ دنیا مرسوم است که راهبری بندر را به شرکت های معتبر اپراتوری بنادر واگذار کنند و این برای نخستین بار در ایران است که راهبری و اپراتوری یک بندر به شرکتی خارجی واگذار شده است.

گفتنی است بندر چابهار ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه 8/5 ملیون تن بار و کالا را دارد که تا پایان تکمیل دیگر فازهای آن، به ظرفیت سالانه 77 میلیون تن خواهد رسید.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه