اخبار داغ

گلوبال‌ریسرچ:

جنگ تئاترگونه آمریکا علیه ایران خودکشی است/ بحران در ساختار فرماندهی مرکزی آمریکا و ناتو/ آمریکا دیگر نمی تواند به وفاداری متحدان خود تکیه کند

جنگ تئاترگونه آمریکا علیه ایران خودکشی است/ بحران در ساختار فرماندهی مرکزی آمریکا و ناتو/ آمریکا دیگر نمی تواند به وفاداری متحدان خود تکیه کند
هژمونی آمریکا در خاورمیانه در نتیجه قابلیت های نظامی ایران و تحول ساختار معاهده های نظامی به طور گسترده ضعیف شده است. چندین متحد وفادار آمریکا به ایران روی آوردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ سازمان غیر انتفاعی و گروه رسانه ای بین المللی گلوبال‌ریسرچ مستقر در مونترال کانادا نوشت، در شرایط کنونی، اجرای سبک بلیتزکریگ عراق که همزمان شامل استقرار نیروهای زمینی، هوایی و دریایی می شود غیر ممکن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, گلوبال‌ریسرچ,

این مقاله به بررسی استراتژی های جنگی آمریکا می پردازد و بر تاریخ نقشه های جنگی آمریکا علیه ایران و نیز پیچیدگی های ساختار معاهده های نظامی تمرکز می کند.

,

به چندین دلیل، هژمونی آمریکا در خاورمیانه در نتیجه ی ساختار در حال تکامل معاهده های نظامی به طور گسترده ضعیف شده است.

,

آمریکا توانایی انجام چنین پروژه ای را ندارد.

,

دو عامل اصلی وجود دارد که دستورکار نظامی آمریکا در رابطه با جمهوری اسلامی ایران را تعیین می کند:

,

1- ارتش ایران

, 1- ارتش ایران,

مسئله ظرفیت های نظامی ایران (نیروهای زمینی، دریایی، هوایی، دفاع موشکی) به معنای توانایی برای مقاومت مؤثر و پاسخ تمام عیار به جنگ قراردادی شامل استقرار نیروهای آمریکا و متحدان آن است.

,

ایران در حوزه ی جنگ قراردادی، قابلیت های نظامی قابل توجهی دارد و نیز سامانه دفاع ضد هوایی روسی S400 را به دست آورده است.

,

ایران با حدود 534000 پرسنل فعال در ارتش، نیروی دریایی، هوایی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارای قدرت نظامی بزرگ در خاورمیانه است.

,

این کشور قابلیت های موشکی بالستیک و نیز صنعت دفاع ملی را توسعه داده و در مورد حمله هوایی آمریکا، تسهیلات نظامی این کشور در خلیج فارس را هدف قرار داد.

,

2- تحول ساختار معاهده های نظامی

, 2- تحول ساختار معاهده های نظامی,

باید به تحول ساختار معاهده های نظامی (2003 تا 2019) که به طور عمده به زیان آمریکا است توجه شود.

,

چندین متحد وفادار آمریکا به ایران روی آوردند.

,

کشورهای هم مرز با ایران مانند ترکیه و پاکستان، توافق های همکاری نظامی با این کشور دارند. این امر به خودی خود منجر به پیشگیری از جنگ زمینی احتمالی می شود و همچنین طرح ریزی عملیات های دریایی و هوایی آمریکا و متحدان آن را تحت تأثیر قرار می دهد.

,

تا همین اواخر، ترکیه و پاکستان در میان متحدان وفادار و میزبان پایگاه های نظامی آمریکا بودند.

,

از دیدگاه نظامی وسیع تر، ترکیه به طور فعال با ایران و روسیه همکاری می کند. بعلاوه، وقتی آنکارا عملا از سیستم دفاع هوایی آمریکا - ناتو - رژیم صهیونیستی خارج شد به سامانه دفاع ضد هوایی روسی S400در سال 2020 دست خواهد یافت.

,

نیازی به گفتن نیست که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بحران است.

,

خروج ترکیه از ناتو تقریبا واقعی است. آمریکا دیگر نمی تواند به وفاداری متحدان خود تکیه کند. علاوه بر این، آمریکا و ترکیه با حمایت از شبه نظامیان در سوریه با یکدیگر می جنگند.

,

عراق نیز نشان داد که در مورد جنگ زمینی علیه ایران با آمریکا همکاری نمی کند.

,

در شرایط کنونی، هیچ یک از کشورهای همسایه ایران از جمله؛ ترکیه، پاکستان، افغانستان، عراق، ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان به نیروهای متحد آمریکا اجازه عبور از طریق خاک خود را نمی دهند.

,

طی پیشرفت های اخیر، آذربایجان که پس از جنگ سرد به یکی از متحدان آمریکا و همچنین عضو ناتو برای ارتقاء صلح و ثبات جهانی تبدیل شده بود، موضع خود را تغییر داده است. توافق های همکاری نظامی پیشین آمریکا و آذربایجان مانند اتحادیه نظامی گوام (گرجستان، اوکراین، آذربایجان و مولداوی) تقریبا از بین رفته است.

,

در دسامبر سال 2018 توافقنامه های نظامی و اطلاعاتی دو جانبه بین ایران و آذربایجان امضاء شد. به همین ترتیب، ایران با ترکمنستان نیز همکاری گسترده ای دارد. با توجه به وضعیت داخلی افغانستان که بخش مهمی از قلمرو آن تحت کنترل طالبان است، مرز ایران و افغانستان جای مناسبی برای استقرار نیروهای زمینی آمریکا و متحدانش نیست.

,

 

,

, ,

 

,

, ,

بدیهی است، سیاست محاصره استراتژیک علیه ایران که پس از جنگ عراق (سال 2003) تنظیم شده دیگر عملی نیست. ایران رابطه دوستانه ای با کشورهای همسایه خود که سابقا در دایره ی نفوذ آمریکا بودند، دارد.

,

تحت این شرایط، جنگ قراردادی تئاترگونه آمریکا که شامل اعزام نیروهای زمینی می شود، خودکشی است. با پیشرفت های تکنولوژی نظامی، جنگ به سبک عراق منسوخ می شود.

,

 

,

, ,

- مقر سابق فرماندهی مرکزی آمریکا در خاک متحد ایران

, - مقر سابق فرماندهی مرکزی آمریکا در خاک متحد ایران,

فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه، چندین جنگ در این منطقه از جمله؛ افغانستان (سال 2001) و عراق (سال 2003) را رهبری یا هماهنگ کرده و در حال مداخله در جنگ سوریه است.

,

در مورد ایران، عملیات ها در خاورمیانه توسط فرماندهی مرکزی آمریکا که مقر آن در تمپای فلوریدا است و با مقر فرماندهی پیشین خود در قطر ارتباط دائمی دارد، هماهنگ می شود.

,

وقتی در اواخر ژوئن سال 2019 ایران پهباد آمریکا را سرنگون کرد، ترامپ طی توئیتی نوشت که هر گونه حمله از سوی ایران به هر هدف آمریکایی با نیرویی قدرتمند و کوبنده مواجه می شود.

,

فرماندهی مرکزی آمریکا، استقرار جنگنده ی رادارگریز F-22 نیروی هوایی آمریکا در پایگاه هوایی العُدِید قطر را تأیید کرد.

,

 

,

, ,

واشنگتن تایمز نوشت: "این پایگاه که در خاک قطر قرار دارد با 11000 پرسنل نظامی آمریکایی نقش میزبان مقر پیشین فرماندهی مرکزی آمریکا را ایفا می کند و یکی از سرسخت ترین و استراتژیک ترین مکان برای عملیات های نظامی آمریکا در سیاره زمین است."

,

هم رسانه ها و هم تحلیلگران نظامی در تصدیق اینکه مقر فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه واقع در پایگاه نظامی العُدِید در نزدیکی دوحه عملا دروغی بیش نیست، ناکام ماندند.

,

قطر از زمان ترک شورای همکاری خلیج فارس در ماه مه سال 2017، متحد وفادار ایران و ترکیه شده است. آنها زمانی که مالکیت مشترک میدان های گازی دریایی سراسر جهان را با ایران به اشتراک گذاشتند، هیچ توافقنامه همکاری نظامی با ایران نداشتند.

,

 

,

, ,

ترک شورای همکاری خلیج فارس، معاهده های نظامی را تغییر داد: در ماه مه سال 2017، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تنها مرز زمینی قطر و نیز حمل و نقل تجاری هوایی و دریایی به دوحه را مسدود کردند.

,

واضح است که از ماه مه سال 2017 تاکنون، مسیرهای تجاری قطر با ایجاد توافقنامه های دو جانبه با ایران، ترکیه و پاکستان تغییر کرده است. قابل توجه اینکه روسیه، ایران و قطر بیش از نیمی از ذخایر گازی جهان را تأمین می کنند.

,

- ترک شورای همکاری خلیج فارس

, - ترک شورای همکاری خلیج فارس,

ترک شورای همکاری خلیج فارس منجر به ایجاد محور موسوم به ایران – ترکیه – قطر شده که به تضعیف هژمونی آمریکا در خاورمیانه کمک کرده است. هنگامی که ترکیه و روسیه همکاری نظامی را آغاز کردند، پاکستان و چین نیز متحد شدند و پاکستان به شریک اصلی قطر تبدیل شد.

,

 

,

, ,

در پی شکاف بین قطر و عربستان سعودی، شورای همکاری خلیج فارس با جانبداری قطر از ایران و ترکیه در برابر عربستان و امارات دچار بی نظمی شد.

,

اهمیت استراتژیک قطر به خاطر مشارکت با ایران در بزرگترین میدان های گازی دریایی جهان در خلیج فارس بسیار زیاد است. بعلاوه، کویت از زمان ترک شورای همکاری خلیج فارس تاکنون دیگر هم تراز عربستان سعودی نیست، اما ارتباط نزدیک با واشنگتن را حفظ می کند. این کشور (کویت) میزبان 7 مورد از تأسیسات نظامی فعال آمریکا است.

,

لازم به گفتن نیست که ترک شورای همکاری خلیج فارس در ماه مه سال 2017 تصمیم ترامپ مبنی بر ایجاد "ناتوی عربی" علیه ایران (تحت نظارت عربستان سعودی) را تضعیف کرده است. این پروژه پس از خروج مصر در آوریل 2019 عملا از بین رفته است.

,

مصر خارج شد. کویت و عمان به طور رسمی موضع بی طرفانه گرفتند.

,

قطر با به خطر انداختن حوزه ی نفوذ آمریکا در خلیج فارس به ایران روی آورد.

,

 

,

, ,

این یک شکست مطلق جغرافیایی است. این چه اتحادی است؟

,

قطر از سوی عربستان سعودی و امارات متحده عربی متهم به همکاری با ایران شد. مشخص نیست که چه کسی تحریم را به قطر تحمیل می کند، اما روشن است که عربستان سعودی بدون مشورت با واشنگتن این تصمیم را نمی گیرد.

,

بدیهی است که تمایل واشنگتن ایجاد ائتلاف ناتوی عربی علیه ایران به منظور انجام کاری کثیف برای آمریکا بود.

,

هیچ گزارش مطبوعاتی و هیچ پرسشی در این رابطه در کنگره آمریکا وجود ندارد. هیچ کس به جنگ آمریکا علیه ایران توجه نکرده است. اگر این جنگ رخ دهد، از سوی نزدیکترین متحدان ایران هدایت می شود.

,

گلوبال‌ریسرچ، سازمان غیر انتفاعی و گروه رسانه ای بین المللی متشکل از نویسندگان، روزنامه نگاران و فعالان مستقر در مونترال کانادا است. وبسایت این سازمان با تمرکز بر مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، استراتژیک و محیط زیست در خصوص طیف وسیعی از مسائل به انتشار مقاله های خبری، تفسیری، تحقیقی و تحلیلی می پردازد.

,

معصومه میرحسینی

, معصومه میرحسینی,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه