اخبار داغ

تفریحات دودی زنان با قُل قُل قلیان/ یک تا چهار درصد بانوان کردستانی سیگار مصرف می کنند

تفریحات دودی زنان با قُل قُل قلیان/ یک تا چهار درصد بانوان کردستانی سیگار مصرف می کنند
براساس آخرین بررسی های انجام شده حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد مردان و بین یک تا چهار درصد بانوان کردستانی به صورت مرتب سیگار مصرف می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی،  طی  چند سال اخیر مصرف قلیان بطور فزاینده ای در استان کردستان و به خصوص شهر سنندج افزایش یافته است و در گوشه و کنار این شهر علاوه بر وجود قلیان سراهایی که با عدم مدیریت مسئولان روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود ،  شاهد پهن کردن بساط افرادی هستیم که درکابین عقب وانت شان درمکان های عمومی و مراکز این شهرمانند میدان گاز و آبیدر به عرضه قلیان می پردازند و به این کار هم به مانند یک شغل نگاه می کنند!

اگر روزهای تعطیل گذری به مکان های تفریحی شهر سنندج داشته باشیم، می بینیم که در تفریحات دوستانه ی جوانان، دختران با جمعی از دوستانشان گرد قلیانی نشسته اند و شلنگ آن را دست به دست می چرخانند تا هر یک به اصطلاح در زمره ی باکلاس ها قرار گیرند، مصرف سیگار و قلیان در بین دختران و زنان به سرعت رو به افزایش است که دلیل و چرایی آن بسیار جای سؤال دارد

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,
,
,


 در سالهایی که گذشت و با تغییر شیوه زندگی مردم ، این سیگار کشیدن زنان از تابو خارج شد به طوری که اگر تا سال های قبل به دلیل داشتن قبح اجتماعی و فرهنگی سیگار کشیدن زنان چندان رایج نبود و اگر کسی هم می خواست سیگار بکشد در محیط منزل و به دور از چشم مردم و حتی فامیل این کار را می کرد.

,
,

 

,

, ,


ولی این روزها این قبح شکست و می بینیم که پشت فرمان خودرو، در پارک ها و اماکن عمومی زنان و دختران بی هیچ رعب و وحشتی از طرز برخورد جامعه، سیگار و قلیان می کشند.

,
,


با توجه به اینکه در فرهنگ ایرانی، سیگار و قلیان کشیدن زنان عملی ناشایست است اما در چند سال اخیر با تبلیغات گسترده سعی شده است از قبح آن کاسته شود تولید کنندگان مواد دخانی از این فرصت ها استفاده می کنند و با نگرشی مبنی بر اینکه کشیدن قلیان، تفریحی سالم در بین خانواده هاست زنان را برای مصرف این ماده ی دخانی ترغیب می کنند، درابطه با این معضل سری به میان جوانان زدیم و دیدگاه های ان ها را در این رابطه جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

,
,

رغبت بانوان کردستانی با دیدن این قلیان های رنگارنگ

, رغبت بانوان کردستانی با دیدن این قلیان های رنگارنگ,


 یکی از دختران جوان که 22 ساله بود در گفتگو با خبرنگار ما گفت: جای بسی نگرانی است که اکثر متقاضیان قلیان درکردستان از قشر جوان و تحصیلکرده جامعه هستند و هر روز هم بر تعداد آنها افزوده می‌شود و به نوعی این عمل نوعی کلاس و پرستیژ در میان جوانان محسوب می شود.

,
,

سمیرا وفایی نژاد ادامه داد:  متأسفانه رغبت بانوان کردستانی با دیدن این قلیان های رنگارنگ به مصرف آن افزایش چشمگیری پیدا کرده است و اگر این روند ادامه یابد سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت این استان دچار مخاطره خواهد شد.

,

 

,

, ,


دختران سیگار و قلیان می کشند برای با کلاس بودن !

,
, دختران سیگار و قلیان می کشند برای با کلاس بودن !,

فریبا باغبانی  دختر  25 ساله ای  که مشغول کشیدن قلیان بود افزود: در واقع مصرف قلیان بیشترین مصرف مواد دخانی را در بین زنان پیدا کرده است و حتی دختران در جمع خانواده های خودشان قلیان را مصرف می کنند .

,

وی ادامه داد: اگرچه ورود خانم ها به قهوه خانه ها ممنوع است اما  می بینیم که در سفره خانه های قدیمی و مراکز تفریحی دختران و پسران جوانی هستند که مشغول کشیدن قلیان هستند.

,

 

,

وی اضافه کرد: اکثر جوانانی که در سفره خانه های قدیمی وجود دارند اوقات فراغتشان را با کشیدن سیگار و دود قلیان پر می کنند، چرا که تفریحی و ارزان است، خانواده ی خودمان هم خبر دارند اعتیادآور هم که نیست، تازه خیلی هم کلاس داره!

,


یکی از شهروندان اظهار داشت: این زنان و دختران فکر می کنند که با کشیدن قلیان کلاس اجتماعی بالاتری خواهند داشت و از مد پیروی کرده اند که متاسفانه در مقایسه با سال های گذشته جوانان خصوصاٌ دختران بیشتر به مصرف قلیان و سیگار روی آورده اند و این زنگ خطری برای آینده ی جوانانمان است.

,
,


 شیما معظمی ادامه داد: بسیاری از دخترانی که قلیان مصرف می کنند به گفته ی خودشان هفته ای یک بار آن هم تفریحی مصرف می کنند و اعتیاد آور نیست درحالی که مصرف هر یک بار قلیان دارای 100تا200گرم  نیکوتین است که باعث می شود فرد میل بیشتری به مصرف دوباره ی آن داشته باشد و اعتیادآور است.

,
,


وی اظهار کرد:اعتیاد فزاینده به دود قلیان و سیگار دختران و زنان تحصیلکرده را هم متوجه خود کرده است زیرا صنایع دخانی و بازار فروش مواد قلیانی، دختران را هدف قرار داده است.

,
,


یکی دیگر از شهروندان تصریح کرد: مصرف قلیان در میان دختران در فرهنگ جامعه و استان ما بدون شک امری ناپسند و مذموم است، اما چرا مصرف آن بلای بسیاری از جوانان خصوصاٌ دختران امروز ما این امر عادی شده است.

,
,


پرستو فریدی ادامه داد: امروزه مصرف قلیان در بین زنان افزایش چشمگیری پیدا کرده است و مکانهای تفریحی پرتگاههای خطرناکی شده اند تا جوانان با دود کردن سیگار و تنباکو به دام اعتیاد گرفتار شوند. به جاست مسئولین ضمن برخورد قاظعانه نظارت بیشتری بر قلیان سراها و مکانهای از این دست داشته باشند.

,
,

 

,

, ,

 

,

وجود رطوبت در قلیان باعث جذب بیشتر مواد سمی به بدن می شود

, وجود رطوبت در قلیان باعث جذب بیشتر مواد سمی به بدن می شود,

یک متخصص ترک اعتیاد در این ارتباط می گوید: وجود رطوبت در قلیان باعث جذب بیشتر مواد سمی به بدن می شود.

,


دکتر باقری با بیان این که میزان مضرات توتون،تباکو و سیگار با هم برابر است،گفت: برخی ها تصورشان بر این است که مصرف قلیان ضررش کمتر از سایر مواد دخانی است اما به یاد داشته باشیم که قلیان هم زمینه اعتیاد را فراهم می کند.

,
,


وی تاکید می کند : مواد شیمیایی در توتون های صنعتی همانندهیدروکربن های آروماتیک که باعث معطر شدن توتون ها می شود، حساسیت و آلرژی را در بدن به دنبال داردو اثرات سرطان زایی آن همانند سایر مواد دخانیات است.

,
,

آنچه امروزه بیش از هر زمان دیگری آزار دهنده به نظر می رسد خطر تبدیل این معضل به مسئله ی پذیرفته شده درجامعه است که نگاه های منفی به این پدیده به سرعت در حال کاهش است و چنین مسئله ای می تواند زنگ خطری در بین افراد و خانواده ها باشد که تا دیر نشده است مسئولین باید فکری به حال آن کنند زیرا چنین مسئله ای نیازمند کار فرهنگی و زیرساختی کارآمد است.

,

 

,

, ,

 

,

یک تا چهار درصد بانوان کردستانی سیگار مصرف می کنند

, یک تا چهار درصد بانوان کردستانی سیگار مصرف می کنند,

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز معتقد است: براساس مطالعات انجام شده گرایش بانوان به سمت استعمال سیگار روند روبه رشدی به خود گرفته است ضمن اینکه سن مصرف آن نیز پایین آمده است.

,

فرزام بیدارپور افزود: مصرف دخانیات در تمام دنیا وجود دارد و با توجه به استرس هایی که بر زندگی شهرنشینی حاکم است، برخی افراد چون مهارت مدیریت علمی استرس خود را ندارند به سمت مصرف سیگار، قلیان می روند.

,

وی یادآور شد: افرادی که به سمت مصرف دخانیات سوق داده می شوند در ابتدا برای احساس آرامش چند لحظه ای است اما با توجه به اتفاقاتی که در مغز می افتد پس از مدت کوتاهی وابستگی ایجاد کرده و به مرور زمان میزان مصرف آن افزایش می یابد و در نتیجه عوارض آن نیز بیشتر می شود.

,

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: براساس آخرین بررسی های انجام شده حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد مردان و بین یک تا چهار درصد بانوان کردستانی به صورت مرتب سیگار مصرف می کنند.

,

وی اختلافات خانوادگی، طلاق والدین، تنهایی، بیکاری، تبعیضات جنسیتی، افسردگی و استرس را از جمله دلایل گرایش جوانان دختر یا پسر به سمت استعمال دخانیات اعلام کرد و گفت: دسترسی آسان به این مواد نیز یکی از دلایل مهم و اصلی در این زمینه به شمار می رود.

,

بیدارپور با بیان اینکه یکی از راههای مقابله با روند افزایش استعمال مصرف دخانیات در میان اقشار مختلف جامعه بویژه زنان و دختران افزایش نشاط اجتماعی است، افزود: بی شک وقتی در جامعه تفریحات سالم وجود داشته و افراد به اندازه کافی شور و نشاط زندگی داشته باشند به راه های دیگری کشیده نمی شوند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه