اخبار داغ

در میزگرد بررسی حجاب و عفاف در جامعه مطرح شد؛

بهم ریختگی ساختار دستگا‌ه‌های فرهنگی کشور/ سلطه ۳هزار شبکه ماهوار‌ه‌ای حیا و عفت زن ایرانی را نشانه گرفته است

بهم ریختگی ساختار دستگا‌ه‌های فرهنگی کشور/ سلطه ۳هزار شبکه ماهوار‌ه‌ای حیا و عفت زن ایرانی را نشانه گرفته است
بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب در تقویم کشور نام گرفته و هر ساله از ۱۹ تا ۲۵ تیرماه به عنوان هفته عفاف و حجاب در کشور مطرح است تا بهانه ای باشد برای دقت بیشتر به فرهنگ عفاف و حجاب و توجه به زنگ خطر افزایش بی حجابی و تلاش در راستای نهادینه کردین فرهنگ حیا و عفت در خانواده ها.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پایگاه خبری عصر اترک،  در همین راستا و به مناسبت هفته عفاف و حجاب میزگرد تخصصی عفاف و حجاب با حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، رئیس جمعیت بانوان فرهیخته خراسان شمالی و پژوهشگر تاریخ ایران اسلام برگزار کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری عصر اترک، ,

 

,

, ,

 

,

بیژن پروان، دکترای تاریخ ایران و مدرس دانشگاه های خراسان شمالی گفت: جریان فکری بحث حجاب که منجر به تنش ها و مشکلات در جامعه امروز شده از یکصد و پنجاه سال قبل در ایران ریشه دارد.

, .,

وی ادامه داد: از قرون وسطا که مشهور به عصر جاهلیت غربیان است، مسائلی از جمله بهشت فروشی، بخشش گناهان، مقابله اروپاییان با سایر مذاهب آغاز شد، به گونه ای که در اواخر قرن چهاردهم میلادی اروپاییان الهیات و تئولوژی را حذف کردند و جریان انسان گرایی یا اومانیسم را با هدف ضدیت با خدا و مذاهب پیش رو قرار دادند.

, .,

این پژوهشگر تاریخ ایران دوره اسلامی افزود: مسئله پوشش از ابتدا یکی از دغدغه های بشر بوده و بشر برای خود حریم قائل بوده، براساس منابع یونانی و رومی زنان در ایران دوره باستان دارای پوشش کامل بودند و هیچ زنی حق نداشت در بیرون از خانه خودآرایی کند، که این ها مربوط به ایران باستان است و ربطی به اسلام ندارد.

, .,

 

,

سکولاریسم خانواده ها را دچار چالش کرده است

, سکولاریسم خانواده ها را دچار چالش کرده است, سکولاریسم خانواده ها را دچار چالش کرده است,

وی گفت: در تمام پیکر تراشی ها، حجاری ها، مجسمه های باستانی اثری از زنان دیده نمی شود  و یا اگر زنی دیده می شود دارای پوشش کامل است و این نشان از اهمیت و جایگاه زن در آن دوران دارد .

,

پروان خاطر نشان کرد: براساس مستندات موجود، اعراب مسلمان زمانی که وارد ایران شدند پوشش را از ایران یاد گرفتند و چادر و پوشش زنان ایرانی را به سرزمین های عرب بردند.

, .,

این مدرس دانشگاه یادآور شد: بعد از شکست مشروطه عده ای از روشن فکران ایرانی که شناخت حقیقی از اسلام و ایران باستان ندارند، از کشور فرار می کنند و این روشنفکران تعاریف درستی از حجاب ندارند.

,

یکی از آنها به نام نفیسی می گوید: حجاب یعنی پنهان کردن زن مسلمان در یک کیسه سیاه که به هیچ وجه هوا  و روشنایی در آن نفوذ ندارد و این را به اسلام ربط می دهند.

, .,

 

,

, , ,

 

,

پروان با اشاره به اینکه سنت و مدرنیته قرون زیادی است که با هم در نزاع هستند، گفت: از ویژگی های مدرنیته، لیبرالیسم یا آزادی نامحدود، اومونیسم یا بشرگرایی و بحث بعدی که امروز بلای جامعه ما شده ، سکولاریسم به این معنا که هیچ امر مقدسی با منشا الهی، غیر بشری و غیر فیزیکی وجود ندارد و منشا همه جریانات فیزیکی و مادی است و تقدسی وجود ندارد، است.

,

وی تاکید کرد: ترویج این نگاه امروز خانواده ها را دچار چالش کرده است.

,

پروان افزود: در سال 1317 سازمانی تحت عنوان پرورش افکار در ایران با هفت کمیسیون تشکیل شد، در حالی که در آن زمان نقش های مربوط به زنان در تعزیه توسط مردان اجرا می شد، بعد از تشکیل این کمیسون ها هنرستان های هنرپیشگی ایجاد شدند که رقص، طنازی جز شرایط پذیرفته شدن در این هنرستان ها قرار گرفت، همچنین با آزادشدن استفاده رادیو برای همه اقشار جامعه تمامی مردم از صدای خواننده های زن در دورترین نقاط کشور هم استفاده می کردند.

, .,

وی ادامه داد: آنها با استفاده از ابزار و به صورت تکنیک برای گسترش فرهنگ بی بند و باری در ایران، با استفاده ابزاری از زنان ،نابودی دین، فرهنگی دینی و ترویج سکولاریسم ولاقیدی را در جامعه هدف قرار داده بودند.

,

وی با اشاره به اینکه کشور درگیر یک جنگ فرهنگی است، گفت: امروز جوانی که اشتغال و درآمد ندارد، نمی تواند ازدواج کند و آینده مبهمی دارد، از طرفی راحت ترین ابزار برای گناه را در اختیار دارد، به گونه ای که در غرب هم به این گونه نیست، استفاده رایگان سه هزار کانال ماهواره ای برای یک ایرانی مسلمان در حالی که در آمریکا برای هر کانال حق اشتراک دریافت می شود، قابل تامل است و نشان از جنگ بزرگی دارد.

, .,

این مدرس دانشگاه اشاره کرد: بخشی از ایراد کار مربوط به مربیان ما در بخش های مختلف است، اگر در هر جایگاهی که مشغول به خدمات هستند، آگاهی لازم نسبت به ابزار روز را داشته باشند می تواند موفق تر باشند و با آسیب شناسی ها می شود بر مشکلاتی که با آنها مواجه هستیم غلبه کنیم.

, .,

 

,

, ,

 

,

زهره وضیع ، رئیس جمعیت بانوان فرهیخته خراسان شمالی، دارای کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی و مدرس دانشگاه و حوزه در ادامه گفت: یکی از نیازهای اولیه و اساسی انسان این است که فطرتا نسبت به پوشش احساس نیاز می کند، همچنین در رابطه با آثار اجتماعی حجاب ، نوع نگاهی که وجود دارد این است که حجاب محدودیت آور نیست بلکه برای زیست معنوی همراه با امینت یک نوع مصونیت را ایجاد می کند.

, .,

وضیع با اشاره به اینکه از نظر دین اسلام پوشش در شریعت ما مشخص است و نماد ارزش جامعه اسلامی خواهد بود، افزود: آنگاه که هر انسانی به این دستور الهی توجه کند، محیط کار شادابی خواهد داشت، خلاقیت ها افزایش پیدا می کند و بنیان خانواده استحکام پیدا می کند.

, .,

رئیس جمیعت بانوان فرهیخته خراسان شمالی گفت: غرب با دادن شعار آزادی بیان، حق حجاب را از زنان می گیرد و حجاب ستیزی را پیش رو دارد و این نشان از ستیز غرب با اسلام و جامعه اسلامی است.

, .,

 

,

گرایش پیدا کردن زنان جوامع غربی به سمت حجاب 

, گرایش پیدا کردن زنان جوامع غربی به سمت حجاب , گرایش پیدا کردن زنان جوامع غربی به سمت حجاب , گرایش پیدا کردن زنان جوامع غربی به سمت حجاب ,

وی خاطر نشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی ایران، زمانی که دست غرب از کشور اسلامی کوتاه شد و از طریق جنگ نظامی نتوانستند به اهداف خود برسند، جنگ فرهنگی را به راه انداختند که بخشی از آن هدف قرار دادن حجاب زنان ایران از طریق تبلیغ و قبح شکنی در فضاهای مجازی است.

, .,

وضیع اضافه کرد: دشمنان با هدف نابودی حجاب، آن را محدودیت می دانند و می خواهند ارزشهای اصیل دینی را از یک بانوی مسلمان دور کند، این در حالی است که در آمریکا نیز موجی به نام حجاب گرایی در مقابله با مسیح علی نژاد در حال فعالیت است.

, .,

این مدرس حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: آنچه در فضاهای مجازی منتشر می شود و ذهن جوانان را منحرف می کند، دروغ هایی هستند در قالب هایی جذاب که اگر جوانان با آگاهی، تفکراتی که کشورهای غربی در بحث حجاب دارند را دنبال کنند، می توانند واقعیت زندگی آنها را ببیند.

, .,

وضیع به گرایش زنان غرب به سمت حجاب اشاره کرد و گفت: آن ها هم متوجه شدند که حرکت به سمت حجاب، جامعه سالم تری را رقم می زند و پیشرفت و حرکت به سمت جلو را خواهد داشت.

,

وی با اشاره به اینکه حجاب محدودیت نیست، اضافه کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون حضور زنان ایرانی با پوشش و حجاب کامل در پیروزی انقلاب، در جبهه های جنگ و بعد از آن هم در جایگاه های اجتماعی مختلف نشان از این دارد، که حجاب محدودیت آور نیست.

, .,

 

,

, , ,

 

,

این کارشناس فقه و مبانی حقوق با اشاره به اینکه از لحاظ قوانین اسلام پوشش مختص زن نیست، گفت: یکی از آثار مهم حجاب، آرامش روانی است که فرد به دست می آورد، چون عدم رعایت حجاب باعث می شود که معاشرت ها بین زن و مرد خارج از قاعده و اصول دینی باشد و هرقدر روابط آزاد باشد، عطش روحی بیشتر می شود و اشباع شدنی نیست.

, .,

وی یادآور شد: لذا برای شخصیت زن مسلمان، جایگاه فردی و اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در اولویت است و حرکت های خودنمایی که از طریق عدم پوشش است را نمی پسندند و برای خود ارزشهای دینی را در اولویت قرار می دهند.

, .,

وضیع بیان داشت: یک  خانم مسلمان، نقش مادر را دارد و قرار است فرزندانش را برای آینده تربیت کند، هر چند دینمداری توسعه پیدا کند قطعا خانواده از ناهنجاری که شاهد هستیم به دور خواهد بود.

, .,

 

,

ساختار دستگاههای فرهنگی کشور به هم ریخته است

, ساختار دستگاههای فرهنگی کشور به هم ریخته است, ساختار دستگاههای فرهنگی کشور به هم ریخته است, ساختار دستگاههای فرهنگی کشور به هم ریخته است,

حجت الاسلام علی خادمی ، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در ادامه بیان کرد :بخشی از مشکلاتی که امروز گرفتار شدیم، به بی توجهی دولت های ایران در طول چهل ساله بعد از پیروزی انقلاب در جهت تامین نیاز های فطری جوانان و انسانها بر می گردد، که از این نکته اساسی، غفلت شده است.

, :, .,

وی ادامه داد: در برخی موارد مسئولین نظام در رده های مختلف شخصا با رسانه ای کردن مراسمات شخصی شان باعث ترویج فرهنگ هایی غلط در جامعه شده اند.

, .,

حجت الاسلام خادمی افزود: طبیعی است اگر در دولت یا حاکمیتی به نیاز فطری جوانان  و به نیاز های اولیه جامعه انسانی از جمله مسکن، اشتغال توجه نشود، آشفته بازاری را پیش رو خواهیم داشت.

, .,

این مقام مسئول گفت: در بحث ازدواج جوانان که امروز بیشتر به سمت معامله بین خانواده هاسوق پیدا کرده، خبری از ازدواج آسان نیست، از  طرفی دشمن سرمایه گذاری های میلیاردی برای ایجاد انحراف در این امر کرده و جوانی که شرایط ازدواج را ندارد به راحتی به این مسیر که دشمن برای او چیده است گام بر می دارد.

, .,

 

,

, , ,

 

,

حجت الاسلام خادمی با بیان اینکه ساختار دستگاه های فرهنگی جامعه ما به هم ریخته است، افزود: قبل از هر چیز نظام آموزشی از حیث منابع مکتوب و نیروی انسانی باید به روز رسانی شوند، همچنین کسانی که نقش مربی را به عهده دارند باید صلاحیت این شغل را داشته باشند.

, .,

وی همچنین بی توجهی های حال حاضر از جانب خانواده ها را هم در این زمینه موثر خواند و گفت: شرایط ایده آلی نداریم و باید با بازنگری و آسیب شناسی تدبیر شود.

, .,

حجت الاسلام خادمی اظهارکرد: زمانی که مدیران تحصیل کرده در اروپا در بستر امور کشور قرار می گیرند با اعتقاداتی که به تفکر خارج از کشور دارند و اجرایی کردن آن مسیر کشور را تغییر می دهند.

, .,

وی خاطر نشان کرد: باید با اصلاح ساختارهای فرهنگی و اصولی کردن آن به ویژه در حوزه آموزش ابتدایی جدی تر وارد شویم تا نگاه خانواده ها تغییر کند و با ایجاد کردن زمینه ازدواج برای جوانان بخشی از آسیب ها و مشکلات جامعه کم می شود.

, .,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه