اخبار داغ

در میزگرد تخصصی حجاب و عفاف مطرح شد

متولیان فرهنگی قدرت اقناعی پایینی دارند/ بدحجابی روی جلوه‌های روانی ذهن انسان کار می‌کند

متولیان فرهنگی قدرت اقناعی پایینی دارند/ بدحجابی روی جلوه‌های روانی ذهن انسان کار می‌کند
تاثیر فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای در مسئله حجاب، چگونگی وضعیت حجاب در خراسان جنوبی، ارزیابی اوضاع حجاب در دانشگاه‌ها و پیشرفت یا پسرفت حجاب در سال‌های اخیر از جمله موضوعاتی بود که در میزگرد تخصصی خاورستان با موضوع حجاب و عفاف و با حضور اساتید، مسئولان و دانشجویان برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، میزگرد تخصصی حجاب و عفاف با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی عبدالرزاق‌نژاد کارشناس مذهبی و مسئول کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند، هادی ملک‌آبادی مسئول اداره اطلاع‌رسانی معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی خراسان‌جنوبی، رضا دستجردی روان‌شناس و معاون اسبق فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، خانم میرصادقی کارشناس اجتماعی و معاون امور زنان و خانواده ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، خانم سنجری و خانم دهقان از دانشجویان علاقه‌مند به حوزه حجاب و عفاف برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان, ، میزگرد تخصصی حجاب و عفاف با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی عبدالرزاق‌نژاد کارشناس مذهبی و مسئول کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند، هادی ملک‌آبادی مسئول اداره اطلاع‌رسانی معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی خراسان‌جنوبی، رضا دستجردی روان‌شناس و معاون اسبق فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، خانم میرصادقی کارشناس اجتماعی و معاون امور زنان و خانواده ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، خانم سنجری و خانم دهقان از دانشجویان علاقه‌مند به حوزه حجاب و عفاف برگزار شد.,

 

,

در این برنامه حجت‌الاسلام عبدالرزاق‌نژاد عضو شورای شهر بیرجند در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر این‌که حجاب و عفاف به چه معنا است؟ گفت: اگر بخواهیم حجاب را به صورت کلی معنی کنیم به معنی پوشش و مخفی بودن یک چیز است.

,

 

,

وی افزود: حجاب به معنی اصطلاحی یعنی این‌که مردان و زنان حریمی را باید به لحاظ ظاهری و باطنی در مقابل یکدیگر رعایت کنند که به لحاظ ظاهری باید یک پوشش داشته باشند که هم شأن و حرمت خودشان و هم شأن و حرمت دیگران رعایت شود.

,

 

,

 

,

مهدی عبدالرزاق‌نژاد

, مهدی عبدالرزاق‌نژاد,

 

,

کارشناس مذهبی تصریح کرد: عفاف هم در واقع آن حالت معنوی است که بر اساس فطرتی که در انسان وجود دارد و آن فطرت حجب و حیا در وجود انسان شعله‌ور باشد.

,

 

,

عبدالرزاق‌نژاد گفت: حجاب به معنی اصطلاحی یعنی خانم‌ها و آقایان در انظار عمومی جامعه از یک پوشش مناسبی برخوردار باشند که اولا با معیارهای خدایی و انسانی سازگار باشد و ثانیا وقتی به عنوان یک مسلمان در جامعه ظاهر می‌شوند حریم جامعه اسلامی را رعایت کرده باشند.

,

 

,

وی به فلسفه حجاب اشاره کرد و گفت: هر حکمی از احکام اسلامی یک فلسفه‌ای را دارد و اسلام هیچ وقت احکامی را بدون فلسفه بیان نمی‌کند، فلسفه حجاب از ابعاد مختلف قابل پاسخ است از لحاظ دینی، فلسفه حجاب یعنی اطاعت از دستور خداوند که وظیفه هر مسلمانی است و باید از دستورات خداوند تمکین کرد.

,

 

,

کارشناس مذهبی تصریح کرد: از نگاه دیگر فلسفه حجاب در جامعه یعنی احترام به خود و دیگران و از لحاظ تربیتی یعنی این‌که انسان حریم‌های اجتماعی و فردی خود را طوری تنظیم کند که به لحاظ اخلاقی صدمه‌ای به جامعه وارد نکند.

,

 

,

وی افزود: همچنین از ابعاد اجتماعی، بهداشتی و ... می توان حجاب را بررسی کرد.

,

 

,

دشمن از حیله‌های مختلف برای ضربه‌زدن به انقلاب اسلامی استفاده می‌کند

, دشمن از حیله‌های مختلف برای ضربه‌زدن به انقلاب اسلامی استفاده می‌کند, دشمن از حیله‌های مختلف برای ضربه‌زدن به انقلاب اسلامی استفاده می‌کند,

عبدالرزاق‌نژاد در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این‌که جوسازی‌های دشمن در سال‌های اخیر چه در فضای مجازی و چه در سایر فضاها چه تأثیری بر فرهنگ به خصوص حجاب داشته است؟ گفت: ما باید اقرار کنیم از زمان پیروزی انقلاب اسلامی مسئله عفاف و حجاب به عنوان یک ارزش در جمهوری اسلامی ایران مطرح شد و جایگاه خود را نیز پیدا کرد به خصوص بانوان از ابتدای انقلاب توجه ویژه‌ای به عفاف و حجاب داشته و آن را یک ارزش تلقی کردند.

,

 

,

وی با اشاره به این‌که بعد از انقلاب مردان نیز حمایت خود را از حجاب نشان دادند، افزود: اما به مرور زمان دشمن از حیله‌های مختلف برای ضربه‌زدن به انقلاب اسلامی استفاده می‌کند و با حرکت نظامی، فرهنگی، اجتماعی و شیوه‌های مختلف می‌خواهد به اسلام ضربه بزند که یکی از آن شیوه‌ها مبارزه با فرهنگ اسلامی است که مردم به آن پایبند هستند.

,

 

,

عبدالرزاق‌نژاد با اشاره به این‌که یکی از حربه‌های دشمن ورود به مسائل فرهنگی است، افزود: در رأس مسائل فرهنگی بحث حجاب و عفاف و پوشش است که می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و دشمن به این مسئله توجه کرد با تبلیغات مختلف، با معرفی چهره‌های مختلف در داخل و خارج و با شیوه‌های جذاب وارد شد و باید اقرار کنیم متأسفانه این شیوه‌های دشمن تأثیرگذار نیز بوده است.

,

 

,

کم‌رنگ‌شدن مسئله حجاب در خانواده‌های مذهبی 

, کم‌رنگ‌شدن مسئله حجاب در خانواده‌های مذهبی , کم‌رنگ‌شدن مسئله حجاب در خانواده‌های مذهبی ,

وی افزود: متأسفانه بسیاری از خانواده‌های مذهبی و متدین ما تحت تاثیر شیوه‌های دشمن قرار گرفته‌اند و حجاب در خودشان و یا افراد خانواده آن‌ها کم‌رنگ شده است لذا می‌بینیم دشمن از این حربه استفاده کرده و تأثیر خود را گذاشته است.

,

 

,

کارشناس مذهبی تصریح کرد: ما ناامید نیستیم و نمی‌گوییم دشمن موفق بوده است بلکه فراگیر نبوده اما تاثیر آن طوری بوده که بعضی از خانواده‌های مذهبی و ایثارگر را تحت تاثیر قرار داده است.

,

 

,

عبدالرزاق‌نژاد گفت: ظواهر جامعه نشان می‌دهد که متاسفانه حربه دشمن در یک جاهایی از جامعه تاثیر خود را گذاشته و مسئولیت دستگاه‌های فرهنگی را چند برابر کرده است.

,

 

,

وی افزود: کمرنگ شدن حجاب فرآیندهایی مانند چشم‌چرانی‌ها، طلاق، روابط نامشروع، دعواهای زناشویی و ... به دنبال دارد و باعث بی‌انگیزگی و بی‌تعقدی در جوانان نسبت به مسائل انقلاب و جامعه شده است.

,

 

,

رضا دستجردی روانشناس نیز در پاسخ به همین سوال، اظهار کرد: انسان‌ در نظام‌ اجتماعی موجودی اجتماعی است و فطرتا نسبت به رفتارهایی که احساس می‌کند خوب هستند کشش دارد.

,

 

,

 

,

رضا دستجردی

, رضا دستجردی,

 

,

وی با بیان این‌که بعضی از رفتارهای ما مبتنی بر قراردادهای اجتماعی است، افزود: برای این‌که جامعه سالم باشد قوانینی را برای خود تعریف و خود را به آن‌ها پایبند می‌کنیم.

,

 

,

معاون اسبق دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به این‌که یک سری از ملزومات زندگی اجتماعی استدلال‌های عقلی است، گفت: اگر به نظام قبل از انقلاب برگردیم مردم از بی‌عفتی و بی‌توجهی به کانون خانواده خسته شدند و به صورت خودجوش برای ایجاد تحول اقدام کردند و عفت و حجاب جزو ارزش‌های نظام شد.

,

 

,

دستجردی ادامه داد: وقتی نسل عوض می‌شود و افراد صاحب فرزندانی میشوند می‌بینیم که هنوز آن ارزش‌ها را می‌پذیرند اما هر چه به نسل های جلوتر انقلاب می‌رسیم تغییراتی را در رفتارهای آن‌ها مشاهده می‌کنیم.

, , ,

 

,

وی تصریح کرد: یک بخش این تغییرات محصول روش‌های نادرست در آموزش، مدارس، خانواده‌ها و گاهی کم‌توجهی حوزه‌های فرهنگی بوده است.

,

 

,

این روانشناس ادامه داد: همچنین بخشی به دلیل روش‌های بد آموزشی و تربیتی است و بخشی نیز برگرفته از تلاش، برنامه‌ریزی و هدفمندی اعتبارات کلان در رسانه‌های خارجی است.

,

 

,

دستجردی عنوان کرد: به گفته یکی از مقامات کاخ سفید هر زن چادری که وجود دارد یک پرچم جمهوری اسلامی است بنابراین هر چادری که برداشته شود موجب به زمین افتادن یک پرچم می‌شود.

,

 

,

دشمن جهت کم‌رنگ کردن ارزش‌های اسلامی هزینه‌های زیادی می‌کند

, دشمن جهت کم‌رنگ کردن ارزش‌های اسلامی هزینه‌های زیادی می‌کند, دشمن جهت کم‌رنگ کردن ارزش‌های اسلامی هزینه‌های زیادی می‌کند,

وی افزود: دشمنان هزینه‌های زیادی جهت کم‌رنگ شدن ارزش‌های اسلامی و ایرانی انجام می‌دهند.

,

 

,

این روانشناس بیان کرد: به نظر می‌رسد بعضی از پدیده‌هایی که امروز شاهد آن هستیم به دلیل روش‌های نادرست در تعلیم و تربیت فرزندان، سختگیری‌های بیهوده و عدم‌استفاده از منطق و استدلال و گاهی نیز سهل‌گیری‌های بی‌جا و رهاکردن به حال خود بوده است.

,

 

,

دستجردی ادامه داد: همچنین بخشی نیز حاصل برنامه‌ریزی کشورهایی بوده که احساس کردند فروپاشی یک نظام علاوه بر بخش نظامی بخش فرهنگی نیز دارد.

,

 

,

وی با بیان این‌که بنیان عواطف بر ارزش‌های مشترک است، گفت: اگر ارزش‌های مشترک مردم یک کشور، متولیان و مسئولان سیاسی کم شود عواطف و وجوه اشتراک نیز کم می‌شود و هیچ راهی ساده‌تر از این نیست که مردم را به ارزش‌هایی که متولیان آن جامعه قبول دارند بی‌اعتنا کرد.

,

 

,

معاون اسبق دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: بنابراین بخش عظیمی از بی‌اعتنایی به ارزش‌ها، حاصل تبلیغات گسترده در تمام رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی که شبانه‌روز برای مردم ایران برنامه پخش می‌کنند، است.

,

 

,

دستجردی با بیان این‌که بخشی از برنامه‌های رسانه‌های غربی هدف قراردادن ارزش‌های اسلامی، دینی و ملی است تا مردم آن‌ها را کنار بگذارند، عنوان کرد: وقتی ارزش‌های اسلامی ملتی کنار گذاشته شد عواطف و دوست داشتن بین آن‌ها و متولیانشان سست می‌شود و دشمنان به اهداف خود خیلی راحت و بهتر می‌رسند.

,

 

,

ملک‌آبادی رئیس اداره اطلاع‌رسانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که در چند سال اخیر به خصوص در دولت آقای روحانی در زمینه عفاف و حجاب پیشرفت داشتیم یا پسرفت؟ گفت: برای این‌که بخواهیم بگوییم در مباحث عفاف و حجاب پیشرفت داشتیم یا پسرفت، آن‌چه که مشخص است از ابتدای انقلاب هر چه به سمت زمان حال نزدیک شدیم مبحث عفاف و حجاب کمرنگ‌تر شد و نمی‌شود گفت به صرف یک دولت یا سازمان بوده و اگر بوده کم‌کاری کلی بوده و هر کسی که وظیفه‌ای داشته به وظیفه خود عمل نکرده است.

,

 

,

 

,

ملک‌آبادی

, ملک‌آبادی,

 

,

وی افزود: هجمه‌های شدید دشمن با کانال‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی همه دست به هم دادند تا به هدف‌های سیاسی و امنیتی خود برسند و از طریق هدف قراردادن ارزش‌های ما می‌خواهند به اهداف سیاسی و امنیتی خود برسند و با تمام عده و عُده خود وارد شدند و با هزینه‌های گزاف فیلم‌های 700 تا 800 قسمتی می‌سازند و زمانی را که خانواده باید در کنار هم باشند، را می‌گیرد و بسیار نرم بی‌عفتی، برهنگی و خیانت را ترویج می‌دهند، خانواده‌های مذهبی که در ابتدا جلوی این شبکه‌های اجتماعی می‌نشستند می‌گفتند مانند سریال‌های خارجی تلویزیون است اما هر چه جلوتر می‌رفت ارزش‌های ما را هدف قرار می‌داد.

,

 

,

وی افزود: دشمن بعد از فتنه 88 که نتوانست به اهداف خود برسد روی شبکه‌های ماهواره‌ای تمرکز کرد و برخی شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی حتی روز شهادت حضرت فاطمه‌زهرا(س) را تعطیل می‌کردند و پرچم سیاه می‌گذاشتند و بسیاری از خانواده‌های مذهبی ما را با این روش اغفال کردند و خانواده‌های مذهبی می‌گفتند "اگر این شبکه‌ها بد است پس چرا روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) را تعطیل کرد؟" و آرام و آرام این وضعیت موجود به وجود آمد.

,

 

,

ملک‌آبادی تصریح کرد: نیروی انتظامی در کنار وظیفه‌های مختلفی که دارد به عرصه فرهنگی وارد شده است.

,

 

,

برگزاری جشنواره چادرهای آسمانی

, برگزاری جشنواره چادرهای آسمانی, برگزاری جشنواره چادرهای آسمانی,

وی افزود: سال گذشته جشنواره چادرهای آسمانی برگزار کردیم و تمام استان‌ها مکلف به برگزاری یک نشست تخصصی در حوزه عفاف و حجاب شدند که نتایج آن‌ها در قالب یک کتاب جمع‌آوری شد.

,

 

,

رئیس اداره اطلاع‌رسانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که 25 سازمان در حوزه عفاف و حجاب بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه دارند، گفت: همه ما دست به دست هم بدهیم تا یک حساسیتی به وجود بیاید و یک آموزش بنیادی از نهاد خانواده شروع شود تا به سطح مدارس، دانشگاه و جامعه برسد، یقینا خواهیم توانست با جنگ نرم دشمن مقابله کنیم.

,

 

,

ملک‌آبادی تصریح کرد: خراسان‌جنوبی استانی مذهبی است و باید برنامه‌ریزی کنیم تا وضعیت از این بدتر نشود و هر کس در چهارچوب وظایف خود عمل کند.

,

 

,

عبدالرزاق‌نژاد کارشناس مذهبی نیز در پاسخ به همین سوال گفت: فضای مجازی و رسانه‌های خارجی در بحث رواج بدحجابی و بی‌حجابی فیلم‌ها و کلیپ‌های زیادی ساخته است و حجب و حیا را شکسته است.

,

 

,

وی با تأکید بر این‌که فضای مجازی قطعا تاثیرگذار است، افزود: ما نباید از آن غافل باشیم و باید روی آن کار کنیم، جوانان ما به جای این‌که به دنبال خدا، انقلاب و اسلام باشند به دنبال شبکه‌های مجازی هستند و این امر کار ما را سخت کرده است.

,

 

,

کارشناس مذهبی گفت: متاسفانه در جامعه مسئله امر به معروف و نهی از منکر کمرنگ شده و گاهی با توجیهاتی آن را از گردن خود بر می‌داریم در حالی اگر امر به معروف و نهی از منکر در زمینه فضای مجازی رواج پیدا کند جلوی افزایش بی‌حجابی و بدحجابی گرفته می‌شود.

,

 

,

عبدالرزاق‌نژاد به آیه قرآن مبنی بر این‌که "کسانی که دوست دارند گناهان و زشتی در بین مومنین جامعه رواج پیدا کند برای آن‌ها عذاب دردناک در دنیا و آخرت وجود دارد"، تصریح کرد: وقتی در جامعه بدحجابی و بی‌دینی می‌بینیم و می‌گوییم پس چرا عذاب نمی‌آید؟ و ما منتظر هستیم که عذاب آسمانی نازل شود اما این‌که انسان نسبت به ارزش‌های خداوند بی‌میل و رقبت شود خود عذاب است.

,

 

,

وی با اشاره به این‌که تمام فرقه‌های اسلام بر حجاب تاکید کرده‌اند، افزود: ادیان قبل از اسلام نیز حجاب داشتند.

,

 

,

کارشناس مذهبی گفت: پوشش یعنی این‌که خانم‌ها طوری لباس بپوشند که آن‌ها را به چشم نیاورد و به جز صورت و دست‌ها تا مچ جای دیگری از بدن نمایان نباشد و از طرفی بعضی از خانم‌ها طوری لباس می‌‎پوشند که بسیار تنگ است و جاهایی از بدن را نشان می‌دهد یا لباس‌هایی که جلو باز است. این لباس‌ها اسلامی نیست و ترویج این لباس‌ها از خارج از کشور است.

,

 

,

عبدالرزاق‌نژاد خاطرنشان کرد: دختر مسلمان ما که معتقد به اسلام است و الگوی خود را حضرت فاطمه زهرا (س) می‌داند با این نوع پوشش سازگاری ندارد و باید یک انقلاب فراگیر ایجاد شود تا جلوی فروش لباس‌های جلو باز گرفته شود.

,

 

,

محدثه دهقان دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این میزگرد در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر ارزیابی اوضاع عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: بحث عفاف و حجاب در دانشگاه بیش از این‌که بحث رسمی و جلوه علمی مطرح شود صرفا یک بحث مذهبی شده و گاهی نیز برخوردهای بد در این خصوص شده است.

,

 

,

 

,

محدثه دهقان

, محدثه دهقان,

 

,

وی با بیان این‌که حجاب برای حفظ کرامت زن به او داده شده است، افزود: گاهی برای حفظ حجاب کرامت را از فرد می‌گیریم برای این‌که حجاب را بدون استدلال به او القا کنیم.

,

 

,

دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: باید به این نکته توجه شود که دانشگاه یک محیط علمی است و چارچوب و پوشش خاص خود را دارد.

,

 

,

دهقان گفت: با مطرح‌کردن بحث حجاب در دانشگاه جنبه مذهبی پیدا می‌کند و وقتی فرد را ملزم به رعایت حجاب می‌کنند می‌گوید من اعتقادی به رعایت حجاب ندارم، اما وقتی گفته شود دانشگاه یک چارچوب پوششی و رفتاری خاصی دارد فرد خود را ملزم به رعایت حجاب می‌کند.

,

 

,

نحوه برخورد با افراد بی‌حجاب و بدحجاب اصلاح شود

, نحوه برخورد با افراد بی‌حجاب و بدحجاب اصلاح شود, نحوه برخورد با افراد بی‌حجاب و بدحجاب اصلاح شود,

وی با بیان این‌که بایستی نحوه برخورد با افراد بی‌حجاب و بدحجاب اصلاح شود، ادامه داد: زمانی که فرد حجاب را رعایت نمی‌کند باید با او برخورد استدلالی کند و چارچوب و عیوب به او یادآوری شود.

,

 

,

دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: نباید به فرد بگوییم چون مسلمانی باید حجاب را رعایت کنی بلکه ابتدا باید حجاب را با استدلال به او بقبولانیم سپس با علاقه و دلبستگی که به اسلام دارد تقیدش بیشتر شود.

,

 

,

سنجری یکی دیگر از دانشجویان نیز در خصوص ارزیابی وضعیت عفاف و حجاب در دانشگاه، گفت: دانشگاه نمونه کوچکی از جامعه است که در آن دو دستگی بانوان بدحجاب و با حجاب وجود دارد بنابراین هیچ وقت با این دو دستگی نمی‌توانیم به جلو پیش برویم.

,

 

,

 

,

سنجری

, سنجری,

 

,

وی افزود: بایستی فرهنگ‌سازی شود که دانشگاه محیطی نیست که در آن با هر نوع پوششی بتوان ظاهر شد.

,

 

,

این دانشجو تصریح کرد: همان‌طور که دشمنان با جنگ نرم توانستند در افکار جوانان نفوذ کنند استادان دانشگاه نیز می‌توانند بر جوانان تأثیر بگذارند.

,

 

,

سنجری عنوان کرد: اگر یک استاد مورد قبول دانشجو باشد و آن استاد بتواند ارتباط درستی با دانشجو برقرار کند دانشگاه می‌تواند محیط خوبی برای کمک‌کردن به نسل جوان امروز که نتوانسته از آموزش و پرورش در مدرسه کمک بگیرد، باشد.

,

 

,

خانم میرصادقی معاون امور زنان و خانواده ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی نیز در پاسخ به این سوال گفت: در بحث عفاف و حجاب بیشتر از این‌که افراد معاند داشته باشیم افراد مخالف داریم.

,

 

,

 

,

میرصادقی

, میرصادقی,

 

,

وی افزود: همه افراد وقتی با آن‌ها حرف می‌زنیم می‌بینیم همه با اعتقاد هستند اما متقاعد نیستند که خیلی با هم فرق دارد و در باورهای دینی قانع نشده‌اند.

,

 

,

متولیان فرهنگی قدرت اقناعی بسیار پایینی دارند/ شیوه‌های ترویج فرهنگ عفاف و حجاب با 40 سال قبل هیچ تغییری نکرده است

, متولیان فرهنگی قدرت اقناعی بسیار پایینی دارند/ شیوه‌های ترویج فرهنگ عفاف و حجاب با 40 سال قبل هیچ تغییری نکرده است, متولیان فرهنگی قدرت اقناعی بسیار پایینی دارند/ شیوه‌های ترویج فرهنگ عفاف و حجاب با 40 سال قبل هیچ تغییری نکرده است,

معاون امور زنان و خانواده ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی گفت: متأسفانه متولیان فرهنگی قدرت اقناعی بسیار پایینی دارند و اگر بررسی کنید می‌بینید شیوه‌های عفاف و حجاب ما با 40 سال پیش هیچ تغییری نکرده اما مخاطب ما فرق کرده و هجمه‌های دشمن متفاوت شده است.

,

 

,

میرصادقی تصریح کرد: فعالان فرهنگی زیادی در حوزه فضای مجازی داریم اما آیا برای این هجمه در بحث محتوای فضای مجازی کاری کرده‌اند؟

,

 

,

وی با اشاره به این‌که آموزش و پرورش نتوانسته در این 40 سال محتوای مناسبی را برای دانش‌آموزان فراهم کند، افزود: نتوانستیم در بحث محتوا اساتید مجربی را تربیت کنیم و در دانشگاه بین گفتن‌ها و عمل‌ها اختلاف بوده است.

,

 

,

معاون امور زنان و خانواده ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی با اشاره به این‌که فساد، عدالت را از بین می‌برد، گفت: در جامعه اسلامی که برادران نیز باید عفاف داشته باشند اما فقط بر خانم‌ها تکیه شده که این نوع برخورد یک سری مخالفت‌هایی را به همراه دارد.

,

 

,

میرصادقی تصریح کرد: همین مخالفت‌های اجتماعی را داشته باشید سپس یک مُبلغ می‌آید و یک حرفی می‌زند و تمام آن‌چه را که شما طی سال‌ها رشته کردید، پنبه می‌کند و کار فرهنگی این است و باید مراقبت بیشتر شود.

,

 

,

ریشه بدحجابی در بی‌تفاوتی و بی‌مسئولیتی است

, ریشه بدحجابی در بی‌تفاوتی و بی‌مسئولیتی است, ریشه بدحجابی در بی‌تفاوتی و بی‌مسئولیتی است,

وی ریشه مسائلی مانند بدحجابی را در بی‌تفاوتی و بی‌مسئولیتی دانست و افزود: یکی از مراتب امر به معروف و نهی از منکر، قلبی‌بودن آن عنوان و سپس زبانی، نوشتاری و عملی بیان شده است.

,

 

,

معاون امور زنان و خانواده ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی گفت: دو مرحله آخر به دولت برمی‌گردد و این ‌که دولت چه قدر توانسته آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها را در سیاست‌های خود مجاب و موظف کند، مردم می‌توانند قضاوت کنند.

,

 

,

از دولتی که در انتخابات جمله‌ی دیوارکشیدن را مطرح می‌کند نمی‌توان انتظار واکنش در برابر ناهنجاری‌ها داشت

, از دولتی که در انتخابات جمله‌ی دیوارکشیدن را مطرح می‌کند نمی‌توان انتظار واکنش در برابر ناهنجاری‌ها داشت, از دولتی که در انتخابات جمله‌ی دیوارکشیدن را مطرح می‌کند نمی‌توان انتظار واکنش در برابر ناهنجاری‌ها داشت,

میرصادقی تصریح کرد: ببینید در انتخابات اخیر چه اتفاقی افتاد وقتی نماینده مردم در انتخابات اعلام می‌کند "من این‌ها را می‌شناسم می‌دانم اگر این‌ها به میدان بیایند بین مردم دیوار می‌کشند" ببینید این لحن صحبت‌کردن از  سوی متولیان که می‌خواهند در جامعه نسبت به حفظ ارزش‌ها تلاش کنند یک حرف بی‌ربط است و از این دولت نمی‌توان انتظار داشت آموزش‌وپرورش خود را نسبت به ضد هنجارها یا ناهنجاری‌های جامعه واکنش نشان دهد چرا که یک حرفی را زده است که نسبت به آن توانسته افکاری را به سمت خود جذب کند و این به مسئولیت مسئولان بر می‌گردد.

,

 

,

وی با اشاره به این‌که 21 فروردین 1394 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر به تصویب رسید، افزود: در این قانون آمده در فضایی که علنی است، مخفی نیست و قابل تجسس نیز نباشد باید امر به معروف و نهی از منکر کرد.

,

 

,

لزوم رعایت عدالت در تذکر به زنان و مردان

, لزوم رعایت عدالت در تذکر به زنان و مردان, لزوم رعایت عدالت در تذکر به زنان و مردان,

معاون امور زنان و خانواده ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی به شرایط بدِ حجاب در محیط دانشگاه اشاره کرد و گفت: نه‌تنها به زنان بلکه باید به مردان نیز تذکر داده شود که بسیاری از مردان با لباس‌های بسیار نامناسب در جامعه ظاهر می‌شوند و وقتی زن این ناعدالتی را در فضای اقتصادی و اجتماعی می‌بیند اولین کاری که می‌کند هنجارها را می‌شکند.

,

 

,

 

,

میزگرد حجاب و عفاف خاورستان

, میزگرد حجاب و عفاف خاورستان,

 

,

اول حمایت اجتماعی سپس تربیت فرهنگی

, اول حمایت اجتماعی سپس تربیت فرهنگی, اول حمایت اجتماعی سپس تربیت فرهنگی,

میرصادقی با بیان این‌که اول، حمایت اجتماعی سپس تربیت فرهنگی، یادآور شد: اول، پای درد و دل خانم بنشینید و یک مشکل از او رفع کنید سپس کار فرهنگی انجام دهید و مطمئن باشید اگر افراد خیّر نسبت به مسائل دینی دل‌سوز باشند مطمئنا جواب می‌دهد.

,

 

,

وی به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که "ما انقلاب کردیم، انقلاب اسلامی اتفاق افتاد اما اگر امر به معروف و نهی از منکر اتفاق نیفتد معلوم نیست چه بلایی بر سر انقلاب می‌آید" افزود: مهم‌تر از حوزه عفاف و حجاب، حوزه‌ای است که در مورد آن باید امر به معروف و نهی از منکر  اتفاق بیفتد که حفظ نظام اسلامی است.

,

 

,

مخالفت با عفاف و حجاب مخالفت با سیاست‌های نظام است/ در کنار دولت هستیم

, مخالفت با عفاف و حجاب مخالفت با سیاست‌های نظام است/ در کنار دولت هستیم, مخالفت با عفاف و حجاب مخالفت با سیاست‌های نظام است/ در کنار دولت هستیم,

معاون امور زنان و خانواده ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی گفت: مخالفت‌هایی که در حوزه عفاف و حجاب اتفاق می‌افتد مخالفت با سیاست‌های نظام است که در پس آن دولت‌ها مجری هستند.

,

 

,

وی افزود: تصور نشود که ما مخالف دولت هستیم بلکه ما در کنار و همراه دولت هستیم و آسیب‌های اجتماعی که اتفاق می‌افتد را سرو سامان می‌دهیم.

,

 

,

میرصادقی تصریح کرد: زن‌هایی را در همین شهر بیرجند دچار اعتیاد می‌بینیم، اگر آن‌ها را مورد حمایت اجتماعی قرار ندهیم گفتن از حجاب و عفاف هیچ سودی ندارد وقتی دست آن‌ها را گرفتیم و در مدت 4 ماه آن‌ها را از آن‌چه در اثر فقر فرهنگی و اقتصادی به آن دچار شده‌اند نجات دادیم آن‌گاه خواه‌ناخواه با ما همراه شده و آن باور قلبی اتفاق خواهد افتاد.

,

 

,

وی افزود: در قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر آمده است شما در جامعه اسلامی مکلف هستید نهادهای دولتی، غیردولتی، نظامی و ارگان‌ها را امر به معروف و نهی از منکر کنید، مراتب را اطلاع دهید و از شما حمایت می‌شود اما در این مورد چه‌قدر به مردم اطلاع‌رسانی شده تا مطالبه‌گر باشند؟

,

 

,

در بحث پوشش، آموزش و پرورش کار مثبتی را انجام نداده است

, در بحث پوشش، آموزش و پرورش کار مثبتی را انجام نداده است, در بحث پوشش، آموزش و پرورش کار مثبتی را انجام نداده است,

میرصادقی با اشاره به این‌که در بحث پوشش، آموزش و پرورش کار مثبتی را انجام نداده است، افزود: در مدارس که بهترین دوران برای پرورش عقلانی است چه قدر توانستیم با عقلانیت ارزش‌ها را تفهیم کنیم؟

,

 

,

وی افزود: همیشه از بهشت و جهنم شروع کردیم سپس در نهایت بدون هویت‌بخشی در دوران بلوغ، دانش‌آموزان را رها کرده و در پایان هم به تنبیه و تشویق متوسل شدیم و این به مطالعه و عزم جدی نیاز دارد.

,

 

,

عبدالرزاق‌نژاد تصریح کرد: گاهی از جهنم و بهشت صحبت می‌کنیم و این را به کسانی می‌گوییم که رگه‌هایی از ایمان را در آن‌ها می‌بینیم مثلا خانم روزه‌دار است و بر سر سفره افطار نشسته اما بدحجاب است و این‌جا وقتی به او می ‌گوییم چرا روزه گرفتی؟ می‌گوید "چون خدا گفته و اگر روزه نگیرم فردای قیامت عذاب است" مسئله بدحجابی نیز عذاب و عقوبت به همراه دارد.

,

 

,

کارشناس مذهبی گفت: اسلام برای امر به معروف و نهی از منکر شرایط و مراتبی قرار داده است و اگر آن شرایط و مراتب رعایت شود تاثیرگذار خواهد بود.

,

 

,

وی افزود: در امر به معروف و نهی از منکر گفته شده کار ایجابی، مثبت و فکری انجام بده و از طرف دیگری گفته شده است اگر کار مثبت انجام دادی تاثیر نداشت به سمت کار سلبی بروید.

,

 

,

عبدالرزاق‌نژاد تصریح کرد: در بعضی از جاها به حضور پلیس و گشت ارشاد نیاز است و اگر گشت ارشاد نباشد کار آمران به معروف و نهی از منکر نیز خراب می‌شود.

,

 

,

کارشناس مذهبی یادآور شد: پیام امر به معروف و نهی از منکر این است که هم کار ایجابی، فرهنگی و مثبت انجام شود و هم پلیس در جامعه حضور داشته باشد و این دو باید توام با هم باشند.

,

 

,

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر این‌که وضعیت حجاب و عفاف در خراسان‌جنوبی در مقایسه با سایر استان‌های کشور چگونه است؟ گفت: خراسان جنوبی را که با کشور مقایسه می‌کنیم به لحاظ کلی آن طور که در سایر استان‌ها بی‌اعتنایی به حجاب دیده می‌شود در استان ما وجود ندارد.

,

 

,

عبدالرزاق‌نژاد با اشاره به این‌که بی‌اعتنایی‌هایی به حجاب هم وجود دارد که باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم، تصریح کرد: در مسافرت‌هایی که به سایر استان‌های کشور می‌کنیم و وضعیت حجاب در آن استان‌ها را با وضعیت حجاب در استان خودمان مقایسه می‌کنیم بحث حجاب و عفاف  در مردان و زنان استان ما پررنگ دیده می‌شود اما در وضعیت مطلوب نیست.

,

 

,

وی افزود: برای این‌که بخواهیم به وضعیت مطلوب در حجاب و عفاف برسیم باید وظیفه‌مند باشیم، برنامه‌ریزی درست انجام دهیم و اتاق‌های اندیشه‌ورز تشکیل شود تا روی این مسئله کار شود.

,

 

,

کارشناس مذهبی تصریح کرد: هم مسئولان و هم متولیان فرهنگی باید در مسئله حجاب دغدغه داشته باشند اما تاکنون چه قدر در مسئله حجاب کار فرهنگی داشتیم؟

,

 

,

عبدالرزاق‌نژاد با اشاره به این‌که در دانشگاه‌ها کار فرهنگی بسیار زیادی انجام شده است، تصریح کرد: علی‌رغم کار فرهنگی زیادی که انجام شده است، دیده می‌شود دانشجویان و دانشگاهیان اصلا به دنبال فکر فرهنگی نیستند و دوست دارند هویت دینی و فرهنگی را زیر سوال ببرند در حالی که ما برای حفظ ارزش‌ها انقلاب کردیم.

,

 

,

 

,

میزگرد حجاب و عفاف خاورستان

, میزگرد حجاب و عفاف خاورستان,

 

,

میرصادقی نیز در این مورد گفت: وقتی مشاوران رئیس جمهور، آزادی زنان و حجاب اختیاری را مطرح می‌کنند روی تفکرات جوانان تاثیر می‌گذارد و باید بیاییم دوباره کار فرهنگی کنیم تا اعتقادات و تفکر اسلامی را برای جوانان روشن کنیم.

,

 

,

وی افزود: ما در دولت اسلامی برای رسیدن به تمدن اسلامی مانده‌ایم اگر دولتِ اسلامی تشکیل شود بسیاری از این معضلات حل می‌شود.

,

 

,

دوگانگی رفتار در مسئولان

, دوگانگی رفتار در مسئولان, دوگانگی رفتار در مسئولان,

عبدالرزاق‌نژاد نیز خاطرنشان کرد: ما در مسئولان دوگانگی رفتار می‌بینیم و این باعث می‌شود کسانی که می‌خواهند الگو بگیرند دچار تضاد رفتار می‌شوند و نتوانند تصمیم درست بگیرد.

,

 

,

دستجردی نیز در جمع‌بندی این میزگرد با بیان این‌که در پذیرش ارزشهای اجتماعی سه مرحله وجود دارد، مطرح کرد: مرحله اول برای پاسخ به نفوذ اجتماعی متابعت است در متابعت بایستی یک رفتار اجتماعی را در افراد جامعه نهادینه کنیم اگر در این سطح از پاسخ نفوذ اجتماعی بمانیم و رفتار اجتماعی را صرفا بر اساس نظام‌های پاداشی یا تنبیه در جامعه‌ای استوار کنیم این رفتار هرگز استوار نمی‌شود و این مرحله ناپایدارترین سطح نفوذ اجتماعی است.

, ,

 

,

وی تصریح کرد: سطح دوم پذیرش یک ارزش بر اساس کشش و جاذبه است و فرد چون خواهر، برادر، خانواده و دوستانش را دوست دارد سعی می‌کند از طریق همانندسازی خود را به آن‌ها نزدیک کند که این سطح یک پله از سطح اول بهتر است.

,

 

,

دستجردی افزود: سطح سوم از پذیرش ارزش‌ها درونی‌کردن ارزش‌ها است به این صورت که چون فرد رفتاری را دوست دارد و از آن احساس لذت درونی می‌کند آن رفتار را انجام می‌دهد.

,

 

,

وی با بیان این‌که سطح سوم پذیرش ارزش‌ها نیازمند اطلاعات است، ادامه داد: اگر بخواهیم صرفا با تشویق یا تنبیه کسی را به پذیرش ارزش‌ها وادار کنیم اثر دارد اما اثراتش پایدار نیست و باید با استدلال و عقل فرد را به فکر وادار کنیم و از سطح متابعت به سطح درونی‌کردن ارزش‌ها که مبتنی بر قابلیت قبول ارزش‌ها است برویم.

,

 

,

بدحجابی روی جلوه‌های روانی ذهن انسان کار می‌کند

, بدحجابی روی جلوه‌های روانی ذهن انسان کار می‌کند, بدحجابی روی جلوه‌های روانی ذهن انسان کار می‌کند,

معاون اسبق دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان این‌که بدحجابی روی جلوه‌های روانی ذهن انسان کار می‌کند، گفت: گوهر وجودی یک زن بسیار ارزشمند است و خوشبختی و سعادتمندی هر جامعه‌ای به دلیل وجود زنان خوب بوده است.

,

 

,

دستجردی بیان کرد: اگر افرادی با این نگاه که زن را ابزار کنند و زن با پوششی باشد که او را کالا و لذت مردهای هوس‌باز کند چنین چیزی حتی از طرف خود زن‌ها نیز قابل قبول نیست و اگر چنین القاعاتی نیز به آن‌ها می‌شود نباید به آن توجه شود.

,

 

,

بدحجابی از بی‌حجابی بسیار شکننده‌تر و در اضمحلال جامعه مؤثرتر است

, بدحجابی از بی‌حجابی بسیار شکننده‌تر و در اضمحلال جامعه مؤثرتر است, بدحجابی از بی‌حجابی بسیار شکننده‌تر و در اضمحلال جامعه مؤثرتر است,

وی با بیان این‌که بدحجابی از بی‌حجابی بسیار شکننده‌تر و در اضمحلال جامعه مؤثرتر است، ادامه داد: هر گاه کشوری خواسته جامعه‌ای را به فروپاشی نزدیک کند از زن‌ها ابزار ساخته است.

,

 

,

این روانشناس در خصوص تولید و توزیع لباس‌های ایرانی و اسلامی، عنوان کرد: تولیدکننده دنبال منافع خود است اگر لباس‌ها تولید شود اما فروش نرود تولیدکننده ضرر می‌کند و موجب مبارزه با عرضه می‌شود.

,

 

,

دستجردی با بیان این‌که اگر لباسی تولید شود و تقاضا برای آن کم باشد قطعا تولیدکننده ضرر می‌کند، متذکر شد: بحث کاهش تقاضا کار متولیان فرهنگی است و باید طوری برنامه‌ریزی و آموزش داده شود که فرد احساس کند پوشیدن لباس‌های نامناسب و خلاف فرهنگ اسلامی ایرانی جالب نیست و دیگران او را تشویق نخواهند کرد.

,

 

,

وی با بیان این‌که در جامعه گروه‌هایی به عنوان گروه‌های مرجع وجود دارند که افراد برای درستی و نادرستی رفتارشان به آن گروه مراجعه می‌کنند، مطرح کرد: بسیاری از رفتارهایی که گفته می‌شود نادرست است اما از نظر گروه‌های مرجعی که جوان یا نوجوان به آن مراجعه می‌کند درست است و جوان نیز از آن گروه‌ها الگوبرداری می‌کند.

,

 

,

 

,

میزگرد حجاب و عفاف خاورستان

, میزگرد حجاب و عفاف خاورستان,

 

,

معاون اسبق دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: به نظر می‌رسد حوزه‌های فرهنگی به جای این‌که روی کاهش تقاضا و تغییر رفتار مردم و جوانان با اشکال کاملا روانی و رفتاری کار کنند روی مبارزه با تولید و عرضه کار می‌کنند که چنین چیزی ممکن است جواب دهد اما بایستی به این نکته توجه کرد که سیاست‌های صرفا مبارزه با عرضه بدون توجه به سیاست‌های کاهش تقاضا جواب نداده و نمی‌دهد و نیازمند هم‌صدایی همه است.

,

 

,

دستجردی ادامه داد: در حوزه‌های فرهنگی نیز همه با یکدیگر یک‌صدا و هم‌روش نیستند با این عدم همنوایی نمی‌توانند یک الگوی مناسب از رفتار درست را در جامعه به جوانان القا کنند.

,

 

,

وی افزود: نوجوان در سن 12 تا 19 سال در مرحله هویت‌یابی قرار دارد و مدام خود را چک می‌کند که با چه ظاهری زیباتر هستم که در جامعه ظاهر شوم و وقتی جلوی نوع پوشش نامناسب و سردرگمی را بخواهیم بگیریم مقاومت می‌کند.

,

 

,

این روانشناس گفت: بهتر است بدانیم که نوجوان و جوان طبیعتا نوگرا هستند و می‌خواهند تجربه‌های نو و پوشش‌های نو را تجربه کنند اگر  رفتار آن‌ها نادرست است بایستی افرادی که تابعیت قبول برای نوجوان دارند با شیوه درست و منطقی با او برخورد کنند.

,

 

,

دستجردی عنوان کرد: بایستی در حوزه‌های اجتماعی، آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، تربیتی و تولید توجه شود تا سطح رفتارهایی که از نظر ما هنجار نیستند پایین بیاید و قطعا با شیوه درست نتیجه خواهیم گرفت.

,

 

,

وی گفت: در بحث عفاف و حجاب ما گاهی بعضی افراد را در فضای عمومی فرهنگی جامعه با یک نوع پوشش می‌بینیم و با اندک اختلاف زمان در محیطی دیگر با ظاهری متفاوت او را می‌بینیم وقتی با شناخت‌های متضادی روبرو می‌شویم دچار اضطراب و سردرگمی شناختی می‌شویم که کدام‌یک درست است.

,

 

,

معاون اسبق دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: نوجوان و جوان که تجربه کافی ندارد وقتی رفتارهای متضاد را مخصوصا از افراد سرشناس مشاهده می‌کند دچار سردرگمی می‌شود و به سمت رفتاری می‌رود که بیشتر جاذبه دارد.

,

 

,

دستجردی ادامه داد: نیاز به توجه در هر سنی نیاز واقعی انسان است و وقتی فرد ببیند با ویژگی‌هایی مورد توجه قرار نمی‌گیرد تلاش می‌کند به سمتی حرکت کند که دیگران او را ببینند و به او توجه کنند.

,

 

,

تربیت از کانون خانواده شروع می‌شود

, تربیت از کانون خانواده شروع می‌شود, تربیت از کانون خانواده شروع می‌شود,

وی با بیان این‌که تربیت از کانون خانواده شروع می‌شود، مطرح کرد: بایستی گفت‌وشنود پیرامون تربیت مبتنی بر آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی و اسلامی را در خانواده بالا ببریم چراکه زمان گفت‌وگو بین اعضای خانواده به لحاظ کیفیت و کمیت بسیار پایین آمده است.

,

 

,

معاون اسبق دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند متذکر شد: همه باید بدانیم که بچه‌ها از لحظه لحظه رفتار ما الگو می‌گیرند بنابراین بایستی یک الگوی رفتاری مناسب بر اخلاق و انسانیت برای آن‌ها باشیم.

,

 

,

دستجردی افزود: پدرها، مادرها، معلمان، ورزشکاران، اساتید و رسانه‌ها باید از القا و ایجاد پیام‌های متناقض که موجب سردرگمی در رفتار افراد می‌شود خودداری کنند.

,

 

,

در حوزه عفاف و حجاب باید یک هم‌صدایی منطبق بر عقل ایجاد شود

, در حوزه عفاف و حجاب باید یک هم‌صدایی منطبق بر عقل ایجاد شود, در حوزه عفاف و حجاب باید یک هم‌صدایی منطبق بر عقل ایجاد شود,

وی ادامه داد: در همه حوزه‌ها از جمله عفاف و حجاب باید یک هم‌صدایی منطبق بر عقل و فطرت انسان‌ها ایجاد شود.

,

 

,

معاون اسبق دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان این‌که گماردن افراد در مسئولیت‌های اجتماعی باید مبتنی بر شایستگی باشد، گفت: نباید وابستگی‌ها معیاری برای انتخاب مسئولان در نظام اسلامی شود.

,

 

,

دستجردی در پایان یادآور شد: بایستی میزگردهایی با حضور مخالفان، موافقان و کارشناسان حوزه حجاب و عفاف برگزار شود چراکه تا حرف‌های افراد مخالف با حجاب شنیده نشود نمی‌توان برنامه‌ریزی درستی کرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه