اخبار داغ

افزایش بیش از دوبرابری غرق‌شدگی در قزوین/ بودجه کافی برای ایمن سازی نقاط پرخطر وجود ندارد

افزایش بیش از دوبرابری غرق‌شدگی در قزوین/ بودجه کافی برای ایمن سازی نقاط پرخطر وجود ندارد
در سه ماهه اول سال جاری ۹ مورد غرق شدگی در استان قزوین داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۵ درصد یا بیش از دوبرابر افزایش داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، آمار غرق شدگی در سدها، رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری دشت قزوین در چند سال اخیر افزایش قابل توجهی داشته و تبدیل به معضل بزرگی برای استان شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

بارها جمله “فریب ظاهر آرام کانال‌ها و سدها را نخورید” را از سوی مسئولان استان به عنوان هشدار عمومی شنیدیم اما متاسفانه جوانان و نوجوانان زیادی با بی توجهی به این هشدارها برای چند لحظه لذت شنا کردن به کام مرگ می روند.

,

بهزاد ولی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، در خصوص آمار تلفات ناشی از غرق شدگی در استان اظهار کرد: سال ۹۶ در استان قزوین ۲۵ نفر بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست دادند که ۲۲نفر از آنان مرد و ۳ نفر زن بودند.

, شاخص،,

وی افزود: سال گذشته ۱۷ نفر(۱۶ آقا و یک خانم) در استان دچار غرق شدگی شدند که نسبت به سال ۹۶ کاهش ۳۲ درصدی داشتیم.

,

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین با بیان اینکه در سه ماهه اول سال ۹۷ ، کاهش ۱۰۰ درصدی غرق شدگی زنان را داشتیم، گفت: در طول این مدت ۴ مرد، جان خود را بر اثر غرق شدگی از دست دادند.

,

وی خاطرنشان کرد: در سه ماهه اول سال جاری ۹ مورد غرق شدگی داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۵ درصد افزایش داشته است.

,

ولی زاده اضافه کرد: ۸ نفر از غرق شدگان امسال آقا و یک نفر خانم بود به طوریکه این میزان در آقایان با ۱۰۰ درصد افزایش همراه بود.

,

, ,

 

,

حمید پویا در گفت‌وگو با خبرگار شاخص، اظهار کرد: تعداد کل غرق شدگی‌ها در استان قزوین در مجموع کانال‌ها ۴ نفر است و مابقی غرق شدگی در حوزه‌های دیگر اتفاق افتاده است.

, شاخص،,

مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه‌ای قزوین افزود: متاسفانه با وجود نصب علایم هشدار برای ممنوعیت شنا و اتصال گاردریل‌ها، می‌بینیم که برخی افراد بویژه نوجوانان وارد این کانال‌ها شده و با غرق شدگی روبرو می‌شوند.

,

وی در ادامه بیان کرد: ۳۰۰ تابلوی هشدار دهنده در رابطه با هشدار شنا نکردن و خطر مرگ، عدم ورود به جاده‌های اختصاصی در مسیر کانال‌های آب نصب شده و حتی رودخانه‌ زیاران را فنس کشی کردیم اما متاسفانه برخی افراد نیز بخش‌هایی از فنس را تخریب کرده و یا از روی آن وارد رودخانه می‌شوند.

,

این مسئول ادامه داد: طی سال‌های گذشته تمام نقاط حادثه خیز کانال مشخص شده و اقداماتی که باید صورت گیرد را اعلام کردیم که بر اساس برآورد پیش بینی شده به ۴۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما متاسفانه اعتباراتی که تخصیص می‌یابد بسیار ناچیز است که با توجه به اولویت نقاط بحرانی اقدام می‌کنیم.

,

پویا بیان کرد: اقدامات قانونی در این خصوص صورت گرفته و همچنان پیگیر هستیم که اعتبارات بیشتری اختصاص یابد تا در محل نقاط خطر خیز هزینه شود.

,

وی اذعان داشت: برخی مناطق منفصل شهری نظیر مهرگان سال‌ها بعد از ایجاد کانال در منطقه ساخته شده است و حتی بسیاری از کانال‌هاهم در محدوده قزوین در خارج از شهر بوده؛ زمانی که شهرکی بنا به تاسیس دارد باید اقدامات امنیتی توسط راه و شهرسازی و شهرداری انجام گیرد.

,

, ,

 

,

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با بیان اینکه طول کانال‌ها در قزوین یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر است و ۶۰ هزار هکتار از آن تحت پوشش است، گفت: هر ساله هشدارهای لازم از طریق نصب بیلبورد در مسیر کانال‌ها و تبلیغات صورت می‌گیرد و حتی در ساعات گرما نیز گشت‌هایی برای کنترل افراد تعبیه شده است.

,

پویا در پایان از مردم درخواست کرد: کانال‌های شبکه آبیاری استان قزوین جای مناسبی برای شنا کردن نیست و باتوجه به سرعت آب در عمق و کاهش دمای شدید توصیه می‌کنیم اصلا نزدیک کانال‌ها نشوند چراکه خطر مرگ را در پی خواهد داشت.

,

داود محمدی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، با بیان اینکه هر ساله بودجه‌ای برای ایمن سازی کانال‌ها اختصاص داده می شود؛ اظهار کرد: ایمن سازی انجام شده اما کافی نیست و قطعا باید ارتقاء داده شود.

, شاخص،,

وی افزود: شورای برنامه‌ریزی استان باید برای این کار بودجه‌ای لحاظ کند و آب منطقه‌ای تمهیداتی در نظر بگیرد؛ ما هم در مجلس پیگیر این موضوع خواهیم بود.

,

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس خاطرنشان کرد: هر ساله بودجه‌ای به این موضوع اختصاص داده می‌شود و مناطقی که خطرخیز است در اولویت قرار می‌گیرد و در اسرع وقت انجام می‌شود.

,

محمدی در پایان گفت: این امر نیازمند رعایت نکات ایمنی از سوی مردم هم است و مردم باید برای شناکردن به این کانال‌ها مراجعه نکنند و با آگاهی دادن به فرزندان خود هشدارهای لازم را رعایت نمایند.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه