اخبار داغ

مدیرکل جهاد کشاورزی استان یزد خبر داد

صرفه‌جویی 40 میلیون مترمکعبی آب با مدرن سازی سیستم آبیاری کشاورزی استان یزد

صرفه‌جویی 40 میلیون مترمکعبی آب با مدرن سازی سیستم آبیاری کشاورزی استان یزد
مدیرکل جهاد کشاورزی استان یزد گفت: با نوین‌سازی سیستم آبیاری در استان به‌طور متوسط چهار هزار مترمکعب آب در هر هکتار صرفه‌جویی خواهد شد که با اجرای نوین‌سازی، سالانه ده هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان، مجموع آب صرفه‌جویی شده به چهل میلیون مترمکعب خواهد رسید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سجادی پور در مصاحبه با یزدرسا، با اشاره به قول معاون آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی در سفر به یزد مبنی بر تأمین اعتبار پروژه‌های مدرن سازی سیستم آبیاری اراضی کشاورزی استان گفت: تبدیل سیستم آبیاری سنتی به مدرن از سال 63 هم‌زمان با کشور در استان شروع‌شده و تا سال نود و یک در حدود سیزده هزار و 400 هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش این سیستم قرارگرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

مدیرکل جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به رشد نود و چهار درصدی مدرن سازی سیستم آبیاری اراضی کشاورزی در استان اظهار داشت: در سال قبل چهار هزار و 572 هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش سیستم آبیاری قرارگرفته و درمجموع از سال نود و دو تاکنون در حدود سیزده هزار هکتار دیگر به میزان اراضی تحت پوشش اضافه‌شده و این میزان به بیست و شش هزار هکتار رسیده است.

,

وی تأکید کرد: بنابراین استان یزد ظرفیت مدرن سازی سیستم آبیاری سالانه 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را دارد.

,

سجادی پور در ادامه بابیان این مطلب که درحال حاضر در حدود دو هزار و ششصد هکتار از اراضی استان با رشد فیزیکی بیش از پنجاه درصد درحال مدرن سازی سیستم آبیاری هستند ابراز داشت: استان یزد علی‌رغم اینکه درزمینهٔ سطح زیر کشت رتبه سی و دوم کشور را دارد اما ازلحاظ رشد نوین‌سازی سیستم آبیاری جایگاه سوم و ازلحاظ اجرای طرح جایگاه نهم کشور رادار است.

,

مدیرکل جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: به دلیل اینکه در شرایط فعلی چاه‌های آب خرده‌مالک هستند تأمین سهم خودیاری توسط کشاورزان دچار مشکلاتی است به‌طور مثال یک چاه آب ممکن است دارای دویست مالک باشد بنابراین دولت می‌تواند با اختصاص اعتبارات در تأمین هزینه‌های مدرن سازی سیستم آبیاری به انجام این موضوع کمک شایان توجهی کند.

,

وی افزود: استان‌ها برای استفاده از این اعتبارات تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند و معاون آب و خاک وزارتخانه نیز در سفر به یزد در این خصوص به استان قول مساعد داد که با توجه به شرایط آب در استان به هر میزان که استان در این زمینه کار کند بودجه ان را تأمین کند.

,

مدیرکل جهاد کشاورزی استان با اشاره به تفاهم‌نامه وزارت خانه با استانداری‌های کشور مبنی بر تأمین هزینه مابه‌التفاوت مدرن سازی سیستم آبیاری از محل اعتبارات استان‌ها گفت: درحال حاضر هزینه مدرن سازی سیستم آبیاری اراضی کشاورزی دویست و بیست میلیون ریال بوده که اعتبارات ملی برای اجرای این طرح به ازای هر هکتار صد و سی میلیون ریال به‌صورت بلاعوض است درنتیجه مابه‌التفاوت آن را باید استانداری‌ها کمک کنند و اگر این اتفاق در استان بیفتد قطعاً با استقبال کشاورزان روبر شده و می‌توانیم سالانه ده هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را مدرن سازی کنیم.

,

وی اذعان داشت: با نوین‌سازی سیستم آبیاری در استان به‌طور متوسط چهار هزار مترمکعب آب در هر هکتار صرفه‌جویی خواهد شد که با اجرای نوین‌سازی، سالانه ده هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان، مجموع آب صرفه‌جویی شده به چهل میلیون مترمکعب خواهد رسید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه