اخبار داغ

وقتی کلانتری پربارش ترین استان کشور را بحران زده خواند

وقتی کلانتری پربارش ترین استان کشور را بحران زده خواند
در حالیکه امسال استان همدان جز سه استان پر بارش کشور محسوب می شود و همه مدیران استانی از وضعیت مطلوب میزان بارش ها، ذخیره و مصرف آب در همدان سخن می گویند عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از نابودی شهر همدان تا ۱۵ سال آینده خبر می دهد!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور هفته گذشته در شورای اداری استان همدان درباره وضعیت منابع آبی همدان گفته بود که «بیلان منفی ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب در استان همدان، شرق این استان را گرفتار کرده و این وضعیت با گذر زمان نیز بیشتر می شود.»

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

عیسی کلانتری در همدان خواستار «تجدید نظر جدی در نظام کشت» همدان شد و عنوان کرد که یونجه، چغندر قند و سیب زمینی بیشترین مصرف آب را دارد و این سه محصول در استان همدان کشت می شود در حالیکه آب های زیر زمینی همدان قدرت مقابله با این مصرف را ندارند؛ وضعیت مصرف آب اگر به سرعت تراز نشود همه شهر همدان تا ۱۵ سال آینده از بین می رود.

,

این هم از عجایب روزگار است که استانی که جز «سه استان پر بارش» کشور است اما به دلیل «بی تدبیری» و «سوء مدیریت» مدیرانش گرفتار کم آبی باشد؛ وقتی در استانی و شهری بارش باران بیشتر باشد و در عین حال آن استان و یا شهر از کم آبی برخوردار باشد جز سوء مدیریت نشانگر چیز دیگری نیست!

,

این گفته های کلانتری هرچند حساسیت های چندانی در استان ایجاد نکرد اما بررسی و راستی آزمایی صحبت های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور امری لازم و ضروری است.

,

تجدید نظر در نظام کشت همدان از نظر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به چه معناست؟

,

آیا به این معناست که استان همدان سیب زمینی، ینجه و … که مزیت های این استان هستند را نداشته باشد؟

,

با چه هدفی و با چه انگیزه ای باید این اتفاق بیافتد؟ آیا کم آبی در استان دلیل این تجدید نظر در نظام کشت است یا دلایل دیگری در پشت پرده های این سازمان که چند وقتی است پناهگاه و مأمن جاسوسان شده، نهفته است؟

, با چه هدفی و با چه انگیزه ای باید این اتفاق بیافتد؟ آیا کم آبی در استان دلیل این تجدید نظر در نظام کشت است یا دلایل دیگری در پشت پرده های این سازمان که چند وقتی است پناهگاه و مأمن جاسوسان شده، نهفته است؟,

سازمان محیط زیست کشور که در یکی دو سال اخیر با بحث «نفوذ جاسوسان» در آن، در سپهر سیاست و در افکار عمومی مطرح شده بود همواره نفوذ افراد مورد سوال جدی از طرف نهاد های امنیتی و اطلاعاتی بوده است.

,

جاسوسی های «کاوه مدنی» فراری و «کاووس سید امامی» که خودکشی کرد تنها و تنها جزیی از «شبکه بزرگ» و «گسترده» و البته «پیچیده» جاسوسی در این سازمان بودند که «طرح های غربی» و «ضد ایرانی» را برای سازمان و مدیران سازمان تئوریزه می کردند. هرچند به ادعای مقامات دولتی این افراد جاسوس نیستند و کلانتری در سفر خود به استان همدان نیز به طور تلویحی در مصاحبه با خبرنگار عصر همدان از جاسوسان محیط زیست دفاع کرده بود، اما محمدجعفر منتظری دادستان کشور جاسوسی برخی از افراد تحت عنوان فعال محیط زیست را «قطعی» دانسته است.

,

با این حال بررسی سخنان رییس سازمانی که در آن جاسوسانی با چهره های کاملا موجه و علمی در حال استفاده از پروژه‌های محیط زیستی به عنوان پوشش برای «جمع‌آوری اطلاعات راهبردی طبقه‌بندی‌شده» بودند و اطلاعات غلط و نادرستی را در اختیار مدیران و روسای سازمان قرار می دادند، امری ضروری است چرا که ممکن است سخنان آقای کلانتری در «تصمیم سازی» و «تصمیم گیری» مدیران ارشد استان همدان اثر گذار باشد و مدیران استانی در آینده سیاست ها و راهبرد های استانی را بر اساس گفته های رییس سازمان محیط زیست طراحی کنند.

,

سخنان عیسی کلانتری در همدان مبنی بر اینکه وضعیت مصرف آب اگر به سرعت تراز نشود همه شهر همدان تا ۱۵ سال آینده از بین می رود نه تنها با اطلاعات و قراین و شواهد و با صحبت های مدیران استانی همخوانی ندارد  بلکه در تقابل هم هستند. هر چند کم آبی مشکل بسیاری از استان های کشور است اما استانی که به گفته کارشناس اداره کل هواشناسی همدان بارش های اخیر «رکورد ۳۰ سال» گذشته را شکسته است چگونه از این ظرفیت و منابع آبی برای کشت و زار خود استفاده نکند؟

, سخنان عیسی کلانتری در همدان مبنی بر اینکه وضعیت مصرف آب اگر به سرعت تراز نشود همه شهر همدان تا ۱۵ سال آینده از بین می رود نه تنها با اطلاعات و قراین و شواهد و با صحبت های مدیران استانی همخوانی ندارد  بلکه در تقابل هم هستند. هر چند کم آبی مشکل بسیاری از استان های کشور است اما استانی که به گفته کارشناس اداره کل هواشناسی همدان بارش های اخیر «رکورد ۳۰ سال» گذشته را شکسته است چگونه از این ظرفیت و منابع آبی برای کشت و زار خود استفاده نکند؟,

در حالیکه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان می گوید همدان سومین استان کشور بعد از ایلام و لرستان از نظر میزان بارش، بوده است و یا معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان همدان وضعیت مصرف و تولید آب در همدان را مطلوب می داند چرا باید از کم آبی و تغییر نظام کشت در استان سخن راند؟

,

آیا رییس سازمان محیط زیست از منابع آبی استان همدان مطلع نبودند؟

,

آیا عیسی کلانتری از کارشناسان خبره و کارکشته در امر محیط زیست کسب اطلاع می کند یا خیر؟

,

آیا از میزان بارش و ذخایر آب در استان اطلاعات کافی داشتند؟

,

تغییر سیستم آبیاری یونجه، سیب زمینی و دیگر محصولات کشت شده در همدان امری لازم و ضروری است اما اینکه برای خواستار تجدید نظر جدی در نظام کشت شویم امری عاقلانه و سنجیده شده نیست چرا که تولید سیب‌زمینی هم از نظر کشت و هم زیرسطح کشت در استان «بی رقیب» است و مهمتر از این همدان استانی است که قطب تولید سیب زمینی کشور محسوب می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه