اخبار داغ

رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی بدترین تصمیمی بود که دولت برای مهار بحران ارز گرفت/ دولت هنوز اصلاحیه ساختاری بودجه ٩٨ را به مجلس ارسال نکرده است/ دولت در یک تخلف آشکار، مالکیت سهام عدالت را هنوز به مردم واگذار نکرده است

تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی بدترین تصمیمی بود که دولت برای مهار بحران ارز گرفت/ دولت هنوز اصلاحیه ساختاری بودجه ٩٨ را به مجلس ارسال نکرده است/ دولت در یک تخلف آشکار، مالکیت سهام عدالت را هنوز به مردم واگذار نکرده است
رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به استفاده دولت از سهام عدالت مردم گفت: بعد از گذشت ۱۲ سال از واگذاری سهام عدالت، دولت مالکیت سهام مردم در گروه‌های حمایتی را ادامه می‌دهد که این یک تخلف قانونی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، محمدرضا پورابراهیمی، در مراسم افتتاحیه هشتمین گردهمایی مدیران مراکز فضای مجازی سپاه‌های استانی سراسر کشور، عصر امروز در مشهد گفت: در نگاه راهبردی انقلاب اسلامی، باید به تهدیدات و فرصت‌ها توأمان توجه شود و در این راستا راهبردهای مقام معظم رهبری در گام دوم، معیار مهمی برای ارزیابی عملکرد مدیریت کشور است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,
 
,
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رتبه ایران در تولید علم گفت: مسیر حرکت علمی کشور باید با اقتدار پیش برود و لذا امروز بر اساس ارزیابی‌های دقیق، رتبه اول منطقه‌ای در تولید علم را داریم که این مهم باید استمرار داشته باشد.
,
 
,
پورابراهیمی با بیان اینکه وضعیت کنونی اقتصاد کشور نیاز به بازنگری دارد، گفت: مشکلات موجود دارای رریشه های مختلف بیرونی و درونی است.  عوامل درونی مشکلات اقتصادی اعم از وابستگی به نفت، افزایش حوزه تصدی‌گری دولت و بودجه نامتوازن است؛ هر چند عامل درونی مهم تدین عامل اثرگذار در وضعیت کنونی است اما عامل تحریم هم سهم کمی در این عرصه دارد.
,
 
,
براساس اصل ۴۴، دولت باید از تصدی‌گری به سیاست‌گذاری روی بیاورد
,
 
,
این نماینده مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: اقدامات سالهای اخیر دولت، پاسخگوی حرکت مردم و جامعه و در راستای بهبود وضع اقتصاد کشور نبوده است و براساس اصل ۴۴، دولت باید از تصدی‌گری به سیاست‌گذاری روی بیاورد.
,
 
,
پورابراهیمی تصریح کرد: ظاهراً دولت از تصدی‌گری خارج شده، اما در واقع امر، بخش عمده اقتصاد کشور توسط دولت اداره می‌شود و این وضعیت از زمانی که دولت خودش در ظاهر تصدی گری می کرد، بدتر است، چراکه در شرایط فعلی دیگر پاسخگو هم نیست.
,
 
,
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با ذکر مثالی عنوان کرد: سهام شرکت‌های بزرگ مانند خودروسازی‌ها، کارخانه فولاد یا برخی بانکها و بیمه ها واگذار شده، اما در مدیریت جدید علیرغم واگذاری‌ها، باز هم دولت اداره کننده است.
,
 
,
وی در ادامه با اشاره به اثرگذاری فضای مجازی در اتخاذ تصمیمات درست اقتصادی در کشور گفت: شناخت از وضعیت اقتصادی در راستای اصل ۴۴، یکی از ویژگی‌های افراد فعال در فضای مجازی باید باشد تا با اشراف دقیق‌تری در تصمیمات کارشناسی اثرگذار باشند.
,
 
,
 
,
سهام عدالت؛ به نام مردم و به کام دولت 
, سهام عدالت؛ به نام مردم و به کام دولت ,
 
,
پورابراهیمی با اشاره به استفاده دولت از سهام عدالت مردم گفت: بعد از گذشت ۱۲ سال از واگذاری سهام عدالت، دولت مالکیت سهام مردم در گروه‌های حمایتی را ادامه می‌دهد که این یک تخلف قانونی است.
,
 
,
وی تصریح کرد: تغییر مالکیت این گروه‌ها انجام نشده است؛ با رئیس جمهور در این خصوص مکاتبه شده اما مطابق متن صریح قانون دولت در حال حاضر در این قضیه تخلف می‌کند.
,
 
,
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: سازمان تأمین اجتماعی تنها سازمانی است که از بودجه عمومی به آن بودجه تعلق نمی‌گیرد و منابع آن از طریق کارگران و کارفرمایان به آن می‌رسد که ۵۰ درصد جمعیت کشور را هم شامل می‌شوند، اما انتصابات مدیران در این سازمان بدون مشورت کارگران و کارفرمایان انجام می‌شود.
,
 
,
وی تصریح کرد: اساسا دولت تمام تصمیمات سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد اقتصادی و بزرگ‌ترین هلدینگ کشور را بدون مشورت  و به تنهایی می‌گیرد.
,
 
,
پورابراهیمی با اشاره به ضرورت کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت گفت: یکی از اهداف دشمن این است که وابستگی کشور را به نفت افزایش دهد، لذا باید جریان نفت را از بودجه کشور حذف کنیم.
,
 
,
وی ادامه داد: 40 درصد منابع کشور منابع مالیاتی است اما میزان اخذ مالیات نسبت به امکان اخذ مالیات نزدیک به ۸ درصد است.
,
 
,
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین گفت: در سال نزدیک به  ۵۰ هزار میلیارد تومان معافیت‌های مالیاتی قانونی در کشور وجود دارد.
,
 
,
تاکنون گزارش اصلاح ساختار بودجه از طرف دولت ارائه نشده است
, تاکنون گزارش اصلاح ساختار بودجه از طرف دولت ارائه نشده است,
 
,
پورابراهیمی در ادامه سخنانش با اشاره به مساله اصلاح ساختار بودجه کشور خاطرنشان کرد: رهبری فرمودند لایحه بودجه سال ۹۸ هیچ همخوانی با جنگ اقتصادی ندارد، لذا دولت مکلف شد اصلاحات را انجام دهد. دولت درخواست فرصت ۴ ماهه داشت، رهبری هم موافقت کردند، اما تاکنون گزارش اصلاح ساختار بودجه از طرف دولت ارائه نشده است.
,
 
,
 
,
وی در ادامه با اشاره به اینکه کل درآمد نفت ما در اقتصاد کشور ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: موضوع مولدسازی دارایی‌های دولت در اصلاح ساختار اقتصادی کشور بسیار مهم است؛ چرا که دارایی های مولد دولت می‌تواند جایگزین درآمد نفتی شود.
,
 
,
 
,
با تصمیمات غیرکارشناسانه مانند تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ بدترین تصمیم‌ ممکن گرفته شد
, با تصمیمات غیرکارشناسانه مانند تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ بدترین تصمیم‌ ممکن گرفته شد,
 
,
پورابراهیمی گفت: از سال ۹۱ با تحریم هوشمندانه روبرو شده ایم و شاه‌بیت تحریم‌های هوشمندانه، عملیات اجرایی در حوزه مراودات بانکی تجاری و خدمات شامل حمل‌ونقل و بیمه است.
,
 
,
وی ادامه داد: بعد از شوک ارزی، شرایط اقتصادی برای توده‌ها سخت‌تر و کشور دچار آثار تورمی ارزی در اقتصاد شد.
,
 
,
این نماینده مجلس همچنین گفت: از سال ۹۶ دولت فعلی امریکا بسط و عمق‌بخشی در تحریم‌ها را پیگیر بود اما از پایان سال ۹۶ عدم اتخاذ تصمیمات صحیح و کارشناسی توسط دولت، موجب شد لتهابات ارزی در داخل دو چندان شود.
,
 
,
وی تصریح کرد: با التهابات ارزی از دولت درخواست برنامه داشتیم اما با تصمیمات غیرکارشناسانه مانند تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ بدترین تصمیم‌ ممکن گرفته شد.
,
 
,
پور ابراهیمی با بیان اینکه دولت می‌خواست از ظرفیت‌ مذاکرات، در حل مشکلات اقتصادی استفاده کند، گفت: بعد از خروج امریکا از برجام، راه‌اندازی spv مطرح شد که مسیر مبادلات تجاری جدیدی طراحی شود. در پی فشار تحریم‌های امریکا، دولت با اروپا وارد بحث اینستکس شدند که با اهداف اصلی برجام خیلی فاصله داشت و نمایش مضحکی در اینستکس صورت گرفت.
,
 
,
وی ادامه داد: طراح اصلی تحریم‌ها گفته است که علی‌رغم تصور امریکا از تحریم‌ها، جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۷ ثبات اقتصادی نسبی داشته که این امر نشان دهنده عبور مردم از تحریم‌ها است.
,
 
,
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: اگر تحریم‌ها ادامه یابد، در نهایت اثرگذاری آن در حد صفر می‌شود. ایران اگر تا پایان سال ۲۰۱۹ از مسیر تحریم‌ها عبور کند، هیچ تحریم جدیدی در اقتصاد ایران اثرگذار نخواهد بود.
,
 
,
وی همچنین گفت: براساس پیش‌بینی‌ها نرخ رشد اقتصادی ایران از منفی به مثبت در حال حرکت است. اگر بتوانیم مسیر حرکت انقلاب را با توانمندی‌های درونی کشور پیش ببریم، اثر تحریم‌ها به حداقل می‌رسد.
,
 
,
پورابراهیمی در پایان با تأکید بر اهمیت انتخاب آتی گفت: انتخابات مجلس و دولت آینده مهم است؛ باید دولتی مقتدر در برابر آمریکایی‌ها روی کار بیاید تا در برابر دشمن تعظیم نکنیم. دولت و مجلس آینده با جلوگیری از اشتباهات گذشته و برنامه‌ریزی جامع بر اساس گام دوم انقلاب می‌توانند دهه پنجم را به دهه اقتدار جمهوری اسلامی تبدیل کنند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه